خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

FaTeMeH QaSeMi

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
گوینده انجمن
کپیست انجمن
عضویت
31/8/20
ارسال ها
3,252
امتیاز واکنش
43,145
امتیاز
443
زمان حضور
105 روز 9 ساعت 46 دقیقه
امکانات

گیاهان و جانوران
این منطقه قبلا مکان مناسبی برای زیست پرندگان بوده است. در حال حاضر بدلیل ساخت و سازهای مختلف جمعیت های کمی از پرندگان در این دریاچه زیست می کنند. به دلیل شوری آب، این دریاچه در گذشته دارای گیاهان قابل توجه از قبیل نی، گز، اویارسلام، سازو، سلمه، گل گندم، جو و غیره بود اما پس از شیرین کردم آب دریاچه و کاشت درختان ناسازگار با محیط بسیاری از این ها از دست رفته اند. پلیکان های خاکستری، اردک تاجدار، اردک چشم طلایی، غاز خاکستری، غاز زنگوله بال، لک لک سیاه و… از پرندگان مهاجر و دراج ، قرقاول ، مرغابی ، خوتکا ، حواسیل ، چنگر، آنگوت و…از جمله پرندگان بومی هستند که در این دریاچه زیبا زیست می کنند.
این پرندگان هر سال در پاییز از سمت کشور روسیه به سمت دریاچه شورابیل مهاجرت می کنند. اگر علاقه مند به دیدن آن ها هستید در آبان ماه به اردبیل سفر کنید تا بتوانید از پرندگان زیبا بازدید کنید.
گیاهان
[/B]
تامین آب دریاچه
آب دریاچه از طریق چشمه ها و رودخانه بالخلو چای و همچنین نزولات آسمانی تامین می شود. در گذشته و به صورت طبیعی مسیری برای خارج شدن آب از آن وجود نداشت و آب وارده تنها از طریق تبخیر و نفوذ در زمین، تنظیم می شد و جنس کنارتر دریاچه از گل و لای بود اما در سال های اخیر اداره امور آب بدون توجه به مسایل زیست محیطی اقدام به شیرین سازی آب این دریاچه نموده و از طریق کانال آبرسانی سطح آب دریاچه را افزایش داده و در ضلع شرقی جهت کنترل میزان آب دریاچه دریچه تخلیه ایجاد نموده است.دریاجه شورابیل بصورت گودالی است که اطراف آن را خاکریزهای طبیعی یا انسان ساخت در بر گرفته است. حداکثر عمق آب دریاچه ۲۰ متر است و میزان نوسانات سطح آب در حدود ۰٫۵ متر می باشد. شورابیل تنها دریاچه طبیعی داخل شهری در ایران می باشد، این دریاچه در گذشته بسیار شور بوده و هرگز یخ نمی زد ولی اوایل دهه ۷۰ با افزودن آب شیرین به آن از شوری آن کاسته شده است و با سرد شدن هوا تمام یا بخشی از آن یخ می بندد.
منبع: ویکی پدیا
#تالار_گردشگری_ایران


~ گردشگری اردبیل~

 

FaTeMeH QaSeMi

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
گوینده انجمن
کپیست انجمن
عضویت
31/8/20
ارسال ها
3,252
امتیاز واکنش
43,145
امتیاز
443
زمان حضور
105 روز 9 ساعت 46 دقیقه
موقعیت قرار گرفتن
دریاچه شورابیل درحریم شهری اردبیل قرار دارد و شهرک‌ های کوثر، مهر، راه و ترابری، دادگستری، ولیعصر، و دانشگاه‌ های محقق اردبیلی، پیام نور، علوم پزشکی، و نیز نمایشگاه بین‌المللی اردبیل در حاشیه این دریاچه قرارگرفته ‌اند. جالب است بدانید که قدمت دریاچه شورابیل به اواخر دوران سوم و اوایل دوران چهارم زمین شناسی باز می گردد و از قدمت دریاچه ارومیه نیز بیشتر است و با گذشت زمان کم کم در حومه شهر قرار گرفت.
دریاچهٔ شورابیل دریاچه‌ای در اردبیل است که در خیابان دانشگاه مسیر دانشگاه محقق اردبیلی،دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاه پیام نور قراردارد. این دریاچه یکی از جاذبه‌های طبیعی اردبیل می‌باشد که نتایج مطالعات زمین‌شناختی نشان می‌دهد که قدمت این دریاچه قدیمی‌تر از دریاچه ارومیه است. شورابیل تنها دریاچه طبیعی داخل شهری در ایران می‌باشد. این دریاچه در گذشته بسیار شور بوده است، ولی امروزه با افزودن آب شیرین به آن از شوری آن کاسته‌ شده به‌طوری که نوعی ماهی قزل آلا در آن پرورش داده می‌شود و گستردگی آن به ۱۸۰ هکتار افزایش یافته است. این دریاچه دارای امکانات تفریحی، ورزشی و فرهنگی بسیاری است که از آن جمله می‌توان به امکانات قایق رانی، پیست دو و میدانی، پیست دوچرخه سواری، باغ وحش، تعدادی هتل(مجتمع توریستی کوثر و هتل شورابیل)، یک شهر بازی روباز ویک شهر بازی سرپوشیده اشاره‌ کرد. این دریاچه از مناطق شکار ممنوع استان اردبیل می‌باشد.
دشت لوت، خراسان جنوبی، کرمان، سیستان و بلوچستان
لوت پهناور
دشت لوت نخستین اثر طبیعی ایران است که در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.دشت لوت نخستین اثر طبیعی ایران است که در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. دشت لوت که گاه به اشتباه آن را کویر خطاب می کنیم، دارای ویزگی هایی است که آن را از دیگر دشت های جهان جدا و متمایز می کند. مساحت این دشت حدود 36 هزار کیلومتر مربع یا دو میلیون و 300 هزار هکتار و مساحت حریم آن 17 هزار کیلومتر مربع یا یک میلیون و 700هزار هکتار است و وسعت آن از مساحت بعضی کشورهای جهان بیشتر است. این منطقه علاوه بر ویژگی های طبیعی دارای محوطه هایی باستانی با قدمتی بیش از پنج هزار سال است و از جمله این مناطق باید به ناحیه شهداد اشاره کرد. دشت لوت در 27 تیرماه 1395 با رای تمامی اعضای کمیته میراث جهانی به عنوان اولین اثر طبیعی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد.
#تالار_گردشگری_ایران[/B]
منبع: ویکی پدیا


~ گردشگری اردبیل~

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا