خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

YeGaNeH

معاونت کل سایت رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
معاونت سایت
کاربر ویژه انجمن
  
عضویت
9/1/22
ارسال ها
7,074
امتیاز واکنش
35,522
امتیاز
473
زمان حضور
263 روز 9 ساعت 29 دقیقه
نویسنده این موضوع
«به نام خداوند مهربان»

سلام به دوستان عزیزم و تمامی نویسندگان ارجمند که پیشرفت در نوشتن الویت آن‌ها است.
این تاپیک، شامل تمرینات ساختاری برای نویسندگان مبتدی است.

امیدوارم خط به خط تاپیک برای شما مفید باشد.

~تیم آموزش نویسندگی رمان ۹۸ تقدیم می‌کند.~


تمرینات ساختاری

 
  • عالی
  • تشکر
Reactions: -FãTéMęH-، مبینا گوهری و MaRjAn

YeGaNeH

معاونت کل سایت رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
معاونت سایت
کاربر ویژه انجمن
  
عضویت
9/1/22
ارسال ها
7,074
امتیاز واکنش
35,522
امتیاز
473
زمان حضور
263 روز 9 ساعت 29 دقیقه
نویسنده این موضوع
تمرین برای تهیه‌ی اطلاعات پیش‌زمینه:
به کتاب غیرداستانی یا داستانی که می‌خواهید بنویسید یا در حال نوشتن آن هستید فکر کنید.
به اطلاعاتی فکر کنید که خوانندگان پیش از خواندن مطلب یا کتاب شما باید بدانند تا بتوانند منظورتان را بهتر درک کنند.
چه اطلاعاتی باید در اختیار خوانندگان قرار بگیرد که بتوانید منظور خود را به آنها بهتر انتقال بدهید؟
این اطلاعات را جمع‌آوری کنید.
حالا از طریق نوشتن گفتگوی دو نفر سعی کنید بخش کوچکی از این اطلاعات را به خوانندگانتان منتقل کنید.
اطلاعات را در قالب گفتگویی چالش برانگیز بنویسید.
توجه کنید که هدفمان در این‌جا تمرین است.

تمرین حس واقعی بودن:
مکانی را انتخاب کنید که تا به حال به آنجا نرفته‌اید. برای این که کار، کمی جالب‌تر شود می‌توانید یک نقشه‌ی بزرگ را روی میز پهن کرده و با چشمان بسته به طور اتفاقی نقطه‌ای را در آن انتخاب کنید.
بعد از انتخاب یک شهر یا مکان در نقشه، در مورد آن‌جا در اینترنت یا منابع دیگر تحقیق کنید و مطالبی یاد بگیرید. حالا در مورد آن مکان یک صحنه بنویسید؛ طوری‌که انگار خودتان آن‌جا هستید.
لازم است در این تمرین علاوه بر چیزهایی که خوانده‌اید به جزئیات خیلی توجه کنید؛ مثلاً آدم‌هایی که در آن‌جا هستند چه اخلاق و چه حالتی دارند؟ آب و هوای آن‌جا چطور است؟ چه سر و صداهایی دارد؟ آن مکان چه بویی می‌دهد؟
همه‌ی موارد بالا را باید با جزئیاتی که خودتان اضافه می‌کنید و در مورد آن مکان خوانده‌اید ترکیب کرده و بنویسید؛ طوری که حس واقعی بودن را به خودتان هم بدهد.

تمرین توصیف اتاق:
اگر دارید کتاب داستان می‌نویسید، از زبان یکی از شخصیت‌های داستانتان و اگر که کتابتان غیرداستانی است؛ باز از زبان یکی از اشخاصی که در کتاب در موردشان صحبت کرده‌اید مثلا یک معلم، پزشک، کارگر یا هر کس دیگری در مورد اتاقی که در آن هستید مطلبی بنویسید.

تمرین نوشتن حالت روحی :
یک مجله‌ی پُر از عکس گردشگری از نقاط دیدنی تهیه کنید.
یکی از تصاویر آن مجله را که برایتان جذاب‌تر است انتخاب کنید. حالا از زبان یک شخص که تازه به آن‌جا رسیده است شروع کنید به توصیف آن منظره و حال و هوای آن محیط. سعى کنید توجهی خاص از زبان راوی متن به جزئیات آن محیط داشته باشید و از طریق واکنش آن راوی نسبت به صحنه‌هایی که در آن محیط
می‌بینید، توجه خوانندگان را جلب کنید.
تلاش کنید به صحنه‌ها و مناظر با بیان احساسی نزدیک شوید.
بعد از توصیف منظره از زبان شخص و توصیف احساسی آن مکان دیدنی، حالا نوبت به نوشته‌ی دوم می‌رسد.


تمرینات ساختاری

 
  • عالی
Reactions: -FãTéMęH- و MaRjAn

YeGaNeH

معاونت کل سایت رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
معاونت سایت
کاربر ویژه انجمن
  
عضویت
9/1/22
ارسال ها
7,074
امتیاز واکنش
35,522
امتیاز
473
زمان حضور
263 روز 9 ساعت 29 دقیقه
نویسنده این موضوع
در نوشته‌ی دوم از زبان همان شخصیت و یا شخصی دیگر این بار با حالتی متضاد با حالت اول، آن مکان را توصیف کنید.
اگر تصویر ساحل در توصیف اول جایی خوب و دلنواز بود، در توصیف دوم سعی کنید جایی باشد که شخص را عصبانی یا دلگیر کند.


تمرین از صفر تا صد:
مکانی را که تا به حال به آن‌جا نرفته‌اید انتخاب کنید. می‌توانید یک نقشه‌ی جغرافیایی را باز کرده، چشمانتان را ببندید و انگشت اشاره‌تان را به طور اتفاقی روی نقطه‌ای از نقشه بگذارید و مکانی اتفاقی را با این روش انتخاب کنید.
حالا در مورد آن مکان تحقیق کنید و مهم‌ترین مطالبی که در اینترنت یا منابع دیگر درباره‌ی آن مکان هست بخوانید.
حالا یک مطلب در مورد آن‌جا بنویسید؛ طوری که انگار خودتان آن‌جا ساکن هستید.
سعى کنید جزئیات بسیار زیادی در نوشته‌تان باشد؛ مثلاً صداها، بوها، طرز رفتار اهالی آن‌جا، نوع آب و هوا و... .

تمرین هنر توصیف:
چند کلمه‌ی برگزیده می‌تواند داستان یا متن شما را از احساساتی در رابـ*ـطه با یک مکان غنی کند و خوانندگانتان را طوری جذب متنتان کند که انگار با شخصیت‌های کتاب شما در یک‌جا هستند.
حداقل یکی از موارد زیر را انتخاب کرده و با استفاده از پنج حس (بینایی، شنوایی، بویایی، لامسه وچشایی) آن مکان را توصیف کنید.
چنان‌چه بتوانید این تمرین را برای تمامی موارد نوشته شده انجام دهید بهتر است.
هر کجا لازم بود ابتدا در مورد مکان‌ها اطلاعاتی جمع کنید.
بازاری در یکی از کشورهای اروپایی
اتاق‌خواب یک نوجوان
آرایشگاه
خانه‌ای مجلل
یک باغ بزرگ

تمرین توصیف محیط اطراف:
همه‌ی ما در کتاب‌ها و داستان‌ها عبارت‌هایی مانند «صبح دلپذیری بهاری»، «غروب دل‌چسب تابستان» «هوای نمناک پاییزی» و امثال چنین جمله‌هایی را خوانده‌ایم.
کمی زمان صرف کرده؛ سعی کنید توصیف‌هایتان تکراری و آن‌چه اغلب در کتاب‌های عادی می‌خوانید نباشد.
به عبارت دیگر، تلاش کنید با خلاقیت بیشتری محیط اطراف خودتان را توصیف کنید.
مثلاً به جای این‌که بنویسید «نسیم از پنجره‌ی باز به داخل اتاق می‌وزد»، بنویسید «کاغذها با وزش نسیم، از پنجره‌ی باز به داخل اتاق شروع به رقصیدن کردند.»
البته این فقط یک مثال ساده است و با کمی صرف وقت می‌شود جملات خیلی بهتری برای هر مفهومی که به نظر پیش پا افتاده و عادی می‌رسد خلق کرد.


تمرینات ساختاری

 
  • عالی
Reactions: MaRjAn

YeGaNeH

معاونت کل سایت رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
معاونت سایت
کاربر ویژه انجمن
  
عضویت
9/1/22
ارسال ها
7,074
امتیاز واکنش
35,522
امتیاز
473
زمان حضور
263 روز 9 ساعت 29 دقیقه
نویسنده این موضوع
تمرین طرز فکر راوی:
وقتی دارید متنی می‌نویسید و چیزی یا کسی را توصیف می‌کنید، باید به یاد داشته باشید که راوی شما کیست و چه نوع دیدگاهی نسبت به دنیا و انسان‌ها دارد.
به طور مثال فردی مجرم که زمانی در زندان بوده، دیدگاه خاصی نسبت به یک پلیس و زندگی او می‌تواند داشته باشد که با دیدگاه افراد عادی فرق دارد.
لازم است دیدگاه شخصی راوی و نوع جهان‌بینی او را هنگام نوشتن کاملاً در نظر بگیرید.
از خودتان بپرسید فردی که من دارم از دیدگاه او این متن را می‌نویسم به کدام جزئیات توجه بیشتری می‌تواند نشان دهد؟ در مورد آن‌چه می‌بیند چه حسی به او دست خواهد داد؟ این جزئیات و رویدادها چه احساسات و افکاری را در او به وجود خواهد آورد؟
این تمرین هم به شما قدرت شخصیت‌پردازی بیشتری خواهد داد و هم کمک خواهد کرد معیارهای درونی محکمی برای شخصیت مورد نظرتان که از دیدگاه او دارید متن را می‌نویسید به وجود بیاورید.

تمرین اقتصاد کلمه:
یک نویسنده‌ی قوی با کمترین کلمات بیشترین مفاهیم را به خوانندگان منتقل می‌کند.
برای قوی شدن در این زمینه باید تمرین کنید.
یک متن ۳۰۰ کلمه‌ای در مورد یک شخص بنویسید و حداقل ۱۰ واقعیت کوچک یا بزرگ را طوری که مستقیماً گفته نشده باشد در مورد او به اطلاع خواننده برسانید.

تمرین صحنه پردازی:
وقتی دارید متنی را می‌نویسید؛ چه یک متن داستانی باشد یا غیرداستانی اگر که در آن متن اشاره‌ای به مکان هست و ماجرا در مکانی خاص دارد اتفاق می‌افتد به صحنه‌پردازی اهمیت خیلی زیادی بدهید.
موقعیت مکانی می‌تواند حالت‌های خاصی را ایجاد کند؛ مثلاً وقتی شما یک شهربازی را در متنتان انتخاب می‌کنید، با وقتی که یک خیابان شلوغ و پُرترافیک را برای رخ دادن ماجرای متنتان در نظر میگیرید کلاً با دو فضای متفاوت سر و کار دارید که از همان ابتدا هر کدام حس و زمینه‌ی متفاوتی در خوانندگان ایجاد می‌کند.
در کتابتان، چه داستانی و چه غیرداستانی وقتی ماجرایی را در مکانی خاص توصیف می‌کنید باید در انتخاب نوع آن مکان دقت زیادی داشته باشید. مکان انتخابی در داخل یک متن قادر است تنش و تحرک ایجاد کند و یا برعکس باعث خنثی شدن متن شود. حتى نوع مکان انتخابی در متن میتواند طرح داستان یا طرح کتاب شما را به جهات خاص هدایت کند.
معمولاً در انتخاب مکان‌ها اولین چیزی که به ذهن می‌رسد آسان‌ترین مکان‌ها است، ولی شما بیشتر فکر کنید و فوراً اولین مکانی را که به ذهنتان می‌رسد انتخاب نکنید.


تمرینات ساختاری

 
  • عالی
Reactions: MaRjAn

YeGaNeH

معاونت کل سایت رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
معاونت سایت
کاربر ویژه انجمن
  
عضویت
9/1/22
ارسال ها
7,074
امتیاز واکنش
35,522
امتیاز
473
زمان حضور
263 روز 9 ساعت 29 دقیقه
نویسنده این موضوع
حالا به این موضوع توجه کنید که صحنه‌ی اول یا صحنه‌ی بعدی کتابتان در چه مکانی خواهد بود؟
برای تقویت قدرت صحنه‌پردازی‌تان نام بیست مکانی را که فکر می‌کنید باید بخشی از متنتان در آن‌جا اتفاق بیوفتد بنویسید.
برای این‌کار می‌توانید از «توفان فکری» استفاده کنید؛ یعنی بدون در نظر گرفتن خوب و بد و مربوط یا نامربوط بودن، اسم مکان‌هایی که به ذهنتان می‌آید را فهرست کرده و بیست مورد از مربوط‌ترینشان به ایده‌ای را که دارید انتخاب کنید.
اگر داستان می‌نویسید در انتخاب مکان‌های هر رویداد، تأثیری که هر مکان می‌تواند از لحاظ شخصی روی شخصیت‌های داستانتان بگذارد را در نظر بگیرید؛ مثلاً کسی که عاشق‌پیشه است در هنگام غروب در یک شهر کوچک با کوچه‌ها و خیابان‌های تنگ و باریک چه حالتی می‌تواند داشته باشد. یا در همین شهر و در چنین فضایی حالت یک دزد که منتظر تاریکی شب برای سرقت است چطور می‌تواند باشد؟ چه در کتاب داستانی و چه در کتاب غیرداستانی، هر جا که شرایط متنتان اجازه می‌دهد در توصیف مکان به جزئیات توجه کنید. در مورد شرایط آب و هوا، نور و سایه و وضعیت آن مکان در زمان‌های گوناگون توضیح بدهید.
علت این کار موفق شدن در شخصی‌سازی مکان‌ها است؛ یعنی نوعی توصیف مکان و خلق مکان‌هایی که مخصوص قلم شماست و جزو توصیف‌های عادی به شمار نمی‌رود. وقتی مکانی را توصیف می‌کنید زود از نتیجه‌ی کارتان راضی نشوید.
خودتان را به چالش بکشید و سعی کنید در هر صحنه‌پردازی، چیز جدیدی به خوانندگان ارائه کنید که مشابه آن را در صحنه‌پردازی‌های دیگری که در مورد مکانی مشابه با مکان انتخابی شما احتمالاً وجود دارد، نخوانده باشند.

تمرین حدس بزن کجاست؟
یکی از راه‌هایی که می‌توانید قدرت قلم خودتان را محک زده و تقویت کنید این است که مکانی را که خوب می‌شناسید بدون نام بردن از آن فقط توصیف کنید و بعد نوشته‌تان را به شخصی که آن مکان را بلد است بدهید و از او بخواهید که حدس بزند شما در آن متن کدام مکان را توصیف کرده‌اید. این‌طور بهتر متوجه نقاط ضعف و قوتتان در توصیف مکان‌ها خواهید شد.
سعى کنید بیشتر از دو یا سه پاراگراف توضیح ننویسید و در همان دو یا سه پاراگراف سرنخ‌هایی برای حدس زدن نام مکانی که در مورد آن نوشته‌اید به خواننده بدهید.

تمرین چشم عقاب:
شهر، منطقه و محله‌ای را که در آنجا زندگی می‌کنید از بالا و از ارتفاع زیاد توصیف کنید؛ مثل عقابی که دارد از اوج آسمان به زمین نگاه می‌کند. بنویسید که شهر شما چه شکلی است منطقه و محله‌ی شما چه چشم‌اندازی از آن ارتفاع دارد.
این تمرین شما را از جنبه‌های مختلفی به چالش کشیده و قدرت قلمتان را بیشتر می‌کند.


تمرینات ساختاری

 
  • عالی
Reactions: MaRjAn
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا