خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

ℳelissa

مدير بازنشسته
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
26/7/18
ارسال ها
1,088
امتیاز واکنش
20,447
امتیاز
368
محل سکونت
به تو چه من از کجام
زمان حضور
15 روز 17 ساعت 12 دقیقه
نویسنده این موضوع
نام: استرالیا

پایتخت: کانبرا

زبان رسمی: انگلیسی

نوع حکومت: دموکراتیک،فرمانداری کل (وابسته به انگلیس)

واحد پول: دلار استرالیا Daily Exchange Rates

مذهب: انگليكن (26%) كاتوليك رومي (26%) كليساي متحد در استراليا (8%) ارتودوكس.

امید طول عمر: 75/7 سال

رشد سالانه جمعیت: 9/0 درصد

جمعیت: 19,913,144 (July 2004 est.) نفر

جغرافیای کشور استرالیا

استرالیا یا اقیانوسیه با ۶/۷ میلیون کیلومتر مربع مساحت، کوچک‌ترین قاره جهان به حساب می‌آید. استرالیا سرزمینی تقریباً هموار است. ناحیه غربی آن را فلات غربی استرالیا و شرق آن را رشته کوههای جداکننده تشکیل می‌دهد و بین این دو، سرزمین پست و همواری قرار گرفته که بیشتر آن خشک و خالی از سکنه‌است. بلندترین نقطه استرالیا قله‌ای در کوهستان برفی است که ۲۲۲۸ متر ارتفاع دارد و پست ترین نقطه آن ۱۵- متر است که در دریاچه اِیر قرار دارد. بلندترین رودخانه استرالیا رود دارلینگ است که بیش از دو هزار و هفتصد ک. م. طول دارد. این رود با پیوستن به رود مورای که دومین رود بزرگ استرالیاست در نهایت در جنوب ویکتوریا به اقیانوس منجمد جنوبی می‌ریزد.استرالیا که همچون جزیره‌ای بزرگ در اقیانوس آرام واقع شده، از نظر زمین‌شناسی کهنترین خشکی جهان به شمار می‌آید. استرالیا اقیانوس آرام جنوبی را از اقیانوس هند جدا می‌کند. درازای سرزمین اصلی از شمال تا جنوب 3135 کیلومتر و پهنای آن از شرق به غرب 3782 کیلومتر است. استرالیا ۲۵٬۷۶۰ کیلومتر مرز دارد که تماماً مرز آبی است.یک کوآلا و اکالیپتوس بخشی از نماد محیط زیست استرالیا است.کشور استرالیا با داشتن ۷۵۵ گونه متنوع‌ترین کشور در دنیا از لحاظ زیست‌بوم است.

رودهاي مهم: متريس، دارلينگ، لاكلن، فليندرز، ديامانتينا، اشبرتن، فيتز روي.

بلندتري نقطه: فله كازياسكو، 2230 متر.

آب و هوا: آب و واي شمال استوايي است با تابستانهاي مرطوب (ژانويه تا مارس) و زمستاندهاي خشك. ساحل شمالي استرالياي غربي و سرزمين شمالي درمعرض بادهاي موسمي تابستاني قرار دارند. ساحل كوئينزلند كه گردبادهاي استوايي در آن روي مي‌دهد، با بيش از 2500 ميليمتر بازان نزديك كرنز، سنگين‌ترين ميزان بارندگي را دارد. مناطق مركزي فوق العادده گرم و خشك است – بيش از يك سوم استراليا ميزان بارندگي كمتر از 255 ميليمتر در سال را داراست. حاشيه‌هاي ساحلي جنوب داراي آب و هواي معتدل يا نيمه استوايي و تابستانهاي داغ يا گرم و زمستانهاي معتدل است. بارش برف زمستاني در زمينهاي بلتد جنوب شرقي و تاسماني متداول است.

شهرهای مهم: سیدنی ، ملبورن ، بریزبنژ ، پرت ، آدلید , نیوکاسل ، گولدکوست ، ولون گانگ ، هوبارت ، جلانگ، تاونزویل ، لانستان ، کرنز ، بلارت ،داروین ، بندیگو

مساحت: 7,686,850 کیلو متر مربع

خط ساحلی: خط ساحلی ندارد

مختصات جغرافیایی: 27 درجه جنوبی و 133 درجه شرقی

حکومت استرالیا

پارلمان فدرال متشكل است از دو مجلس كه با رأي اجباري تمامي افراد بالغ انتخاب مي‌شود. مجلس سنا داراي 76 عضو است كه با تعيين تعداد نمايندگان به نسبت جمعيت هر منطقه انتخاب مي‌شوند , 12 سناتور از هر ايالت براي مدت شش سال و 2 سناتور ا زهر دو «سرزمين» براي مدت سه سال انتخاب میشوند.. مجلس نمايندگان با 148 عضو براي دوره سه ساله انتخاب مي‌شود. نخست وزير را كه داراي پشتيباني اكثريت در مجلس نمايندگان است، فرماندار كل انتصاب مي‌كند. ملكه بريتانيا حكمران استراليا نيز هست و فرماندار كل نمانيده وي در اين كشور است. نخست وزير ،‌رئيس شوراي اجرايي فدرال (يا كابينه) است كه به پارلمان پاسخگوست. هر ايالت داراي دولت خود است.
احزاب سياسي عمده عبارتند از :
• حزب كاركر استراليا، دموكراتهاي استراليا (ليبرال)
• حزب ليبرال استراليا (محافظه كار)
• حزب ملي استراليا (محافظه كار)
ايالات و سرزمينها نام سرزمین مساحت(کیلومتر مربع) مرکز استرالياي جنوبي 98,400 آدليد استرالياي غربي 2,525,500 پرت تاسماني 67,800 هوبارت كوئينزلند 1,77,200 بريزبن ويكتوريا 227,600 ملبورن ويلز جديد جنوبي 801,600 سيدني سرزمين شمالي 1,346,200 داروین سرزمين مركز استراليا 2,400 كانبرا سرزمينهاي برون مرزي استراليا نام سرزمین مساحت(کیلومتر مربع) موقعیت جزاير اشمور و كارتيه 5 به ترتيب با فواصل 850 و 790 كيلومتر در غرب داروين، در درياي تيمور قرار دارد. جزاير كوكوس (كيلينگ) 14 در حدود 2768 كيلومتري شمال غربي پرت در اقيانوس هند جاي دارد.اين سرزمين متشكل از 27 جزيره است. مركز: بانتام ويلج (در جزيره هوم). جزاير هرد و مك دونالد 135 در جنوب شرقي جزايركرگلن و حدود 4023 كيلومتري جنوب غرب فرمنتل در جنوب اقيانوس هند قرار دارد. مركز: فلاينگ فيش كوو. جزيره نورفك 5/34 در 1676 كيلومتري سيدني و 643 كيلومتري زلاندنو در جنوب غربي اقيانوس آرام قرار دارد. مركز: كينگستون سرزمين جزاير درياي مرجان 8 كيلومتر مربع زمين, در حوضه‌اي دريايي بامساحت000/780 كيلومتر مربع در شرق كوئينزلند، بين گريت برير ريف (آبسنگ بزرگ مرجاني) و 157 درجه و 10 دقيقه شرق قرار دارد.
عضویت: سازمان ملل متحد، جامعه كشورهاي مشترك المنافع، پيمان امنيت اقيانوس آرام، سازمان همكاري اقتصادي و توسعه، جامعه كشورهاي جنوب اقيانوس آرام.

اقتصاد استرالیا

از زمان جنگ جهاني دوم،‌ اقتصاد استراليا تحت الشعاع استخراج معدن بوده است و اكنون مواد معدني بيش از 30% صادرات كشور را به خود اختصاص مي‌دهد. استراليا ذخاير بزرگي از زغال سنگ، نفت و گاز طبيعي، اورانيوم، سنگ آهن، مس، نيكل، بوكسيت ،‌طلا و الماس دارد. صنايع توليدي و آماده سازي عمدتا بر اساس اين منابع استوار است: آهن و فولاد، ساختمان سازي،‌پالايش نفت و مواد پتروشيمي، توليد وسايل نقليه و مهندسي. صنايع غذايي و منسوجات بر اساس كشاورزي و دامداري است. اتكاي استراليا به بخش كشاورزي و دامداري بسيار كاهش يافت است و در 1990 دولت برنامه‌هايي را براي كاهش تعداد گوسفند اعلام كرد. با اين حال، اين كشور هنوز بزرگترين توليد كننده پشم است. منابع عمده شامل گوسفند، گاو، غلات (به ويژه گندم)، شكر (در كوئنزلند) و ميوه است. بخش قوي تجاري، شامل بانكهاو بنگاه‌هاي مالي به تنوع اقتصادي مي‌افزايد.

مردم استرالیا

جمعیت استرالیا به سرشماری ژوئیه ۲۰۰۸ ۲۰٬۰۰۷٬۳۱۰ نفر بوده‌است. و با تراکم نسبی ۶/۲ نفر در هر کیلومتر مربع، یکی از پایین‌ترین ارقام میزان تراکم در جهان را دارا می‌باشد. کرانه جنوب شرق این کشور تراکم جمعیتی بیشتری نسبت به سایر نقاط دارد. یک سوم جمعیت کشور در ایالت نیو ساوت ولز و یک چهارم دیگر در ایالت ویکتوریا به سر می‌برند. میانگین نرخ رشد جمعیت در سال ۱/۲۲۱ است و تقریباً در هر دو دقیقه یک نوزاد جدید در این کشور متولد می‌شود.بومیان استرالیا حدود نیم میلیون نفر تخمین زده شده‌اند که دو و نیم درصد جمعیت کل کشور را تشکیل می‌دهند .سرزمین استرالیا از دهها هزار سال پیش، زیستگاه گروه‌هایی از انسان‌ها بوده‌است. بومیان استرالیا که با نام Aboriginals شناخته می‌شوند ساکنان قدیمی استرالیا هستند. گمان می‌رود اجداد این افراد در حدود چهل هزار سال پیش از جنوب آسیا به این مکان مهاجرت کرده باشند. از جمعیت بومیان استرالیا به تدریج کاسته شده و امروزه بومیان، بخش کوچکی از جمعیت استرالیا را تشکیل می‌دهند. مردمان این کشور، گروه‌های مختلفی از اروپاییان می‌باشند که بیشتر شامل انگلیسی‌ها و اسکاتلندی‌ها، ایرلندی‌ها، ایتالیایی‌ها، هلندی‌ها، یونانی‌ها و پرتغالی‌ها می‌شوند. از دیگر نژادها می‌توان چینی‌ها، ویتنامی‌ها، هندی‌ها، لبنانی‌ها، ترکها، ایرانیان و افغانها و سودانی‌ها را نام برد.تا پیش از ورود اروپاییان به استرالیا، مردمان بومی این سرزمین از آیین دیرینه و بدوی خود پیروی می‌کردند، ولی امروزه برخی از این بومیان به مسیحیت گرویده‌اند. مسیحیت را اروپاییان به استرالیا آوردند و با آغاز مهاجرت به این سرزمین فرقه‌های گوناگون مسیحیت، در آنجا به فعالیت پرداختند. در سده بیستم، با مهاجرت شمار اندکی از آسیایی‌ها از چین، آسیای جنوب شرقی، هند و خاور میانه، آیین‌ها و ادیان بودایی، اسلام، یهودی و بهائی به آن راه یافتند. در استرالیا دین از حکومت جدا بوده و طبق قانون، دین و مذهب آزاد بوده و هر کس می‌تواند آئینهای ویژه دینی خود را آزادانه پیگیری کند. در سال ۲۰۰۱، بیش از ۷۰٪ استرالیایی‌ها خود را مسیحی معرفی کرده‌اند و بیش از ۱۵٪ نیز پیرو هیچ آئینی نبوده‌اند. بودیسم و اسلام نیز هر یک با کمتر از دو درصد، در رده‌های بعدی قرار داشته‌اند .

تاریخ استرالیا

بر پایه ی شواهد به جای مانده، حدود چهل و دو هزار سال قبل گروهی از مردمان شکارچی جنوب آسیا، برای یافتن غذا و شکار حیوانات، اندک اندک شروع به مهاجرت به سرزمین‌های جنوبی تر نمودند و از راه جزیره‌ها و کانال‌هایی که آسیا را به شمال استرالیا وارد می‌کند به شمال کوئینزلند وارد شدند و سپس با پراکنده شدن در سراسر استرالیا، قبایل مختلف بومیان استرالیا را پای نهادند. این مردمان، ده‌ها هزار سال بدون ارتباط با سایر مناطق دنیا در این سرزمین زیسته‌اند.نخستین بار هلندیها در سال ۱۶۰۶ میلادی شبه جزیزه کیپ یورک (Cape York Peninsula) در شمال کوئینزلند را اکتشاف کردند و در دهه‌های بعد، بیشتر مناطق شمالی و غربی استرالیا را مشاهده و ثبت نمودند. آبل تاسمان هلندی نام این سرزمین را هلند نو[ گذاشت. هلندیها خود علاقه چندانی به سکونت در هلندنو نشان ندادند و این سرزمین تا چندین دهه بعد دست نخورده باقی‌ماند.

در سال ۱۷۷۰ م. کاپیتان جیمز کوک دریانورد بریتانیایی، نواحی اطراف سیدنی در شرق استرالیا را اکتشاف و ثبت کرد. کاپیتان آرتور فیلیپ در ۱۸ ژوئیه ۱۷۸۸ با یازده کشتی و ۱۳۵۰ مسافر به حدود سیدنی رسید و ضمن اعلام این منطقه با نام نیو ساوت ولز به عنوان یکی از مستعمره‌های بریتانیا، خود به فرمانداری آن برگزیده شد. بریتانیایی‌ها در دید اول به استرالیا به عنوان سرزمینی دوردست و خشک برای تبعید محکومین و زندانیان نگاه می‌کردند. به همین دلیل بیشتر مسافران اولیه، به اجبار به منطقه ولز جنوبی جدید آمدند. اما ساکنان دیگر ایالتها اغلب به اختیار خود به سرزمین جدید مهاجرت کردند.در سال ۱۹۰۰ میلادی، ملکه ویکتوریا طی قانونی به استرالیا استقلال سـ*ـیاسی اعطا کرد. استقلال کشور استرالیا بطور رسمی در روز اول ژانویه ۱۹۰۱ اعلام شد و از این به بعد استرالیا به عنوان یک قلمرو همسود یا سرزمینی با حکومت مستقل اما در زمره کشورهای تحت حمایت بریتانیا در آمد. استرالیایی‌ها از این روز به عنوان روز ملّی خود یاد می‌کنند.از سال ۱۹۰۱ تا سال ۱۹۲۷ که کانبرا ساخته شد، فدراسیون استرالیا، ملبورن را پایتخت موقت کشور قلمداد می‌کرد.

این کشور در جنگ جهانی اول به عنوان حامی بریتانیا جنگید و «ارتش مشترک استرالیا و نیوزلند» یا به اختصار آنزاک در نبرد گالیپولی در ترکیه امروزی شرکت کرد. در مجموع بیش از شصت هزار استرالیایی در خلال جنگ جهانی اول کشته شدند[۶]. در جنگ جهانی دوم مناطقی از شمال و شرق این کشور توسط ژاپنی‌ها بمباران شد و نیروهای آمریکایی در این کشور پیاده شدند. اما استرالیا از صدمات این جنگ به کنار ماند. طی قانونی در سال ۱۹۸۶ استرالیا به طور رسمی دخالت پادشاهی متحده را در امور سـ*ـیاسی و نظامی این کشور خاتمه داد، استرالیایی‌ها در ۶ نوامبر ۱۹۹۹ با رأی اکثریت (۸۲% آرا) رأی به تحت قیمومیت ملکه بودن دادند وهمچنان ملکهٔ انگلیس برایشان «فرماندار کل» تعین کند.


آشنایی با کشور استرالیا

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا