خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

Sotøødeh

دستیار تالار هنر
دستیار مدیر
گوینده انجمن
میکسر انجمن
هنرمند انجمن
  
عضویت
17/9/22
ارسال ها
342
امتیاز واکنش
986
امتیاز
203
زمان حضور
13 روز 12 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
فیکساتیو رنگ چیست؟

یکی از دغدغه‌های مهم در کار نقاشی تثبیت کردن و محافظت از رنگ‌ها است. زیرا عواملی مانند رطوبت- گرد و غبار و نور خورشید اثر منفی روی بافت رنگ‌ها به وجود می‌آورند. برای این کار از ماده‌ای به نام فیکساتیو رنگ استفاده می‌شود. فیکساتیوهای اغلب به صورت اسپری هستند و برای تثبیت و حفاظت از چندین لایه رنگ مورد استفاده قرار می‌گیرند. با این محصول تناژ رنگ‌های به کار رفته در نقاشی برای ثابت خواهد ماند و دچار تغییر رنگ نمی‌شود. این مطلب از سارال شیمی به معرفی این محصول بسیار پرطرفدار و مفید اختصاص دارد.

منظور از فیکساتیو رنگ چیست؟

بسیاری از هنرمندان برای خلق آثار هنری از رنگ‌ها استفاده می‌کنند. اما حفظ کیفیت رنگ‌ها در طول زمان یکی از مسائل مهم در کار محسوب می‌شود. زیرا به مرور زمان شفافیت رنگ‌ها بر اثر عوامل بیرونی از بین رفته و کدر می‌شوند. برای پیشگیری از بروز این مشکل از یک لایه‌ی محافظتی روی رنگ‌ها کمک می‌گیرند. این لایه عملکردی شبیه به عایق دارد و کیفیت رنگ‌ها را حفظ می‌کند. آثار هنری با این محصول شادابی و زیبایی اولیه خود را از دست نخواهند داد. فیکساتیوها انواع مختلفی دارند که از هر کدام برای محافظت از نوع خاصی رنگ استفاده می‌شو


فیکساتیو چیست؟

 

Sotøødeh

دستیار تالار هنر
دستیار مدیر
گوینده انجمن
میکسر انجمن
هنرمند انجمن
  
عضویت
17/9/22
ارسال ها
342
امتیاز واکنش
986
امتیاز
203
زمان حضور
13 روز 12 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
انواع مختلف فیکستاتیو کدام است؟

برای کسب بهترین نتیجه از این محصول باید انواع آن آشنا شد. همچنین باید بدانیم که از کدام نوع تثبیت کننده‌ی رنگ کجا استفاده کنید. انواع مختلف فیکساتیو رنگ عبارتند از:
1- وارنیش:
این نوع فیکساتیوها از انواع پر طرفدار تثبیت کننده‌ی رنگ‌ها محسوب می‌شوند. تنوع بالا در مدل‌های مختلف وارنیش یکی از دلایل این محبوبیت است. انواع وارنیش اعم از
– وارنیش مات
– وارنیش نیمه مات
– وارنیش اکلیلی
– وارنیش شفاف
می‌باشد. این محصول هم به صورت فله و هم به صورت بسته‌بندی در بازار عرضه می‌شود. بیشتر فروشگاه‌های فروش رنگ انواع مختلف وارنیش را عرضه می‌کنند. سهولت کار با این محصول یکی از شاخصه‌های اصلی در آن به شمار می‌رود. کافی است تا به کمک یک قلم مو مقادیر مناسبی از وارنیش را روی کار مورد نظر بکشید. در ابتدا و پیش از خشک شدن بوی نامطبوعی شبیه به بوی رنگ ایجاد می‌شود. مدت زمان لازم برای اینکه این نوع فیکساتیو رنگ کاملا خشک شود در حدود 24 ساعت است. توصیه می‌شود از وارنیش‌ها برای ظروف غذاخوری استفاده نشود. زیرا مواد موجود در این تثبیت کننده رنگ سمی بوده و برای انسان مضر است. البته بخش بیرونی ظروف را می‌توان به کمک وارنیش پوشاند و مشکلی ایجاد نمی‌کند. بعضی از انواع وارنیش محلول در تینر و برخی دیگر محلول در آب می‌باشند.
2- اسپری کیلیر:
بهتر است تا این اسپری را در فضای باز مورد استفاده قرار دهید. قبل از اسپری کردن روی کار باید حتما قوطی کیلیر را به خوبی تکان دهید. سپس از فاصله‌ای در حدود 30 سانتی متر روی کار اسپری نمایید. مدت زمان مورد نیاز برای خشک شدن این اسپری در حدود یک هفته می‌باشد. اسپری کیلیر قبل از اینکه کاملا خشک شود بوی نامطبوع زیادی دارد. به همین خاطر بهتر است تا خشک شدن کامل کار در فضای باز باقی بماند.
3- کریستال سرونیک:
نوع بعدی از فیکساتیو رنگ که در این بخش معرفی می‌کنیم یک ماده‌ی دو جزئی به نام کریستال‌سرونیک است. این تثبیت کننده رنگ به صورت دو جزئی نیز به فروش می‌رسد. دو جزء مختلف آن نیز در زمان مصرف با نسبت یک به یک با هم ترکیب می‌شود. در این محصول هیچ ماده‌ی سمی و مضری وجود ندارد بنابراین برای استفاده در ظروف مخصوص غذا بسیار مناسب می‌باشد. کریستال سرونیک نسبت به حرارت نیز مقاوم بوده و برای ظروف مخصوص مایکروفر نیز به کار می‌رود. سعی کنید در زمان مخلوط کردن دو جزء این محصول به آرامی هم بزنید تا حبابی ایجاد نشود. اگر سطوح مورد نظر صاف باشند می‌توانید مقداری از این ماده را روی سطح ریخته و صاف کنید. اما برای سطوحی که ناهمواری دارد کمک گرفتن از قلم مو نتایج بهتری ایجاد می‌کند. چون سرونیک در آب حل نمی‌شود برای تمیز کردن قلم مو از تینر استفاده کنید. زمان مورد نیاز برای خشک شدن این نوع از تثبیت کننده رنگ نیز در حدود 24 ساعت است.


فیکساتیو چیست؟

 
  • تشکر
Reactions: Tabassoum

Sotøødeh

دستیار تالار هنر
دستیار مدیر
گوینده انجمن
میکسر انجمن
هنرمند انجمن
  
عضویت
17/9/22
ارسال ها
342
امتیاز واکنش
986
امتیاز
203
زمان حضور
13 روز 12 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
شیوه استفاده از فیکساتیو رنگ چیست؟

برای اینکه بهترین نتیجه از تثبیت کننده‌های رنگ به دست آید باید رنگ‌های مورد استفاده در کار کاملا خشک شوند. در غیر این صورت امکان دارد فیکساتیو اثر هنری شما را خراب کند. در واقع اگر رنگ‌های به کار رفته کاملا خشک نشده باشند امکان دارد که فیکستاتیو در رنگ حل شود. اگر از وارنیش برای فیکس کردن رنگ استفاده می‌کنید به میزان غلظت آن توجه کنید. در صورتی که بیشتر از نیاز غلیظ باشد به کمک آب یا تینر نسبت به رقیق کردن آن اقدام نمایید. در مکانی از تثبیت کننده‌های رنگ استفاده کنید که رفت و آمد کم و در نتیجه گرد و غبار کمی داشته باشد. اگر در مکان در بسته این کار را انجام می‌دهید کولر را خاموش کرده و پنجره‌ها را ببندید.

ویژگی‌های فیکساتیو رنگ خوب چیست؟

بیشتر اسپری‌های فیکس کننده‌ی رنگ بر پایه‌ی رزین‌ها ساخته می‌شوند. شاخصه‌های اصلی در یک فیکساتیو خوب اعم از:
– مقاومت بسیار بالا
– خشک شدن در کمترین زمان ممکن
– عدم اثر روی رنگ و طرح‌های سطح مورد نظر
می‌باشد. برای اطمینان از مرغوب بودن تثبیت کننده‌ی رنگ بهتر است از برندهای معتبر اقدام به تهیه محصول نمایید. زیرا مرغوب بودن مواد اولیه به کار رفته در این محصول روی کارایی نهایی آن اثر مستقیم دارد.
فیکساتیوها چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟
ویژگی‌های زیادی در انواع مختلف تثبیت کننده‌های رنگ با هم متفاوت است. این تفاوت‌ها شامل:
– میزان براقیت محصول
– زمان مورد نیاز برای خشک شدن
– میزان دوام و مقاومت
– ساختار تشکیل دهنده‌ی آن‌ها
– استفاده از مواد سمی در آن‌ها
– قابلیت اشتعال و شعله‌ور شدن
می‌باشد.

سخن پایانی:

فیکساتیو رنگ محصولی است که برای تثبیت و دوام بیشتر رنگ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ماده که در انواع مختلفی ساخته و عرضه می‌شود باعث حفظ کیفیت رنگ در طول زمان می‌گردد. در انتخاب نوع مناسب به مواد و ترکیبات تشکیل دهنده‌ی آن توجه کنید. برخی از فیکساتیوها دارای مواد سمی و مضر برای انسان بوده و در سطوح داخلی ظروف نباید به کار برد. امیدواریم این مقاله از گروه سارال شیمی برای شما مفید و آموزنده بوده باشد.

منبع: سارال شیمی


فیکساتیو چیست؟

 
  • تشکر
Reactions: Tabassoum
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا