خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

SAEEDEH.T

مدیر بازنشسته رمان۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
21/4/19
ارسال ها
5,793
امتیاز واکنش
25,267
امتیاز
473
زمان حضور
82 روز 11 ساعت 20 دقیقه
نویسنده این موضوع
روش های تربیت کودکان باهوش

داشتن کودک باهوش آرزوی هر پدر و مادری است. کودکان باهوش نتیجه تربیت صحیح والدین هستند. کودکان باهوش دارای ویژگی های منحصر به فردی می باشند که کدام از قبل قابل شناسایی و رشد هستند.

مناسب ترین روش های برای تربیت کودکان باهوش

داشتن کودک باهوش آرزوی هر پدر و مادری است. کودکان باهوش نتیجه تربیت صحیح والدین هستند. کودکان باهوش دارای ویژگی های منحصر به فردی می باشند که کدام از قبل قابل شناسایی و رشد هستند.

هوش کودک باهوش ابعاد گوناگونی دارد
بچه ی باهوش تنها بچه ای نیست که در مدرسه نمرات عالی به دست آورد. زیرا هوش ابعاد گوناگونی را در برمی گیرد که شامل هوش کلامی ، دیداری ، فضایی ، حرکتی ، موسیقیایی و علمی و ریاضیاتی می باشد.

اقسام و ابعاد گوناگونی از هوش موجود است که پدران و مادران با آشنایی و اطلاع از هر یک از این حوزه ها قادرند تاثیر کلیدی و اثربخشی در تصمیمات و گزینش های آتی فرزندان خود داشته باشند. اغلب در مدرسه تنها بر روی یک بعد یعنی هوش فکری و علمی کودکان متمرکز می شوند و غالباً از توجه به سایر ابعاد هوش غفلت می شود. از این رو پدران و مادران به هیچ وجه نبایست بگذارند سهل انگاری و ناآگاهی از این مساله در رشد و پرورش ابعاد هوش و خلاقیت کودکانشان تاثیر نهد. پس بهترین راه این است که تست هوش از کودک خود در موسسات معتبر بگیرید.



ویژگی های کودک باهوش ؛ کودک باهوش باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟
ویژگی های یادگیری کودک باهوش

  • کودک باهوش فراوان تر از دیگر همسالان خود در به خاطر آوردن مطالب و موضوعات سرآمد و ممتاز می باشد.
  • در مقایسه با سن و سالشان بر واژه های فراوان و تکمیلی تسلط دارند.
  • کودک باهوش بسیار سریع داده ها و مسائل موجود را می فهمند و خوب تجزیه و تحلیل و استنباط می کنند.
  • به کتاب خواندن علاقمندند و اغلب کتاب های بزرگسالان را انتخاب می کنند.
  • از موضوعات و مباحث پیچیده معرض نیستند و به دنبال کردن مسائل رغبت دارند.
ویژگی های انگیزشی کودک باهوش
  • فعالیت ها و امورات معمولی و ساده آنان را خسته می سازد.
  • صحیح و غلط بودن ، خوب و بد برای آنان برجسته است.
  • بیشتر قضایا و سوژه های پراهمیت و مبهم و وسایل مختلف و متنوعی را مورد بررسی و داوری قرار می دهند.
ویژگی های خلاقیت کودک باهوش
  • در ارتباط با اغلب موضوعات و سوژه ها کنجکاو هستند.
  • در شرایط و وضعیت هایی که امکان دارد برای سایر افراد طنزآمیز نباشد شادابی و بذله گویی هوشمندانه ای می کند.
  • به سرگرمی ها و بازی های ذهنی ، تخیلی و تصوری گرایش و رغبت فراوانی دارد. به تصحیح نمودن ، به حرکت درآوردن و خلق چیزها میل و اشتیاق زیادی دارند.
ویژگی های رهبری کودک باهوش
  • زمانی که از آنان کاری تقاضا می شود نسبت به همسالان خویش با اعتماد به نفس عمل می کند.
  • خود را با شرایط جدید هماهنگ می سازد.
  • تمایل دارد بر دیگر همسالان خود رهبری و مدیریت داشته باشد.
  • در اندیشه ها و کارهای خویش منعطف می باشد.
برجسته ترین ویژگی شاخص در بچه های باهوش ، فعال بودن مغز و فکر آنان است. فارق از آنکه یک بچه ی باهوش در حوزه ی درسی و در فضای مدرسه ترقی می کند یا نه ، علاقه و رغبت به فراگیری و نبوغ و قریحه به صورت طبیعی در آنان وجود دارد. در حقیقت رغبت و اشتیاق و توان رقابت پذیری این بچه ها یکی از مشخصه های این قریحه و نبوغ غریزی می باشد. اگر این بچه ها در مدرسه نتایج و عملکرد مطلوبی نداشته باشند ، ولی در منزل همان گونه قدرت و استعداد فراگیری و به دست آوردن مهارت را دارند. بر ارزیابی می توانید به بهترین روانشناس کودک در تهران مراجعه نمایید.



تربیت کودک باهوش ؛ چگونه کودکان باهوشی تربیت کنیم؟
کودکان را باچیزهای تازه آشنا نمایید تا موضع و نگرش و استعدادهای آنان را به چالش بکشید
در صورتی که تنها به سلایق و موضع گیری های کنونی کودکتان توجه کنید امکان دارد آنان موارد و سوژه هایی را که هرگز با آن سروکار نداشته اند را از دست می دهند. جهت ممانعت از این مساله ، والدین میپ بایست با شیوه های متنوع و مختلفی افکار و ایده ها ، حوزه های گوناگون و شیوه های متفاوت زندگی را به کودکان خود بنمایانند.

مطالعه کردن و صحبت کردن
کتاب نزدیک ترین ، کم خرج ترین و به همان سان توفیق آمیزترین شیوه جهت رشد و پرورش هوشی و فکری بچه ها در همه ی دوره های سنی می باشد. تا جای ممکن برای کودکان کتاب های متنوع و فراوانی را بخوانید. هراندازه فراوان تر با کودک خود حرف بزنید مسلماً او کلمات و عبارات فروان تری نیز یاد می گیرند. از اشکال و اقسام گوناگون واژه ها و عبارات بهره بگیرید تا در سال های آتی از سیر فراگیری بیشتری برخوردار شوند. این روش به تقویت هوش کودک کمک می کند.

بازی های هوشمندانه برای تربیت کودک باهوش
بازی های نمایشی یکی از عالی ترین بازی ها و سرگرمی ها جهت پرورش ذهن و هوش بچه هاست. زمانی که با بچه ها اقسام و اشکال گوناگون وضعیت های مختلف را بازی می کنید به صورت ضمنی و تلویحی به آنان نکات فراوانی یاد خواهید داد. انواع بازی های ابتکاری و سازنده نظیر اسباب بازی های علمی ، مکعب های ساختنی ، شطرنج و پازل ، گل مجسمه سازی و وسایل آواز و موزیک را در دسترس کودکان قرار دهید. از تجهیزات ورزشی همانند توپ ، بدمینتون ، دوچرخه و … برای انواع بازی-های فیزیکی و جنبشی بهره بگیرید. از بازی هایی همانند بازی با واژه ها ، بازی روی کاغذ ، بازی های جمعی جهت پرورش تعاملات و مهارت های اجتماعی کودکان بهره ببرید.

برقراری فضای خلاقیت برای تربیت کودک باهوش
محیط و شرایطی که بچه ها در آن پرورش می یابند در ظهور و نمود توانایی ها و استعدادهای طبیعی و غریزی آنان نقش فراوانی ایفا خواهد کرد. در منزل ابزار و تجهیزاتی را برای کودکان مهیا سازید تا چیزهای تازه ای را کشف نمایند. چیزهای تازه ای را آزمایش و تجربه نمایند. ابزار و لوازمی را در اختیار آنان بگذارید که به یک بازی ویژه منحصر نگردد. اقسام و اشکال آلات آواز و موزیک ، نقاشی ، وسایل ساختنی ، نمایشی را در دسترس آنان قرار دهید تا در تمام زمینه ها فعالیت داشته باشند.

به کودکان دانش به همراه عشق هدیه کنید:
پدران و مادران نظیر تمام آدم ها ، گرایش به بروز رغبت و سخت گیری و جانبداری زیاده از اندازه دارند و از این رو بعضی مواقع کودکانشان را لای منگنه می گذارند. پیوسته به یاد داشته باشید که علم و رغبت خود را به همراه محبت و ملایمت به کودکان انتقال دهید نه به صورت یک تکلیف اجباری. فراموش نکنید که کودکان فقط در کنار عشق و امنیت خانواده قادرند ترقی کنند و به موفقیت دست یابند.



چگونه باید با کودکان با هوش رفتار کرد تا هوش آن ها تقویت شود؟
با آن که بچه های باهوش از فهم و توانایی بیشتری در مقایسه با دیگر همسالان خود بهره مندند ولی این همدوش نبودن بعضی مواقع مسئله ساز خواهد شد. برای نمونه فعالیت ها و تکالیف مدرسه برای آنان خسته کننده و کند می باشد و کنجکاوی ذهنی آنان را رفع نمی سازد و سوژه ی برانگیزاننده و جالبی جهت ارضای فکر و مغز پویای آنان نخواهد داشت. از این رو ضروری می باشد پدران و مادران جهت رشد و تربیت کودک باهوش خود ، اطلاعات ضروری را به دست آورند تا کودکان قادر باشند از این توانایی و نبوغ خاص به عالی ترین صورت ممکن بهره بگیرند.

بچه های باهوش به تعالیمی احتیاج دارند که با درجه ی فکری و نبوغ و توانایی های آنان سازگاری و موافق باشد. این دسته کودکان در گیرایی فرادریافت ها خیلی سریع می باشند و مسائل دشوار را با اندکی توصیف و تشریح متوجه می شوند به همین دلیل به آموزگاران و مربیان کاردان و حاذقی احتیاج دارند تا مسیر سریع پرورش فکری و روحی آنان را درک کنند و قادر باشند به احتیاجات فکری و غیرعادی آنان جواب مطلوبی بدهند. مساله دیگری که میبایست در نظر داشت این است که اشخاص خبره و متبحری را در عرصه ها و حوزه های کاری مختلف را در برنامه های غیر درسی در ارتباط با آنان جای دهید و بدین طریق در رشد و پیشرفت مهارت ها و نبوغ و قریحه متفاوت و مختلف این بچه ها بکوشید. همان گونه که متوجه شدید ، هوش کودک دارای ابعاد پیچیده ای می باشد که نیاز به تقویت و رشد دارد.


روش های تربیت کودکان باهوش

 

kidsplace

عضو جدید انجمن
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
27/11/19
ارسال ها
1
امتیاز واکنش
0
امتیاز
72
سن
25
زمان حضور
0
با سلام وبسایت Kidsplace مطلب خوبی را راجع به رفتار کودکان در زندگی گذاشته است همچنین کارشناس های خوبی پاسخگوی سوال های کاربران هستند.


روش های تربیت کودکان باهوش

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا