بستن اطلاعیه

*فراخوان*

سلام مهمان عزیز

از لینک زیر دیدن فرمایید:

فراخوان: تکمیل کادر انجمن

جادو چیست؟

شروع موضوع توسط ~●Monster●~ ‏1/7/19 در انجمن مطالب جالب

  1. ~●Monster●~

    ~●Monster●~ مدیر تالار ماورا + طراح + میکسر عضو کادر مدیریت مدیر تالار انجمن

    تاریخ عضویت:
    ‏5/9/18
    ارسال ها:
    899
    تشکر شده:
    3,959
    امتیاز دستاورد:
    273
    جنسیت:
    زن
    شغل:
    قاتل
    محل سکونت:
    ●آرامگاه تاریکی●
    جادو به ترفندهایی گفته می‌شود که برخی افراد انجام داده و می‌توانند از طریق این ترفندها قوانین طبیعت را دور زده و کارهایی خارق‌العاده بروز دهد. به فردی که جادو می‌کند جادوگر گفته می‌شود. در داستان‌ها، جادوگران می‌توانند افراد را طلسم کنند، جادوهای دیگر را خنثی کنند و در شکل و ظاهر افراد و اجسام تغییر به‌وجود بیاورند. در تخیلات داستان‌سرایان، جادوگران معمولاً این کارها را با خواندن ورد، کمک گرفتن از نیروهای فراطبیعی، استفاده از ترکیبی از اجسام، یا تهیه آش‌هایی مرموز انجام می‌دهند.

    در متون باستانی اشارات متعددی به جادو و جادوگری شده‌است. در دوران پیش از مدرن در اروپای مسیحی باور بر این بود که جادوگران با شیطان در تماس هستند و از نیروی وی برای آسیب رساندن به مردم و اموالشان استفاده می‌کنند. در میانه سده ۲۰ میلادی باور بر این بود که جادوگران خوب و بد با هم در جنگ بودند. اعتقاد بر اینکه جادوگران مضر هستند به صورت یک ایدئولوژی فرهنگی در میان مردم شایع بود. اعتقاد به جادوگرها باعث شد که افرادی به عنوان شکارچی جادوگر به وجود بیایند که این افراد هنوز در بعضی از اقوام به خصوص در آفریقا به عنوان مثال در اقوام بانتو دیده می‌شوند.
     
  2. ~●Monster●~

    ~●Monster●~ مدیر تالار ماورا + طراح + میکسر عضو کادر مدیریت مدیر تالار انجمن

    تاریخ عضویت:
    ‏5/9/18
    ارسال ها:
    899
    تشکر شده:
    3,959
    امتیاز دستاورد:
    273
    جنسیت:
    زن
    شغل:
    قاتل
    محل سکونت:
    ●آرامگاه تاریکی●
    واژه‌شناسی

    واژهٔ «جادو» در زبان پهلوی jâdug بوده‌است. لیکن در پهلوی و نوشته‌های کلاسیک فارسی از جمله شاهنامه کلمهٔ «جادو» به معنی شخص جادوگر است. عملی که این شخص انجام می‌دهد «جادوی» است که به معنی جادوگری است یعنی امروز «جادوی» را «جادو» می‌گویند و ناچار «جادو» را «جادوگر» می‌گویند. دو نمونه از کاربرد «جادو» در معنی اصیل آن ذکر می‌شود: در خوان چهارم رستم (زن جادو=جادوگر) در شاهنامه آمده‌است «چو آواز داد از خداوند مهر / دگرگونه گشت جادو (=جادوگر) به چهر». در مثالی اخیرتر سعدی می‌گوید «همشیرهٔ جادوان (جادوگران) بابل / همسایهٔ لعبتان کشمیر»

    واژه عربی سِحْر نیز در فارسی هم‌معنی با جادو استفاده می‌شود و جادوگر را ساحر نیز می‌نامند. واژه فارسی افسون در قدیم هم‌معنا با جادو استفاده شده اما امروزه معنای آن بیشتر نزدیک به طلسم یا وردهایی است که برای طلسم خوانده می‌شود. به کسی که افسون می‌کند افسونگر گفته می‌شود. تعویذ به وردها و دعاهایی گفته می‌شود که نوشته‌شده و همراه بـرده می‌شود. واژه نِیرَنگ نیز در قدیم به عنوان مترادف با جادو و افسون به کار می‌رفته‌است.[۲]

    امروزه عبارت «جادو جَنبَل» یا «جنبل و جادو» به عنوان عنوانی تحقیرآمیز برای جادو به‌کار می‌رود.[۳] در قصه‌های فارسی عبارتی که به عنوان نمونه‌ای کلی از ورد جادوگران استفاده می‌شود به این صورت است: «اَجّی مَجّی لا تَرَجّی».
     
  3. ~●Monster●~

    ~●Monster●~ مدیر تالار ماورا + طراح + میکسر عضو کادر مدیریت مدیر تالار انجمن

    تاریخ عضویت:
    ‏5/9/18
    ارسال ها:
    899
    تشکر شده:
    3,959
    امتیاز دستاورد:
    273
    جنسیت:
    زن
    شغل:
    قاتل
    محل سکونت:
    ●آرامگاه تاریکی●
    در اسلام
    دین اسلام به جادوگری باور دارد. بنا به گفته قرآن در سوره بقره جادوگری توسط شیاطین از زمان سلیمان رواج یافت چنان‌که شیاطین برای اختلاف و جدایی انداختن و بروز انواع فتنه‌ها به مردم جادو را آموزش می‌دادند که خداوند دو ملک به نام‌های هاروت و ماروت را مأمور ساخت تا راه مقابله با جادو را به مردم یاد دهند خداوند دربارهٔ جادو می‌فرماید: «ساحر هر کاری که کند و از هر دری که وارد شود خوشبخت و رستگار نمی‌شود.»

    ترفندهای خیالی را در اسلام این‌طور نام بـرده‌اند و معنا و دسته‌بندی کرده‌اند (ترتیب موارد در دسته‌بندی زیر اصلاح شده‌است):[۴][۵][۶]

    علم و فنّ تنویم یا خواب مصنوعی یا خواب مغناطیسی یا هیپنوتیزم.[نیازمند منبع]
    جادو (در معنای خاص): ایجاد تغییری در عالم مادّه به روشی فراطبیعی به ارادهٔ جادوگر..[نیازمند منبع]
    کیمیا: علمی که در مورد تبدیل مس، فلزّات، یا حتّی سنگ به طلا بحث می‌کند. تلاش در این زمینه منشأ به وجود آمدن علم شیمی شد..[نیازمند منبع]
    هیمیا یا علم و فنّ طلسم‌ها: روش ترکیب قوای عالم بالا با موجودات عالم پایین.[نیازمند منبع]
    علم و فنّ اعداد و اوفاق: دربارهٔ ارتباط اعداد و حروف مطالب با هم و تشکیل جداول خاصّی به صورت مثلّث یا مربّع و قرار دادن حروف و اعداد در خانه‌های آن برای رسیدن به مطالب مختلف به طرزی مخصوص.[نیازمند منبع]
    علم و فنّ خافیه: در مود چگونگی تغییر و تکثیر حروف و اسامی چیزی که مورد نظر است و استخراج نام‌های ملائکه و شیاطین موکّل بر آنها. سپس دعا کردن با وردی که از آن‌ها تشکیل شده..[نیازمند منبع]
    علم و فنّ احضار ارواح (شبیه لیمیا).[نیازمند منبع]
    لیمیا یا علم و فنّ تسخیرات: چگونگی ارتباط با ارواح قدرتمند عالم بالا. (شبیه احضار ارواح).[نیازمند منبع]
    مانند تسخیر جن
    سیمیا: دربارهٔ چگونگی ترکیب اراده و قوای فیزیکی خاص برای کارهای عجیب.[نیازمند منبع]
    از انواع آن علم و فنّ ریمیا یا تردستی یا چشم‌بندی در فارسی یا شعبده در عربی ست: روش استفاده از قوای فیزیکی و خصلتهای حواس انسان، برای وانمود کردن آثار خاصّی به چشم و گوش و حواس یا حتّی ذهن (یعنی به کمک قوهٔ خیال بیننده آثاری عجیب در نظرش مجسّم می‌کند که وجود ندارند). چه با روش‌های فیزیکی، مادّی و طبیعی؛ و چه چه فراطبیعی[۷]
    پیشگویی یا غیب‌گویی: علم خبر دادن از حوادث در گذشته، حال یا آینده؛ که بر غیب‌گو پنهان است، با دخالت ارادهٔ غیب گو. این فن انواعی دارد:
    عرّافی:عرّاف کسی ست که از کلمات و حالات و رفتار سؤال‌کننده پی به آیندهٔ او ببرد.
    کهانت (در معنای خاص): کاهن کسی ست که برای او صاحب رایی از طایفهٔ جن باشد و او را به آینده خبر دهد. یا به امور مخفی خبر دهد. مثلاً فلان مال دزدیده شده کجاست؟ چه کسی فلانی را کشت؟ ...
    کیمیا، سیمیا، لیمیا، هیمیا و ریمیا را علوم یا فنون پنج گانهٔ مخفی می‌خوانند. کهانت در معنای عام یعنی برقراری رابـ ـطه با یک جن. کاهن نه تنها می‌تواند از جن در مورد گذشته، حال، یا آینده بپرسد؛ بلکه می‌تواند از او بخواهد کاری عجیب انجام دهد. زبان سحر و جادو زبان خاصی است و فقط برخی از حروف آن با فارسی و عربی مشترک است و بیشتر در نحوه نوشته شدن آن‌ها فرق است.
     
  4. ~●Monster●~

    ~●Monster●~ مدیر تالار ماورا + طراح + میکسر عضو کادر مدیریت مدیر تالار انجمن

    تاریخ عضویت:
    ‏5/9/18
    ارسال ها:
    899
    تشکر شده:
    3,959
    امتیاز دستاورد:
    273
    جنسیت:
    زن
    شغل:
    قاتل
    محل سکونت:
    ●آرامگاه تاریکی●
    در جوامع اروپایی
    در میان عوام در اروپا[۸]

    تحت تأثیر قرار دادن وقایع، با استفاده از نیروی اسرارآمیز یا فراطبیعی
    حقّه‌های مرموزی که برای سرگرمی اجرا شود.
    بر حسب دسته‌بندی ریچارد کیک هِفِر، مورخ دانشگاهی:

    جادوی روان‌شناختی: اولی بر روی ذهن دیگری تأثیر می‌گذارد تا آنگونه که جادوگر می‌خواهد عمل کند، مانند علاقه‌مند ساختن کسی به دیگری
    جادوی خیالی یا توهمی: پدیدآوردن عجایب گوناگون به چشم بیننده. مانند جادویی که ضیافت شامی را پدید آورد یا جادوگر را نامرئی کند،
    جادویی که تغییر فیزیکی واقعی در شیئی بوجود آورد، در این تقسیم‌بندی گنجانده نشده‌است. مثلاً معجزه
    در افسانه‌ها:

    جادوی واضح: جادویی است که به سرعت نتیجه‌اش ظاهر شود.
    جادوی تدریجی و ظریف: جادویی است که اثرش به‌طور تدریجی و نامحسوس دنیا را تغییر می‌دهد.
    در نظریات جدید؛ برحسب آنچه در جادو استفاده می‌شود (ممکن است همه یا بعضی موارد استفاده شود):

    جادوی سرایتی: به کمک اجسام فیزیکی که زمانی با شخص یا چیزی که جادوگر می‌خواهد روی او تأثیر بگذارد، در تماس بوده‌است.
    جادوی همسانی با استفاده از تصاویر یا اشیای فیزیکی است که به نوعی با شخص یا چیزی که می‌خواهیم تحت تأثیر قرار دهیم، شباهت دارد. مانند عروسک‌های وودو
    در فرهنگ عام بر حسب تعالی:

    جادوی متعالی یا جادوی سفید: از یک نیروی الهی کمک می‌گیرد و هدف متعالی دارد
    جادوی پست یا جادوی سیاه: جادویی که با نیروهای پست از قبیل مرگ سر و کار دارد یا هدف شخصی دارد. مثلاً
    برای آسیب زدن به فردی استفاده شود
    با اجساد و موادّ مرده (گاهی نفرت‌انگیز و کثیف) سروکار دارد
    احضار و گفتگو با روح مردگان مثلاً جهت گفتگو با روح عزیزی که مرده‌است یا برای گرفتن اطلاعات از روحهای مردگان به عنوان نوعی پیش‌گویی یا برای کمک گرفتن در انجام جادویی دیگر.
    در فرهنگ عام برحسب روش؛ مواردی که بین مردم معروف است:

    ورد: شناخته شده‌ترین عمل جادوگری، اوراد و حرکاتی است طبق روندی خاص (اغلب خواندنی، نوشتنی، حرکتی و گاه با وسایلی چون گوی و چوب دستی جادویی) که اجرای آن آن اثر خاصّی را به همراه دارد.
    غیب گویی: یک عمل جادوگری مشهود دیگر است که هدف آن دادن اطلاعات دربارهٔ گذشته، حال و آینده(پیشگوییاست. این کار اغلب با ابزاری انجام می‌شود. انواع غیب گویی عبارتند از:
    طالع بینی، فال‌گیری و تفسیر فال یا طالع
    فال ورق: غیب گویی به کمک ورق فال‌گیری
    غیب گویی به کمک رصد ستارگان
    غیب گویی به کمک رمل و اسطرلاب
    غیب گویی به کمک گوی‌بینی
    مشورت با فردی غیرقابل رویت.
    کهانت اگر با فردی از نوع جن مشورت انجام شود، آن را کهانت و مشورت گر را کاهن گویند. این لغت معانی دیگری هم دارد
    نوع خاصّی از آن را ئی چینگ می‌نامند
    عرّافی: غیب گویی با نگاه کردن به ظاهر فرد
    غیب گویی به کمک جادوی سیاه
     
  5. ~●Monster●~

    ~●Monster●~ مدیر تالار ماورا + طراح + میکسر عضو کادر مدیریت مدیر تالار انجمن

    تاریخ عضویت:
    ‏5/9/18
    ارسال ها:
    899
    تشکر شده:
    3,959
    امتیاز دستاورد:
    273
    جنسیت:
    زن
    شغل:
    قاتل
    محل سکونت:
    ●آرامگاه تاریکی●
    در جوامع اروپایی
    در میان عوام در اروپا[۸]

    تحت تأثیر قرار دادن وقایع، با استفاده از نیروی اسرارآمیز یا فراطبیعی
    حقّه‌های مرموزی که برای سرگرمی اجرا شود.
    بر حسب دسته‌بندی ریچارد کیک هِفِر، مورخ دانشگاهی:

    جادوی روان‌شناختی: اولی بر روی ذهن دیگری تأثیر می‌گذارد تا آنگونه که جادوگر می‌خواهد عمل کند، مانند علاقه‌مند ساختن کسی به دیگری
    جادوی خیالی یا توهمی: پدیدآوردن عجایب گوناگون به چشم بیننده. مانند جادویی که ضیافت شامی را پدید آورد یا جادوگر را نامرئی کند،
    جادویی که تغییر فیزیکی واقعی در شیئی بوجود آورد، در این تقسیم‌بندی گنجانده نشده‌است. مثلاً معجزه
    در افسانه‌ها:

    جادوی واضح: جادویی است که به سرعت نتیجه‌اش ظاهر شود.
    جادوی تدریجی و ظریف: جادویی است که اثرش به‌طور تدریجی و نامحسوس دنیا را تغییر می‌دهد.
    در نظریات جدید؛ برحسب آنچه در جادو استفاده می‌شود (ممکن است همه یا بعضی موارد استفاده شود):

    جادوی سرایتی: به کمک اجسام فیزیکی که زمانی با شخص یا چیزی که جادوگر می‌خواهد روی او تأثیر بگذارد، در تماس بوده‌است.
    جادوی همسانی با استفاده از تصاویر یا اشیای فیزیکی است که به نوعی با شخص یا چیزی که می‌خواهیم تحت تأثیر قرار دهیم، شباهت دارد. مانند عروسک‌های وودو
    در فرهنگ عام بر حسب تعالی:

    جادوی متعالی یا جادوی سفید: از یک نیروی الهی کمک می‌گیرد و هدف متعالی دارد
    جادوی پست یا جادوی سیاه: جادویی که با نیروهای پست از قبیل مرگ سر و کار دارد یا هدف شخصی دارد. مثلاً
    برای آسیب زدن به فردی استفاده شود
    با اجساد و موادّ مرده (گاهی نفرت‌انگیز و کثیف) سروکار دارد
    احضار و گفتگو با روح مردگان مثلاً جهت گفتگو با روح عزیزی که مرده‌است یا برای گرفتن اطلاعات از روحهای مردگان به عنوان نوعی پیش‌گویی یا برای کمک گرفتن در انجام جادویی دیگر.
    در فرهنگ عام برحسب روش؛ مواردی که بین مردم معروف است:

    ورد: شناخته شده‌ترین عمل جادوگری، اوراد و حرکاتی است طبق روندی خاص (اغلب خواندنی، نوشتنی، حرکتی و گاه با وسایلی چون گوی و چوب دستی جادویی) که اجرای آن آن اثر خاصّی را به همراه دارد.
    غیب گویی: یک عمل جادوگری مشهود دیگر است که هدف آن دادن اطلاعات دربارهٔ گذشته، حال و آینده(پیشگوییاست. این کار اغلب با ابزاری انجام می‌شود. انواع غیب گویی عبارتند از:
    طالع بینی، فال‌گیری و تفسیر فال یا طالع
    فال ورق: غیب گویی به کمک ورق فال‌گیری
    غیب گویی به کمک رصد ستارگان
    غیب گویی به کمک رمل و اسطرلاب
    غیب گویی به کمک گوی‌بینی
    مشورت با فردی غیرقابل رویت.
    کهانت اگر با فردی از نوع جن مشورت انجام شود، آن را کهانت و مشورت گر را کاهن گویند. این لغت معانی دیگری هم دارد
    نوع خاصّی از آن را ئی چینگ می‌نامند
    عرّافی: غیب گویی با نگاه کردن به ظاهر فرد
    غیب گویی به کمک جادوی سیاه
     
  6. ~●Monster●~

    ~●Monster●~ مدیر تالار ماورا + طراح + میکسر عضو کادر مدیریت مدیر تالار انجمن

    تاریخ عضویت:
    ‏5/9/18
    ارسال ها:
    899
    تشکر شده:
    3,959
    امتیاز دستاورد:
    273
    جنسیت:
    زن
    شغل:
    قاتل
    محل سکونت:
    ●آرامگاه تاریکی●
    در مکتب تلما
    آلیستر کراولی جادو به جای Magic به صورت Magick می‌نویسد و ظاهراً معنای خاصّی برای آن دارد.

    موارد ظاهراً مشابه امّا متفاوت با جادو
    تعریف اعمال مشابه دیگر در اینجا، کمک می‌کند تا متوجّه تفاوتشان با جادو شویم:

    دعا و نیایش که یک عبادت است، اگرچه به ورد که نوعی جادو دانسته می‌شود، شبیه است.
    عمل قربانی‌کردن برای یک موجود یا خدای مافوق طبیعی و سپس درخواست از این خدا یا موجود و میانجی گری آن خدا در اجابت آن عمل نیز در صورت اجابت به جادو شبیه است.
    تفاوت دعا و جادو این است که:

    دعا و عبادت نیاز به خواست شخص و موافقت یک خدا دارد که می‌تواند درخواست را رد کند. اما شرایط موفّقیّت شخصی و ناشی از عملکرد معیوب جادوگر است.
    هنگامی که دعا منجر به نتیجه نمی‌شود، به این معناست که خدا این‌گونه خواسته. اما هنگامی که جادویی مؤثر نمی‌افتد، به علت نقص در عملکرد جادوگر است.
    جادو بیشتر دارای یک دستورالعمل خاص است. امّا دعا بدون تفکر و دقّت قبلی نیز صورت می‌گیرد.
    بعضی بر این باورند که چه در دعا و چه در جادو به کار بستن خود باور یا ایمان است که نتیجه مطلوب را به بار می‌آورد. امّا نیایش‌گر به تأثیر خدا یا واسطه باور دارد. در حالی که جادوگر به تأثیر ارادهٔ خود از راهی غیرطبیعی ایمان دارد. کسی هم که اعتماد به نفس دارد به تأثیر ارادهٔ خود از راهی طبیعی ایمان دارد.
     
  7. ~●Monster●~

    ~●Monster●~ مدیر تالار ماورا + طراح + میکسر عضو کادر مدیریت مدیر تالار انجمن

    تاریخ عضویت:
    ‏5/9/18
    ارسال ها:
    899
    تشکر شده:
    3,959
    امتیاز دستاورد:
    273
    جنسیت:
    زن
    شغل:
    قاتل
    محل سکونت:
    ●آرامگاه تاریکی●
    استفادهٔ نابجا از این کلمات

    لغات مرموز اغلب عمداً یا سهواً در معنای یکدیگر به کار می‌روند. این سوء تفاهم‌ها گاه مهم می‌شوند. مثلاً:


    عناصر شیمیایی توسط کیمیاگران با رمز نگاشته می‌شد
    کیمیاگران در قدیم، برای رسیدن به سنگ کیمیا که فلزّات، مخصوصاً مس را به طلا تبدیل می‌کرد به‌طور سرّی تلاش می‌کردند. نتیجهٔ تلاش‌های آن‌ها کشف بعضی واکنش‌های شیمیایی و عناصر و … بود. آن‌ها این اعمال را کیمیا می‌دانستند و علایم ستاره‌شناسی را برای نشان دادن عناصر به کار می‌بردند. این علایم در شکل روبرو آمده. اّما اکنون معلوم شده که واکنش‌های شیمیایی حقیقی، طبیعی و غیر جادویی (در معنای عام)اند.
    نجوم، یا علم ستاره‌شناسی در قدیم نوعی جادو تلقّی می‌شده. امّا اکنون پیش‌گویی به کمک ستارگان، از ستاره‌شناسی جدا شده‌است

    اعتقاد به جادو در میان ملل و ادیان

    هر گاه نتوان چیزی را به‌طور جهانی اثبات کرد، اعتبار آن را می‌سنجند (یعنی اعتقاد یا باور به آن). وجود جادو نیز به‌طور جهانی اثبات نشده. امّا اعتبار نسبتاً جهانی دارد.
     
  8. ~●Monster●~

    ~●Monster●~ مدیر تالار ماورا + طراح + میکسر عضو کادر مدیریت مدیر تالار انجمن

    تاریخ عضویت:
    ‏5/9/18
    ارسال ها:
    899
    تشکر شده:
    3,959
    امتیاز دستاورد:
    273
    جنسیت:
    زن
    شغل:
    قاتل
    محل سکونت:
    ●آرامگاه تاریکی●
    در دین یهود
    تورات به کرات به مذمت و نکوهش جادو و جادوگری ویا استفاده از نیروهای غیرالهی پرداخته‌است. مانند:

    به احضارکنندگان روح و جادوگران مراجعه نکنید. خواستار ناپاک شدن به وسیلهٔ آن‌ها نباشید. من خداوند هستم. تورات کتاب لاویان فصل ۱۹، آیه ۳۱
    چیزی را با خونابه نخورید فال نگیرید. غیب‌گویی نکنید. فصل ۱۹، آیه ۲۶
    بین تو، کسی که پسر یا دخترش را در آتش نابود کند، شعبده‌باز، غیبگو، فالگیر و جادوگر نباشد و افسون‌کننده (ی گزندگان) و احضارکنندهٔ روح و ساحر و کسی که از مردگان پرسش کند. تورات کتاب تثنیه فصل ۱۸ آیه‌های ۱۰و ۱۱
    جادوگر را زنده نگذار. تورات کتاب خروج فصل ۲۲ آیه ۱۷
    سلیمان پیامبر می‌توانست بر اساس اراده الهی با پادشاهی حیوانات ارتباط برقرار کند.

    در دین اسلام
    مطالب مربوط به حوادث عجیب در اسلام و خصوصاً قرآن چند دسته‌اند:

    نابودی ناگهانی تمدّن‌هایی که به پیامبرانشان ایمان نیاوردند با عذاب به ارادهٔ خدا و نه پیامبر. مانند:
    عاد
    ثمود

    خدا به آدم اسامی الهی را گفت، و او برمی‌شمرد. هنگامی که از فرشتگان خواسته می‌شود آن‌ها را دوباره تکرار کنند، نمی‌توانند، اما آدم می‌تواند. این توانایی خارق‌العاده و «اکتسابی» است. زیرا خداوند این توانایی را به موسی آموزش داد
    معجزه: گذاشتن تأثیری عجیب بر عالم مادّه برای اثبات پیامبری فردی بدون دخالت ارادهٔ آن پیامبر. معجزه جزو فنون سحرآمیز نیست، زیرا ارادهٔ فرد در اثربخشی آن‌ها تأثیری ندارد؛ و توسّط عوام به نام جادو شناخته نمی‌شوند. مثال‌هایی از معجزه:
    تبدیل شدن عصای موسی به ماری در صحرای سینا
    تبدیل شدن عصای موسی به مار بزرگی در مقابل فرعون
    تبدیل شدن عصای موسی به اژدها در مسابقهٔ جادوگری که فرعون مصر ترتیب داده بود.
    تسلّط سلیمان به حیوانات، جن، نیروهای طبیعی مانند باد، و گفتگو با آن‌ها و فرمان دادن به آنها.
    کرامت: گذاشتن تأثیری عجیب بر عالم مادّه به ارادهٔ خدا و بدون دخالت ارادهٔ آن فرد توسّط فردی که پیامبر نیست. در راستای انجام آنچه آیین الهی اش به او دستور می‌دهد.
    «آصف بن برخیا» با دانشی که در مورد کتاب (شاید یعنی نام‌های الهی) داشته، از جنّی بدعمل که اصلاح شده بود و که نزد سلیمان بود[۹] نیز بهتر عمل می‌کرده.
    جادو (در معنای اصطلاحی قرآن):
    جادوگران در مسابقهٔ جادوگری که فرعون مصر ترتیب داده بود تکّه‌های کوچک مادّه را مانند مارهایی به حرکت درآوردند.
    در قرآن آمده که دو فرشته به نام‌های هاروت و ماروت، جادوگری را به انسان یاد دادند و به او دستور دادند تا از آن فقط برای ابطال جادو استفاده کند. تا فرمانبرداری، خودداری و پرهیزکاری او را آزمایش کنند. امّا آن‌ها از جادو برای جدایی انداختن میان زن و شوهر استفاده می‌کردند.[۱۰]
    چشم زخم: در سوره قلم، آیه آخر آمده: و بدرستی که نزدیک بود آنان که کافر شدند، هر آینه تو را توسّط چشمانشان (آسیب) بزنند هنگامی که شنیدند قرآن را؛ و می‌گویند که او دیوانه است؛ و (حال آنکه) آن (قرآن) جز پندی برای جهانیان نیست. البته بسیاری مفسران عقیده دارند که این آیه ارتباطی با چشم زخم ندارد.
     
  9. ~●Monster●~

    ~●Monster●~ مدیر تالار ماورا + طراح + میکسر عضو کادر مدیریت مدیر تالار انجمن

    تاریخ عضویت:
    ‏5/9/18
    ارسال ها:
    899
    تشکر شده:
    3,959
    امتیاز دستاورد:
    273
    جنسیت:
    زن
    شغل:
    قاتل
    محل سکونت:
    ●آرامگاه تاریکی●
    در آیین هندو
    این مقاله نیازمند تمیزکاری است. لطفاً تا جای امکان آن‌را از نظر املا، انشا، چیدمان و درستی بهتر کنید، سپس این برچسب را بردارید. محتویات این مقاله ممکن است غیر قابل اعتماد و نادرست یا جانبدارانه باشد یا قوانین حقوق پدیدآورندگان را نقض کرده باشد.
    همیشه عده بسیاری قبول داشته‌اند که آیین هندو و هند سرزمین جادو، هم مافوق طبیعی و هم از دیگر انواع آن بوده‌است. هندوئیسم یکی از معدود دین‌هایی است که متون مقدسی مانند وداس دارد و در آن در مورد جادوی سیاه و سفید هر دو بحث می‌کند. ودا آتاروا آن نوع ودایی است که با مانتراها سرو کار دارد و هم برای جادوی خوب و هم بد به کار می‌رود. واژه مانتریک در هند، به معنای «جادوگر» است، زیرا مانتریک، مانتراها، طلسم‌ها و نفرین‌ها را می‌داند و می‌تواند برای یا ضد انواع جادو استفاده شود. بسیاری از زاهدان پس از دوره‌های توبه و مدیتیشن به مقامی می‌رسند که دارای نیروای ماوراءالطبیعه می‌گردند. با این وجود، بسیاری این را انتخاب نمی‌کنند و در عوض از طریق ورود به عرصه روحانیت به نیروهای فراطبیعی دست پیدا می‌کنند. گفته می‌شود بسیاری از سیدهارها معجزاتی انجام داده‌اند که انجام آن‌ها غیرممکن است.

    نفی جادو در میان ملل و ادیان

    یهودیت، مسیحیت به‌طور رسمی، جادو را منع می‌کنند و همیشه جادوگران را با درجات مختلفی از شدت تعقیب و تنبیه کرده‌اند. این ادیان جادو را یا پندار باطل می‌دانند یا ناشی از دخالت موجودی (مانند فرشته یا جن) که با جادوگر پیمان بسته تا طبیعت را به خواست او دستکاری کند. البته در قرون وسطا، خرافه و طلسمات روایی و رواج فراوان داشته‌است. مثلاً:پاپ «اینوسان هشتم» طی صدور یک فرمان، ادعا کرد که «طاعون و طوفان‌های وحشتناک، نتیجه‌ای از اعمال زنان جادوگر است»[۱۲]

    مسلمانان یا پیروان اسلام، به وجود «جادو» یا به عربی «سحر» به معنای خاصّی اعتقاد دارند و انجام آن («جادوگری» یا به عربی «سحر») را منع و نهی می‌کنند.

    در روایات اسلامی پیش‌بینی شده که فردی به نام دجّال پیش از انقلاب مهدی موعود و استقرار حکومت جهانی او، با جادو و شعبده و فناوری زمان عدّهٔ زیادی را مخصوصاً از زنان و جوانان می‌فریبد و در کار حکومت خلل ایجاد می‌کند
     
  10. ~●Monster●~

    ~●Monster●~ مدیر تالار ماورا + طراح + میکسر عضو کادر مدیریت مدیر تالار انجمن

    تاریخ عضویت:
    ‏5/9/18
    ارسال ها:
    899
    تشکر شده:
    3,959
    امتیاز دستاورد:
    273
    جنسیت:
    زن
    شغل:
    قاتل
    محل سکونت:
    ●آرامگاه تاریکی●
    در قبایل غیر متمدّن
    این مقاله نیازمند تمیزکاری است. لطفاً تا جای امکان آن‌را از نظر املا، انشا، چیدمان و درستی بهتر کنید، سپس این برچسب را بردارید. محتویات این مقاله ممکن است غیر قابل اعتماد و نادرست یا جانبدارانه باشد یا قوانین حقوق پدیدآورندگان را نقض کرده باشد.
    از قبایل بومی در استرالیا و نیوزلند گرفته تا قبایل ساکن در جنگل‌های بارانی آمریکای جنوبی، قبایل آفریقایی و ملحدان الحاد باستان، گروه‌های قبیله‌ای در اروپا و جزایر بریتانیا، نوعی تماس با دنیای ارواح در رشد این جوامع بشری، به چشم می‌خورد. نقاشی‌هایی که در غارهای باستانی در فرانسه موجود است، فرمول‌های جادوگری هستند که برای دستیابی به شکار موفق تولید شده بودند. بسیاری از عناصر تصویری بابلی‌ها و مصری‌ها نیز از منابع این چنینی گرفته شده‌اند. با وجود اینکه سنت‌های جادویی بومی تا به امروز باقی هستند، بعضی جوامع بسیار زود از زندگی کوچ نشینی به تمدن‌های وابسته به کشاورزی روی آوردند و رشد زندگی معنوی، انعکاس دهنده زندگی شهری بود. همان‌طور که بزرگان قبایل به شاه‌ها و بروکرات‌ها تغییر یافتند، شعبده بازان و استادان نیز به روحانیان و یک طبقه روحانیت تغییر یافتند. این تغییرات فقط در نام‌گذاری و اسم‌ها نبود. فعالیت‌های آن‌ها نیز تغییر یافت. در حالی که کلر شعبده باز قبیله برقراری ارتباط و رایزنی میان قبیله و دنیای ارواح طبق خواسته جمعی قبیله بود، نقش روحانی انتقال دستورهای خدایان به شهرها، از طرف خدایان و طبق خواسته جمعی خدایان بود. این تغییر نشانگر اولین غضب قدرت توسط ایجاد فاصله بین جادو و کسانی که آن را انجام می‌دادند بود. در این مرحله از توسعه بود که مناسک مدون و همراه با جزئیات پدید آمدند و زمینه را برای دین هایاسمی نیز فراهم کردند؛ مثلاً مراسم به خاک سپاری مصریان و مناسک قربانی کردن بابلیان، پارس‌ها، آزتک‌ها و مایان‌ها.
     
بارگذاری...