خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

مروا77

کاربر نیمه فعال
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
29/1/19
ارسال ها
296
امتیاز واکنش
271
امتیاز
198
زمان حضور
0
نویسنده این موضوع
۳) نکته برداری از لنز

کیفیت لنزها وابسته به مواردی است .می خوام بیشتر روی مواردی که برای انتخاب دوربین به کار می آد تمرکز کنم.
- تنبلی زاویه لنز : (۲۸ میلی متر یا کمتر) به شما این اجازه را می دهد که عکس را بشتر تطبیق دهید.این حالت برای عکس هایی از منظره و عکس های گروهی عالی و ماهرانه می شود.این قطعاً در شرایط نور کم یا در شرایط عکس برداری در سرما و یخ بندان می تونه مفید باشه.
- زوم چشمی: خیلی از دوربینها با زوم ۳X به بازار می آیند. و آنهایی که بهترند با زوم بالای ۱۰X هستند.زوم چشمی را با زوم دیجیتالی اشتباه نگیرید. زوم دیجیتالی مثل یک زوم درجه دوم است که بـ*ـو*سیله دوربینت انجام میشه.(به جای لنز).اون فقط عکس هایی رو که بزرگ کرده رو به ما میده.
- روزنه: یک روزنه بزرگتر (کوچکتر ازf-stop ) مثل ۱٫۸f ویا ۲٫۸f یعنی یک لنز سریع تر و عمیقتر برای دوربین شما.یعنی یک لنز سریعتر و با عمق بیشتر را در عکس برداری دارد.این حالا قطعاً در شرایط نور کم و سرما و یخبندان می تونه مفید باشه.
- تثبیت عکس: دورنمای این ویژگی ها در مورد دوربین های کنون دیده می شود.این دوربینها برای شرایطی که دستتون می لرزه و یا عکس موجداری میگیرید می تونه عکس های واضحی بگیره.





۴) تنظیمات و روش کار قابل انعطاف

دورنمایی از صحنه های مختلف، آنچه از قبلاً اتفاق افتاده مثل چیزهای غیر عادی، ورزشها،آتش بازی و ساحل و …
این موارد می توانند به تو کمک کنند به وسیله تنظیم خودکارISO، توازن سفید، سرعت شاتر و روزنه ، عکس بهتری بگیری.آنچه که کار را بهتر می کند این است که بتوانید روی این تنظیمات کنترل دستی بهتری داشته باشید و این موردمعمولاً با دوربین خیلی جمع و جور کنون مدل G11 و پاناسونیک مدل DMC-GF1 به دست می آید.
اگر شما به دنبال عکس های ویدئویی هستید و از شفافیت ،قاب بندی در ثانیه و لحظه و کنترل صدا خسته شده اید،بعضی از دوربین ها اجازه می دهند که وقتی در حال ضبط هستی زوم کنی در حالی که بقیه چیزها ثابت هستند.بعضی از دوربین های فشرده امروزی ضبط ویدوئویی را با فرمت HD به شما ارائه می کنند.که شما را کاملاً تحت تأثیر قرار می دهد.





۵) قبل از خرید امتحان کنید

هیچ وقت دوربیت را قبل از آنکه امتحانش کنید، نخرید.یک صفحه مونیتور لمسی LCD می تواند خیلی خوب به نظر برسد تا زمانی که آن را در طول زندگی امتحان نکنید و ببینید که با آنچه قبلاً بود فرق داشته.یک دوربین باید در عکسی که میگیرد خوب و صاف باشد اما نمی تواند از لحاظ فاکتورهایی شخصی مثلاً نگه داشتن در دست(خوش دست بودن)خوب باشد.همه این چیزها می تواند در خرید یک دوربین موفقیت را به شما هدیه دهد


همه چیز درمورد عکاسی و دوربین عکاسی

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

مروا77

کاربر نیمه فعال
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
29/1/19
ارسال ها
296
امتیاز واکنش
271
امتیاز
198
زمان حضور
0
نویسنده این موضوع
توصيه هايي براي چاپ عکس هاي عالي

با کمي دانش و تمرين، مي توانيد عکس هايي با ظاهر فوق العاده را در منزل چاپ کنيد. ما در اين مقاله به 12 تکنيک اشاره خواهيم کرد که بهبود کيفيت چاپ هاي شما را تضمين مي نمايند.
اگر قبلاً توانايي خود براي چاپ عکس هايتان را آزمايش کرده و از نتايج بدست آمده نااميد شده ايد، شايد اشتباهاتي را مرتکب مي شويد که به آساني قابل اصلاح هستند. اکثر چاپگرهاي جوهرافشان و رنگ حرارتي (Thermal Dye) امروزي مي توانند عکس هايي با کيفيت بسيار خوب را با دخالت اندکي از سوي شما (و يا حتي بدون دخالت شما) چاپ نمايند. با اينحال، پيروي از يک قاعده ي 20-80 در اکثر موارد مي تواند به شما کمک کند، هرچند که در اين مورد بيشتر با وضعيت 10-90 مواجه هستيم: شما مي توانيد 90 درصد از بهترين عکس ممکن را با انجام 10 درصد از تلاشي که براي رسيدن به بهترين حالت ممکن مورد نياز است، بدست آوريد. ما در اينجا به بررسي مهمترين نکاتي مي پردازيم که شما براي بدست آوردن 90 درصد مذکور بايستي بدانيد.
چه چاپگري بخريم؟

براي شروع، اينکه بدانيد مي توانيد چه انتظاري از چاپگر خود داشته باشيد، کمک مهمي به حساب مي آيد. اين موضوعي است که پيش از خريد چاپگر بعدي خود نيز بايستي آن را در نظر بگيريد. مهمترين مسئله، فناوري چاپگر است. امروزه تنها دو فناوري چاپ وجود دارند که مي توانند چاپ را با کيفيت عکس واقعي انجام دهند: جوهرافشان و رنگ داغ.
فناوري ليزري در حوزه ي چاپ عکس ها بسيار بهبود يافته، اما هنوز در اين عرصه با فاصله زيادي از فناوري جوهرافشان عقب تر است و امروزه تنها تعداد اندکي از چاپگرهاي ليزري مي توانند حتي به کيفيت عکس واقعي نزديک شوند. ممکن است فناوري ZINK که نسبتاً جديد بوده و به سرعت در حال بهبود و پيشرفت مي باشد، خيلي زود بعنوان يک گزينه ي مناسب براي چاپ عکس هايي با کيفيت بالا به دو فناوري جوهرافشان و رنگ داغ ملحق شود، اما هنوز راه زيادي تا اين نقطه باقي مانده است.
اکثر چاپگرهاي جوهرافشان همه منظوره (صرفنظر از اينکه توسط توليدکنندگان خود بعنوان چاپگرهاي عکس برچسب گذاري شده اند يا خير) مي توانند عکس ها را تقريباً با همان سطح کيفيتي که از يک عکس معمولي و يا سايت آنلاين انتظار داريد، چاپ کنند. اگر اين سطح کم و بيش همان کيفيتي است که از چاپ عکس هاي خود انتظار داريد، احتمالاً حداکثر چيزي است که مي توانيد از چاپگرتان بدست آوريد.
دو گروه از چاپگرهاي جوهرافشان معمولاً عملکرد بهتري را نسبت به کيفيت چاپ معمولي (که بعنوان سطح Drugstore معروف است) ارائه مي کنند:چاپگرهاي اختصاصي عکس و چاپگرهاي تقريباً اختصاصي عکس. چاپگرهاي اختصاصي عکس شامل يک گروه از چاپگرها است که مدل هاي رنگ داغ را نيز در بر مي گيرد و به عکس هايي با فرمت کوچک محدود مي شود. اين محدوديت معمولاً به معناي آن است که اندازه ي عکس حداکثر به 4×6 اينچ مي رسد، هرچند که بعضي از مدل ها قابليت چاپ اندازه هاي پانوراميک را داشته و بعضي از آنها نيز عکس هايي با ابعاد تا 5×7 اينچ را چاپ مي کنند. چاپگرهايي که در اين دسته بندي قرار مي گيرند، عموماً بر روي سهولت استفاده به همراه کيفيت بالاي چاپ تمرکز دارند. اکثر اين مدل ها مي توانند عکس هايي با کيفيت بهتر از سطح معمولي را چاپ کنند، اما اگر کيفيت آنها حداقل به سطح کيفيت Drugstore نيز نمي رسد، احتمالاً کاري را بطور نادرست انجام مي دهيد.


همه چیز درمورد عکاسی و دوربین عکاسی

 

مروا77

کاربر نیمه فعال
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
29/1/19
ارسال ها
296
امتیاز واکنش
271
امتیاز
198
زمان حضور
0
نویسنده این موضوع
چاپگرهاي عکس تقريباً اختصاصي، براي عکاسان جدي (حرفه اي و آماتور) در نظر گرفته شده اند و در ميان گرانترين مدل هايي قرار دارند که مي توانيد خريداري کنيد. دليل استفاده از عنوان تقريباً اختصاصي در نام گروه مذکور اين است که آنها معمولاً مي توانند چاپ را در اندازه هاي تا 19×13 اينچ انجام دهند و در نتيجه از توانائي چاپ اسناد تجاري در اندازه هاي استاندارد Letter و Legal نيز برخوردار هستند. با اينحال، استفاده از آنها براي چاپ چيزي غير از عکس مي تواند استعدادها (و جوهر) اين چاپگرها را هدر دهد. چاپگرهايي که در اين طبقه بندي قرار مي گيرند تقريباً هميشه داراي دامنه ي گسترده اي از گزينه ها براي کاغذ عکس (شامل انواع کاغذهاي Fine-Art که براي حرفه ايها در نظر گرفته شده اند) مي باشند، در حاليکه اکثر چاپگرهاي جوهرافشان به استفاده از يک يا دو گزينه ي معمولي در اين زمينه محدود مي شوند. کيفيت خروجي چاپگرهاي اين گروه با نتايج بدست آمده از لابراتوارهاي عکاسي که يک عکاس حرفه اي براي چاپ سفارشي کارهاي خود به آنها مراجعه مي نمايد، مطابقت دارد. اگر کيفيت استثنائي را از چاپگرهاي اين کلاس بدست نمي آوريد، باز هم احتمالاً کاري را بطور اشتباه انجام مي دهيد.
پس از آنکه درباره ي چاپگري که مي خواهيد خريداري کنيد تصميم گرفتيد، از 12 توصيه زير استفاده نمائيد تا بتوانيد حداکثر بهره برداري را از چاپگر خود داشته باشيد.

1- انتخاب مابين گزينه هاي چاپ مستقيم

اگر ترکيب چاپگر و دوربين شما گزينه اي مابين چاپ مستقيم از دوربين و حافظه (شامل کارت ها و USB-Keyها) را در اختيارتان قرار مي دهد، مطمئن شويد که هر دو مورد را تجربه کرده ايد. اين دو گزينه مي توانند کيفيت خروجي بسيار متفاوتي را براي يک فايل واحد توليد کنند، در حاليکه رنگ ها و حفظ جزئيات براساس سايه زني در نواحي تاريک و روشن در آنها بطور چشمگيري تفاوت دارد. چاپ عکس هاي مختلف با هر دو روش به منظور مشاهده ي ميزان تفاوت آنها و اينکه کداميک بهتر خواهد بود، ارزش صرف مقداري زمان و تلاش را خواهد داشت.
2- با ويژگي Auto Fix چاپگر خود آشنا شويد

اکثر چاپگرهاي اختصاصي عکس و بعضي از چاپگرهاي جوهرافشان استاندارد، تنوعي از يک ويژگي اصلاح خودکار را در اختيار شما قرار مي دهند که تصوير را آناليز نموده و احتمالاً تنظيمات متعددي را بطور همزمان پيکربندي مي نمايد. اين تنظيمات مي توانند شامل هر موردي از کنتراست، روشنايي و گاما (که کنتراست را در سطوح مختلف روشنائي بطور متفاوتي تغيير مي دهد) گرفته تا تصميم گيري خودکار در مورد اعمال کاهش قرمزي چشم را در بر مي گيرند


همه چیز درمورد عکاسی و دوربین عکاسی

 

مروا77

کاربر نیمه فعال
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
29/1/19
ارسال ها
296
امتیاز واکنش
271
امتیاز
198
زمان حضور
0
نویسنده این موضوع
با اکثر عکس ها، اين ويژگي هاي اصلاح خودکار مي توانند نتايج نهائي را بهبود بخشند، اما در بعضي از موارد بيشتر مخرب هستند تا مفيد و حتي افکتي که شما تلاش زيادي براي اعمال آن انجام داده ايد را خنثي مي نمايند. در اينجا نيز اگر چاپگر شما داراي يک گزينه ي اصلاح خودکار مي باشد، بد نيست مقداري وقت و تلاش خود را براي چاپ يک مجموعه از عکس ها با و بدون اعمال اصلاحات مربوطه صرف نمائيد تا ببينيد که چه کارهايي را انجام مي دهد و احتمالاً در چه مواردي ترجيح مي دهيد آن را غيرفعال کنيد.

3- پيش نمايش عکس ها براي چاپ مستقيم

اگر چاپگر شما مي تواند عکس ها را مستقيماً از کارت هاي حافظه چاپ کند، ممکن است شما را به پيش نمايش عکس ها با چاپ يک صفحه ي ايندکس و يا مشاهده ي تصاوير بر روي يک نمايشگر توکار محدود نمايد. با اينحال اگر چاپگر شما هر دو گزينه را در اختيارتان قرار مي دهد، توجه داشته باشيد که هريک از آنها داراي مزاياي خاص خود بوده و در شرايط مختلف ممکن است يکي از آنها را بر ديگري ترجيح دهيد.
استفاده از نمايشگر توکار چاپگر، روش سريعتري است زيرا نيازي نيست عکس هاي خود را دوبار چاپ کنيد (يکبار براي ايندکس و يکبار براي چاپ نهائي) و در عين حال هزينه ي کمتري را به شما تحميل مي نمايد زيرا مجبور نخواهيد بود هزينه ي کاغذ و جوهر مصرف شده براي چاپ صفحه ي ايندکس را بپردازيد.
از سوي ديگر، اگر چند عکس مشابه را با تغييرات اندکي در تنظيمات گرفته باشيد، يک صفحه ي ايندکس براي تصميم گيري درباره ي نسخه اي که با اندازه ي کامل چاپ خواهد شد، ارجحيت پيدا مي کند. Thumbnailهاي چاپ شده، دريافت بهتري از نحوه ي چاپ رنگ ها در عکس نهائي و کيفيت نمايش جزئيات براساس تغييرات نسبتاً کوچک در سايه زني را نسبت به تصوير يک نمايشگر کوچک توکار در اختيار شما قرار مي دهد.
4- آشنائي با ويژگي هاي ويرايشي چاپگر

چاپگرهايي که به يک نمايشگر توکار مجهز مي باشند غالباً به شما اجازه مي دهند که عکس هاي خود را پيش از چاپ ويرايش نمائيد. گزينه هاي ويرايشي مي توانند به چند مورد ابتدائي نظير برش تصاوير يا حذف قرمزي چشم محدود بوده و يا اينکه شامل گزينه هايي براي تنظيم روشنائي و کنتراست، اضافه کردن گرافيک ها و قابليت هايي که در حافظه ي چاپگر ذخيره سازي شده اند و بسياري موارد ديگر باشند. اين فرآيند کاملاً به استفاده از باجه هاي عکسبرداري خودکار شباهت دارد که مي توانيد آنها را در مکان هاي عمومي پيدا کنيد و تقريباً هميشه طراحي شده اند تا سهل الاستفاده باشند. اگر چاپگر شما داراي هر ويژگي ويرايشي مي باشد، مطمئن شويد که به اندازه ي کافي با عملکرد آنها آشنا شده ايد.
5- پيش از آنکه واقعاً ظاهر عکس هاي خود را نديده ايد، آنها را ويرايش نکنيد


همه چیز درمورد عکاسی و دوربین عکاسی

 

مروا77

کاربر نیمه فعال
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
29/1/19
ارسال ها
296
امتیاز واکنش
271
امتیاز
198
زمان حضور
0
نویسنده این موضوع
توجه داشته باشيد که سايه بندي و رنگ هايي که بر روي صفحه نمايش مشاهده مي کنيد (خواه صفحه نمايش کامپيوترتان و يا نمايشگر توکار خود چاپگر) تقريباً هرگز نمي تواند يک انطباق دقيق (و در اکثر موارد حتي نزديک) با نسخه ي چاپي عکس را فراهم نمايد. براي عکس هايي که به اندازه ي کافي براي شما اهميت دارند تا بخواهيد چاپ ممکن از آنها را با حداقل کار بدست آوريد، معمولاً بهتر است ابتدا هرگونه برش (Cropping) مورد نظر خود را انجام داده، عکس را چاپ کرده و سپس هرگونه تنظيمات دستي که مايل هستيد را بر اساس ظاهر نسخه ي چاپي اعمال نمائيد. اگر چاپگر يا برنامه اي که کار چاپ را از آن انجام مي دهيد داراي يک گزينه ي اصلاح خودکار است، شايد بخواهيد چاپ عکس با و بدون استفاده از اين ويژگي را پيش از اعمال هرگونه تغيير دستي آزمايش کنيد.

6- از کاغذي استفاده کنيد که براي منظور شما مناسب باشد

کاغذهايي که از کيفيت بهتري برخوردارند، کيفيت چاپ بالاتري را بوجود خواهند آورد اما در عين حال گرانتر نيز خواهند بود. اگر مشغول چاپ عکسي هستيد که مي خواهيد آن را در قابل قرار داده و بر روي ديوار نصب کنيد، مطمئن شويد از کاغذ داراي بالاترين کيفيت قابل دسترسي براي چاپگر خودتان استفاده مي نمائيد. با اينحال اگر مي خواهيد عکسي را براي نصب بر روي تابلوي اعلانات دفتر کار خود و يا چسباندن در زير يک آهن رباي يخچال چاپ کنيد، مي توانيد از کاغذهاي معمولي، کاغذهاي مخصوص جوهرافشان و يا يک کاغذ عکس ارزانقيمت استفاده نمائيد.
7- کاغذهاي مختلف را امتحان کنيد

کاغذهاي ارائه شده توسط ساير توليدکنندگان نيز گزينه هاي احتمالي ديگري به حساب مي آيند، اما بايد توجه داشته باشيد که کيفيت خروجي (خصوصاً رنگ) بر اساس کاغذي که در حال استفاده از آن هستيد تغيير خواهد کرد، نکته اي که مي توانيد آن را به آساني با چاپ يک عکس بر روي دو صفحه ي کاغذ عکس و کاغذ معمولي بر روي (تقريباً) هر چاپگر جوهرافشاني ثابت نمائيد. پيش از آنکه براي خريد تعداد زيادي از کاغذهاي عکس يک فروشنده طرف ثالث (با اين تصور که چنين گزينه اي مي تواند در هزينه هاي شما صرفه جوئي کند)، چند صفحه از کاغذ مورد نظر را براي مقايسه ي خروجي با نسخه ي چاپ شده همان عکس ها بر روي کاغذ ارائه شده توسط توليد کننده ي خود چاپگر آزمايش نمائيد.
8- مطمئن شويد چاپگر براي کاغذي که در حال استفاده از آن هستيد تنظيم شده است


همه چیز درمورد عکاسی و دوربین عکاسی

 

مروا77

کاربر نیمه فعال
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
29/1/19
ارسال ها
296
امتیاز واکنش
271
امتیاز
198
زمان حضور
0
نویسنده این موضوع
يکي از تنظيمات چاپگر، ارزش توجه ويژه را دارد. مطمئن شويد چاپگر (براي چاپ مستقيم) و يا درايور چاپگر (براي چاپ از يک کامپيوتر) براي نوع کاغذي که عملاً مشغول چاپ بر روي آن هستيد تنظيم گرديده است. اکثر توليدکنندگان چاپگرها بر اساس تماس هاي گرفته شده با بخش پشتيباني فني خود معتقدند متداولترين اشتباهي که مردم در هنگام چاپ عکس هاي خود انجام مي دهند، عدم تغيير تنظيمات نوع کاغذ براي انطباق با نمونه مورد استفاده خودشان است.
بعضي از توليدکنندگان تلاش کرده اند اين مشکل را با تعبيه ي سنسورهايي که نوع کاغذ را بطور خودکار تشخيص مي دهند برطرف نمايند، اما عملکرد اين سنسورها هميشه قابل اعتماد نيست. غير از مواردي که چاپگر شما از سمبل هاي موجود در پشت کاغذ (که براي تأييد نوع کاغذ همانند يک بارکد توسط چاپگر خوانده مي شوند) استفاده مي کند، نبايد تصور کنيد که تنظيمات Automatic Paper Type مي تواند هميشه چنين مسئوليتي را بر عهده بگيرد. بهتر است تنظيم دستي نوع کاغذ را به يک عادت کاري براي خودتان تبديل کنيد.



9- چاپ از يک برنامه ي ويرايش عکس

براي بدست آوردن چاپ هايي با بهترين کيفيت، عکس هاي خود را به کامپيوترتان انتقال داده و آنها را از يک برنامه ي ويرايش عکس چاپ کنيد. چاپگرهاي عکسي که براي حرفه ايها در نظر گرفته شده اند معمولاً گزينه چاپ مستقيم را در اختيار شما قرار نمي دهند، زيرا حرفه ايها (و آماتورهاي جدي) مي دانند که با يک برنامه ي ويرايش عکس مي توانند کنترل بسيار بهتري را بر روي ويژگي هاي ابتدائي نظير برش، تغيير اندازه، مديريت رنگ و همچنين ابزارهاي ويرايش تخصصي تر بدست آورند. در مورد بعضي از چاپگرها، يک برنامه ويرايش عکس در عين حال به شما اجازه مي دهد عکس هايي را با تفکيک پذيري بالاتر در مقايسه با زماني که چاپ را بطور مستقيم از يک دوربين يا کارت حافظه انجام مي دهيد، چاپ کنيد.


همه چیز درمورد عکاسی و دوربین عکاسی

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

مروا77

کاربر نیمه فعال
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
29/1/19
ارسال ها
296
امتیاز واکنش
271
امتیاز
198
زمان حضور
0
نویسنده این موضوع
شما احتمالاً يک يا چند برنامه ويرايش عکس سهل الاستفاده را در اختيار داريد که به همراه چاپگر، دوربين و يا اسکنرتان ارائه شده اند. هرگز اين برنامه ها را دست کم نگيريد زيرا آنها کاملاً ارزش تجربه و کاوش را دارند. بعلاوه، شما مي توانيد يک کپي رايگان Picasa را از Google بارگذاري کنيد.
حتي برنامه هاي سطح پائين نيز غالباً شامل ويژگي هاي سهل الاستفاده با قابليت هاي شگفت انگيز براي اصلاح مشکلات متداول در عکس ها نظير قرمزي چشم، زردي چشم (يک مشکل معادل قرمزي که در عکس هاي تهيه شده از حيوانات ديده مي شود)، نور پشتي (با يک پس زمينه ي درخشان نظير نور خورشيد که از يک پنجره در پشت سوژه شما به داخل مي تابد، چهره ي او به يک شبح تبديل خواهد شد) و بسياري از موارد ديگر مي باشند. حتي بهتر، اگر چاپگر يا اسکنر شما براي کاربران نسبتاً حرفه اي در نظر گرفته شده باشد، ممکن است به همراه يک ويرايشگر متوسط و يا سطح بالا ارائه گردد که براي اين گروه طراحي شده.
شايد نخواهيد وقت و تلاش خود را براي کسب مهارت با يک برنامه ويرايش عکس نسبتاً پيشرفته صرف کنيد، اما اگر از قبل چنين برنامه اي را در اختيار داريد، بد نيست نگاهي به آن بيندازيد. حتي اگر تنها از بعضي از ويژگي هاي چنين برنامه اي استفاده کنيد، مطمئناً از مقدار کاري که مي توانيد با تلاش بسيار اندکي براي بهبود عکس هاي خود انجام دهيد کاملاً غافلگير خواهد شد.

10- ويرايش را بر روي کپي ها انجام دهيد نه عکس هاي اصلي

پيش از آغاز ويرايش يک عکس (که مي تواند هر چيزي از يک دستکاري کوچک گرفته تا اعمال افکت هاي خاص و برش عکس اصلي براي استفاده از بخش کوچکي از آن را در بر گيرد)، ابتدا از عکس خود يک کپي تهيه کنيد. به اين ترتيب در صورت نياز هميشه مي توانيد به عکس اصلي برگرديد. هرگز بر روي روش "ويرايش عکس و ذخيره سازي آن با يک نام متفاوت" حساب نکنيد. ايجاد نسخه هاي کپي پيش از باز کردن يک فايل مطمئناً امن ترين روش براي اجتناب از بازنويسي تصادفي آن به حساب مي آيد. پس از آنکه يک کپي از عکس خود تهيه کرديد، مي توانيد آزادانه به تجربه بر روي آن بپردازيد.


همه چیز درمورد عکاسی و دوربین عکاسی

 

مروا77

کاربر نیمه فعال
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
29/1/19
ارسال ها
296
امتیاز واکنش
271
امتیاز
198
زمان حضور
0
نویسنده این موضوع
11- از مشکلات فشرده سازي اجتناب کنيد

اکثر دوربين ها بطور پيش فرض براي ذخيره سازي عکس ها در يک فرمت فشرده سازي شده JPEG تنظيم شده اند (و يا حتي به آن محدود هستند). هنگاميکه مي خواهيد بهترين کيفيت عکس ممکن را بدست آوريد، غيرفعال نمودن فشرده سازي (در صورت امکان) هميشه يک ايده ي خوب به حساب مي آيد. با اينحال نکته ي مهم تر اين است که شما هرگز نبايد يک عکس فشرده سازي شده را بر روي کامپيوتر خود ويرايش نموده و سپس مجدداً آن را در يک فرمت فشرده سازي شده ذخيره کنيد. JPEG يک الگوي فشرده سازي حذفي است، به اين معني که هر بار فايل خود را ذخيره سازي کرده و مجدداً آن را فشرده سازي مي نمائيد، مقداري از اطلاعات را از دست خواهيد داد. اگر يک فايل فشرده سازي را ويرايش مي کنيد، آن را در فرمت بومي ويرايشگر خود و يا فرمتي نظير TIFF بدون فشرده سازي ذخيره نمائيد تا از افت بيشتر کيفيت تصوير جلوگيري کنيد.


12- کاوش در درايور چاپگر

تقريباً هر درايور چاپگري چند تنظيم را در اختيار شما قرار مي دهد که بر کيفيت عکس تأثير خواهند گذاشت. گزينه ها مي توانند به انتخاب مابين کيفيت خوب، بهتر و بهترين محدود شده يا به شما اجازه دهند که روشنائي، کنتراست، سطوح قرمز/ سبز/ آبي و بسياري موارد ديگر را تنظيم نمائيد. اگر مي خواهيد بهترين خروجي ممکن را بدست آوريد، بد نيست مدتي را براي آشنائي بيشتر با درايور چاپگر خود صرف کنيد. بعنوان يک حداقل احتمالي، هر يک از تنظيمات کيفيتي را تجربه نموده و تأثير آن بر کيفيت و سرعت خروجي را مشاهده کنيد تا بتوانيد تصميم بگيريد که آيا خروجي بهبود يافته در حالت هاي High-Quality ارزش صرف زمان اضافي که براي چاپ مصرف مي کنند را دارند يا خير.
مطمئناً تکنيک هاي ديگري نيز براي بهبود چاپ عکس ها وجود دارند، ولي ما در اين مقاله به مهمترين موارد آنها اشاره کرديم. هر چه تجربه بيشتري بر روي اين تکنيک ها بدست آوريد، چاپ هاي شما بهتر خواهند شد و دامنه اي از شيوه هاي مختلف را خواهيد آموخت که مي توانند در هر شرايط معيني از آنها استفاده نمائيد.
نورپردازي در عكاسي ماكرو

نورپردازي در عكاسي ماكرو

نورپردازي اجسام كوچك براي عكس‌برداري ماكرو با استفاده از تجهيزات گران‌قيمتي نظير فلاشهاي حلقه‌اي (Flash Ring) قابل انجام است. اما براي اكثر افراد استفاده از چنين لوازمي مشكل است.
هدف اين مقاله ارائه راه‌حل‌هاي آسان و ارزان براي نورپردازي اجسام كوچك است. تكنيك‌هايي كه در اين مقاله مورد بررسي قرار مي‌گيرند، بيشتر مناسب عكس‌برداري در محيط‌هايي است كه نور آنها قابل كنترل است. اما مي‌توان با صرف وقت بيشتر براي تنظيم ابزارهاي لازم، از اين تكنيك‌ها براي عكاسي از اجسام طبيعي محيط بيرون نيز استفاده نمود.
تمام تجهيزاتي كه در اين تكنيك‌ها بكار مي‌روند، با قيمتي كمتر از 100 دلار قابل ابتياع بوده و با اكثر دوربين‌هاي ديجيتال قابل استفاده هستند. برخي از آنها رايگان هستند و فقط بايد براي ساخت آنها كمي وقت صرف نمود.


همه چیز درمورد عکاسی و دوربین عکاسی

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

مروا77

کاربر نیمه فعال
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
29/1/19
ارسال ها
296
امتیاز واکنش
271
امتیاز
198
زمان حضور
0
نویسنده این موضوع
فلاش هاي سرخود (built-in )

اكثر دوربين‌هاي ديجيتال داراي يك فلاش سرخود در سمت راست بدنه هستند. مي‌توان از فلاش ديگري نيز استفاده نمود تا نور غيرمستقيم‌تر و يكنواخت‌تري فراهم شود. عموماً بهترين نوع نور، نور فلاش است چرا كه قابل كنترل بوده و دماي رنگ آن ثابت است.هرچند كه در اكثر دوربين‌ها امكان استفاده از فلاش سرخود در هنگام عكس‌برداري ماكرو وجود دارد، اما برخي دوربين‌ها فاقد اين قابليت هستند. براي چنين دوربين‌هايي كه قابليت‌هاي محدودتري دارند بايد از نورهاي درخشان سفيد و راههايي براي پخش كردن اين نور استفاده نمود. دارندگان چنين دوربين‌هايي مي‌توانند قسمت مربوطه را در اين مقاله مطالعه نمايند.در دوربين‌هايي كه امكان استفاده از فلاش در حالت ماكرو را دارند، مشكل ديگري وجود دارد و آن قوي بودن شدت نور به علت نزديكي فلاش به جسم است.در اين مورد ، نور بايستي تعديل شود كه راههاي ساده متعددي براي اين كار وجود دارد كه بيشتر توضيح داده خواهد شد.
4 روش براي نورپردازي اجسام در حالت ماكرو بحث مي‌شود كه در 3 مورد آنها بايد از فلاش استفاده نمود. قابل اعتمادترين روش و تطابق‌پذيرترين روش از همه گران‌تر است.
استفاده از فلاش سرخود و نورهاي انعكاسي


فلاش مي‌تواند سايه‌هاي تندي روي اجسام ايجاد كند. در مورد برخي عكسها شايد چنين سايه‌هايي قابل قبول باشد اما اگر هدف ما نورپردازي يكنواخت باشد بايستي قسمتي از نور فلاش را اطراف جسم مورد نظر پخش نمائيم.
يك راه ساده، عكس‌برداري دريك محيط انعكاسي و منتشركننده نور است. مثلاً يك جعبه ساده را در نظر بگيريد كه سطح داخلي آن توسط مقواي سفيد پوشانده شده است. هزينه تهيه چنين جعبه‌اي بسيار كم اما نتايج حاصله از استفاده آن بسيار زياد است. وقتي كه در زير جسم مورد نظر، سطح رنگي صافي وجود دارد، نور بايستي بطور مستقيم از جلو به جسم بتابد. در اين موارد جعبه را از سطح سفيدش در پشت قرار دهيم تا در فريم عكس ديده نشود.

تصویر 1 : در عكس زير به سايه واضح حاصل از فلاش دوربين در سمت چپ جعبه توجه كنيد.
Olympus C-4040: aperture f7 shutter speed 1/100
تصویر 2 : اين عكس با استفاده از جعبه انعكاسي گرفته شده است. سطوح سفيد جعبه نور فلاش را منعكس كرده و آن را در اطراف جسم بصورت يكنواخت منتشر نموده است:
Olympus C-4040: aperture f7 shutter speed 1/100
روش ساختن چنين جعبه‌اي را بزودي شرح خواهيم داد.
وقتي كه چنين جعبه ساده‌اي مي‌تواند اين اندازه در عكس‌برداري تفاوت ايجاد كند، پس حتماً اضافه كردن يك منبع نور ثانويه نيز خواهد توانست تفاوتهاي بيشتري ايجاد نمايد. در حقيقت وقتي كه اين دو روش با يكديگر استفاده شوند، محيط نورپردازي بسيار تحت كنترل عكاس خواهد بود.


همه چیز درمورد عکاسی و دوربین عکاسی

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

مروا77

کاربر نیمه فعال
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
29/1/19
ارسال ها
296
امتیاز واکنش
271
امتیاز
198
زمان حضور
0
نویسنده این موضوع
فلاش‌هاي Slave ارزان و ابتدايي را مي‌توان به سادگي تهيه نمود. فلاشي كه در عكس فوق مي‌بينيد حدوداً 12 دلار يا 14 يورو قيمت دارد. هنگامي كه سنسورهاي اين فلاش نور را احساس مي‌كنند ، فلاش با تمام قدرت عمل مي كند. اين فلاش داراي سه‌پايه است و با بلند كردن قسمت بالايي آن روشن مي‌شود. اين فلاش براي آماده‌سازي مجدد خود حدوداً يك دقيقه زمان لازم دارد.
اين نوع فلاش ممكن است با تمام انواع دوربين‌هاي ديجيتال به درستي عمل نكند، بخصوص با المپيوس، كانن و نيكون. براي آنكه مطمئن شويد كه فلاش Slave با دوربين شما كار مي‌كند، طبق روش زير عمل نمائيد: فلاش Slave را روشن كرده و آن را در پشت يا كنار دوربين قرار دهيد. سپس يك تكه مقواي سفيد را جلوي فلاش دوربين قرار دهيد. دقت كنيد كه مقوا را زياد نزديك فلاش قرار ندهيد چرا كه به آن صدمه مي‌رساند. بايستي مقوا را در فاصله 5 سانتي‌متر از جلوي فلاش و با زاويه‌اي قرار دهيد كه نور فلاش دوربين شما به سمت فلاش Slave منعكس شود اما به جسم مورد نظر براي عكاسي نرسد. فلاش Slave، نور فلاش دوربين شما را خواهد ديد و هنگامي كه شما عكس بگيريد، آن فلاش هم عمل خواهد كرد. راه ديگر آن است كه از يك آينه عكس بگيريد و همزماني عمل 2 فلاش را در عكس مشاهده نمائيد.
براي آنكه از كفايت نورپردازي فلاش Slave براي عكاسي خود مطمئن شويد، بايد سايه‌ها را در تصوير حاصله بررسي كنيد. آيا جسم مورد نظر از سمت فلاش Slave نور گرفته يا نه. اگر نور فلاش Slave قابل مشاهده نيست بايد از فلاش مخصوص براي دوربين استفاده نمائيد. فلاشهاي Slave همواره با تمام قدرت خود عمل مي‌كنند و بدون استفاده از روشهاي كمكي، كنترل كردن نور خروجي آنها مشكل است.
براي اين منظور مي‌توان از فيلتر‌هاي تراکم خنثي neutral density(ND) استفاده كرد و يا نور اين فلاشها را پخش كرد. برخي فلاشهاي Slave با برخي دوربين‌هاي خاص نمي‌توانند عمل نمايند. اما در اين موارد خاص نيز اگر دوربين داراي حالت فلاش تاخيري Slow synch باشد، اين فلاشها قابل استفاده خواهند بود. در حالت فلاش تاخيري، شاتر مدت طولاني‌تري باز خواهد ماند و حداقل مقداري از نور فلاش كوچك را دريافت خواهد نمود. بهتر است كارآيي فلاش‌هاي Slave خاص را با دوربين خود آزمايش نمائيد (استفاده از 3 پايه در حالت فلاش تاخيري الزامي است).
در مثال زير از 2 فيلتر ND براي كنترل موثر نور فلاش Slave استفاده شده است. هر دو عكس با دوربين Sony DSC-S75 در حالت Auto (F5, 1/80sec) گرفته شده و فلاش Slave به سمت چپ جسم تابيده است.
.


همه چیز درمورد عکاسی و دوربین عکاسی

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا