خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

haniye anoosha

کاربر نیمه حرفه‌ای
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
25/7/19
ارسال ها
942
امتیاز واکنش
2,338
امتیاز
248
زمان حضور
5 روز 6 ساعت 13 دقیقه
نویسنده این موضوع
تشکده آتشکوه یکی از مهم‌ترین آثار بجا مانده از دوران باستان در ایران است که در نزدیکی شهر نیم ور در استان مرکزی قرار دارد. مورخان قدمت این بنا را به دوره ساسانیان مربوط می‌دانند. بنای چهار طاقی آن شامل ستون‌های سنگی استوانه‌ای شکل است که بر روی هم استوار شده‌اند. این بنا دارای اتاق‌های سرپوشیده و محلی برای برافروختن آتش بوده‌است. محلی که این آتشکده قرار دارد دارای طبیعت سبزی است، اما اکنون این بنا در حال تخریب است. این اثر در تاریخ ۲۱ آبان ۱۳۱۷ با شمارهٔ ثبت ۳۱۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران
به ثبت رسیده است.

آبشار مزرعه، موسیقی دلنشین در دل طبیعت

آبشار مزرعه واقع در شمال غرب شهر اراک، در جاده اراک-سه راهی خنداب است که با قرار گرفتن میان دو دره منظره ای زیبا را ایجاد کرده است. عبور از باغات روستای کیشان و مزرعه نشانی خوبی برای رسیدن به آبشار مزرعه است.

آبشار دره اول با کمی بلندی بیشتر نسبت به دو آبشار کوتاه دره دوم جذابیت بسیاری را در این منطقه بوجود آورده است. این آبشار به عنوان یکی از جاذبه های دیدنی استان مرکزی منطقه ای مناسب برای بازدید گردشگران نوروزی تلقی می شود.

آبشار هندیس محصور شده در دره کوهستانی

آبشار کوچک و فصلی هندیس یا اندیس یکی از جاذبه های طبیعت گردی جنوب ساوه است که محصور شده در تنگنای دره ای کوهستانی است.

منطقه باغستانی و کوچک هندیس فرصت مناسبی برای گذراندن تعطیلات نوروزی برای گردشگران در این منطقه است؛ چرا که این آبشار کوچک 15 متری در فصل بهار و به ویژه فروردین ماه پر از آب و زیبایی است.

آبشار گیسو ، گیسوی شهر دلیجان

آبشار گیسو واقع شده در شرق شهر دلیجان و مکانی زیبا برای گردشگران این شهرستان است.

عبور از جاده ای خاکی سرانجام مسافران را به باغات منتهی به دره ای سنگی و صخره ای می رساند و بعد از عبور از دره های سنگی و صخره های سخت، ادامه جویبار موجود در کف دره چشم ها را به آبشار انتهای دره سوق می دهد.

گیسو یکی ازتفرجگاه های مردم شهر نراق است که با ارتفاع 15 متری و در فصول پر باران سال بویژه فصل زمستان و بهار یکی از منظره های زیبای خلقت و آفرینش را در این مکان رقم می زند.

بوته های سماق گذرگاهی کم نظیر برای آبشار سماق لی

آبشار سماق لی نیز یکی از منظره های دیدنی و جذاب شهرستان شازند از توابع استان مرکزی است که پس از عبور از آستانه و هندودر و رسیدن به روستای مالمیر دره سماق لی مشاهده می شود و آبشار کوچک سماق لی آرام آرام از شیارهای سنگی تنگه جاری خودنمایی می کند و زیبایی های خاص خودش را به رخ می کشد.

این آبشار کوچک و زیبا با قرار گرفتن در دره ای که از بوته های سماق پوشیده شده است یکی از جاذبه های گردشگری شهرستان شازند بشمار می رود.
#تالار_گردشگری_ایران


گردشگری مرکزی

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: FaTeMeH QaSeMi و parya

haniye anoosha

کاربر نیمه حرفه‌ای
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
25/7/19
ارسال ها
942
امتیاز واکنش
2,338
امتیاز
248
زمان حضور
5 روز 6 ساعت 13 دقیقه
نویسنده این موضوع
آبشار گز صاف سربند زیبای پنهان شده در دل سنگ

آبشار گز صاف سربند یکی دیگر از آبشارهای استان مرکزی است که با واقع شدن در جاده سد کمال صالح به یکی از آبشارهای فصلی این استان تبدیل شده است.

این آبشار که در فصول پر بارش سال و فصل بهار یکی از زیباترین نقاط دیدنی استان مرکزی را رقم می زند با قرار گرفتن در تنگه ای سنگی و در فاصله کمی با دریاچه نقطه ای زیبا برای گردشگران نوروزی بشمار می آید.

سرخس پر سیاوشان، زیوری زیبنده بر تن آبشار قطره باران

آبشار قطره باران یا قطره شارکوریان یکی از جاذبه های شهر زیبا و دیدنی تفرش از توابع استان مرکزی است که در نزدیکی روستای کوریان در فاصله 20کیلومتری تفرش واقع شده است.



آنچه بیش از هر چیزی به زیبایی و جذابیت این آبشار افزوده است پوشیده شدن قسمتی از دیواره ها و شکاف های این آبشار با سرخس زیبای پر سیاوشان است که در هنگام بارش باران و غلطیدن قطرات باران بر روی این پوشش سبز رنگ نمایی زیبا را در دل طبیعت ایجاد می نماید و فضایی دل انگیز را برای هر موجود زنده ای بوجود می آورد.

آبشار چناقچی شمایلی از قندیل های یخی در فصل زمستان

آبشار چناقچی شمایلی از قندیل های یخی در فصل زمستان

آبشار چناقچی هم یکی دیگر از جاذبه های دیدنی استان مرکزی است که از ارتفاع تقریبی 30متری ریزش دارد و از فراز بسـ*ـتر صخره ای دره در منتهی الیه شمالی آبادی و از میان سبزه زاران و جلبک ها به پایین سرازیر می شود و راهی طولانی را برای ریزش می پیماید، راه دسترسی به این آبشار زیبا و دیدنی از ساوه و به سمت رازقان است.

زیر این آبشار هم مکانی مسطح با درختانی سرسبز وجود دارد که مکانی دلنشین را برای اقامت و نظاره کردن این زیبایی فراهم آورده است.

فصول سرد سال جذابیت دیگری را برای آبشار چناقچی ایجاد می کند و آن هم وجود یخ ها، قندیل ها و آویزه های یخی است که به جذابیت این آبشار بیش از هر زمان دیگری می افزاید.


گردشگری مرکزی

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: FaTeMeH QaSeMi و parya

haniye anoosha

کاربر نیمه حرفه‌ای
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
25/7/19
ارسال ها
942
امتیاز واکنش
2,338
امتیاز
248
زمان حضور
5 روز 6 ساعت 13 دقیقه
نویسنده این موضوع
۱- تالاب میقان
درست در قلب بیابان یک تالاب با وسعت ۲۵ هزار هکتار با زیبایی تمام خود نمایی می کند. تالاب میقان علاوه بر تامین آب یک شهر بیابانی به پاک بودن هوای آن نیز کمک می کند. اگر در طول سال به مقدار کافی باران بیاید پرآب می شود اما در سال های کم بارش خشک شده و فرم کویری می گیرد. زمین های باتلاقی آن منبع عظیم سولفات سدیم در کشور هستند که باعث شده کارخانه املاح معدنی ایران به استخراج مواد معدنی از تالاب بپردازد. اگر علاقه مند به طبیعت هستید بازدید از تالاب را فراموش نکنید، چرا که گونه های مختلف و گاهی نادر از پرندگان، پستانداران و گیاهان آب شور در اطراف آن یافت می شوند. مشهورترین آن ها درنا است



۲- بازار اراک
قدمت بازار به سال ۱۲۲۸ هجری قمری در زمان سلطنت فتحعلی شاه برمی گردد و با توجه به نیازهای شهر جزو اولین بناهایی بود که در اراک احداث شد. مجموعه بازار شامل ساختمان های مدرسه، مسجد، حمام، سقاخانه، کاروانسرا و آب انبار است. که متاسفانه امروزه تنها مسجد و سقاخانه باقی مانده اند. در زمان ساختش از هر سو به دروازه های اصلی شهر وصل می شده که بر اهمیت آن می افزوده است.

برای خرید هرگونه مایحتاج می توانید به بازار مراجعه کنید. طول این بازار کمی کمتر از یک کیلومتر است و دارای دیوارهایی با ارتفاع بسیار است که در برخی نقاط طول آن ها به ۷ متر می رسد. خوشبختانه راه های ورود و خروج زیادی برای بازار تعبیه شده به گونه ای که تقریبا هر راهرو مسیر مختص خود را دارد و در مواقع حادثه یا آتش سوزی موجب بالا رفتن سرعت خروج مردم می شود.



۵- روستای هزاوه
برای رسیدن به روستای هزاوه باید ۱۸ کیلومتر از شهر اراک به سمت غرب برویم. قدمت روستا را قرن پنجم هجری تخمین می زنند. مقبره شاه احمد که در بلندترین قسمت قرار دارد را مربوط به دوره ایلخانان می دانند که در زمان صفویان بازسازی شده و به شکل امروزی خود در آمده است. بافت هزاوه به خاطر کوهپایه بودن شکل پلکانی دارد و از گل، سنگ و چوب ساخته شده است. روستای هزاوه را زادگاه مردان تاریخ ایران نامیده اند. چرا که افراد مشهوری مانند امیرکبیر، میرزا بزرگ قائم مقام و … در آن متولد شده اند.



۶- خانه حسن پور
این بنای قدیمی که در زمان احمد شاه قاجار بنا شد در ابتدا شرکت فرش متعلق به حاج علی مشیری بود پس از آن تبدیل به مدرسه و در آخر منزل مسکونی جواد حسن پور شد. در سال ۷۴ سازمان میراث فرهنگی و گردگشری خانه را خرید و پس از بازسازی تبدیل به موزه صنایع دستی شد. مساحت ساختمان خانه ۶۰۰ متر است که در دو طبقه ساخته شده است. امروزه از جاذبه های شهر اراک محسوب می شود.


#تالار_گردشگری_ایران


گردشگری مرکزی

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: FaTeMeH QaSeMi و parya

haniye anoosha

کاربر نیمه حرفه‌ای
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
25/7/19
ارسال ها
942
امتیاز واکنش
2,338
امتیاز
248
زمان حضور
5 روز 6 ساعت 13 دقیقه
نویسنده این موضوع
۳- ارگ حکومتی اراک (برج شیشه)
تاریخ ساخت این بنا نیز اوایل قرن سیزدهم هجری قمری و زمان سلطنت فتحعلی شاه است. ارگ با هدف استفاده به عنوان مرکز حکومتی شهر و اقامت حاکم در آن بنا شد. ارگ به خاطر داشتن کاشی کاری های معلقی با طرح لوزی شکل که در طوق های آن وجود داشت، هنگام تابش نور خورشید به طور عجیبی می درخشید. درخشش بسیارش موجب شده بود تا آن را برج شیشه بنامند. ناصر الدین شاه هنگام اقامت خود در سال ۱۳۰۹ به اراک ارگ حکومتی را انتخاب کرد. متاسفانه بر خلاف قانون ارگ حکومتی در سال ۱۳۶۱ شمسی تخریب شد و تنها قسمتی از آن به نام خانه سپهدار باقی مانده است. امروزه نمادی از برج را در ابعاد کوچک ساخته و در میدان سردار شهر نصب کرده اند تا یادبودی باشد برای ارگ از بین رفته.



۴- حمام چهار فصل
حمام چهار فصل در زمان احمد شاه قاجار به دست محمد ابراهیم خوانساری ساخته شد. که امروزه در خیابان شهید دکتر بهشتی اراک قرار دارد. علت این نام گذاری وجود نقاشی هایی از فصل های مختلف سال در گوشه و کنارهای حمام بوده است. این اثر تاریخی با ۱۶۰۰ متر مربع مساحت لقب بزرگ ترین حمام ایران را به خود اختصاص داده است. آب مورد نیاز آن از قنات تامین می شده و برای گرم نگهداشتن آن ارتفاعش را حدود ۳٫۵ متر پایین تر از خیابان های اطرافش ساخته اند.



۹- مدرسه سپهدار
نخستین مدرسه ساخته شده در شهر اراک مدرسه سپهدار است که از آثار دوره قاجار محسوب می شود. مدرسه ی سپهداری به عنوان نخستین بنای شهر با اقتباس از سبک مدارس صفویان و با کاشیکاری‌ های ظریف و زیبای دوره قاجار یکی از بناهای موجود در مجموعه بازار اراک است. آیت الله حائری یزدی در سال ۱۳۳۳ هجری قمری این مدرسه را به حوزه علمیه تبدیل کرد.از دانش آموختگان آن می توان به آیت الله خمینی (ره)، نور الدین عراقی، آیت الله گلپایگانی و …. اشاره کرد.



۱۰- روستای انجدان
روستای انجدان در ۴۰ کیلومتری غرب اراک قرار دارد و به خاطر طبیعت زیبا، غارهای عجیب، زمین های مناسب برای شکار و قدمت تاریخی اش به یکی از جاذبه های شهر اراک تبدیل شده است. پس از حمله مغول ها به ایران انجدان برای مدتی مقر فرماندهی اسماعیلیان شد. چندین مقبره از آن دوران برجای مانده است.
#تالار_گردشگری_ایران


گردشگری مرکزی

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: FaTeMeH QaSeMi و parya

haniye anoosha

کاربر نیمه حرفه‌ای
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
25/7/19
ارسال ها
942
امتیاز واکنش
2,338
امتیاز
248
زمان حضور
5 روز 6 ساعت 13 دقیقه
نویسنده این موضوع
۷- کلیسای مسروپ مقدس
در سردر این کلیسای قاجاری به زبان ارمنی نوشته شده: کلیسای مسروپ مقدس در زمان خود و با همیاری ارمنی‌های کزاز (شازند)، کمره هفت جامپلق و بور به سال ۱۹۱۴ میلادی ساخته شده است. این بنای بزرگ دارای مدرسه، سالن اجتماعات، کلیسا و خانه کشیش است. همچنین یادبودی از شهدای ارامنه ی جنگ تحمیلی در حیاط آن نصب شده است. کلیسای مسروپ در خیابان شهید چمران واقع شده است.



۸- منطقه حفاظت شده هفتاد قله
بین شهر های اراک، خمین و محلات با فصله ۲۵ کیلومتری از اراک این منطقه قرار دارد. از زمان های قدیم به علت پوشش گیاهی و جانوری خاص منطقه و ازدیاد حیوانات هفتاد قلعه مورد توجه شکارچیان و ثروتمندان بوده است. در این منطقه ۶۲ کتیبه حکاکی شده وجود دارد که قدمت برخی از آن ها به ۴۰۰ سال پیش می رسد.



آثار تاریخی، ستاره های سپهر فرهنگی ایران:

به گفته سید محمد حسینی: آثار تاریخی به عنوان ستاره های سپهر فرهنگی ایران اولویتی اساسی در فرهنگ سازی نسل های جدید دارند و عامل توسعه صنعت گردشگری هستند از این رو اداره کل میراث فرهنگی عزم خود را جزم کرده تا در سال ۹۷، گام های اجرایی جهت ثبت و معرفی جهانی آثار تاریخی ارزشمند خود را بردارد تا شاهد افقی جدید در تاریخ، هنر، فرهنگ و به خصوص گردشگری استان باشیم. اما مختصری به معرفی این آثار می پردازیم:

  • بازار تاریخی اراک:
یکی از اولین بناهایی است که در این استان تاسیس شد. این مجموعه دارای حمام، مسجد، مدرسه، آب انبارها، گذرها و کاراوانسراها می باشد. زمان ساخت آن به دوران فتحعلی شاه قاجار بازمی گردد و سازنده آن یوسف خان گرجی در سال ۱۲۲۸ هجری قمری بود که این اثر تاریخی را در بافت مرکزی سلطان آباد (نام قدیم اراک) احداث کرده است. محمد حسینی درباره ثبت جهانی آثار باستانی استان مرکزی این گونه گفت که قطع به یقین در صورت مرمت و ساماندهی این مجموعه تاریخی بیشترین پتانسیل ثبت جهانی در استان متعلق به همین بنای فاخر است از این رو اداره کل در سال های گذشته مرمت های اضطراری و اصولی متناوبی را در بازار انجام داده که آخرین نمونه ی آن هزینه کرد ۲۴ میلیارد ریالی در سال ۹۶ است.


#تالار_گردشگری_ایران


گردشگری مرکزی

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: FaTeMeH QaSeMi و parya

haniye anoosha

کاربر نیمه حرفه‌ای
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
25/7/19
ارسال ها
942
امتیاز واکنش
2,338
امتیاز
248
زمان حضور
5 روز 6 ساعت 13 دقیقه
نویسنده این موضوع
  • سنگ نگاره های تیمره:
سنگ نگاره های تیمره از دیگر موارد ثبت جهانی آثار باستانی استان مرکزی می باشد که نشان دهنده تمدن کهن در این منطقه هستند. این مجموعه شامل بیش از ۲۱ هزار قطعه می شود و به بهشت سنگ نگاره‌ های ایران مشهور است و تاریخ خط، زبان، نمادها، آیین‌ ها و حتی محیط اقلیمی را از منظر سنگ نگاره‌ ها می ‌توان مورد مطالعه قرار داد. این آثار در دره ای در چهل کیلومتری جنوب شرق شهرستان خمین واقع شده است این سنگ نگاره ها را شاید بتوان عمیق ترین ریشه تاریخی استان نامید.

  • محوطه خورهه محلات:
محوطه تاریخی خورهه محلات از آثار تاریخی به جا مانده از دوره اشکانی، اسلامی و سلجوقی است که ۳ هزار متر مربع وسعت دارد و از یک بنای اربابی شامل: بخش درونی، اتاق‌ های متعدد و محوطه بیرونی تشکیل شده است. اکثر قسمت های این بنای قدیمی فرو ریخته است و تنها ۲ ستون متشکل از ۶ قطعه سنگ با مجموع ارتفاع ۸ متر، بقایای فرو ریخته ستون ‌ها، بخشی از دیواره‌ های سنگی، گورها و آثار به دست آمده در ۶ مرحله عملیات کاوش در این منطقه به جا مانده است. به گفته سید محمد حسینی این ستون ها که باقی مانده ای از عمارتی سترگ در منطقه بوده را شاید بتوان متفاوت ترین نوع معماری در سراسر استان دانست چراکه شباهت ستون های باقی مانده به بنای جهانی تـ*ـخت جمشید یکی از جاذبه های منحصر به فرد این بنای تاریخی است.


  • بافت تاریخی نراق:
شهر نراق با داشتن بافت شهری دوره قاجار یکی از زیبا ترین و دست نخورده ترین بافت های تاریخی کشور است. تلفیق بافت تاریخی شهر نراق با معماری درون گرا و آب قنات حاج الله داد نمونه ای کم نظیر از بافت های تاریخی کشور را به وجود آورده است که می تواند مکانی مناسب و بکر برای تحقیق دانشجویان رشته معماری، شهر سازی، مردم شناسی و رشته های علوم انسانی باشد که چگونه طراحان قدیم آسایش و آرامش را برای ساکنان شهر ها فراهم می آورده اند. بافت تاریخی نراق نیز از مواردی است که در لیست ثبت جهانی آثار باستانی استان مرکزی قرار دارد.


گردشگری مرکزی

 
  • تشکر
Reactions: FaTeMeH QaSeMi و parya
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا