خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

haniye anoosha

کاربر نیمه حرفه‌ای
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
25/7/19
ارسال ها
942
امتیاز واکنش
2,336
امتیاز
248
زمان حضور
5 روز 6 ساعت 13 دقیقه
نویسنده این موضوع
مازندران، شاه‌راه ایرانی
مازندران یکی از استان‌های خرم خطه‌ی شمالی کشور است که سرسبزیش چنان چشم نواز است که روح را جلا بخشیده و باعث طراوت وجود می‌شود.

این استان که در بخش طبیعت‌گردی، یکی از قطب‌های گردشگری کشور محسوب می‌شود، هرساله پذیرای نزدیک به دوازده میلیون گردشگر داخلی و ده‌ها هزار توریست خارجی است.

همچنین مازندران تنها استانی است که با سه محور هراز، کندوان و سوادکوه با مرکز کشور مرتبط می‌‌باشد و سه فرودگاه دشت ناز ساری، نوشهر و رامسر ارتباط هوایی آن را با بقیه نقاط برقرار ساخته و راه آهن شمال یکی از شعبه‌های اصلی راه آهن سراسری نیز از آن عبور می‌کند.

مازندران یکی از آن استان‌هایی محسوب می‌شود که جاذبه‌هایش در مغز نمی‌گنجد و به حدی وسیع است که فقط نام بردن از جاذبه‌هایش یک شبانه روز وقت می‌خواهد؛ اما در ذیل به معرفی ۱۰ جاذبه‌ی این استان هیجان انگیز پرداخته است.



۱- باداب سورت


درست در شمال شرق استان زیبای مازندران و در نزدیکی شهر ساری ، پله‌هایی از جنس نور و به نام «باداب سورت» قرار دارد.

این جا، جایی شبیه به سرزمین رویاهاست. می‌توانید بچشید آبی را که مزه اش گاهی شور و گاهی شیرین است رنگش گاه سفید و گاه اخرایی و حتی گاهی سیاه است.

۲- روستای لاویج


«روستای لاویج» یکی از توابع نور (یکی از شهرستان‌های اصلی استان مازندران) محسوب می‌شود، دارای جاذبه‌های غنی از هر حیث است. از آب‌گرم لاویج و آبشار حرام او تا کلیسای آنتوان مقدس و خانه نیما یوشیج، از معروف‌ترین جاذبه‌‌های این روستا به شمار می‌آیند.

به‌ اقتضای طبیعت لاویج، پرورش زنبور عسل و زنبورداری از کسب‌ و کارهای رایج مردم این منطقه به‌شمار می‌رود و عسل طبیعی لاویج با عطر و طعم منحصربه‌فرد خود، اصلی‌ترین سوغات این روستا است.



۳- دریاچه چورت


اگر به دنبال پیدا کردن منظره‌ای بکر با هوایی بسیار معتدل هستید، «دریاچه‌ی چورت» یکی از بهترین گزینه‌های شما در استان مازندران می‌تواند باشد.

این دریاچه که به خواهرخوانده‌ی دریای خزر معروف است در ۳۵۰ کیلومتری تهران و در جنگل‌های بکر روستای چورتدر بخش چهاردانگه شهرستان ساری واقع شده است.
#تالار_گردشگری_ایران


گردشگری مازنداران

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: FaTeMeH QaSeMi، Leyla، Teori و یک کاربر دیگر

haniye anoosha

کاربر نیمه حرفه‌ای
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
25/7/19
ارسال ها
942
امتیاز واکنش
2,336
امتیاز
248
زمان حضور
5 روز 6 ساعت 13 دقیقه
نویسنده این موضوع
۴- جنگل دالخانی


«جنگل دالخانی» معروف به دالان بهشت در ۳۰ کیلومتری جنوب شرقی رامسر واقع شده است.

آب و هوای لطیف و بوی رطوبت پیچیده در هوای این جنگل رویایی باعث شده است هر بیننده‌ای که پا در این جنگل گذاشته ساعت‌های متمادی در آن سرگردان شود و حتی ذره‌ای گذر ساعت را حس نکند.

اگر شما از آن دست کمپ دوستانی هستید که علاقه‌ی زیادی به اقامت در جنگل را دارید، فصل بهار و تابستان بهترین موقع برای کمپ زدن در این جنگل می‌باشد.



۵- دریاچه سد لار


در ۱۳ کیلومتری پلور، یکی از بزرگ‌ترین و خیره کننده‌ترین سد‌های ایران به نام «لار» قرار دارد. چشمه‌های زیاد این منطقه و تنوع گونه‌های جانوری و گیاهی که به مددش هم می‌توان فلامینگو و کبک دید و هم پلنگ و بزکوهی از لار،منطقه‌ای همه چیز تمامی ساخته است.

همچنین قسمتی از پارک ملی لار در شهرستان آمل استان مازندران و قسمت دیگر آن در بخش لواسانات شهرستان شمیران استان تهران قرار دارد.

۶- جنگل‌های دوهزار


یکی از زیباترین و فوق العاده‌ترین مناطق گردشگری و توریستی که در شهرستان تنکابن مازندران به چشم می‌آید، «جنگل‌های دوهزار» است. برای دیدن و حس کردن هر چه بیشتر این جنگل کافیست به منطقه‌ی چالدره این جنگل پابگذارید تا دیگر نتوانید از این جنگل دل بکنید.



۷- آبشار آب پری


در ۱۵ کیلومتری جنوب شرقی نور مازندران و در نزدیکی منطقه‌ی رویان،آبشاری خارق‌العاده و اسرار آمیز به نام «آبشار آب‌پری» یا آب رویان قرار دارد.

هرچند آبشار آب پری که نامش برگرفته از افسانه‌هاست، شباهت چندانی به آبشار ندارد، همچنین از دیگر دلایل پر بازدید بودن این آبشار، نزدیکی آن به زادگاه شاعر معروف، نیما یوشیج است.

۸- پل وَرسک


یکی از قدیمی‌ترین پل‌های راه‌آهن که نامش در کتاب گینس نیز به ثبت رسیده، «پل وَرسک» است.

دلیل نام‌گیری این پل به وَرسک نزدیکی آن به یکی از روستاهای زیبای می‌باشد؛ همچنین کارشناسان، پل وَرسک را از شاهکارهای مهندسی معرفی می‌کنند و آن را در گروه مهم‌ترین و ارزشمندترین آثار فنی و مهندسی راه‌آهن در شمال کشور می‌دانند.



۹- دشت دریاسر


«دشت دریاسر» یا همان دشت اردیبهشت ایران، از آن دست دشت‌های خیره کننده و رویایی محسوب می‌شود که در فصل بهار میزبان گل‌های بابونه زرد رنگ است و هر بیننده‌ای را با عطر و رنگ خود به وجد می‌آورد.

این دشت علاوه بر زیبایی‌های خود، برای این قسمت از طبیعت مازندران حکم یک مرز را دارد که پوشش سبز و جنگلی را از پوشش برفی و یخچالی کوه الموت جدا کرده و به عنوان یک نقطه ی اتصال میان این دو عمل می کند.
#تالار_گردشگری_ایران


گردشگری مازنداران

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: FaTeMeH QaSeMi، Leyla، Teori و یک کاربر دیگر

haniye anoosha

کاربر نیمه حرفه‌ای
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
25/7/19
ارسال ها
942
امتیاز واکنش
2,336
امتیاز
248
زمان حضور
5 روز 6 ساعت 13 دقیقه
نویسنده این موضوع
۱۰- فیلبند


«فیلبند» از آن دست ییلاق‌های ایرانی به شمار می‌آید که به دلیل ارتفاع ۲۷۰۰ متری اش از سطح دریا، سرزمین ابرها و بام شرقی مازندران می‌گویند. فیلبند یا فلبند یکی از ییلاقات مازندران که در بهار و تابستان برای فرار از گرمای هوا می‌توان به آن پناه برد.

مازندران، جدا از دریا و سبزی جنگل‌هایش، جاهای زیادی برای دیدن دارد، جاهایی که به دلیل فاصله کم شهرهای شمالی با هم و دسترسی آسان به این مناطق، رفتن و گشت و گذار در آنها آنقدر که تصورش سخت است اتفاق دور از ذهنی نیست. ما در اینجا مهمترین جاذبه‌ های گردشگری مازندران را به تفکیک شهرستان آورده‌ایم.


ساری






نام اصلی میانشه است ولی به دلیل فاصله کمش با روستای چورت به این نام خوانده می‌شود. هوای مه آلود اطراف دریاچه، درختانی که تا تنه در آب فرو رفته‌اند، صدای حیوانات و پرندگانی که در سکوت جنگل حکمفرماست، از چورت، دریاچه ای ساخته که انگار فرسنگ ها با آب و هوای خشک ایران فاصله دارد. باور نمی‌کنید؟ خودتان ببینید.

آدرس: در جاده ساری-کیاسر باید راه روستای چورت را در پیش بگیرید. بعد از ۱۰ کیلومتر راندن در جاده خاکی از این روستا، دریاچه پیش رویتان قرار می‌گیرد.

جاده کیاسر در مازندران

کیاسریکی از شهرهای استان مازندران ایران است که در ۷۰ کیلومتری جنوب ساری جای داشته و مرکز بخش چهاردانگه ی شهرستان ساری می‌باشد که در سال ۱۳۷۲ بعنوان شهر معرفی شد و دارای شهرداری شد. دارای ارتفاع ۱۳۷۸ متر از سطح دریاهای آزاد است و به صورت شهری محاطی است که از هر سو محاط در کوه است به جز قسمت شمال غربی که به دشت کیاسر راه دارد، که جاده ی ارتباطی از همین دشت به کیاسر متصل می‌شود بنحویکه این شهر از شمال به کوه‌های اجیر لنگه، نستر نسترا، اسب‌زین و ململی و از جنوب به زرکوه و کوه کل‌سر. از غرب به شاهکوه. از شرق به کوه کل پشت و کوه فتلا احاطه شده است.
دشت-کیاسر.jpg

وجود رطوبت ناحیه ی خزری، جنگل های هیرکانی در پیوند با جغرافیای کوهستانی موجب شده تا منطقه کیاسر بلحاظ توان های محیطی و اقلیم، متفاوت از شهرهای صرفا جنگلی استان مازندران شود و در فصل تابستان دارای آب و هوای معتدل و در فصل زمستان هوای بسیار سرد می باشد و همین عامل سرد وکوهستانی بودن موجب شده تا بسیاری از روستاهای آن در زمستان ها جمعیتی نداشته باشند در واقع بسیاری از روستاهای این شهرکوچک، دارای جمعیتی غیر ثابت هستند.

جاده-ساری-کیاسر-369658-همگردی.jpg

در رابـ*ـطه با نام شهر وعلت نام گزاری آن دركتاب تاريخ مازندران نوشته شيخ سيف الله يساري (خطي) ص 13 (شيخ سيف الله يساري اولين معلم چهاردانگه در سال 1304 ش بود ) و كتاب تاريخ دو هزار ساله ساري نوشته حسين اسلامي صفحات 35 و 36 و 37 به طور اجمال چنين آمده است:
« كيوس پسر بزرگ قباد حاكم طبرستان و مقر حكومتي او قارنكوه و هزار جريب بود. كيوس در مكان فعلي شهري بنا كرد كه به آن كيوس سرا مي ناميدند كه در اثر گذشت زمان كيوس سرا به كياسرا و كياسر تبديل شده است.»
لازم به توضيح است اولين حاكم دولتي چهاردانگه به نام حسن اعظام قدسي ملقب به اعزام الوزاره كه از سوي وثوق الدوله در سال 1298 هجري به عنوان حاكم چهاردانگه به كياسر آمد در خاطرات خود در تمام جا از كياسرا نام مي برد. اين مطلب نشان مي دهد تا اين زمان هنوز به كياسرا معروف بوده است.

Capture112.jpg

جاذبه های توریستی و جاهای دیدنی کیاسر

مناطق ییلاقی کیاسر

آبشار بندگاه (بندگا)

آبشار کارنام

روستای مال خواست ( ابیانه ی مازندران )

روستای بالاده

آبشار نوک پشت

روستای اروست

روستای جمال الدین کلا

شاهدژ

پارک ملی کیاسر

دریاچه میانشه ( دریاچه چورَت)

جنگل هفت خال

دریاچه الندان (آب بندان پله ازنی)


آبشار امدوا یا جلنگ جلینگ

تپه تاریخی ترکام

امام زاده ابن عباس

امام زاده میرعماد الدین

چشمه های رنگارنگ آب معدنی باداب سورت

آبشار کارنام

آبشار امدوا یا جلنگ جلینگ

تپه تاریخی ترکام

امام زاده ابن عباس

امام زاده میرعماد الدین

چشمه های رنگارنگ آب معدنی باداب سورت

آبشار کارنام


اگر قصد سفر دارید حتما به منطقه کیاسر سر بزنید.
#تالار_گردشگری_ایران


گردشگری مازنداران

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: FaTeMeH QaSeMi، Teori و parya

ADRINA

دوستدار انجمن رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
31/8/19
ارسال ها
114
امتیاز واکنش
116
امتیاز
163
زمان حضور
3 ساعت 35 دقیقه
آنچه در چالوس ندیده اید
مجموعه: مکانهای تفریحی ايران



جاهای دیدنی چالوس



جاده چالوس توریستی ترین جاده ایران که لقب چهارمین جاده زیبای دنیا را هم یدک می کشد و با طبیعت کم نظیر خود یکی از دیدنی ترین تفریح گاه های کشور به شمار می رود.
شاید نام چالوس در ذهن شما ابتدا جاده چالوس را مجسم کند اما باید دانست که شهرستان چالوس یکی از زیباترین، مشهورترین و مهم ترین شهرها از خطه شمال کشور است. درصورتی که این ایام گذارتان به چالوس افتاد، پیشنهاد می کنیم برای دیدن هر کدام از جاذبه های طبیعی این شهر وقت بگذارید و تلاش کنید یک سفر کوتاه و متفاوت در این منطقه داشته باشید. چالوس نه تنها با آبشارها، جنگل ها و دریاچه هایش از شما پذیرایی می کند، بلکه آثار باستانی جالبی هم دارد که دیدن آن ها خالی از لطف نیست.


بعضی از مکانهای دیدنی چالوس مثل آبشارهای اکاپل، هریجان و سواسره، دریاچه های ولشت و سد دریوک و نیز پارک های جنگلی چالوس را میتوان علت اهمیت و ارزش فوق العاده این شهر از بابت گردشگری دانست.



آبشارهای چالوس

آبشار اکاپل در جنگل کوهستانی سردی چال کلاردشت قرار گرفته و همجواری آن با ییلاقات کلاردشت و زیبایی طبیعی دریاچه ولشت که در آن قرار دارد، میتواند یک روز به یاد ماندی را برای شما رقم بزند.


آبشار سواسره هم با حدود 100 متر ارتفاع در ناحیه ای از توابع بلده قرار دارد. یعنی در فضایی کوهستانی- بیشه ای است با چشم اندازهایی بکر و شگفت انگیز. این آبشار بسیار پر آب است و چگونگی ریزش آن منظره منحصربه‌فردی را بوجود می آورد.


ولی آبشار هریجان را میتوانید مشرف به روستایی به همین اسم در مقاربت گردنه هزارچم در راه تهران ـ چالوس ببنید. آبشار هریجان بیش از 9 متر ارتفاع دارد و یکی از زیباترین آبشارهای رشته کوه البرز است که با آب فراوان، فضای مرتفع و بیشه ای و چشم‌انداز کوهستانی، دره ای و جنگلی از فراز کوهی سنگی با پخشابی ویژه سرازیر و در پائین دست به آبشارهای متعددی تبدیل می شود.




آبشار سواسره از مکانهای دیدنی چالوس



پارک های جنگلی چالوس
پارک جنگلی چالوس( فی ین) در 7 کیلومتری جاده چالوس ـ تهران قرار دارد. رودخانه چالوس از کنار آن می گذرد و در آن، اردوگاهی احداث شده که کلبه و کومه هایی برای اقامت مسافران دارد.



پارک جنگلی نمک آبرود هم با بیش از 200 هکتار مساحت با درختان خودرو و و متراکم پر شده که در بین آن ها گونه های گوناگون شمشاد با عمر بیش از 700 سال به چشم می خورد. پارک نمک آبرود با طبیعت بکر و وحشی، ضمن حفظ سیستم های اکولوژیکی بعنوان یکی از پارک های جنگلی زیبای دنیا شمرده می شود.



تله کابین نمک آبرود
تله کابین نمک آبرود یکی از قسمت های مهم توریستی نمک آبرود است که در جنوب شرقی شهرک نمک آبرود واقع شده و به شما توانایی صعود به بالای قله زیبای مدوبن را می دهد. در بالای این قله هم که تفاوت دمای آن با پائین بیش از 10درجه است، میتوانید از امکانات پذیرایی استفاده کنید. تله کابین نمک آبرود 42 کابین 4نفره دارد که با سرعت 3متر بر ثانیه مسیر 2100 متری را در کم تر از 12دقیقه طی می کند.




تله کابین نمک آبرود از جاذبه های گردشگری چالوس



منطقه شکار ممنوع سیاه بیشه
منطقه شکار ممنوع سیاه بیشه از نواحی بخش کلاردشت شهرستان چالوس در استان مازندران است. در این منطقه در اکثر اوقات سال مه غلیظ و سیاه رنگی همه جا را پوشانده و از این رو آنرا سیاه بیشه نامیده اند. منطقه شکار ممنوع سیاه بیشه به وسعت ۹۰۰۰ هکتار در استان مازندران واقع است.



دریاچه های چالوس
سد دریوک: این دریاچه که در حدود یک هکتار وسعت دارد، روبروی دره ولی آباد هزارچم و در دامنه کوه دال کمر قرار گرفته است. عمق آن حدود 5 متر است و آبی شیرین دارد و پیرامون آنرا علفزارها و مرغزارها محاصره نموده است. به همین جهت این دریاچه مأمن پرنده های بومی و وحشی است که چنانچه در زمستان گذارتان به آن جا بیفتد، غازها و مرغابی های مهاجر را می بینید که در نزدیکی آن جولان می دهند.


دریاچه شیرین ولشت اما در جنوب غربی چالوس و شمال شرقی منطقه کلاردشت در بین دره ای عمیق قرار گرفته است. وسعت آن حدود 15 هکتار و عمق متوسط آن 20 متر است.




سد دریوک از جاهای دیدنی چالوس



دریاچه ولشت از دریاچه هایی است که در نزدیکی منطقه کوهستانی تـ*ـخت سلیمان علم کوه قرار دارد و به علت قرار گرفتن در یک گودال بزرگ محاط به تپه های کم ارتفاع ، از دید پنهان است. دسترسی به دریاچه از طريق مرزن آباد و سمت غربی جاده چالوس میسر است.

چنانچه گذارتان به چالوس افتاد میتوانید مرداب کندوچال را هم در بین جنگل انبوه فی ین چالوس ببینید که یک هکتار وسعت و حدود 4 تا 5 متر عمق دارد و آب آن از چشمه های پیرامون تأمین می شود و شیرین است.



غار یخ مراد
غار یخ مراد یکی از نمونه های بی نظیر در ایران به شمار میرود که در شهرستان کرج، بخش مرکزی و در 4 کیلومتری جنوب گچسر واقع شده است و درواقع یکی از جاهای دیدنی جاده چالوس به حساب می آید. این غار یکی از پرپیچ و خم ترین غار های ایران است که دریچه ی محل ورود غار در ارتفاعات مرتفع کوه های منطقه واقع شده است و مسیر آن دارای شیب زیادی است به طوریکه وارد شدن را کمی مشکل میکند. دهانه ی غار 3 متر پهنا و 8 متر ارتفاع دارد.

سه تالار بزرگ، سه یخچال زیرزمینی و هفت حلقه چاه آب تا عمق 30 متر از قسمت های مختلف این غار می باشند. در آغاز ورود به یک تالار سنگلاخی 12 در 18 متر و به ارتفاع 6 متر می رسیم، چیزی که در آغاز ورود جلب توجه می کند تخته سنگی گود و صیقل داده است که گودی آن حکایت از جریان طولانی مدت مدتِ آب اسید دارد.
در ماه اسفند ماه و فروردین ماه شاهد زیباترین قندیل ها در غار یخ مراد هستیم.

تاریخ در چالوس
کاخ اجابت در دوره پهلوی، در روستای اجابت از بخش کلاردشت ساخته شد. این کاخ در محلی مشرف به منطقه کلاردشت بنا شده است و تزئینات و گچبری هایی زیبایی به روش معماری اروپایی دارد. حیاط کاخ پوشیده از درختان سرو سرسبز و خرم است و اکنون بعنوان استراحتگاه مورد استفاده قرار می گیرد.



کاخ چای خوران از جاذبه های گردشگری چالوس


کاخ چای خوران را هم میتوانید در جنوب میدان معلم چالوس و در منطقه ای موسوم به محوطه کاخ ببینید. این کاخ از بناهای دوره پهلوی اول است و بنای آن در محوطه ای به مساحت تخمینی 4هزار متر مربع در یک طبقه و زیر زمین احداث شده است. این کاخ به منظور استراحت موقت و کوتاه مدت به کار می رفته و بر خلاف دیگر کاخ های این دوره، بسیار ساده و بی پیرایه است. مصالح عمده آن از سنگ و آجر تشکیل یافته و نفوذ معماری اروپایی در آپارتمان آن به وضوح مشهود است.



بقاع متبرک سید محمد در روستای زوات بنا شده در ضلع جنوبی کمربندی چالوس به تنکابن قرار دارد. بنای اصلی آرامگاه بصورت 8ضلعی است که گنبدی 8 وجهی بر فراز آن قرار گرفته است. کاروانسرای سر قله کندوان هم که این ایام چیز زيادي از آن باقی نمانده، در منتهی الیه جنوبی مازندران و در سر قله کندوان قرار دارد. این کاروان سرا به روش 4ضلعی و با ابعاد 14در 16متر ساخته شده و سقفی گنبدی شکل داشته است.



کاروانسرای سنگی پای قله کندوان یکی ديگر از کاروانسراهای کوهستانی چالوس است که در مسافت 200 متری شمال تونل کندوان قرار دارد و بصورت چهارضلعی در ابعاد 9 در 22 متر در ادامه شمالی ـ جنوبی ساخته شده است. این کاروان سرا از 2 ردیف طولی سنگهای گنبددار تشکیل یافته که امروزه ۵ گنبد بخش شرقی کاروان سرا باقی مانده است.


گردشگری مازنداران

 
  • تشکر
Reactions: FaTeMeH QaSeMi، haniye anoosha و D E V I L
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا