خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

haniye anoosha

کاربر نیمه حرفه‌ای
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
25/7/19
ارسال ها
942
امتیاز واکنش
2,336
امتیاز
248
زمان حضور
5 روز 6 ساعت 13 دقیقه
نویسنده این موضوع
باغ ارم
درباره باغ ارم
شیراز به باغ ارمش مشهور است و باغ ارم به بلندترین سروناز شیراز. باغ ارم را شاید بتوان جزء یکی از دیدنی‌ترین مکان های این شهر به حساب آورد، باغی به غایت سرسبز و باطراوت با عمارتی فاخر و باشکوه.
این باغ وسیع که «سرونازش» شهرت جهانی دارد، از املاک مرحوم «نصرالملک شیرازی» است.
اگر می خواهید بهترین بازدید از این باغ سرسبز و با طراوت را داشته باشید اردیبهشت را به شما پیشنهاد می دهیم فصلی که در آن گل‌های رنگارنگ و سرونازهای سربه فلک کشیده منظره بی نظیری را در باغ به تصویر می کشند. توضیحات بنا:
توضیحات نقوش هلالی‌های بالای عمارت باغ
در بالای عمارت باغ ارم هلالی‌های زیبایی ساخته‌اند که در اصطلاح معماران محلی فارس به آن «سنتوری» گویند. در بالای پشت بام و در پیشانی عمارت که چشم انداز آن صحن باغ ارم است، هلالی بزرگی به شکل سه ماهک به هم پیوسته قرار‌گرفته و دارای پنج مجلس کاشی‌کاری و تصویر چهره چندین شخص است.در هلالی میانی عمارت باغ ارم که از همه بزرگتر است تصویر ناصرالدین شاه قاجار در حالی که بر اسبی سفید سوار است و نیم تاجی در جلو کلاه دارد، نشان داده‌شده‌است. سایر نقوش این هلالی مربوط به داستان‌هایی از فردوسی، نظامی، ادبیات کهن فارسی و قصه‌های مذهبی است. مجلس بالای سر ناصرالدین شاه قاجار، صحنه جلوس سلیمان پیامبر و بلقیس همسر او را برتخت نشان می‌دهد.
در پشت سر آن‌ها هیکل دیو‌هایی بدان گونه که در اساطیر آمده با دوشاخ بر روی سر نقش شده‌است و در مقابل آن‌ها تصویر فیل، شتر، اسب و حیوانات دیگر است . این صحنه یاد آور حکایت سلیمان و ملکه سبا است. در گوشه‌ای از صحنه جلوس سلیمان پیامبر در هلالی بالای عمارت باغ ارم چهره رستم پهلوان، نامی شاهنامه فردوسی با خصوصیات نقاشی دوره قاجاریه تصویر شده‌است. در طرف راست نقش ناصرالدین شاه صحنه‌ای از داستان عاشقانه شیرین و خسرو است.در قسمتی از نقوش کاشی‌کاری نمای ضلع‌جنوبی باغ قوام شیراز یا نارنجستان هم منظره حمام گرفتن شیرین در چشمه نشان داده‌شده‌است.
صحنه طرف چپ نقش ناصرالدین‌شاه مجلس دعوت زلیخا و زنان مصر از یوسف پیامبر است که هر یک ترنجی در دست دارند و زلیخا در صدر نشسته و زنان در حالی که محو حسن و جمال یوسف شده اند به جای ترنج دست‌های خود را بریده اند.
در طرفین هلالی بزرگ بالای ایوان عمارت، چهار هلالی کوچکتر وجود دارد.در دو هلالی کوچکتر میانی مردی در پیکار با هلاهل نشان داده شده که تحریف شده نقش در گاه شرقی کاخ صد ستون تـ*ـخت جمشید است و در موقع تعمیرات که چند سال پیش بـ*ـو*سیله دانشگاه شیراز انجام گرفته، ساخته شده‌است.
در دو هلالی بزرگتر طرفین، بر روی کاشی‌هایی که زمینه آن طرح‌های اسلیمی دیده می شود آهویی را در چنگال پلنگ می‌بینیم که تقلید شده از شکاری در چنگال شیر در تـ*ـخت جمشید است . دراصطلاح معماران محلی فارس به‌این گونه طرح‌ها «گرفت و گیر» گویند.
روی ستون‌های دو جانب ایوان بزرگ که جلوی طبقات دوم و سوم است با کاشی‌های هفت‌رنگ مزین شده است و در وسط آن‌ها نقوش متعدد مجالس بزم و شکارگاه، سواران،زنان و گل‌ها ساخته‌شده که در حاشیه طرفین ایوان به طور عمودی و در وسط دایره‌هایی زیر‌هم قرار دارند.نمای پشت عمارت که به جانب اندرون است نیز دارای کاشی‌های نقش‌دار زیباست.
بر روی هلالی بزرگ میانی پیشانی عمارت در این قسمت نقش داریوش هخامنشی است که از نقوش کاخ‌های تـ*ـخت جمشید اقتباس شده‌است.
در دو سوی نقش داریوش دو صحنه شکارگاه به سبک نقوش عهد هخامنشی حک شده و در طرفین این دو نقش تصویر شکارگاه‌هایی با خصوصیات دوره قاجاریه است.
در هلالی‌های طرفین هلالی بزرگ نقش دو شیر و خورشید به چشم می‌خورد و در بالای تصویر دو فرشته‌ است که تاجی بر روی سر دارند. در حاشیه پنجره‌های نمای غربی عمارت کاشی‌های هفت‌رنگ با نقوش گوناگون شاهان و سربازان هخامنشی و گل‌ها و مناظر باغ‌ها و کوشک‌ها است.


گردشگری استان فارس

 

haniye anoosha

کاربر نیمه حرفه‌ای
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
25/7/19
ارسال ها
942
امتیاز واکنش
2,336
امتیاز
248
زمان حضور
5 روز 6 ساعت 13 دقیقه
نویسنده این موضوع
حمام وکیل










درباره حمام وکیل
حمام وکیل بعد از سالها استفاده بعنوان یکی از معروفترین رستوران های سنتی ایرانی، بعلت خرابی که آشپزخانه آن برای این بنای تاریخی -با کمال تأسف- ایجاد کرده بود بسته و در سال 1387 بعنوان موزه فرش باردیگر درهایش را به روی گردشگران شیراز گشود.دیدن این حمام تاریخی در کنار دیگر آثار دوره زندیه خالی از لطف نیست.
توضیحات بنا:
در ساخت این حمام بزرگ، اصول معماری برای یک حمام خوب و ملزومات آن طراحی و رعایت شده است تا از به هدر رفتن هوای گرم حمام جلوگیری شود. ورودی حمام در کوچکی است که با چند پله به هشتی ورودی می رسد. سر بنیه حمام به صورت هشت ضلعی منتظمی است که هشت ستون یک پارچه سنگی، سقف گنبدی شکل آن را بر دوش دارد و در میان سقف گنبدی نوگیر بزرگی قراردارد .حمام دارای نگاره های آهک‌بری زیبایی از داستان های مذهبی، سنتی، علایق و رویاهای مردم است. گرم‌خانه با چهار ستون سنگی یک پارچه همانند ستون های مسجد وکیل، کانال های جریان هوای گرم، خزینه با دو دیگ بزرگ برای گرم کردن آب و یک حوض از سنگ مرمر از ویژگی های این حمام عمومی در دوره زندیه است.


گردشگری استان فارس

 
آخرین ویرایش:

haniye anoosha

کاربر نیمه حرفه‌ای
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
25/7/19
ارسال ها
942
امتیاز واکنش
2,336
امتیاز
248
زمان حضور
5 روز 6 ساعت 13 دقیقه
نویسنده این موضوع
دروازه قرآن

درباره دروازه قرآن
در ایران رسم است که برای کسی که به مسافرت می رود قرآن می گیرند تا از زیر آن رد شده و به برکت آن سفری به سلامت داشته باشد. این سنت در شیراز با دروازه قرآن که در ورودی شهر بنا شده تحقق یافته است. این طاق در زمان حکومت "عضدالدوله دیلمی" در فارس، ساخته‌شد و قرآنی نیز در آن جای داده‌شد تا مسافران در هنگام سفر از زیر قرآن بگذرند.
اما طاق به مرور زمان شکسته و تخریب شد و در دوره حکومت زندیه کریم‌خان زند (1172 – 1193) مجددا مورد بازسازی و مرمت قرار گرفت و در قسمت فوقانی آن اتاقی ساخته شد و دو جلد قرآن نفیس به خط ثلث و محقق، اثر سلطان ابراهیم‌بن ‌شاهرخ ‌گورکانی در آن جای داده شد. این قرآن‌ها به قرآن هفده‌من مشهورند.در سال 1316 که طرح توسعه راه شمالی شیراز در دستور کار دولت قرار گرفت، این طاق خراب شد و قرآن‌ها را به موزه تاریخ پارس (عمارت کلاه فرنگی) منتقل کردند.
در سال 1327 ه. ش. یکی از بازرگانان شیراز به نام "حسین ایگار"، مشهور به "اعتمادالتجار"، با هزینه شخصی خود طاق کنونی را بازسازی کرد و چند آیه از قرآن‌کریم را که با خط ثلث ونسخ بر روی کاشی نوشته شده بود بر بدنه طاق نصب کرد.


گردشگری استان فارس

 
آخرین ویرایش:

haniye anoosha

کاربر نیمه حرفه‌ای
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
25/7/19
ارسال ها
942
امتیاز واکنش
2,336
امتیاز
248
زمان حضور
5 روز 6 ساعت 13 دقیقه
نویسنده این موضوع
اغ جهان‌نما
درباره باغ جهان‌نما
شیراز و باغ و گل و درخت و سرسبزی این بار در باغی پرگل با نمایی از جهان، "باغ جهان نما". این باغ که یکی دیگر از کهن‌ترین باغ‌های شیراز است در دوره سلسله آل مظفر و آل اینجو بسیار آباد بوده‌است بطوریکه مورخین می نویسند، باغ های جهان نما، ارم، دلگشا و باغ تـ*ـخت (منازل سازمانی) در دوره آل‌مظفر و آل‌اینجو یعنی پیش از یورش تیمور گورکانی به شیراز، در نهایت آبادانی بوده‌اند.
اما متأسفانه پس از سلسله صفوی این باغ تقریباً ویران گردید ولی در دوره زندیه، بدستور کریم‌خان زند باغ حصار کشی شد و عمارتی را در آن ساخته شد و در اطراف عمارت، خیابان کشی‌های زیبا و درختکاری های مفصلی ایجاد شد.
پس از دوره زندیه، در دوره قاجاریه نیز باغ جهان‌‌نما یکی از باغ‌های آباد و باشکوه به شمار می‌‌‌رفته‌است و در حال حاضر نیز این باغ و عمارت مرکزی آن از مکان های پربازدید شیراز محسوب می شوند.


گردشگری استان فارس

 

haniye anoosha

کاربر نیمه حرفه‌ای
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
25/7/19
ارسال ها
942
امتیاز واکنش
2,336
امتیاز
248
زمان حضور
5 روز 6 ساعت 13 دقیقه
نویسنده این موضوع
درباره آرامگاه چهل تنان
به فاصله کمی از شمال آرامگاه حافظ، محوطه مشجر و باصفایی وجود دارد که 40 سنگ مزار یک اندازه در آن جای گرفته و چند اتاق و حوض آبی هم سمت شمال آن را مزین نموده است.این محوطه در زمان کریم‌خان زند محصور و آباد شد و سنگ قبرها به فرمان مرحوم «فرهاد میرزا»، والی فارس در سال 1257 ه. ق بر قبور 40 زاهد و عارف که هویت‌شان مشخص نیست، نهاده‌شد.
دیدن این سنگ قبرها از نزدیک خالی از لطف نیست. آیات قرآنی و نقش و نگارهایی که روی آن ها حکاکی شده یادآور تاریخ گذشته ایران زمین و هنر هنرمندان آن زمان است.


گردشگری استان فارس

 
آخرین ویرایش:

haniye anoosha

کاربر نیمه حرفه‌ای
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
25/7/19
ارسال ها
942
امتیاز واکنش
2,336
امتیاز
248
زمان حضور
5 روز 6 ساعت 13 دقیقه
نویسنده این موضوع

درباره آرامگاه حافظ
حجاب چهره جام می شود غبار تنم ... خوشا دمی که از این چهره پرده برفکنمحافظ پیش و بیش از هر چیز هنرمندی آزاده و گردنکش و شورنده بود، شاعری که نامش و دیوانش در خاطر هر ایرانی با می و معشوق و فال در آمیخته است. او که یکی از بزرگ ترین شاعران نغز گوی پارسی زبان و از نام‌آورترین عرفای ایران است در دوران حکومت امرای «آل اینجو» و پس از آنان، حکمرانان «آل مظفر» در فارس به سر می برد و روزگار خویش را در محافل ادبی و عرفانی و معاشرت با عرفا و شعرا می گذرانید.
وی در سال 726 هجری قمری در شیراز متولد و در سال 791 هجری قمری به سرای باقی شتافت و آرامگاه کنونی اش در دوره «پهلوی» و بین سال های 1314 تا 1317 هجری شمسی بر مقبره اش بنا نهاده شد. اما از آنجاییکه اکثر شعرهایش با می و معشوق در آمیخته است، آرامگاهش نیز پس از چندی میعادگاه عاشقان شد.
فال حافظ را در دیدار خود از این مجموعه فراموش نکنید.
سایر جاذبه های شیراز


گردشگری استان فارس

 

haniye anoosha

کاربر نیمه حرفه‌ای
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
25/7/19
ارسال ها
942
امتیاز واکنش
2,336
امتیاز
248
زمان حضور
5 روز 6 ساعت 13 دقیقه
نویسنده این موضوع
آرامگاه تاج الدین غریب

درباره آرامگاه تاج الدین غریب
حضرت سید تاج الدین جعفرابن فضل ابن حسن ابن عبیدالله ابن عباس ابن علی ابن ابی طالب ( ع) همراه کاروان احمد ابن موسی وارد شهر شده و در همین مکان به شهادت رسید. مرقد آن بزرگوار همواره محل گره گشایی از مشکلات مردم و حوائج زائران بوده است .این مرقد پیش از دوره قاجاریه در نزدیک دروازه کازرون احداث شد.

احمدابن موسی که بود؟
مامون عباسی پس از به حکومت رسیدن جهت آرام کردن قیامهای شیعیان با زور و تهدید امام رضا (ع) را به ولیعهدی خود منصوب نمود و ایشان را از مدینه به شهر طوس (مشهد) مقر حکومت خود منتقل نمود. پس از مدتی احمد ابن موسی (شاه چراغ) برادر بزرگ امام رضا (ع) به همراه تعداد زیادی از امامزادگان بنی هاشم و خواص شیعیان بالغ بر 15000 نفر به قصد زیارت امام رضا(ع) عازم ایران شدند .
با توجه به زیرکی و درایت امام رضا(ع) مامون عباسی از نقشه خود ناامید شد و ایشان را با انگور زهرآلود به شهادت رساند و دستور داد هر جا امامزادگان و شیعه ها را یافتند به قتل برسانند. کاروان احمد ابن موسی که در این زمان به استان فارس رسیده بودند در منطقه «خانه زنیان» در نزدیکی شیراز با سپاه «قتلغ خان» حاکم فارس روبرو شدند. پس از سه بار درگیری بین دو سپاه نیروهای قتلغ خان شکست سنگینی خوردند. لذا قتلغ خان که از رویارویی مستقیم با احمدابن موسی ناامید شد با نیرنگ برای بار چهارم عده ای از سربازان خود را به جنگ با احمدابن موسی فرستاد و نیروهای زبده و کارکشته خود را در کوچه پس کوچه های شهر شیراز مستقر نمود .
کاروان احمدابن موسی برای بار چهارم نیروهای قتلغ خان را شکست داده و به سمت شهر شیراز حرکت کردند. پس از ورود به شهر شیراز به دلیل ناآشنایی با کوچه های شهر و همراه داشتن زن و فرزند با کمین های متعدد نیروهای قتلغ خان روبرو شده و پس از نبردی سخت هر یک از امامزادگان در گوشه ای از شهر شیراز به شهادت رسیدند و اکثرا در همانجا به خاک سپرده شدند .
لذا استان فارس بیشترین تعداد امامزاده را در خود جای داده است و مقبره این امامزادگان در طول تاریخ همواره مرکز تبلیغ تشیع و محل استجابت دعا و براورده شدن حاجات بوده است.


گردشگری استان فارس

 

haniye anoosha

کاربر نیمه حرفه‌ای
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
25/7/19
ارسال ها
942
امتیاز واکنش
2,336
امتیاز
248
زمان حضور
5 روز 6 ساعت 13 دقیقه
نویسنده این موضوع
درباره خانه زینت الملوک
در ضلع غربی عمارت نارنجستان قوام، عمارتی زیبا خودنمایی می کند که اندرونی یا حرم سرای عمارت قوام محسوب می شده و از طریق یک راه زیرزمینی به آن مرتبط می شود. این بنا که نامش را از آخرین مالکش به یادگار گرفته است متعلق به «زینت الملوک» دختر «قوام الملک چهارم» بوده است. بازدید از بنا بدون تزئینات داخلی است اما اگر به تزئینات آن نیز علاقمندید باید سری به موزه فارس که در زیرزمین خانه واقع شده بزنید.
ساخت این بنای قجری در سال 1290 ه. ق آغاز و در سال 1307 ه. ق به پایان رسید.


گردشگری استان فارس

 

haniye anoosha

کاربر نیمه حرفه‌ای
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
25/7/19
ارسال ها
942
امتیاز واکنش
2,336
امتیاز
248
زمان حضور
5 روز 6 ساعت 13 دقیقه
نویسنده این موضوع
مدرسه خان
درباره مدرسه خان
در سال 1022 ه.ق «الله قلی خان» حاکم فارس مدرسه ای برای حدود 100 دانش آموز بنانهاد که توسط فرزندش «امام قلی خان» در سال 1041 به پایان رسید. ولی اکثر بنای این مدرسه در زلزله ویران شد و فقط سردر ورودی باقی ماند.مدرسه خان را می توان شاهکار دیگری از معماری صفویه دانست که ویژگی‌های خاصی در معماری آن، آن را از دیگر بناهای این دوره متمایز کرده است. از جمله این ویژگی ها می توان به به کارگیری اعداد مقدس که در ساخت این مدرسه اهمیت ویژه‌ای دارد اشاره کرد:
تعداد حجره‌ها 100 عدد و به حروف ابجد نام مبارک حضرت محمد (ص) است.مدرسه دارای پنج مَدرَس (محل تدریس) به نیت عدد مقدس پنج تن (ع) بود. یکی از این مدرسه‌ها متعلق ملاصدرا و چهار مدرس دیگر برای سایرین بود.مانند هر مدرسه دیگر،این نیز دارای یک مسجد است. این مسجد دارای 12 راهرو به نیت 12 امام است.
مجموعه دو اتاق موجود در این مدرسه در کنار اتاق‌های درس خارج، در جمع عدد 14 را به نیت چهارده معصوم (ع) تشکیل می‌دهد.
با جمع عناصر دیگر، عدد 110 که به حروف ابجد (جمل) اسم حضرت علی(ع) را تشکیل می‌دهد، به دست می‌آید.
با افزودن چهار اتاق شامل اتاق‌گاه شناسی(زمان یا وقت شناسی)، اتاق خادم، اتاق چراغ‌دار و اتاق مؤذن، مجموعاً عدد 114 به دست می‌آید که برابر با تعداد سوره‌های قرآن مجید است.درب این مدرسه اغلب بسته است ولی اگر خوش شانس باشید و نگهبان حضور داشته باشد و در را برای شما بگشاید می توانید از او خواهش کنید تا در کنار بازدید از این اثر معماری منحصربفرد به پشت بام مدرسه رفته و از آن جا دیدی 360 درجه از شهر را داشته باشید.


گردشگری استان فارس

 

haniye anoosha

کاربر نیمه حرفه‌ای
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
25/7/19
ارسال ها
942
امتیاز واکنش
2,336
امتیاز
248
زمان حضور
5 روز 6 ساعت 13 دقیقه
نویسنده این موضوع
درباره آبشار مارگون
همچنان که مشغول قدم زدن در جنگل و لـ*ـذت بردن از هوای کوهستانی هستید صدای شرشر آبی گوشتان را مورد نوازشش قرار می دهد. کمی که به سمت صدا می روی آبشاری شگفت انگیز و بی نظیر در جلوی دیدت ظاهر می شود که زیبایی آن نفس را در سـ*ـینه حبس خواهد کرد. این آبشار دیدنی و شگفت انگیز آبشار مارگون نام دارد.
فضای جنگلی و کوهستانی اطراف آبشار مارگون، گلهای رنگارنگ، لاله های واژگون، مناظر طبیعی بکر و راه های دسترسی مناسب، این منطقه را به یکی از گردشگاه های پر جاذبه فارس تبدیل کرده است.


گردشگری استان فارس

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا