خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

MacTavish

مدیـر بازنشسته
کاربر رمان ۹۸
  100000000
  
عضویت
16/8/19
ارسال ها
3,662
امتیاز واکنش
13,896
امتیاز
348
زمان حضور
79 روز 12 ساعت 50 دقیقه
نویسنده این موضوع


فضاپیمای چاندریان 2 (Chandrayaan 2) که یک فضاپیمای هندی است، چندی پیش با هدف فرود بر کره ماه وارد مدار این قمر شد.


فضاپیمای چاندریان 2 توانایی این را دارد که کشور هندوستان را تبدیل به یکی از قطب‌های هوا فضای دنیا کند! اگر این فضاپیمای هندی بتواند با موفقیت بر سطح ماه فرود بیاید، کشور هندوستان تبدیل به تنها چهارمین کشوری می‌شود که توانسته یک فضاپیما روی ماه فرود بیاورد.3 کشور قبلی، آمریکا، روسیه و چین بوده‌اند.

چندی پیش به صورت رسمی اعلام شد که فضاپیمای هندی چاندریان 2 وارد مدار ماه شده است. درست است که این موضوع در نوع خودش بسیار قابل تحسین است اما همین کشور هندوستان، حدود 11 سال پیش و در سال 2008 هم توانسته بود فضاپیمای چاندریان 1 را وارد مدار کره ماه کند. پس صرف وارد شدن به مدار ماه، چیزی نیست که هندوستان به دنبالش است و چیزی که آن‌‌ها می‌خواهند، فرود موفقیت آمیز در کره ماه است.

چالش‌ فرود فضاپیمای هندی چاندریان 2 روی کره ماه

فرود آوردن یک فضاپیما بر کره ماه، یکی از سخت‌ترین و بدقلق‌ترین کارهای ممکن است. درواقع اگر فضاپیما با سرعتی بیشتر از یک میزان بخصوص به سطح کره ماه نزدیک شود، بخاطر جاذبه پایین ماه، نمی‌تواند بر سطح آن ثابت شود. درنتیجه ممکن است کَج شود و تِلو تِلو خوران، از کره ماه فاصله بگیرد و در فضا معلق شود!

اگر هم فضاپیما با سرعتی کمتر از یک میزان بخصوص به سطح کره ماه نزدیک شود، نمی‌تواند جاذبه ماه را مدیریت کند و درنتیجه بر سطح ماه سقوط می‌کند و نابود می‌شود. درواقع این مورد دوم، بسیار شبیه اتفاقی است که در سیاره خودمان هم ممکن است برای هواپیماها رخ دهد. اگر یک هواپیما با سرعتی کمتر از یک میزان مشخص، هنگام فرود، به سطح زمین نزدیک شود، شناور بودن خودش در هوا را از دست می‌دهد و سقوط می‌کند.

خطرها و ریسک‌هایی که فرود آوردن فضاپیمای چاندریان 2 بر کره ماه دارد، چیزی است که آقای کایلاساوادیوو سیوان (Kailasavadivoo Sivan)، رئیس سازمان پژوهش‌های فضایی هندوستان (به اختصار: ISRO) هم خیلی کوتاه در مصاحبه‌ای که با رسانه‌ها داشته به آن اشاره کرده است:

میزان سرعت و ارتفاعی که چاندریان 2 هنگام فرود بر سطح ماه خواهد داشت، باید یک میزان بسیار دقیق و مشخص باشد. حتی کوچک‌ترین اشتباه و خطا در دستیابی به این سرعت و ارتفاع هم می‌تواند کل ماموریت را با شکست مواجه کند.

شاید ذکر این نکته هم جالب باشد که برخلاف چیزی که احتمالا تا پیش از این تصور می‌کردید، کشور هندوستان در زمینه هوا فضا یکی از پیشگام‌ترین و موفق‌ترین کشورهای دنیا است. به عنوان مثال در سال 2014، این کشور توانست یکی از فضاپیماهای خودش را وارد مدار سیاره مریخ کند و بدین ترتیب، تبدیل به اولین کشور آسیایی شد که توانسته به این مهم دست یابد.

فضاپیمای چاندریان 2 قرار است در تاریخ 7 سپتامبر (16 شهریور همین امسال) بر سطح ماه فرود بیاید. در صورت فرود موفقیت‌آمیز این فضاپیمای هندی بر سطح ماه، برنامه بعدی هندوستان، فرود آمدن بر سطح مریخ تا سال 2022 است! جاه‌طلبی‌های هندوستان و تلاش‌هایش برای تبدیل شدن به یکی از قطب‌های فضایی دنیا، واقعا قابل تحسین است و آینده‌نگری سـ*ـیاست‌مداران این کشور را نشان می‌دهد.​


فضاپیمای هندی چاندریان 2 با هدف فرود بر کره ماه، وارد مدار این قمر شد

 
  • تشکر
Reactions: Parya_n و Mahta.ra
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا