خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

MacTavish

مدیـر بازنشسته
کاربر رمان ۹۸
  100000000
  
عضویت
16/8/19
ارسال ها
3,662
امتیاز واکنش
13,898
امتیاز
348
زمان حضور
79 روز 12 ساعت 50 دقیقه
نویسنده این موضوع


“انجمن علوم اعصاب” آمریکا در مطالعه اخیرشان به این نتیجه رسیدند قرار گرفتن در معرض تابش کیهانی باعث اختلال در یادگیری و حافظه و اضطراب در فضانوردان می‌شود. نتایج این مطالعه بر نیاز مبرم به تدوین اقدامات ایمنی برای محافظت از مغز در برابر پرتو در هنگام مأموریت‌های “سفر به اعماق فضا”حتی در فضانوردانی که آماده سفر به مریخ هستند، تاکید می‌کند.




پژوهشگران اخیرا با آزمایش بر روی موش‌ها دریافته‌اند قرار گرفتن مزمن در معرض پرتو با دوز کم( شرایط موجود در عمق فضا) باعث اختلالات عصبی و رفتاری در موش‌ها می‌شود. “تابش” سبب اختلال در سیگنالینگ بین سایر فرایندهای مغز می‌شود. گرچه پژوهشگران در آزمایش‌های قبلی از مضرات قرار گرفتن در معرض تابش کوتاه مدت اما با دوز بالاتر گفته‌اند اما این شرایط به خوبی شرایط موجود در فضا را نشان نمی‌دهد.

طی این مطالعه “چارلز لیمولی” و همکارانش از دانشگاه کالیفرنیا ارواین، دانشگاه استنفورد، دانشگاه ایالتی کلرادو و دانشکده پزشکی ویرجینیا شرقی؛ موش‌ها را به مدت شش ماه در معرض تابش مزمن اما با دوز کم قرار دادند. لیمولی می‌گوید: «وقتی موش‌ها تحت تابش نوترونی قرار گرفتند ما تغییراتی بسیار جدی در رفتار و مغز آنها پیدا کردیم که نشان دهنده خطرات برنامه‌ ناسا برای سفر به مریخ است.»

آنها دریافتند که قرار گرفتن در معرض تابش باعث اختلال در سیگنالینگ سلولی در هیپوکامپ و قشر جلوی مغز آنها شده و در نتیجه باعث اختلال در یادگیری و حافظه می‌شود. آنها همچنین متوجه افزایش رفتارهای اضطرابی در موش‌ها شدند و اظهار کردند که تابش بر ناحیه آمیگدال مغز نیز اثر می‌گذارد.

آمیگدال یا هسته آمیگدال یا بادامه قسمتی از دستگاه کناره‌ای(لیمبیک) در مغز است. هسته قاعده‌ای-جانبی بادامه(آمیگدال) نقش مهمی در یادگیری و حافظه ایفا می‌کند. بادامه علاوه بر نقش اصلی در درک احساسات و ایجاد پاسخ به آنها، در تعدیل درد نیز دخالت دارد. هستهٔ مرکزی بادامه به عنوان بادامه کنترل درد، معرفی شده‌ است.

محققان پیش‌بینی می‌کنند که طی یک مأموریت سفر به اعماق فضا، تقریباً از هر پنج فضانورد یک نفر رفتار اضطراب مانند را تجربه می‌کند و از هر سه فضانورد نیز یک نفر سطح مشخصی از اختلالات حافظه را تجربه می‌کند. علاوه بر این فضانوردان ممکن است دچار اختلال در تصمیم‌گیری نیز شوند. یافته‌های این مطالعه در مجله “eNeuro” منتشر شد.​


سفر به مریخ می‌تواند مغز فضانوردان را مختل کند

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا