خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

haniye anoosha

کاربر نیمه حرفه‌ای
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
25/7/19
ارسال ها
942
امتیاز واکنش
2,336
امتیاز
248
زمان حضور
5 روز 6 ساعت 13 دقیقه
نویسنده این موضوع
جزایر ناز، یکی از عجایب هفتگانه ی قشم
جزایر ناز
هرمزگان استانی گرم و ساحلی در جنوب کشور ایران است که دارای سواحل نیلگون دریای عمان و خلیج فارس و همچنین ۱۴ جزیره ی بزرگ و کوچک می باشد. این منطقه هم دارای جاذبه های توریستی بوده و هم در اقتصاد ایران نقش مهمی را ایفا می کند. اما ما در این مطلب می خواهیم درباره یکی از جزایر زیبا و دیدنی این منطقه به نام جزایر ناز صحبت کنیم، که به نوعی به آن یکی از عجایب هفتگانه ی قشم هم می گویند. این جزایر در ساحل جنوب شرقی جزیره قشم، جایی در مسیر جاده ساحلی جنوبی و نرسیده به اسکله ساحلی روستای سوزا قرار گرفته و با سفر به آن قطعا حال و هوای بهتری پیدا خواهید کرد. در ادامه این مطلب همراه الی گشت باشید تا بیشتر درباره این جزیره ی دیدنی برایتان شرح دهیم.



شاید باورتان نشود اما منطقه ای در جنوب ایران و در حاشیه خلیج فارس وجود دارد که می توانید بر روی آب راه بروید و هنگام جزر دریا به اندازه یک کیلومتر در دریا پیاده روی کنید و تا بلندی های جزایر ناز را بدون آن که خیس شوید تماشا کنید. . همچنین از سکوی صخره‌ای جزایر می‌توانید منظره متفاوت خلیج فارس، تنگه هرمز، جزیره لارک و ساحل قشم را تماشا کنید. البته برای این کار باید به ساعات جزر آب توجه داشته باشد. علاوه بر پیاده روی در این منطقه ورزش های آبی بی نظیری هم وجود دارد که می توانید سفرتان را بی نظیرتر از همیشه بنمایید.


جزایر ناز با تمام ساحل هایی که تا به حال دیده اید تفاوت دارد، اینجا هنگام جزر، باریکه‌ای از شن‌های درخشان، سه صخره‌ بیرون آمده از آب را به قشم وصل می‌کنند. این جزایر را محلی‌ها دو کَردَه می‌نامند و در نقشه‌ها به نام جزایر ناز ثبت شده‌اند و با همین نام نیز برای گردشگران شناخته‌ شده هستند. در زمان جزر با پس‌روى کامل آب دریا، براى مدت کوتاهى، باریکه‌اى از خشکى جزیره ناز را به ساحل قشم وصل مى‌کند. هرچند زمان این اتفاق کوتاه است، اما در همین مدت مسافران با ورود به جزایر ناز می توانند از بالای ارتفاعات، تنگه هرمز، جزیره لارک را تماشا کنند.

جالب است بدانید که جزایر ناز جزو ژئوپارک جهانی قشم و یکی از عجایب هفتگانه این جزیره به شمار می روند. به گفته بسیاری از کارشناسان این منطقه در گذشته محلی برای استراحت ماهی گیران بوده است. در جزایر ناز به جز دست‌ فروشان هیچ مغازه یا امکانات رفاهی روی خود جزایر وجود ندارد. اما همان نزدیکی در حاشیه پارکینگ، امکانات ابتدایی برای رفاه بازدیدکنندگان برقرار می باشد.

تفریحات ممکن در جزایر ناز
۱– پیاده‌ روی در آب دریا

در حاشیه ساحل این جزیره ی دیدنی بهترین کار ممکن که هیچ هزینه ای هم ندارد، پیاده روی در سواحل است. عمق آب نهایت به مچ پایتان برسد و با قدم گذاشتن بر روی شن های نرم و خیس احساس آرامش فوق العاده ای برایتان به ارمغان می آید. حتما یک دوبین عکاسی مناسب یا موبایلی که دوربین خوبی داشته باشد همراه خودتان به این سفر ببرید تا عکس های مناسبی بتوانید از این جزایر بی نظیر ایرانی تهیه کنید.


۲- آفرود سواری در جزایر ناز

یکی از تفریجات هیجان انگیزی که در سفر به این جزیره می توانید تجربه کنید آفرود سواری است. رانندگی در این جزیره می توانید جدیدترین خودروهای اسپورت، لوکس یا شاسی بلند را کرایه کنید و لـ*ـذت رانندگی در این جزایر را تجربه کنید. توجه داشته باشید که بهتر است برای تجربه این ورزش جذاب در همان حاشیه ساحل بمانید و خودروی‌ تان را روی سکوی جزیره نبرید. این کار علاوه بر آسیب رساندن به محیط، منظره زیبای این جزایر را برای گردشگرانی که به قصد عکاسی به اینجا سفر کرده‌اند برهم می‌زند.

۳– کرایه اسب و شتر

سواری با اسب یا شتر در نزدیکی دریا می تواند منظره ی زیبایی را به وجود بیاورد، حتما موبایل یا دوربین مناسبی را همراه خودتان ببرید تا زمانی که بر فراز زین هستید عکس های مناسبی از خودتان تهیه کنید.


۴- تفریحات هوایی در جزایر ناز

اما اگر می توانید بابت تفریحات خود هزینه نسبتا زیادی را به نسبت پیاده روی و اسب سواری داشته باشید، می توانید تفریحات هوایی را در این مجموعه انتخاب کنید که عبارت از پاراگلایدر، کایت بورد، پاراموتور، چتربازی و بادسواری هستند. قطعا دیدن جزایر ناز از فراز آسمان ها تجربه بس دلچسب و غیر قابل توصیفی است. در ساحل جزایر ناز چادرهای دایمی جهت اجاره تجهیزات و استفاده آموزشی یا تفریحی از پاراگلایدر برپاست که به‌صورت حضوری و با کمک مربیان می‌توانید به تفریح بپردازید. علاوه بر آن با استفاده از رزرو اینترنتی پاراگلایدر می‌توانید پیش از سفر، تفریح پروازی خود را برنامه‌ریزی کنید. برای این ورزش، لباس بادگیر و کفش مناسب به همراه داشته باشید.


۵– تفریحات آبی در جزایر ناز

برخی تفریحات هیجان انگیز برایشان در اولیت قرار دارد و هر کجا که باشند سعی می کنند پر هیجان ترین تفریح را انتخاب کنند. برای اینگونه افراد تفریحات آبی نظیر جت اسکی، قایق سواری و غواصی در ساحل ناز در نظر گرفته شده است. جت اسکی همه جای ایران ورزش مفرح و پرهیجانی است؛ چه دریای خزر چه حاشیه خلیج فارس، نوجوان‌ها و جوان‌ها هوادار این هیجان در ساحل هستند. ساحل ناز پاسخگوی هر نوع نیاز و سلیقه‌ای هست. قایق‌سواری نیز برای آنها که به دنبال آرامش هستند، منظره‌ای به یاد ماندنی به ارمغان می‌آورد مخصوصا اگر هنگام غروب را برای گشت دریایی انتخاب کنید.


زمان مناسب برای بازدید از جزایر ناز
همانطور که می دانید این جزایر در سمت جنوب کشور قرار دارند و عموما در فصل تابستان به دلیل گرمای بیش از حد شرایط هوایی نامناسبی در این منطقه برقرار است، ما پیشنهاد می کنیم که در فواصل پاییز و زمستان به سمت این جزایر سفر کنید زیرا دمای هوا بسیار مناسب هستند. البته فصل بهار هم در این جزایر شرایط مساعدی برقرار است و اگر خواستید این فصل هم بسیار مناسب است.


دسترسی به جزایره ناز
به منظور دسترسی به جزایر ناز در استان هرمزگان راه های مختلفی وجود دارد، یکی از آن ها از سمت شهر قشم است زیرا جزیره ناز در فاصله ی ۳۲ کیلومتری این مرکز قرار گرفته است. زمانی که به شهر قشم رسیدید از بلوار آزادگان به سمت جنوب بروید و در انتهای بلوار وارد جاده ساحلی جنوب جزیره که به آن جاده دریا گفته می شود نیز وارد می شوید. پس از عبور از سازه اسکله نفتی و پشت سر گذاشتن ساحل طلایی در سمت راست خود پارکینگ بزرگ ساحل ناز به شما چشمک خواهند زد.

مسیر دیگری که وجود دارد از سمت شهر درگهان است. این شهر خود دارای دو مسیر برای دسترسی به جزیره ی ناز وجود دارد یکی از سمت روستای رمچاه که در صورت ادامه مسیر به جاده دریا وصل می شوید و سپس به مقصد می رسید و مسیر دوم از سمت حاشیه ی روستاهای گیاهدان، رمکان و زیرانگ است.


جاذبه های نزدیک به جزایر ناز
بعد از بازدید از جزایر ناز می توانید به سمت این جاذبه ها که در نزدیکی آن قرار دارند بروید.

  • دره ستارگان
  • غار خربس
  • سکوی نفتی


گردشگری استان هرمزگان

 
  • تشکر
Reactions: parya

haniye anoosha

کاربر نیمه حرفه‌ای
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
25/7/19
ارسال ها
942
امتیاز واکنش
2,336
امتیاز
248
زمان حضور
5 روز 6 ساعت 13 دقیقه
نویسنده این موضوع
حمام گله داری، موزه مردم شناسی در استان هرمزگان
حمام گله داری در هرمزگان
بندرعباس، قلب تپنده ی تاریخ و صنعت و تجارت در جنوب ایران است که از اهمیت ویژه ای برخوردار است. شهر بندرعباس بزرگ ترین بندر تجاری ایران است که حوادث مختلفی را پشت سر گذاشته و یکی از آنها تسخیر آن توسط پرتغالی ها بوده است. در طول تاریخ پر فرازو نشیبی که این شهر داشته جاذبه های زیادی در آن به جا مانده است که یکی از مهمترین آن ها حمام تاریخی «گله داری» است. این حمام در حال حاضر به موزه مردم شناسی در استان هرمزگان معروف است و بازدیدگان زیادی دارد؛ در ادامه همراه الی گشت باشید تا بیشتر درباره ی حمام گله داری در هرمزگان برایتان شرح دهیم.



حمام گله داری در جنوب بندرعباس و نزدیک به سواحل نیلگون خلیج فارس قرار گفته است و برای دسترسی به آن باید به محله ی شاهی یا همان اوزی ها بروید. در دهه ی ۱۳۴۰ با توجه به لوله کشی شهری و به وجود آمدن حمام در منازل شهری دیگر کاربرد این حمام بین عموم مردم کمرنگ شد و در اوایل دهه ۱۳۷۴ توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با شماره ی ثبت ۲۰۰۳ در فهرست آثار ملی قرار گرفت.


تاریخ حمام گله داری در هرمزگان
حمام گله داری که در گذشته یکی مهمترین مراکز بین مردم بوده توسط یک تاجر سرشناس و خیر به نام «شیخ احمد گله داری» ساخته شده است. قدمت این حمام به اواخر قرن سیزدهم هجری قمری که مربوط به حکومت قاجاریه می شود باز می گردد. وی پس از اتمام ساخت این حمام آن را به مسجد گله داری وقف کرد. به گفته بسیاری از محلی این شهر حمام گله داری در قدیم بسیار شلوغ بوده و مردم زیادی از آن استفاده می‌کردند و رونق فراوانی داشت؛ به گونه‌ای که یکی از اهالی قدیمی محله گله داری در خاطراتش از این حمام این‌گونه بیان می‌کند که این حمام در نوبت زنان کاملا قرق می‌شده و زنان بندرعباس، با تشریفات خاصی از صبح تا بعدازظهر را در این حمام مشغول استحمام بوده اند.


مشخصات معماری حمام گله داری
  • نمای بیرونی حمام
اگر بخواهیم مشخصات حمام گله داری را شرح دهیم، این حمام از سنگ های اسفنجی و ساروج محلی به همراه گچ های دستکوب ساخته شده است. البته برای انتخاب این سنگ ها بالا بودن قدرت جذب رطوبت در این سنگ ها بوده است، با توجه به بالا بردن رطوبت در این منطقه لزوم استفاده از آن‌ها احساس شده است. این سنگ‌های اسفنجی از خلیج فارس تهیه می‌شده‌اند. از سایر مصالح به کار رفته در بنا نیز باید به آجر فرش در کف حمام اشاره کرد. این حمام دارای ۵ گنبد است.


گردشگری استان هرمزگان

 
  • تشکر
Reactions: parya

haniye anoosha

کاربر نیمه حرفه‌ای
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
25/7/19
ارسال ها
942
امتیاز واکنش
2,336
امتیاز
248
زمان حضور
5 روز 6 ساعت 13 دقیقه
نویسنده این موضوع
  • نمای داخلی حمام
فضای داخلی حمامی کمی جذاب تر از نمای بیرونی حمام است و شاید همین خود دلیلی شده تا حمام گله داری به موزه مردم شناسی این شهر هم تبدیل بشود. در داخل این حمام قسمت های مختلفی مثل بینه، سربینه، گرم هانه و خزینه وجود دارد که این موارد درست شبیه به تمامی حمام های تاریخی است که در مناطق کویر مرکزی ساخته می شده است. وقتی می خواهید وارد حمام شوید، یک راهروی هشتی به چشم می خورد که دارای ابعاد کوچکی است و علت کوچک بودن آن هم تنظیم دما و میزان رطوبت محیط داخلی حمام بوده است.


  • بینه
فضایی که برای بینه در نظر گرفته شده است هم نیز به شکل یک ۸ ضلعی می باشد. در اطراف این هشت ضلعی، ۴ سکو به عنوان نشیمن و رختکن ساخته شده است که وقتی وارد حمام می شوید همین نشیمن گاه ها بسیار به چشم می آید. مانند تمامی حمام های ایرانی یک حوض در مرکز اصلی حمام وجود دارد که جلوه ی خاصی به حمام می دهد و البته علاوه بر زیبایی کاربرد بسیاری هم دارا هست. پس از اینکه بازدیدتان از بینه حمام گله داری در هرمزگان به پایان رسید به محدوده ی میاندر خواهید رسید که در واقع محلی برای ارتباط بینه با گرمخانه حمام بوده و عموما محیط داخلی آن سرد و مرطوب است. قسمت سربینه نیز بخشی از حمام است که محل شست و شو بوده و دارای دو سکوی نشیمن است، ضمن آن که بخار نیز به آن می‌رسد.

  • خزینه
یکی دیگر از بخش های مهم این حمام که دارای نام بسیار آشنا و همینطور اهمیت بالایی هم در حمام می باشد قسمت خزینه است. در این قسمت از حمام معمولا آب مورد استفاده افرادی که به حمام آمده اند گرم می شود و معمولا دارای فضای گرم و خشکی است. آبی که در خزینه گرم می‌شود توسط کانال‌هایی که از جنس ساروج و سنگ ساخته شده‌اند، به قسمت‌های مختلف حمام منتقل می‌شود و مورد استفاده قرار می‌گیرد.


  • سیستم گرمایشی حمام
جالب است بدانید که آب این حمام از چاهی به عمق ده متر که همچنان هم پابرجاست تامین می شده و در آن زمان که این حمام مورد استفاده داشته برای گرمایش آب حمام از نیروی کمکی گاو که در مسیر (گاورو) «گوچی» که اگر بخواهیم با لهجه ی محلی های این هرمزگان بیان کنیم «گاو و گوچه» می شود استفاده می شده است، به این معنا که چاه چرخ گاوی به طور دائم در حال حرکت بوده و آب را از چاه به انبار ذخیره آب می‌ریخته صورت می‌گرفته‌ است. سیستم گرمادهی حمام شامل انبار سوخت، آتشدان، دیگ، دودکش‌ها و گودال جمع ‌آوری خاکستر است. فضای گرم ‌کننده حمام که به علت نگهداری گرما در عمق زمین قرار گرفته ‌است


تبدیل حمام گله داری به موزه مردم شناسی
پس از این که سال های این بنای تاریخی ارزشمند در استان هرمزگان به فراموشی سپرده شده بود، اما با قرار گیری آن در فهرست آثار ملی ایران از سال ۱۳۷۴ تاکنون مرمت های بسیاری بر روی آن انجام شده تا به نوعی این بنای تاریخی احیا شود و به منظور معرفی تاریخ و آداب و رسوم مردمان هرمزگان استفاده شود. حتما پیشنهاد می کنیم در سفرتان به این شهر حمام گله داری (موزه مردم شناسی) را هم در لیست جاذبه های دیدنی خودتان قرار دهید.

دسترسی به حمام گله داری در هرمزگان
آدرس: هرمزگان، بندرعباس، خیابان امام خمینی، محله قلعه شاهی(اوزی‌ها)


گردشگری استان هرمزگان

 
  • تشکر
Reactions: parya
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا