خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

^moon shadow^

مدير بازنشسته
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
18/3/18
ارسال ها
1,896
امتیاز واکنش
17,969
امتیاز
428
محل سکونت
Tabriz
زمان حضور
38 روز 17 ساعت 41 دقیقه
نویسنده این موضوع


آن چه در مواجهه با فیلمی چون «ما همه با هم هستیم» می توان نوشت به غیر از شرایط عجیب تولید آن و حضور ویترینی از ستارگان طاق و جفت سینمای ایران در آنهم در قالب نقشهایی کوتاه و عموماً گذری، سردرگم بودن ژانر و لحن آن است. این که به تماشای فیلمی بنشینی که حتا ندانی متعلق به چه ژانری است اتفاقی است که دست کم انتظار رخ دادنش را در سینمای کمال تبریزی نداریم.
علاوه بر ژانر، فیلم در حفظ لحن خود نیز ناتوان است و تغییرلحن های چندباره ی آن به کار لطمه می زند.
کاری به این ندارم که دستمزد این تعداد بازیگر مطرح از کجا آمده است بلکه سوال اصلی ام این است که لزوم بهرهگیری فیلمساز از این تعداد چهرهی شاخص برای ایفای نقشهایی که حتی بهدرستی پرداخته هم نشدهاند چیست؟ آیا مثلاً نقشهایی را که هانیه توسلی، حسن معجونی و یا حتا ویشکا آسایش ایفا کردهاند بازیگرانی کمتر شناختهشده با دستمزدهای کمتر نمیتوانستهاند ایفا کنند؟ حضور لیلا حاتمی و مهران مدیری (که بازیگرانی سختگیر در انتخاب نقشهایشان هستند) هم در قالب این نقشهای مسطح با چنین شخصیتپردازیهای پرحفرهای خود جای بحثی جداگانه دارد.
اگر منصفانه بنویسم نمیتوان از ایدهی اولیهی نسبتاً جذاب «ما همه با هم هستیم» گذشت. فیلم بنا بوده براساس این طرح چالشبرانگیز با چاشنی طنز ساخته شود و به مباحث مهم سـ*ـیاسی اشاره کند. حال نیز اشاره به سـ*ـیاست در فیلم بارز است و میتوان آنرا اثری با بنمایهی سـ*ـیاسی بهشمار آورد. فیلمساز به شکلی نمادین اشاراتی به مباحث گوناگون سـ*ـیاسی و البته اجتماعی داشته است. شخصیتهای فیلم که بیشترشان نام و شهرت مشخصی هم ندارند هریک میتوانند نمادی از یک شخصیت حقیقی باشند؛ مثلاً پزشکی که باعث مرگ یک هنرمند بزرگ شده است، فیلمسازی که جایزه نمیبرد، زنی که فیلمهای شخصیاش در فضای مجازی پخش شدهاند و ... اما پرداخت بسیار شتابزده و کلی به هریک از این شخصیتها و عبور عجولانه از آنها باعث میشود جذابیتهای دراماتیک کار در نطفه خفه شوند و شخصیتها با ابهاماتی در انگیزهها و رفتارهایشان به حال خود رها گردند.
فیلم به لحاظ اجرا ساختاری قابلقبول دارد اما نقطهضعف بزرگش فیلمنامه است، فیلمنامهای که موقعیتهای آن به قصه تبدیل نمیشوند و در سایر مقاطع روندی تکراری و خنثی را طی میکند.
نکتهای دیگر اینکه دیدهام برای توصیف این فیلم بارها از واژهی «مبتدل» استفاده شده است حال آنکه آخرین ساختهی کمال تبریزی هرگز فیلم مبتذلی نیست بلکه بیشتر سردرگم است؛ فیلمی که احتمالاً کنترل عناصرش از دست شخص فیلمساز هم خارج شده و بنابراین تکلیفش را با مخاطبش نمیداند.
فیلم در بخشهایی از خود بهمان یادآوری میکند که کارگردانش کمال تبریزیست و برخی مولفههای ثابت آثار او به لحاظ اجرایی در «ما همه با هم هستیم» هم دیده میشود اما شاید کم ملاطی فیلمنامه و شاید بهرهجویی بیمورد فیلمساز از تجملات و زرق و برقهای اضافه باعث شده است تبریزی در حد و اندازهی فیلمسازی باقی بماند که برای ساخت فیلمی دشوار و پربازیگر آمادگی لازم را نداشته است.


نقد فیلم ما همه با هم هستیم - we are together

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا