خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

Matiᴎɐ✼

مدیر آزمایشی تالار پزشکی و سلامت
مدیر آزمایشی
هنرمند انجمن
  
عضویت
17/11/20
ارسال ها
1,803
امتیاز واکنش
12,205
امتیاز
323
سن
19
محل سکونت
MASHHAD
زمان حضور
90 روز 33 دقیقه
نویسنده این موضوع
ساله باشید یا پنجاه ساله، فرقی نمی کند چون ممکن است به واریس پا دچار شوید. با اینکه سن یک عامل تاثیرگذار در این زمینه است، اما مشکلات دیگری هم به واریس منجر می شوند. خوشبختانه روشهای تهاجمی و کم تهاجم مختلفی برای درمان رگهای واریسی پا وجود دارد.
رگهای واریسی پا یعنی چه؟
اگرچه بروز رگهای واریسی (عروق متورم و پیچیده در زیر پوست) در همه جا ممکن است اما در پاها بیشتر شایع هستند. برای کمک به جریان بازگشتی خون از پاها، رگهای سالم پا دریچه های یکطرفه ای دارند. وقتی دریچه های کوچک رگها آسیب ببینند یا عملکردشان متوقف شود، واریس رگها رخ می دهد. تجمع خون در رگها و کشیدگی دیواره رگها در نتیجه واریس رگها ایجاد می‌شود. خون جمع شده به رگهای فرعی کوچتر سرازیر شده و باعث بروز رگهای عنکبوتی می‌شود.
عامل بروز رگهای واریسی پا چیست؟
حالا که درک بهتری از چیستی رگهای واریسی دارید، بیایید نگاهی به مهمترین عوامل موثر در ایجاد واریس بیاندازیم:
جنسیت
زنان بیش از مردان در معرض ابتلا به واریس رگها قرار دارند و به نظر می رسد که هورمونهای زنانه، عامل موثر در این موضوع باشد.

بارداری
رشد جنین در رحم، فشار زیادی را بر پایین شکم وارد کرده و باعث تجمع خون در پاها می‌شود و به همین دلیل است که بارداری منجر به ایجاد رگهای واریسی می‌شود. خبر خوب آنست که رگهای واریسی ایجاد شده در دوره بارداری با کاهش فشار ایجاد شده، یعنی بعد از زایمان از بین خواهند رفت.
قرصهای ضدبارداری
مصرف داروهای حاوی هورمونهای زنانه مانند قرصهای ضدبارداری و قرصهای هورمونی استفاده شده در درمان نشانه های یائسگی به افزایش احتمال ایجاد رگهای واریسی منجر می‌شود.
وراثت
اگرچه هنوز کاملا مشخص نیست، اما احتمال ابتلا به واریس در صورتیکه یکی از اعصای خانواده به واریس مبتلا بوده باشد، بیشتر خواهد بود.
وزن
اضافه وزن با افزایش فشار وارد بر رگها (دیواره رگها و دریچه های آنها) یک فاکتور خطرزا در ایجاد رگهای واریسی است و کاهش وزن به کاهش اثر این عامل کمک می‌کند.
افزایش سن
سن رگها با افزایش سن بدن، بالا می رود و دیواره و دریچه رگها نیز ضعیف شده و امکان بروز واریس بالاتر می رود. این خطر در سنین بالاتر از 40 سال، بیشتر خواهد بود ولی باید بدانید که سن تنها عامل موثر در ایجاد واریس نیست.
کارهای پشت میزی
مشاغلی که فرد را ملزم به نشستن یا ایستادن طولانی مدت می‌کند، فشار وارد بر پاها را افزایش داده و احتمال ایجاد رگهای واریسی را بالا می برد.
سابقه تشکیل لـ*ـخته خونی
احتمال ایجاد رگهای واریسی در صورتی که سابقه تشکیل لـ*ـخته خونی یا ترومبوز عمقی وریدی را داشته باشید، بالاتر خواهد رفت، چرا که لـ*ـخته خونی می تواند به دریچه یا دیواره رگها آسیب بزند.
رگهای آسیب دیده
اگر به رگهایتان آسیب رسیده باشد ممکن است دیگر توان قبل را نداشته باشند؛ بزرگ و برجسته شوند و تبدیل به واریس شوند.
نشانه های رگهای واریسی
واریس در کنار ظاهر نامطلوبی که به پا می دهد، با درد و احساس خستگی در پاها همراه می‌شود. با اینحال خیلی از افراد حتی کسانی که رگهایشان خیلی بزرگ شده، دردی حس نمی کنند.خارش در قسمت پایینی پا و قوزک، بخصوص وقتی که پاها بعد از پوشیدن جوراب یا جوراب واریس گرم باشد، محتمل است. خاراندن پوست در مواردی به ایجاد خراش، قرمزی و یا جوش می‌شود که به غلط به خشکی پوست نسبت داده می‌شود. معمولا درد دوره تشکیل رگهای واریسی از زمانی که رگها گشاد شده باشند، بیشتر خواهد بود.


رگ‌های واریسی پا

 

Matiᴎɐ✼

مدیر آزمایشی تالار پزشکی و سلامت
مدیر آزمایشی
هنرمند انجمن
  
عضویت
17/11/20
ارسال ها
1,803
امتیاز واکنش
12,205
امتیاز
323
سن
19
محل سکونت
MASHHAD
زمان حضور
90 روز 33 دقیقه
نویسنده این موضوع
رگ‌های واریسی در اکثر مواقع چیز نگران کننده ای نیستند و اگرچه ممکن است که مشکلات خطرناکی رخ دهد، اما احتمال آن بسیار کم است. افراد مبتلا به واریس بیشتر در معرض تشکیل لـ*ـخته خونی هستند. باید پزشکتان را در جریان ابتلا به واریس قرار دهید. تنها درصد کمی از افراد مبتلا به رگهای واریسی با مشکلاتی مثل درماتیت (التهاب پوستی)، ترومبوز رگهای سطحی پوست، التهاب عروق (فلبیت) یا خونریزی مواجه می شوند. افراد مبتلا به واریس همچنین در معرض ابتلا به نارسایی وریدی مزمن نیز قرار دارند.فلبیت ممکن است همزمان با واریس یا در اثر یک آسیب دیدگی رخ دهد و اگرچه مشکل دردناکی است اما به ندرت همزمان با واریس رخ می دهد. درماتیت معمولا در قسمت درونی پا و بالای قوزک منجر به قرمزی، پوسته پوسته شدن، جوش هایی که می خارند یا نقاط قهوه ای روی پوست می‌شود. خاراندن یا یک بریدگی جزئی در اثر تراشیدن موی پا ممکن است به خونریزی یا زخم دردناکی منجر شود که بهبود نمی یابد.
روش های درمان رگهای واریسی پاها


رگ‌های واریسی پا

 

Matiᴎɐ✼

مدیر آزمایشی تالار پزشکی و سلامت
مدیر آزمایشی
هنرمند انجمن
  
عضویت
17/11/20
ارسال ها
1,803
امتیاز واکنش
12,205
امتیاز
323
سن
19
محل سکونت
MASHHAD
زمان حضور
90 روز 33 دقیقه
نویسنده این موضوع
اگرچه رگهای واریسی را می توان با تزریق و جراحی ترمیم کرد، اما اختلال عامل ایجاد واریس را نمی توان درمان کرد. بنابراین درمان واریس بر نشانه ها و بهبود ظاهر و پیشگیری از مشکلات متمرکز است. بالاتر قرار دادن پاها، دراز کشیدن یا استفاده از چهارپایه در زمان نشستن باعث کاهش نشانه های رگهای واریسی می‌شود اما از شکل گیری رگهای واریسی جلوگیری نمی کند. معمولا رگهای واریسی ایجاد شده در طول بارداری در بازه دو تا سه هفته ای بعد از زایمان از بین می روند؛ در این مدت نباید آنها را درمان کرد. از روشهای درمان واریس عبارتند از:
اسکلروتراپی
.روشهای فعلی اسکلروتراپی از پانسمان های بخصوصی برای فشردن قطر رگ به منظور کاهش اندازه لـ*ـخته خونی استفاده می کند. احتمال تبدیل لـ*ـخته خونی کوچک به بافت زخم بیشتر است. مزیت دیگر این روش آنست که با فشردن محل، درد ناشی از تخریب رگ نیز تقریبا از بین می رود.
اگرچه اسکلروتراپی از جراحی طولانی تر است، اما مزایایی هم دارد:
استفاده از بی حسی ضروری نیست
رگهای واریسی جدید را بلافاصله بعد از تشکیل می توان درمان کرد
افراد بین جلسات درمان می توانند به کارهایشان برسند
لیزردرمانی
پزشک در فرایند ابلیشن حرارتی درون وریدی که یک فرایند کم تهاجم است از کاتتر (یک لوله نازک و بلند) و لیزر برای بستن رگ آسیب دیده استفاده می‌کند. این روش درمانی از اشعه شدید، پیوسته و بسیار متمرکزی در بستن و تخریب بافت بهره می برد. لیزردرمانی بعضا برای افرادی استفاده می‌شود که به دنبال بهبود ظاهری رگهای واریسی هستند.
ابلیشن رگهای واریسی با رادیوفرکوئنسی یا درمان رگهای واریسی با RF
درمان رگهای واریسی با RF به معنای ایجاد گرما در دیواره های رگهای واریسی با استفاده از انرژی رادیوفرکوئنسی است. برش کوچکی در بالا یا پایین زانو برای ایجاد دسترسی به رگ ایجاد می‌شود و یک لوله نازک به نام کاتتر با استفاده از هدایت تصویر اولتراسوند وارد رگ می‌شود. انرژی رادیوفرکوئنسی از طریق کاتتر به رگ اعمال می‌شود و تا زمانی که دیواره رگ تخریب شود، این گرمایش ادامه پیدا می‌کند تا رگ بسته شود. وقتی رگ بسته شد، جریان خون وارد رگهای سالم جدیدی می‌شود.
جراحی (بستن رگ)
جراحی را دیگر نمی توان یک روش پرکاربرد در درمان رگهای واریسی دانست. هدف جراحی، حذف حداکثری رگهای واریسی است، بااینحال جراحان سعی بر حفظ رگ صافنی دارند. این رگ، طولانی ترین رگ سطحی بدن است که از قوزک تا کشاله ران کشیده شده است و در آنجا به سیاهرگ رانی (سیاهرگ عمقی اصلی پا) متصل می‌شود. دلیل تلاش جراح برای حفظ این رگ، امکان استفاده از آن در جراحی بایپس هر عضو اصلی بدن است که با گرفتگی عروق مواجه شده باشد. اگر نیاز باشد که رگ صافن از بین برود، فرایند بستن رگ واریسی انجام می‌شود. جراح در این فرایند، دو برش، یکی در کشاله ران و یکی در قوزک پا می زند و رگ را در هر دو سمت باز می‌کند. یک سیم منعطف وارد رگ شده و رگ را بیرون می کشد.جراح برای از بین بردن رگ واریسی،


رگ‌های واریسی پا

 

Matiᴎɐ✼

مدیر آزمایشی تالار پزشکی و سلامت
مدیر آزمایشی
هنرمند انجمن
  
عضویت
17/11/20
ارسال ها
1,803
امتیاز واکنش
12,205
امتیاز
323
سن
19
محل سکونت
MASHHAD
زمان حضور
90 روز 33 دقیقه
نویسنده این موضوع
برشهایی در این ناحیه می زند. با توجه به نقش کمرنگ تر رگهای سطحی در مقایسه با رگهای عمیق در جریان خون و اگر عملکرد نرمال رگهای عمیق برقرار باشد، معمولا از بین بردن رگهای سطحی خللی در جریان خون ایجاد نمی کند. از بین بردن رگهای واریسی معمولا کمی طول می کشد و به همین خاطر ماده بیهوشی عمومی به بیمار تزریق می‌شود. این فرایند باعث کاهش نشانه ها و پیشگیری از بروز مشکلات می‌شود، اما ممکن است جای زخم باقی بماند. هرچه فرایند کامل تری را برای از بین بردن رگهای واریسی طی کرده باشید، احتمالا مدت زمان بیشتری طول خواهد کشید تا مجددا به واریس دچار شوید. با اینحال از بین بردن رگهای واریسی به معنای از بین رفتن امکان بروز مجدد آنها نیست.
مشکلات و عوارض جانبی این روش درمان
نیمی از کسانی که جراحی بستن رگها را انجام می دهند، در بازه پنج ساله بعد از عمل مجددا به رگهای واریسی مبتلا می‌شوند و احتمال بازگشت واریس در اسکلروتراپی هم وجود دارد.
عوارض جانبی احتمالی این روشهای درمانی عبارتند از:
جای زخم
سوختگی پوست
عفونت
آسیب عصبی
ترومبوز عمقی وریدی (تشکیل یک لـ*ـخته خون در رگهای عمیق بدن)
عوارض جانبی احتمالی اسکلروتراپی عبارتند از:
قرمزی و کبودی برای چند روز اول بعد از تزریق
نقاط قهوه ای (تا چند ماه) روی پوست در محل ورود میله کاتتر
ایجاد برآمدگی و توده سفت (تا چند ماه).
در اسکلروتراپی امکان تشکیل رگهای واریسی جدید وجود دارد و ممکن است به چند جلسه نیاز باشد.
پیشگیری از واریس رگهای پا
شاید نتوانید که واریس را درمان کنید اما راههایی برای کاهش احتمال بروز آن وجود دارد. اگر به رگهای واریسی کوچک مبتلا هستید باید گامهای زیر را برای پیشگیری از بدتر شدن آنها بردارید:
هرروز ورزش کنید: این به گردش جریان خون و جلوگیری از تجمع خون در رگها کمک می‌کند.
وزنتان را کنترل کنید: اضافه وزن باعث وارد شدن فشار اضافی بر رگهایتان خواهد شد.
نمک را قطع کنید: مصرف نمک زیاد باعث بالا رفتن فشار خون و افزایش حبس مایعات در بدن می‌شود.
پوشیدن لباس تنگ و پاشنه بلند را کنار بگذارید: این دو مورد باعث محدود کردن جریان خون و ساده تر کردن تجمع خون در رگهای ضعیف تر می‌شود.
پاهایتان را بالاتر از قلبتان بگذارید: اگر چند بار در روز این کار بکنید، به کاهش حبس مایعات و تجمع خون در پاها کمک می کنید.


رگ‌های واریسی پا

 

Matiᴎɐ✼

مدیر آزمایشی تالار پزشکی و سلامت
مدیر آزمایشی
هنرمند انجمن
  
عضویت
17/11/20
ارسال ها
1,803
امتیاز واکنش
12,205
امتیاز
323
سن
19
محل سکونت
MASHHAD
زمان حضور
90 روز 33 دقیقه
نویسنده این موضوع

اسکلروتراپی با بستن رگها باعث می‌شود تا این رگها در مسیر جریان خون قرار نگیرند. محلولی مثل سدیم تترادسیل سولفات، برای تخریب دیواره رگها و تشکیل لـ*ـخته خونی به داخل ورید تزریق می‌شود. در واقع این فرایند باعث ایجاد یک ترومبوز وریدی سطحی بی زیان می‌شود. بهبود لـ*ـخته خونی منجر به شکل گیری بافت زخم و انسداد رگ می‌شود. با اینحال ممکن است که لـ*ـخته خونی به جای تبدیل شدن به بافت زخم، حل شده و رگهای واریسی مجددا باز شوند؛ از سوی دیگر امکان بروز واریس رگهای جدید نیز وجود دارد
آیا ممکن است یک رگ واریسی پاره شود؟
در صورتی که رگهای واریسی درمان نشوند، اندازه آنها بزرگتر می شوند، دیواره رگها در این فرایند نازک و نازک تر شده و کوچکترین ضربه ای منجر به پاره شدن آن می‌شود. با توجه به اندازه رگ واریسی، بیمار حتی ممکن است با خونریزی زیادی مواجه شود


منبع: دکتر مهدی کریمی


رگ‌های واریسی پا

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا