خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است. هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

-FãTéMęH-

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
  
عضویت
28/5/23
ارسال ها
2,945
امتیاز واکنش
11,338
امتیاز
328
زمان حضور
47 روز 14 ساعت 37 دقیقه
نویسنده این موضوع
در هنر خیاطی یکی از مهم ترین توانایی ها رسم الگو ها و ایجاد طرح های مختلف، پیاده کردن آنها بر روی پارچه و در نهایت دوخت طرح نهایی میباشد که هرچه یک خیاط تجربه بیشتر و مهارت بیشتری داشته باشد میتواند باکیفیت ترین و زیباترین محصولات را ایجاد نماید. طبیعتا توانایی به تنهایی کافی نبوده و داشتن بهترین ابزارآلات نیز یکی از مهم ترین موارد میباشد. در زمینه رسم الگو خط کش های خیاطی مهم ترین نقش را ایفا مینمایند که یکی از آنها اشل خیاطی میباشد. در این مقاله از اوموژ هدف ما بررسی این است که اشل خیاطی چیست تا به صورت کامل بتوانیم با آن آشنا شویم.

دانستن اینکه اشل خیاطی چیست به تنهایی کافی نبوده و باید سایر موارد مانند کاربرد اشل خیاطی و انواع آن را نیز دانست که باید بگوییم اصلا نگران نباشید، در این مقاله علاوه بر معرفی اشل گونیا خیاطی، به کاربرد و انواع اشل و همچنین تلفظ و ریشه اشل نیز خواهیم پرداخت تا به صورت کامل با آن آشنا شده و آماده خرید و استفاده از آن باشید.

اشل در خیاطی چیست؟
اشل خیاطی نوعی گونیا و خط کش در خیاطی بوده که برخلاف خط کش های معمولی اندازه های واقعی را در مقیاس ۱/۲ یا ۱/۴ نمایش میدهد که باعث میشود برای مثال در دوران کار آموزی به جای استفاده از ۲ متر پارچه برای تمرین و رسم الگو، تنها به ۱/۲ یا ۱/۴ آن، یعنی به اندازه یک متر یا نیم متر از پارچه احتیاج داشته باشید.

یعنی اشل خیاطی یک نوع خط کش در خیاطی است که با توجه به گونیا بودن آن یک زاویه ۹۰ درجه داشته که علاوه بر کمک به رسم خطوط صاف و زاویه های عمود، خاصیت تقسیم بندی اندازه ها در مقیاس ۱/۲ یا ۱/۴ باعث میشود که به جای نیاز به یک پارچه وسیع، از یک پارچه کوچک تر برای آموزش یا دوخت خود استفاده نمایید.

---768x432.jpg.webp

همانطور که اشاره شد اشل خیاطی نوعی گونیا و خط کش میباشد، در هنر خیاطی انواع و اقسام خط کش های خیاطی را میتوان مشاهده نمود که ما آن ها را در مطلب انواع خط کش خیاطی خدمت شما گردهم آورده ایم که میتوانید آن را از قسمت مقالات سایت مطالعه نمایید.

کاربرد اشل خیاطی چیست؟
کاربرد گونیا اشل در خیاطی کمک به رسم خطوط صاف، زوایای ۹۰ درجه و تبدیل مقیاس ها میباشد. به این صورت که اشل خیاطی بسته به نوع ۱/۲ یا ۱/۴ بودن خود، اندازه ها را در مقیاس نصف یا ربع نمایش میدهد که این باعث میشود برای مثال به جای نیاز به ۱ متر پارچه برای پیاده کردن الگو، تنها به نصف یا یک چهارم این مقدار نیاز داشته باشید.

امروزه با توجه به گران شدن پارچه کاربرد اشل خیاطی بیش از پیش برای ما مشخص میشود، چرا که در یک دوره کار آموزی باید برای تمرین رسم الگو و تمرین دوخت، از مقدار زیادی از پارچه استفاده نمایید که طبیعتا برای کسب تجربه زیاد در این زمینه و افزایش مهارت خود، نیاز به مقدار زیاید از پارچه خواهید داشت که با توجه به افزایش قیمت ها این امر نیاز به در نظر گرفتن بودجه زیادی میباشد، اما اشل خیاطی با کاهش اندازه و مقیاس ها در این امر به شما کمک کرده و باعث میشود از مقدار پارچه کمتری استفاده نمایید.


اشل خیاطی چیست؟

 
  • تشکر
Reactions: YeGaNeH

-FãTéMęH-

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
  
عضویت
28/5/23
ارسال ها
2,945
امتیاز واکنش
11,338
امتیاز
328
زمان حضور
47 روز 14 ساعت 37 دقیقه
نویسنده این موضوع
حدس میزنیم که دانستن کاربرد اشل خیاطی تا مقدار زیادی به شما در دیک اینکه اشل خیاطی چیست کمک کرده است که مسئله ای طبیعی است، احتمالا در ابتدا گمان میکردید که اشل خطای نوعی گونیای معمولی است، اما دانستن ویژگی خاص اشل خیاطی، یعنی تقسیم بندی اندازه ها بسیار حائر اهمیت میباشد.

انواع اشل خیاطی
به صورت کلی دو نوع اشل خیاطی را میتوان معرفی نمود که عبارت اند از اشل خیاطی ۱/۲ و اشل خیاطی ۱/۴ که اشل خیاطی ۱/۲ در مقیاس نیم و اشل خیاطی ۱/۴ در مقیاس یک چهارم یا ربع اندازه ها را تبدیل میکند، یعنی اندازه ۱ متر در اشل ۱/۲ به نیم متر و در اشل ۱/۴ به ۲۵ سانت تبدیل میشود.
البته باید گفت که علاوه بر اشل خیاطی ۱/۲ و اشل خیاطی ۱/۴، اشل های خیاطی کوچک تری نیز موجود هستند، یعنی در اصل سه نوع اشل وجود دارند که دو نوع آن ۱/۲ و ۱/۴ و نوع سوم حالت کوچک تر میباشد.
در مورد برند اشل خیاطی، میتوانیم از برند زمرد به عنوان یکی از بهترین تولید کنندگان اشل و گونیای خیاطی نام ببریم، محصولات تولیدی این شرکت کیفیت بسیار خوبی را دارا بوده و از استحکام و مقاومت خوبی نیز برخوردار هستند.

--768x432.jpg.webp

اندازه اشل خیاطی
اشل های خیاطی به صورت استاندارد دارای دو ضلع هستند که اندازه ضلع بزرگ تر آن ها معمولا ۶۰ سانتی متر بوده و ضلع کوچک تر نیز معمولا ۲۷ سانتی متر اندازه دارد. اشل های خیاطی، به دو صورت یک دوم و یک چهارم موجود هستند که این عدد نشان دهنده مقیاس آنها میباشد. یک نوع اشل دیگر نیز وجود داشته که کوچک تر از بقیه میباشد.

البته اعداد ذکر شده در قسمت فوق اعداد مطمعنی نیستند، یعنی به این صورت نیست که اشل های خیاطی تولید شده حتما باید اندازه های ۶۰ و ۲۷ سانتی داشته باشند، بلکه ممکن است اندازه آن ها کوچکتر و یا بزرگ تر نیز باشند؛ اما همین دو اندازه ۶۰ و ۲۷ سانت رایج ترین اندازه بندی اشل های خیاطی میباشد و اکثر اشل ها همین اندازه ای هستند.
تلفظ اشل خیاطی چیست؟
تلفظ صحیح اشل خیاطی به صورت اِشِل (Eshel) میباشد، احتمالا برای شما سوال پیش آید که ریشه واژه اشل چیست و چه معنایی دارد؟ باید در جواب بگوییم که اشل به معنای مقیاس و میزان میباشد، احتمالا نام اشل برآمده از واژه Echelon است که این کلمه در زبان فرانسوی به معنای پله و رده بوده که به مرور زمان وارد زبان انگلیسی شده و معنای مقیاس و رتبه را به خود گرفته است.

منبع: اوموژ


اشل خیاطی چیست؟

 
  • تشکر
Reactions: YeGaNeH
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا