- عضویت
- 16/8/19
- ارسال ها
- 537
- امتیاز واکنش
- 1,986
- امتیاز
- 228
- زمان حضور
- 28 روز 3 ساعت 25 دقیقه
نویسنده این موضوع
خوشنويسي به معني زيبانويسي يا نوشتن همراه با خلق زيبايي است. گاهي درک خوشنويسي به عنوان يک هنر مشکل است. به نظر ميرسد براي درک و لـ*ـذت بردن از تجربه بصري خوشنويسي بايد بدانيم خوشنويس افزون بر نگارش يک متن، سعي داشته اثري هنري با ارزشهاي زيبايي شناختي خلق کند. از اين رو خوشنويسي با نگارش ساده مطالب و حتا طراحي حروف و صفحه آرايي متفاوت است. همچنين از آنجايي که اين هنر جنبههايي از سنت را در دل خود دارد بايد آن را تا حدي از تايپوگرافي که مبتني بر ارزشهاي گرافيکي مدرن و کارهاي چاپي است متمايز کرد.
خوشنويسي تقريبا در تمام فرهنگها به چشم ميخورد اما در مشرق زمين و بهويژه در سرزمينهاي اسلامي و ايران در قله هنرهاي بصري واقع است. خوشنويسي اسلامي و بيش از آن خوشنويسي ايراني تعادلي است حيرتانگيز ميان تمامي اجزا و عناصر تشکيل دهنده آن. تعادل ميان مفيد و مورد مصرف بودن از يک سو و پويايي و تغيير شکل يابندگي آن از سوي ديگر؛ تعادل ميان قالب و محتوا که با آراستگي و ملايمت تام و تمام ميتواند شکل مناسب را براي معاني مختلف فراهم آورد.
اگر در نظر داشته باشيم که خوشنويسي اسلامي و ايراني براساس قالبها و قواعد و نظامهاي بسيار مشخصي شکل ميگيرد و هر يک از حروف قلمهاي مختلف از نظام شکلي خاص، و تا حدود زيادي غيرقابل تغيير، برخوردارند. آنگاه درمييابيم که ايجاد قلمهاي تازه و يا شيوههاي شخصي خوشنويسان بر مبناي چه ابداع و رعايت حيرتانگيزي پديدار ميشود. در خوشنويسي اندازه هر حرف و نسبت آن با ساير حروف با دقت بسيار بالايي معين شدهاست و هر حرف به صورت يک «مدول» ثابت درميآيد که تخطي از آن بهمنزله ناديده گرفتن توافقي چندصدسالهاست که هميشه ميان خوشنويس و مخاطب برقرار بوده و با رضايت طرفين حاصل ميآمدهاست. حتي ترتيب شکل کلمات نيز براساس مباني مشخصي تعيين ميشده که در «رسمالخط»ها و «آدابالمشق»ها از جانب اساتيد بزرگ تنظيم و ارائه شدهاست. قرارگيري کلمات نيز- يعني «کرسي»- هر سطر هر چند نه به صورت کاملاً پيشبيني و تکليف شده - که ناممکن بودهاست - اما بهشکل «سليقه مطلوب» زمينه زيبايي شناختي پيشنهادي خاص خود را دارا بودهاست.
خوشنويسي در کشورهاي مختلف
خوشنويسي سنتي چينيهرچند خوشنويسي در مشرق زمين اهميت و توسعه کاملي يافتهاست اما اشکالي از آن را در کليه فرهنگها ميتوان يافت. واژه خوشنويسي يا Calligraphy از قرن پانزدهم ميلادي وارد دايره لغات فرهنگهاي لاتيني شد و تنها پس از قرن نوزدهم به عنوان يک اصطلاح شناخته شده مطرح گشت، اما از دير باز بهويژه در کشورهاي خاور دور و کشورهاي اسلامي ازجمله ايران، خوشنويسي به عنوان هنري شاخص مطرح بودهاست.
دراروپا اگرچه از ديرزمان دولت و کليسا به زيبانويسي توجه نشان ميدادند(مانند کتيبههاي رومي و يا برخي نسخههاي خطي انجيل) خوشنويسي در اروپا يک هنر فرعي و وابسته به کتابخانهها و محافل طلاب بود.
خوشنويسي تقريبا در تمام فرهنگها به چشم ميخورد اما در مشرق زمين و بهويژه در سرزمينهاي اسلامي و ايران در قله هنرهاي بصري واقع است. خوشنويسي اسلامي و بيش از آن خوشنويسي ايراني تعادلي است حيرتانگيز ميان تمامي اجزا و عناصر تشکيل دهنده آن. تعادل ميان مفيد و مورد مصرف بودن از يک سو و پويايي و تغيير شکل يابندگي آن از سوي ديگر؛ تعادل ميان قالب و محتوا که با آراستگي و ملايمت تام و تمام ميتواند شکل مناسب را براي معاني مختلف فراهم آورد.
اگر در نظر داشته باشيم که خوشنويسي اسلامي و ايراني براساس قالبها و قواعد و نظامهاي بسيار مشخصي شکل ميگيرد و هر يک از حروف قلمهاي مختلف از نظام شکلي خاص، و تا حدود زيادي غيرقابل تغيير، برخوردارند. آنگاه درمييابيم که ايجاد قلمهاي تازه و يا شيوههاي شخصي خوشنويسان بر مبناي چه ابداع و رعايت حيرتانگيزي پديدار ميشود. در خوشنويسي اندازه هر حرف و نسبت آن با ساير حروف با دقت بسيار بالايي معين شدهاست و هر حرف به صورت يک «مدول» ثابت درميآيد که تخطي از آن بهمنزله ناديده گرفتن توافقي چندصدسالهاست که هميشه ميان خوشنويس و مخاطب برقرار بوده و با رضايت طرفين حاصل ميآمدهاست. حتي ترتيب شکل کلمات نيز براساس مباني مشخصي تعيين ميشده که در «رسمالخط»ها و «آدابالمشق»ها از جانب اساتيد بزرگ تنظيم و ارائه شدهاست. قرارگيري کلمات نيز- يعني «کرسي»- هر سطر هر چند نه به صورت کاملاً پيشبيني و تکليف شده - که ناممکن بودهاست - اما بهشکل «سليقه مطلوب» زمينه زيبايي شناختي پيشنهادي خاص خود را دارا بودهاست.
خوشنويسي در کشورهاي مختلف
خوشنويسي سنتي چينيهرچند خوشنويسي در مشرق زمين اهميت و توسعه کاملي يافتهاست اما اشکالي از آن را در کليه فرهنگها ميتوان يافت. واژه خوشنويسي يا Calligraphy از قرن پانزدهم ميلادي وارد دايره لغات فرهنگهاي لاتيني شد و تنها پس از قرن نوزدهم به عنوان يک اصطلاح شناخته شده مطرح گشت، اما از دير باز بهويژه در کشورهاي خاور دور و کشورهاي اسلامي ازجمله ايران، خوشنويسي به عنوان هنري شاخص مطرح بودهاست.
دراروپا اگرچه از ديرزمان دولت و کليسا به زيبانويسي توجه نشان ميدادند(مانند کتيبههاي رومي و يا برخي نسخههاي خطي انجيل) خوشنويسي در اروپا يک هنر فرعي و وابسته به کتابخانهها و محافل طلاب بود.
خوش نويسی
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com
آخرین ویرایش توسط مدیر: