خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

حدیث امن زاده

کاربر فعال انجمن
کاربر رمان ۹۸
  
  
عضویت
16/5/23
ارسال ها
501
امتیاز واکنش
2,491
امتیاز
183
سن
16
زمان حضور
11 روز 17 ساعت 10 دقیقه
نویسنده این موضوع
نام رمان: کین
نام نویسنده: حدیث امن زاده_ زینب عشقه
نام ناظر: YeGaNeH
منتقد: M O B I N A
خلاصه:
در قلبش زخمی عمیق از گذشته ی تلخش دارد و شیار های این زخم را با آتش انتقام، نفرت و کین پر می‌کند؛ اما زخمش هر بار با دیدن قاتل روز های خوش کودکی اش، دوباره سر باز می کند‌ و باعث می‌شود که نقشه ی انتقام چندین ساله اش را عملی کند. انتقامی که دامن گیر خیلی ها می‌شود و حال باید دید که قربانی اصلی این نفرت و کین چه کسی خواهد بود...


نقد و بررسی رمان کین | حدیث امن زاده و زینب عشقه کاربران انجمن رمان ۹۸

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: -FãTéMęH-، لاله ی واژگون و Z.A.H.Ř.Ą༻

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,243
امتیاز واکنش
64,123
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
به نام آن‌که جانم از اوست
نقد رمان کین | حدیث امن زاده زینب عشقه
ما در درس‌های نویسندگی می‌آموزیم که بایستی رنگ‌ کلیشه‌ها را در اثر به‌جای نگذاریم و در پی این موضوع خودمختاری را نیز انتخاب نماییم. گر چه کلیشه‌ها را هم می‌توان زیبا نوشت؛ اما اصول و ارکان اصلی نویسندگی این مورد را نقص خواهند کرد.
رمان کین با پلاتی نه‌چندان جدید بر دیدگاه پرتکرار انتقام، افکار ما را دگرگون و عبارتی به چالش کشیده‌است. در واقع پیش زمینه‌ی کار به صورت کلیشه و تکراری صورت گرفته‌ و اینک اگر در مابقی اثر دیدی عمیق داشته‌باشیم، اندکی می‌توان گفت نویسندگان با ایجاد گره در اثر خود توانستند خواننده را از بُعد و باور کلیشه‌ی اثر خود گمراه سازند و این موقعیت بسیار خوبیست!
همان‌طور که شعار همیشگی بنده این است "کلیشه‌ها را هم می‌توان زیبا نوشت" نویسندگان رمان کین با قلم دل‌نشین و مجذوب خود در این فقره گوییا موفق شدند؛ لیک موارد ضعف و قوتی که در این اثر قابل بیان است را نقص و افشا خواهیم ساخت.
توصیفات و تکثیر یک‌ کرکتر به تعبیری رمان قوه‌ی تخیل نویسنده‌ی ما یا همان تصاویر نوشته شده توسط نگارشگر ما است. توصیفات به گویی رنگ و لعاب خاصی را به اثر می‌بخشد و اکنون خوانندگان این اثر بخشایش این مورد در حصاری عمیق بودند. توصیف و نقاشی حالات کرکتر خوب است؛ اما تصویری از مکان و چهره‌ها نیز نداشته‌ایم و به دیدگاهی دیگر‌.. اندکی تنقیح در زمینه‌ی توصیفات در رمان کین سطح مطلوبی از فقره‌ی توصیفات به جا خواهد گذاشت.
نیمی از شخصیت‌سازی به توصیفات حالا و چهره نیز بستگی دارد. توصیف علایق، سلایق، عقاید، توصیف ظاهر، چهره و مد و تن‌پوش کرکترها در کنار حالا خوب و بد شخصیت به تکامل توصیف یک کرکتر کمک گران‌قدر و بسیاری می‌کند که ما از دید توصیفات ظاهری و ذهنیت کرکتر دیدی نداشتیم؛ اما به عرض این مورد رسیده‌است که توصیف حالات کرکترها حین خلق حس انتقام و نفرت بسیار عالی شکل گرفته‌است. لیک مورد بسیار بسیار مهم و ضعف بزرگی که در متن اثر قابل شهود است، تعداد اندکی از دیالوگ‌هاست و در واقع بیشتر متون اثر به اعتراف مونولوگ‌ها پیوسته و این قرار خواننده را نیز خسته و رنگ و راحیه‌ی اثر را از هم‌ می‌درد و هم‌اکنون همسان‌سازی و ایجاد تعادل در سیر مونولوگ‌ها و دیالوگ‌ها بسیار امری مطیع و مهم نیز می‌باشد.
صنع یک اثر بر حسب ژانر صورت می‌گیرد؛ چرا که ژانر همان‌ مشخص کننده‌ی کالبد و پیش‌زمینه‌ی انتخاب اثر است.
تراژدی یا همان تن‌پوشی ژانر تراژدیک در آثار اندکی نادرست جای افتاده است.
تراژدیک همان بروز احساس دمع و سرشک و عواطف احساسی در اثر نیز می‌باشد و به‌ طوری که خواننده را به طرز جدی و موثری قابل تایید تراژدیک قرار بدهد که به تقریب هشتاد درصد رمان‌ها دارای چنین ژانری هستند؛ ولیکن طرز پیاده‌سازی صحیح این ژانر را در وهله‌ی 25 پست اولیه‌ی اثر درک و مشاهده نکردیم؛ بنابراین سازگاری ژانر با محتویات اثر اندکی غیرقابل تحسین می‌باشد.
تعادل سیر پیش‌روی در اثر از حد معقول و صحیحی انتظار رفته و انتخاب نثر را می‌توان گفت خوب است. اصولاً در چنین رمان‌هایی با انتخاب زاویه‌‌ی‌دید اول شخص به صورت بهتر و آگاهانه‌تری می‌توان احساس کرکتر را به خواننده منتقل کرد؛ اما اگر فردی دست به قلم باشد، می‌توان این موضوع را نیز نقص کرد!
با عنایت اجماعی بر اثر کین می‌توان به تعریف حقیقت این اثر گشایید که با پیش‌زمینه‌ی انتقام و اندکی موارد ذکر از ارکان‌ نویسندگی که عرض شد می‌توان این اثری را که به دید سحطی خوب است را به دید عمیقی زیبا و بی‌نقص مدارا کرد.

اینک تاریخ و نویسندگان بزرگ به این ثبات رسیدند که با خلق و خوی افکار و قهوه‌ی تخیل خود می‌توان مهترین و بهترین اثر را برای خود و دیگران برگزید.
با تشکر از نقد پذیری شما:گل:

| تیم نقد رمان 98 |
M O B I N A


نقد و بررسی رمان کین | حدیث امن زاده و زینب عشقه کاربران انجمن رمان ۹۸

 
  • عالی
  • تشکر
Reactions: -FãTéMęH-، *NiLOOFaR*، زینب عشقه و یک کاربر دیگر
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا