خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

YeGaNeH

معاونت کل سایت رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
معاونت سایت
کاربر ویژه انجمن
  
عضویت
9/1/22
ارسال ها
7,084
امتیاز واکنش
35,569
امتیاز
473
زمان حضور
263 روز 20 ساعت 3 دقیقه
نویسنده این موضوع
«به نام خداوند مهربان»

سلام به دوستان عزیزم و تمامی نویسندگان ارجمند که پیشرفت در نوشتن الویت آن‌ها است.
این تاپیک، شامل تمرینات عمومی نویسندگی برای نویسندگان مبتدی است.

امیدوارم خط به خط تاپیک برای شما مفید باشد.

~تیم آموزش نویسندگی رمان ۹۸ تقدیم می‌کند.~


تمرینات عمومی نویسندگی

 
  • تشکر
  • عالی
Reactions: مبینا گوهری، MaRjAn و Tiralin

YeGaNeH

معاونت کل سایت رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
معاونت سایت
کاربر ویژه انجمن
  
عضویت
9/1/22
ارسال ها
7,084
امتیاز واکنش
35,569
امتیاز
473
زمان حضور
263 روز 20 ساعت 3 دقیقه
نویسنده این موضوع
تمرین نوشتن آزاد:
بهترین وقت انجام این تمرین صبح بعد از بیدار شدن از خواب است. شاید بگویید صبح؟ آن هم بعد از بیدار شدن از خواب؟
بله؛ دقیقاً بعد از بیدار شدن از خواب. این تمرین بعد از مدت کمی ذهن شما را چنان آمادهی نویسندگی می‌کند که از نتایج آن متعجب می‌شوید.
مدتی بعد از انجام این تمرین دیگر صفحه‌ی سفید کاغذ برای شما نگران‌کننده یا حتی ترسناک جلوه نخواهد کرد؛ بلکه تقریباً هر وقت که اراده کنید خودکارتان را برداشته و یا با کیبوردتان شروع به نوشتن کتابتان خواهید کرد؛ چون این تمرین مغز شما را آماده‌ی نوشتن کرده و ذهنتان
را همیشه روی فرم نگاه خواهد داشت.

نحوه‌ی انجام تمرین نوشتن آزادانه:
به تمرین نوشتن آزادانه «صفحات صبحگاهی» (Morning pages) گفته می‌شود؛ کسی هم که این عنوان را برای این تمرین انتخاب کرده «جولیا کامرون» است که کتاب‌هایی با فروش میلیونی درباره‌ی نویسندگی دارد. هر صبح بعد از بیدار شدن از خواب و در حالتی راحت و بدون مزاحمت افراد یا ابرازهای مختلف ارتباطی یک صفحه کاغذ سفید را جلوی خود گذاشته و یا با کیبوردتان شروع کنید به نوشتن.
این‌که چه چیزی باید بنویسید بستگی به خودتان در آن لحظه دارد، ولی موظفید که در این تمرین دو نکته را حتماً رعایت کنید:
ا. شروع کنید به نوشتن هر چیزی که به فکرتان می‌رسد.
۲. در زمان تمرین آزادانه، نوشتن برای فکر کردن در مورد آن‌چه می‌نویسید متوقف نشوید. شما فقط باید بنویسید؛ خوب و بدش مهم نیست؛ البته منظورم این نیست که بردارید یک سری جملات نامفهوم بنویسید .نه درباره‌ی موضوعی که همان لحظه صبح به نظرتان آمد بلافاصله بنویسید، همین. برای ویرایش کردن متنی که در آن لحظه دارید مینویسید نوشتنتان را قطع نکنید و اصلاً در زمان نوشتن به ویرایش و غلط درست و بودن كلمات فکر نکنید: فقط اجازه بدهید مغزتان روی نوشتن متمرکز شود و انگشتانتان تایپ کند یا با قلم بنویسد.
نویسندگان مشهور مختلفی این تمرین را توصیه کرده‌اند؛ برخی تعداد صفحات مشخصی برای این تمرین تعیین نکرده‌اند؛ ولی بعضی دیگر توصیه کرده‌اند که هر روز در ادامه‌ی نوشتن آزادانه حدود سه صفحه مطلب بنویسید.
پیشنهاد می‌کنم از روزی یک صفحه شروع کرده و هر چقدر که رغبت داشتید به تعداد صفحات صبحگاهی‌تان اضافه کنید.

یک نکته‌ی مهم درباره‌ی تمرین نوشتن آزادانه:
نکته‌ی مهم دیگری که باید درباره‌ی این تمرین به یاد داشته باشید این است که نوشتن آزادانه تمرینی است که هیچ نوع شکل غلطی از آن وجود ندارد...


تمرینات عمومی نویسندگی

 
  • تشکر
  • عالی
Reactions: مبینا گوهری، MaRjAn، Tiralin و یک کاربر دیگر

YeGaNeH

معاونت کل سایت رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
معاونت سایت
کاربر ویژه انجمن
  
عضویت
9/1/22
ارسال ها
7,084
امتیاز واکنش
35,569
امتیاز
473
زمان حضور
263 روز 20 ساعت 3 دقیقه
نویسنده این موضوع
به عبارت دیگر شما در این‌جا به کسی درس پس نمی‌دهید یا قرار نیست تمرینتان با تمرین کسی دیگر مقایسه شود؛ هدف، یک چیز است.
ذهن شما که دارد آزادانه و بدون هیچ حساب و کتاب محدود کننده‌ای می‌نویسد؛ آن هم با بهترین شکلی که در توانش است، همین و بس. به قول «جولیا کامرون»، تمرین نوشتن آزادانه در مورد هر چیزی می‌تواند باشد و فقط برای خود شماست.
این تمرین محرک شما برای نوشتن و خلاق بودن است و ذهن شما را به عنوان یک نویسنده به نحو مؤثری روشن و متمرکز می‌کند، بعد از نوشتن یک یا سه صفحه به طور آزادانه و بدون قید و بند، احساس آسودگی خواهید کرد؛ پس سعی کنید هر روز این تمرین را انجام بدهید.

تمرین سکوی پرش:
یک جمله یا یک عنوان را به طور تصادفی از مجله کتاب یا از مطالب اینترنتی انتخاب کرده و برای آن حداقل یک صفحه متن بنویسید. جمله یا عنوانی که انتخاب کرده‌اید برای شما حکم سکوی پرش خواهد داشت؛ یعنی از این جمله یا عنوان شروع کرده و مطالبتان را در رابـ*ـطه با آن گسترش خواهید داد.
سعى کنید به تمامی ابعاد آن جمله فکر کنید و اول ببینید آن جمله چه موضوع یا موضوع‌هایی را شامل می‌شود؛ بعد هر کدام از آن موضوع‌ها یا جنبه‌های مختلف آن موضوع‌ها را در تمرینتان شاخ و برگ بدهید. جمله‌ای که از مجلات یا اینترنت انتخاب می‌کنید حتماً نباید یک جمله‌ی قصار یا فوق‌العاده عالی باشد؛ اتفاقاً هر چقدر جمله عادی‌تر باشد، چالش بزرگ‌تری برای شما خواهد بود و احتیاج خواهید داشت که برای نوشتن
درباره‌ی آن خلاقیت بیشتری به خرج بدهید.
در این تمرین همیشه به یاد داشته باشید که جمله‌ی انتخاب شده‌ی شما سکوی پرشتان برای نوشتن بیشتر است.

تمرین متن ۵۰۰ کلمه‌ای:
یک متن پانصد کلمه‌ای که می‌تواند متن داستانی و یا غیر داستانی باشد‌ بتویسید.
این تمرین با تمرین نوشتن آزادانه صفحات صبحگاهی که قبلاً توضیح دادم فرق دارد؛ در تمرین نوشتن آزادانه شما هیچ معیار و محدودیتی نداشتید؛ ولی در این تمرین پانصد کلمه‌ای باید یک متن داستانی یا غیرداستانی که دارای ساختار و انسجام باشد بنویسید.
اگر می‌خواهید یک داستان کوتاه پانصد کلمه‌ای بنویسید باید یک طرح داستان در ذهنتان به وجود بیاورید و بعد درگیری موجود در آن داستان را مشخص کرده و بعد از آن شخصیت‌های داستانتان را برحسب طرح داستانتان گسترش بدهید.
در متن غیرداستانی می‌توانید به شیوه‌های مختلفی اقدام کنید، ولی ساده‌ترین حالت عبارت است از این که برای موضوع مورد نظرتان یک مقدمه نوشته و در مقدمه بگویید که هدفتان از نوشتن این مطلب چیست؛ بعد وارد اصل مطلب شده و جنبه‌های مختلف موضوعی را که در نظر گرفته‌اید بنویسید.
سعی کنید به موضوع انتخابی خودتان از دیدگاهی که تا حالا کسی به آن نگاه نکرده نگاه کنید و در پایان، دست به نتیجه‌گیری بزنید.


تمرینات عمومی نویسندگی

 
  • تشکر
  • عالی
Reactions: -FãTéMęH-، مبینا گوهری، MaRjAn و یک کاربر دیگر

YeGaNeH

معاونت کل سایت رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
معاونت سایت
کاربر ویژه انجمن
  
عضویت
9/1/22
ارسال ها
7,084
امتیاز واکنش
35,569
امتیاز
473
زمان حضور
263 روز 20 ساعت 3 دقیقه
نویسنده این موضوع
در زمان نوشتن منظورتان را صریح و ساده بگویید و موضوع را به اصطلاح کش ندهید؛ سعی کنید روی جنبه‌ی کاربردی موضوعی که در مورد آن مینویسید تأکید بیشتری داشته باشید؛ مگر این که کلاً موضوعتان موضوعی تئوریک باشد که در آن صورت بهتر است همه‌ی جنبه‌های مختلف آن را در نوشته‌تان پوشش بدهید.

تمرین نوشتن متن تبلیغی:
فرض کنید می‌خواهید محصولی را تبلیغ کنید تا دیگران آن را بخرند. از یک روزنامه، کتاب یا مجله‌ای که دم دست است یک کلمه یا سوژه انتخاب کرده و برای آن یک متن تبلیغی بنویسید.
در این تمرین باید در انتخاب نوع کلمات خیلی دقت کنید. یک آگهی رسمی و مختصر در قالب آگهی‌هایی که در روزنامه‌ها و مجلات چاپ می‌شوند بنویسید.
بعد از نوشتن یک متن کوتاه تبلیغی، این بار یک توضیح محصول برای سوژه‌ی موردنظرتان بنویسید و در آن محصول مورد نظرتان را به شکلی مفصل‌تر برای خوانندگان تبلیغ کنید.
هم در آگهی و هم در توضیح محصول کالای مورد نظرتان را بشناسانید و مخاطب را برای خرید آن قانع کنید دلایلی را که به خاطر آن مخاطب باید محصولی را که معرفی می‌کنید خریداری کند بنویسید.

تمرین نوشتن حکایت دیگران:
الف) ماجرای جالبی که برای دیگران پیش آمده یا حرف‌هایی که کسی دیگر گفته یا نوشته را به عنوان تمرین از زبان خودتان بنویسید؛ مثلاً می‌توانید از حرف‌هایی که پدر و مادر یا پدربزرگ و مادربزرگتان زمانی برای شما تعریف کرده‌اند شروع کنید و یکی از آن حکایت‌ها را از زبان خودتان بنویسید: طوری‌که انگار برای خودتان اتفاق افتاده.
اگر مورد انتخابی شما از قصه‌ها و افسانه‌های قدیمی است؛ احتمالاً آن افسانه‌ها نسخه‌ها د ورژن‌های مختلف دیگری هم دارد، آن‌ها را هم پیدا کرده بخوانید و درصورتی که مناسب دانستید همگی را در قالب یک حکایت از زبان خودتان با جزئیات بیشتر بنویسید‌

ب) راه دیگر انجام این تمرین، انتخاب یک زندگینامه‌ی واقعی است. بعد از خواندن آن زندگینامه؛ بخشی را که به نظرتان جالب می‌آید انتخاب کرده و این بار عکس‌العمل خودتان را در مورد وقایع و مسائل آن زندگی‌نامه بنویسید.


تمرینات عمومی نویسندگی

 
  • عالی
  • تشکر
Reactions: -FãTéMęH-، مبینا گوهری و MaRjAn
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا