خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

Cinder

سرپرست بازنشسته فرهنگ و ادب
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
12/8/18
ارسال ها
2,010
امتیاز واکنش
7,214
امتیاز
308
زمان حضور
0
نویسنده این موضوع
آموزش نقاشی طبیعت بیجان
نقاشی طبیعت بیجان همواره یکی از پر اهمیت ترین سبکهای نقاشی در محافل هنرهای بصری می باشد. در سیستمهای آموزشی این سبک از نقاشی به عنوان آغاز مناسب و آکادمیک برای هنرجویان بوده و هست. این حوزه از نقاشی به دلیل ساده تر بودن آن نسبت به گرایشات دیگر و در عین حال آکادمیک بودن آن طرفداران زیادی را در بین اساتید و هنرجویان دارد. بسیاری از محدودیت ها و مشکلاتی که برای دیگر سبکهای نقاشی وجود دارد در این سبک به سادگی قابل حل می باشد. مشکلاتی از قبیل مدل مناسب برای نقاشی فیگور، یافتن محل مناسب برای نقاشی طبیعت در این حوزه وجود ندارد. شما می توانید با یک نور پردازی بسیار ساده و یک چیدمان مناسب اقدام به تمرین و خلق آثار نقاشی طبیعت بیجان نمایید. در عین حال این سبک نقاشی برای ارتقاء دادن تکنیک رنگ شناسی و نورپردازی شما بسیار مناسب و مفید خواهد بود. در این مقاله ما به توضیح و آموزش این سبک مفید از نقاشی خواهیم پرداخت.


برای آغاز کار شما می بایست با یک طرح کلی از موضوع، اثر مورد نظر خود را آغاز نمایید. این کار را میتوانید با یک ذغال طبیعی آغاز نمایید. در این قسمت به هیچ عنوان نیازی به توجه در جزییات نمی باشد و فقط مسیر حرکت اشیاء مورد نظر و ترسیم فرمهای کلی آنها کافی می باشد. در ادامه توجه داشته باشید که در این قسمت می توانید به راحتی و با دست آزاد اقدام به طراحی نمایید و اندازه گیری دقیق مورد نیاز نیست. به دقت به موضوع خود نگاه کنید و سعی کنید که فرمها را به شکل هندسی از نظر بگذرانید. در ادامه اقدام به طراحی دقیق تر نموده و خطوط کلی اثر خود را رسم نمایید. در این مرحله خاک ذغال خود را از روی کار پاک کنید و اقدام به رسم خطوط پر رنگ تر و قوی تر نمایید. در این قسمت با چشم خود شروع به تجزیه و تحلیل طراحی خود نموده و فضاهای منفی و حجمهای اصلی کار خود را پیدا نمایید. بعد از انجام این کار اشیای طراحی شده را به شکل بلاکهای مختلف تجسم نموده سپس به گسترش آنها پرداخته و سعی در پیدا کردن رابـ*ـطه آنها با یکدیگر نمایید. دقت کنید که این کار کمک بزرگی برای درک تاثیر این اشیاء بر روی هم خواهد بود. زیرا در نقاشی اشیاء با رنگهای گوناگون بر روی یکدیگر تاثیرات نوری و سایه روشن خواهند داشت. به شکل زیر دقت نمایید:



در شکل بالا علامت ضربدر نشانه فضای مثبت می باشد، در نقاشی خود سعی کنید این اشکال را مشخص کرده و قلمروی خطوط که فضاهای مثبت را در ب میگیرند گسترش دهید. این کار به ترکیب بندی بهتر اثر شما کمک خواهد کرد. در عین حال فضاهای منفی نیز در این امر می توانند کمک شایانی برای شما باشند.

ضربدر های قرمز بیانگر فضای منفی می باشند

زمانی که طراحی شما به پایان رسید بار دیگر خاک ذغال را از روی بوم خود پاک کرده و بوم را برای کار زیر رنگ آماده نمایید. شما می توانید برای دوری جستن از چرک شدن کار به واسطه پودر ذغال آنرا با اسپری فیکساتیو فیکس نمایید. اما اگر از ذغال مرغوب و لطیف استفاده نمایید نیاز چندانی به فیکس کردن نیست. زیرا قشر نازک زغال کار شما را چرک نخواهد کرد.

حالا می توانید مرحله اصلی کار را آغاز نمایید. در واقع اینکه از کدام قسمت آغاز کنید خیلی مهم نیست. شما می توانید شروع به رنگ گذاری اجزاء مختلف کار خود نمایید. در این مرحله سعی کنید که رنگهای پایه خود را با دقت و به درستی ساخته و به کار ببرید. توجه داشته باشید که این متد با متد رنگ گذاری از گرم به سرد، و زیر لایه رنگ تیره به روشن متفاوت می باشد. شما در این روش عینا از رنگ مورد نظر شی برای شروع کار استفاده خواهید کرد. توجه داشته باشید که رنگ گذاری شما بر روی بوم خام به شکل بریده بریده در نیاید. توصیه می شود که از یک قشر رنگ نازک استفاده نمایید و در استفاده از تروبانتین و روغن زیاده روی نکنید. همینطور در این مرحله شما می توانید ایرادات احتمالی طراحی خود را نیز اصلاح نمایید.

پ


در اینجا نام رنگهایی که در این نقاشی به کار رفته است را برای تسهیل بیشتر کار ذکر خواهیم کرد.
سفید تیتانیوم، زرد ناپل، زرد هانسا دیپ، زرد اکر، راو سیه نا، نارنجی کادمیوم، قرمز ونیزی، سیه نای سوخته، قهوه ای راو، سیاه ایوری ،آبی سرولین، آبی اولترامارین، سبز کرومیوم اکسید وسبز پتالو.
توجه داشته باشید که رنگهای ذکر شده تقریبا جرو رنگهای اصلی در نقاشی رنگ روغن می باشند و در پروژه های دیگر نیز با کمی تغییر مورد استفاده قرار می گیرند. زمانی که کار زیر رنگ گذاری در نقاشی شما به پایان رسید وقت آن است که به عقب رفته و با فاصله شروع به کنترل کار خود نمایید. در این مرحله به دنبال ایرادات تناسباتی، بیرون زدگی رنگها و اشکالات طراحی بگردید و آنها را اصلاح نمایید. توجه داشته باشید که در کار نقاشی رنگ روغن همیشه فرصت اصلاح وجود دارد. اما اگر این کار در مراحل ابتدایی آن انجام شود منجر به سرعت در پیشروی و تسهیل کار خواهد شد. در مرحله بعد شما باید شروع به گذاشتن لایه های اصلی رنگ ها نمایید. توجه داشته باشید که اگر در پی خلق یک اثر رئالیستی هستید می بایست لایه های رنگ خود را بسیار با دقت و نرم بر روی ساپورت بیاورید. توصیه می گردد با گذاشتن هر قسمت از رنگ آنرا به آرامی محو کرده و مرزهای آن بار نگهای دیگر را از بین ببرید. توجه داشته باشید که اگر تازه کار هستید برای درک و دید بهتر تمام قسمتهای نقاشی را یکسان به جلو ببیرید. این امر باعث دید و تشخیص بهتر در کار شما خواهد شد.




به این نکته توجه کنید که در طول پروسه نقاشی هرگز دست از طراحی بر ندارید. به محض اینکه قسمتی از کار در چشم شما مسئله دار به نظر آمد به راحتی و بدون استرس در جهت ترمیم و رفع اشکال آن برآیید. در حجمهای شیشه ای توصیه می شود که در ابتدا به بک گراند اطراف کار پرداخته و در ادامه بر روی موضوع شیشه ای کار نمایید. دلیل این امر تاثیر پذیری زیاد متریال شیشه از اطراف خود می باشد. در مورد انتخاب قلمو برای کار توصیه می گردد که مرحله زیر رنگ را با یک قلموی نسبتا زبر آغاز نموده و در ادامه و به مرور از قلموهای نرم تر برای پیشبرد کار استفاده نمایید. توصیه می گردد در مراحل پایانی ساخت و ساز، از قلموهایی با موی طبیعی که بسیار نرم و لطیف هستند استفاده نمایید. در مرحله آخر، نقاشی خود را برای دو یا سه روز به حال خود رها کنید. این امر دو نکته مثبت را در پی خواهد داشت. اول اینکه چشم شما پس از مدتی به تصویر اثر عادت می نماید و این امر باعث جلوگیری از دیدن ایرادات کار خواهد شد. و نکته بعد اینکه با خشک شدن لایه های نقاشی شما می توانید لایه های نهایی کار را راحت تر در اثر قرار داده و به ساخت و ساز و گلیز کردن آنها بپردازید. این امر باعث زیبا تر شدن کار خواهد شد.



گرد آوری و تهیه مطالب: جواد اکبر زاده


آموزش نقاشی طبیعت بیجان

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: *SADAT*
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا