خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

Matiᴎɐ✼

مدیر آزمایشی تالار پزشکی و سلامت
مدیر آزمایشی
هنرمند انجمن
  
عضویت
17/11/20
ارسال ها
1,803
امتیاز واکنش
12,205
امتیاز
323
سن
19
محل سکونت
MASHHAD
زمان حضور
90 روز 39 دقیقه
نویسنده این موضوع
احتمالاً واژه هاشیموتو شما را به یاد یکی از فنون رزمی ژاپنی می‌اندازد! اما در واقعیت یک بیماری به نام هاشیموتو وجود دارد که در اثر کم‌کاری تیروئید به وجود می‌آید. معمولاً پس از شنیدن این که فردی به بیماری تیروئید مبتلا شده، اولین تصویری که در ذهن شما مجسم می‌شود، تورم گلو یا همان گواتر است. برای برخی از افراد هم این بیماری تداعی‌گر کمبود مواد غذایی ید دار مانند نمک است. در این بیماری سلول‌های سیستم دفاعی، هورمون‌های تیروئید را مورد هجوم قرار می‌دهند. این حمله معمولاً منجر به کاهش تولید هورمون تیروئید می‌شود. در ادامه با ما همراه باشید تا بدانید هاشیموتو چیست و چه علائم و خطراتی دارد، همچنین با چگونگی تشخیص و درمان آن آشنا شوید.
علت بروز هاشیموتو چیست؟ کم‌کاری تیروئید به انواع گوناگونی تقسیم می‌شود. یکی از انواع کم‌کاری تیروئید، هاشیموتو است. سندرم هاشیموتو یا بریج کم‌کاری تیروئید، یک اختلال خودایمنی است. اختلال خودایمنی نوعی بیماری است که در اثر حمله سیستم دفاعی بدن به بافت‌های سالم ایجاد می‌شود. در واقع، سیستم‌های دفاعی به اشتباه به جای مبارزه با ویروس‌ها، به خود اعضای بدن حمله می‌کنند. پیشرفت علم پزشکی موجب شده تا دیگر در بیماری‌های مختلف، تنها یک دلیل مشخص را به عنوان عامل اصلی بروز بیماری ندانیم. در رابـ*ـطه با بریج کم‌کاری تیروئید نیز این امر صدق می‌کند.
در واقع امروزه عوامل مختلفی در ایجاد این بیماری تأثیرگذار هستند. در نتیجه، یک عامل به عنوان علت بروز آن در نظر گرفته نمی‌شود. عوامل تأثیرگذار بر بیماری هاشیموتو به شرح زیر است:
جنسیت تحقیقات مختلف نشان داده است که زنان بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند.
سن سن مشخصی برای ابتلا به این بیماری در نظر گرفته نشده است، زیرا در سنین مختلف می‌تواند به وجود بیاید. در مجموع، مشاهدات مختلف حاکی از این واقعیت است که افراد میان‌سال بیشتر از مقاطع سنی دیگر می‌توانند به سندرم هاشیموتو مبتلا شوند.
بیماری‌های خودایمنی بیماری‌های خودایمنی مانند روماتیسم مفصلی، بیماری سلیاک، سندروم شوگرن، کمبود ویتامین B12، دیابت نوع یک و لوپوس خطر ابتلا به بریج کم‌کاری تیروئید را افزایش می‌دهند. علائم این نوع از بیماری‌ها شامل موارد زیر است: روماتیسم مفصلی تورم و درد در مفاصل کاهش قدرت عضله خستگی مزمن ضعف عضلات سردرد گردن درد
کاهش اشتها تب بیماری سلیاک یک بیماری گوارشی با علائمی مانند: آسیب روده باریک کم‌خونی شکم درد تهوع خستگی سردرد نفخ زخم‌های دهانی ریزش مو
یکی از بیماری‌های خودایمنی که خطر ابتلا به بریج کم‌کاری تیروئید را افزایش می‌دهد بیماری سلیاک است. سندروم شوگرن خشکی مفرط در اعضایی مانند: چشم، بینی، پوست، دهان، واژن، دستگاه تنفسی و علائمی همچون: سرفه‌های خشک پوسیدگی دندان مشکل در جویدن غذا تورم اطراف گردن، دهان و چشم عفونت قارچی در دهان تاری دارد
کمبود ویتامین B12 با علائمی مانند: پوست رنگ‌پریده خستگی و ضعف جسمانی تورم زبان تنگی نفس تاری دید گزگز دست‌ها و پاهادیابت نوع یک شامل علائمی مانند: تاری دید تشنگی بیش از حد گرسنگی غیرعادی ادرار مکرر خستگی کاهش وزن در مدت ‌زمان کوتاه لوپوس این بیماری در اثر حمله سیستم ایمنی به بافت‌های بدن ایجاد می‌شود، با علائمی نظیر: درد قفسه سـ*ـینه خستگی تورم و خشکی مفاصل تب قرمز شدن پشت دست و ناخن‌ها حساسیت به نور آفتاب


هاشیموتو چیست و چگونه تشخیص داده می‌شود؟

 
  • تشکر
Reactions: -FãTéMęH-

Matiᴎɐ✼

مدیر آزمایشی تالار پزشکی و سلامت
مدیر آزمایشی
هنرمند انجمن
  
عضویت
17/11/20
ارسال ها
1,803
امتیاز واکنش
12,205
امتیاز
323
سن
19
محل سکونت
MASHHAD
زمان حضور
90 روز 39 دقیقه
نویسنده این موضوع
سردرد
لوپوس که یک بیماری تاثیرگذار بر روی هاشیموتو است، در اثر حمله سیستم ایمنی به بافت‌های بدن ایجاد می‌شود. دوران بارداری در دوران بارداری فعل ‌و انفعالات متعددی در بدن رخ می‌دهد. در اثر تغییرات به وجود آمده در این دوران، ممکن است افراد پس از دوران بارداری به آن مبتلا شوند. طبق آمارهای اخذ شده، ۲۰ درصد از زنان باردار پس از گذشت یک سال از دوران بارداری به بریج کم‌کاری تیروئید مبتلا می‌شوند. شایان‌ ذکر است هاشیموتو از عوامل جلوگیری در بارداری زنان شناخته می‌شود.
ژنتیک ژنتیک از عوامل بسیار مهم در به وجود آمدن این بیماری است. اگر سابقه این بیماری در یکی از اعضای خانواده مشاهده شود، می‌توان پیش‌بینی کرد که احتمال بروز این بیماری در دیگر اعضا نیز بیشتر است.
مصرف بیش از اندازه یُد اگر در مصرف هر ماده غذایی افراط کنیم، خودمان را در خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف قرار می‌دهیم. در رابـ*ـطه با این بیماری نیز اگر می‌خواهید خطر ابتلا به این بیماری کاهش یابد، باید از مصرف بیش از اندازه مواد غذایی ید دار، مانند: نمک، موز، سیب‌زمینی پخته، تخم‌مرغ آب‌پز و … پرهیز کنید.
مواجهه با تشعشعات گوناگون در صورتی‌ که در معرض تشعشعات مختلف هستید، توصیه می‌کنیم شغل یا محل سکونت خود را تغییر دهید. از جمله عوامل تأثیرگذار بر هاشیموتو، حضور در مکان‌هایی است که تشعشعات گوناگون مانند مواد رادیو اکتیو در آنجا دیده می‌شود.
تفاوت کم‌کاری تیروئید با هاشیموتو چیست؟ در مورد فرق کم کاری تیروئید و هاشیموتو، همان‌طور که بیان کردیم، کم‌کاری تیروئید انواع مختلفی دارد که یکی از انواع آن هاشیموتو است. سندرم هاشیموتو رایج‌ترین و خطرناک‌ترین نوع کم‌کاری تیروئید است. کم‌کاری تیروئید مشکلیست که تنها در غده تیروئید به وجود می‌آید، در حالی که هاشیموتو سیستم ایمنی بدن را دربر می‌گیرد.
علائم بیماری هاشیموتو چیست؟ پیش از گفتن علائم بیماری بریج کم‌کاری تیروئید، لازم است نکته مهمی را بدانید. در صورت وجود علائم این بیماری در شما نمی‌توان گفت که به این بیماری مبتلا هستید. بهتر است برای اطمینان بیشتر به پزشک متخصص مراجعه کنید. علائم این بیماری به مرور زمان به وجود می‌آیند.

به همین دلیل کم‌توجهی به آن در درازمدت موجب آسیب‌های بیشتر می‌شود. در مواردی دیده شده که شدت آن منجر به کما رفتن شخص بیمار شده است. بارزترین علامت این بیماری ، گواتر است. گواتر موجب تورم در ناحیه گلو می‌شود. از دیگر نشانه‌های سندرم هاشیموتو، می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود:
عوارض ابتلا به تیروئید هاشیموتو چیست؟ به دلیل ضروری بودن هورمون تیروئید، هر گونه اختلال در آن موجب عوارض متعدد می‌شود. این بیماری خطرناک‌ترین نوع کم‌کاری تیروئید است. عوارض ناشی از ابتلا به این بیماری به شرح زیر است: گواتر مشکلات مربوط به سلامت روان مشکلات قلبی مشکلات متعدد در دوران بارداری اختلال **** و عدم تولید مثل بیماری میگزدرم


هاشیموتو چیست و چگونه تشخیص داده می‌شود؟

 
  • تشکر
Reactions: -FãTéMęH-

Matiᴎɐ✼

مدیر آزمایشی تالار پزشکی و سلامت
مدیر آزمایشی
هنرمند انجمن
  
عضویت
17/11/20
ارسال ها
1,803
امتیاز واکنش
12,205
امتیاز
323
سن
19
محل سکونت
MASHHAD
زمان حضور
90 روز 39 دقیقه
نویسنده این موضوع

در ادامه هر یک از این موارد را شرح خواهیم داد.

گواتر بارزترین نشانه این بیماری ، گواتر است. گواتر در واقع با بزرگ ‌شدن و تورم گلو همراه است. غده هیپوفیز نیاز به تولید هورمون‌های تیروئید دارد. غده تیروئید نیز در شرایط کاهش تولید هورمون نمی‌تواند خواسته‌های غده هیپوفیز را انجام دهد. در نتیجه شاهد ایجاد گواتر هستیم. برخی از گواترها به دلیل کوچک بودن چندان دیده نمی‌شوند، اما برخی از آن‌ها بزرگ هستند که مشکلات متعددی را به وجود می‌آورند. به طور مثال به دلیل این که گواترهای بزرگ بسیار واضح از سوی افراد دیگر دیده می‌شود، در نتیجه ممکن است کمبود اعتماد به نفس را در فرد بیمار ایجاد کند. گواتر ممکن است تنفس افراد را مختل کند و منجر به سرفه‌های متعدد شود.
یکی از علائم اختلال در غده تیروئید، بیماری گواتر است.
مشکلات مربوط به سلامت روان به طور معمول در آغاز بیماری بریج کم‌کاری تیروئید، فرد به افسردگی مبتلا می‌شود. میزان افسردگی نیز به مرور زمان افزایش پیدا می‌کند. استرس نیز از عواملی است که در ایجاد تیروئید تأثیرگذار است. در نتیجه در هنگام هاشیموتو نیز ممکن است شاهد افزایش استرس در بیمار باشیم.
مشکلات قلبی هاشیموتو می‌تواند کلسترول را افزایش دهد. این امر به عنوان یک عامل خطرناک برای ایجاد بیماری‌های قلبی و نارسایی آن شناخته می‌شود
مشکلات قلبی هاشیموتو می‌تواند کلسترول را افزایش دهد. این امر به عنوان یک عامل خطرناک برای ایجاد بیماری‌های قلبی و نارسایی آن شناخته می‌شود
اختلال **** و عدم تولید مثل این بیماری ممکن است مشکلاتی نظیر کاهش میل ****، نامنظم شدن دوره عادت ماهیانه، خونریزی بیشتر در قاعدگی و ناتوانی در تخمک‌گذاری را به همراه داشته باشد. از جمله مشکلات **** ناشی از آن در مردان نیز می‌توان به اختلال در نعوظ، کاهش تعداد اسپرم و کاهش میل جنس ی اشاره کرد.
بیماری میگزدم (Myxedema) در صورتی که بریج کم‌کاری تیروئید درمان نشود ممکن است منجر به آسیب‌های شدیدتر مانند کمای میگزدم شود. این بیماری بسیار نادر در افرادی به وجود می‌آید که در درازمدت درگیر این بیماری هستند. میگزدم شامل علائمی مانند خوب آلودگی عمیق است که در نهایت به بیهوشی بیمار ختم می‌شود. قرار گرفتن در معرض سرما، استفاده از داروهای آرام‌بخش، عفونت و استرس نیز از دیگر عوامل ایجاد میگزدم است.
آیا هاشیموتو خطرناک است؟ علائم مختلف این بیماری به یکباره ظاهر نمی‌شود. این نوع بیماری در طول زمان گسترش می‌یابد. به همین دلیل عدم توجه به آن در درازمدت می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری، مانند: کمای میگزدم، مشکلات قلبی، افسردگی و … را به همراه داشته باشد. این عوامل موجب می‌شود تا هاشیموتو به عنوان یک بیماری خطرناک شناخته شود.

منبع: مجله سلامتی دکتر کرمانی


هاشیموتو چیست و چگونه تشخیص داده می‌شود؟

 
  • تشکر
Reactions: -FãTéMęH-
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا