خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,238
امتیاز واکنش
64,092
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
مشکلات عمومی

این مشکلات به چهار دسته کلی مشکلات اجتماعی، فرهنگی، سـ*ـیاسی و اقتصادی تقسیم می شوند. مشکلات اجتماعی، این موارد را شامل می شوند: افزایش و تراکم جمعیت، امکانات ضعیف و یا نبود امکانات بهداشتی، نداشتن مسکن مناسب، کمبود امکانات رفاهی با توجه به اقلیم منطقه مانند کولر گازی و ، رشد و افزایش اعتیاد بین جوانان، بیکاری و دسترسی نداشتن به شغل مناسب. مشکلات فرهنگی شامل مشکلات آموزشی مانند کمبود مدرسه، معلم و سایر امکانات آموزشی و مشکلاتی که ناشی از فقر و دور افتادگی است. مشکلات سـ*ـیاسی فرهنگی شامل مشکلات آموزشی مانند کمبود مدرسه، معلم و سایر امکانات آموزشی و مشکلاتی که ناشی از فقر و دورافتادگی است. مشکلات سـ*ـیاسی شامل نبود مسئولین دلسوز، ضعف در مدیریت اجرایی، ادارات دولتی، عدم اجرای قانون، فساد اداری مثل رشوه خواری، نبود عدالت اجتماعی و اعمال تبعیض آمیز مسئولان دولتی، سوء استفاده از وام ها توسط مسئولین، عدم رسیدگی به مشکلات مردم، مقام پرستی مسئولان، اختلاس در بودجه استان و می‍شود. مشکلات اقتصادی عبارتست از تورم و گرانی، ضعف درآمد با توجه به شغل نامتناسب، نبود و یا کمبود وام های اعطایی، گرانی مصالح ساختمانی و

نتیجه رتبه بندی این مشکلات به گونه ای است که مشکلات اجتماعی با میزان حدود 7/88% در رتبه اول، مشکلات اقتصادی با میزان 5/65% در رتبه دوم، مشکلات فرهنگی با رتبه 2/40% در رتبه سوم و سرانجام مشکلات سـ*ـیاسی با 5/34% در رتبه چهارم جای دارند (نمودار شماره یک).

مشکلات اجتماعی 7/88% < اقتصادی 5/65% < فرهنگی 2/40%< سـ*ـیاسی 5/34% این مشکلات به صورت تشریخی و توسط خود مردم بیان شده اند. در این رتبه بندی مشکلات نشان می دهد که دولت باید در جهت رفع مشکلات اجتماعی که برآورده نشد نشان می تواند سبب رشد هویت قومی شود، سریعاً اقدم کند.


قومیت عرب و هویت ملی در ج.ا.ایران

 
  • تشکر
Reactions: *NiLOOFaR*

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,238
امتیاز واکنش
64,092
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
علت بازگشت مهاجرین به موطن قبلی

مجموعه عللی که سبب شده تا مهاجرین به موطن خود برگردند عبارتند از

1ـ2ـ حسن وطن دوستی و علاقه به آب و خاک خوزستان (9/72 درصد)

2-2- نبود کار و امکانات در غربت و آماده بودن آن در وطن (4/53 درصد)

3-2- علل دیگر مانند علایق فردی، تصادفات و حوادف منجر به فرد که موجب بازگشت شده است و مواردی از این قبیل (8/ 21 درصد)(نمودار شماره 2)

آنچه در این میان اهمیت دارد، ترغیب دولت و یا در مواردی اجبار مهاجرین به بازگشت بوده است. همان گونه که در بحث مشکلات آمد، وجود مشکلات زیاد اجتماعی و اقتصادی می تواند زمینه را برای بازگشت دورباره مهاجرین فراهم کند و در صورتی که این امکان برایـشان فراهم نباشد، برآوردن نشدن انتظارات آنها زمینه نارضایتی را فراهم خواهد کرد که می تواند زبان خود را در مسایل قومی یابد و سبب رشد هویت قومی گردد


3ـ اقدامات دولت در جهت رفع مشکلات مردم

اقدامات دولت در زمینه های اجتماعی ـ فرهنگی، سـ*ـیاسی، اقتصادی و امور جزیی خاص، ازطرف مردم بیان شده است. رتبه بندی اقدامات دولت به شرح زیر است.

1ـ3ـ اقدامات اقتصادی (6/63 درصد)

2ـ3ـ اقدامات اجتماعی (6/56 درصد)

3-3ـ اقدامات فرهنگی ( 6/23 درصد)

4-3- امور جزیی (22 درصد)

5-3- اقدامات سـ*ـیاسی (7/12 درصد)(نمودار شماره 3).

آنچه مسلم است، مساله بازسازی عمده فعالیت دولت را به خود اختصاص داده ولی همین اقدامات اولیه باعث شده است که مشکلات اجتماعی، خودنمایی کند که در جای خود مساله ای بسیار مهم است. بعلاوه اقدامات فرهنگی دولت زیاد نیست و باید در این زمینه فعالیت بیشتری صورت گیرد.

4ـ انتظار همکاری

انتظار همکاری مردم در رفع مشکلات، که به نوعی بیانگر تلقی و فرهنگ عمومی سـ*ـیاسی آنها نیز می‏تواند باشد، در موارد ذیل بیان شده است:

1ـ4ـ انتظار از دولت در جهت رفع مشکلات (5/69 درصد)

2ـ4ـ انتظار از نماینده مجلس (20 درصد)

3ـ4ـ انتظار از مردم (17 درصد)

4ـ4ـ انتظار از اقوام و همسایگان (9/2 درصد)

5ـ4ـ تمام موارد فوق (20 درصد)( نمودار شماره 4).


قومیت عرب و هویت ملی در ج.ا.ایران

 
  • تشکر
Reactions: *NiLOOFaR*

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,238
امتیاز واکنش
64,092
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
چگونگی ارتباطات خانوادگی

ارتباطات خانوادگی در بین افرادی که مورد پرسش واقع شده اند، از این قرار است:

1ـ5ـ رفت و آمد با بستگان و قوم و خویش (7/29 درصد)

2ـ5ـ رفت و آمد با پدر و مادر (7/26 درصد)

3ـ5ـ رفت و آمد با همسایگان (9/8 درصد)

4ـ5ـ رفت و آمد با همکاران ( 3 درصد)

5ـ5ـ رفت و آمد با تمام موارد فوق (5/54 درصد)(نمودار شماره 5)

گرچه نتیجه 5/54 درصد را نمی توان بخوبی تحلیل کرد که چه میزان از آنها با فامیل و خانواده درجه اول و چه میزان با سایر موارد رابـ*ـطه دارند، اما روی هم رفته می توان به این نتیجه رسید که مردم عرب مردمی منزوی نیستند و ساختار قبیله ای آنها به گونه ای است که تمایل دارند با همدیگر رابـ*ـطه داشتند و از مشکلات و مسایل یکدیگر باخبر باشند. گرچه انزوای اجتماعی خود نوعی بلیه است اما در شرایطی که مشکلات فراوان و زمینه رانده شدن هویت های مادون ملی از جمله قومی زیاد است، نفس ارتباطات زیاد خود زمینه ای برای رشد آگاهی جمعی از وضعیت مشابه و در نتیجه رشد هویت قومی می باشد.

6ـ وضعیت مسکن مهاجرین

1ـ6ـ سکونت در منزل پدر و مادر (2/34 درصد)

2ـ6ـ منزل مستقل ملکی (2/24 درصد)

3ـ6ـ منزل اجاره ای (9/21 درصد)

4ـ6ـ منزل سازمانی (9/21 درصد)

5ـ6ـ سایر موارد (8/1 درصد)(نمودار شماره 6).

از مصاحبه شوندگان، 32 نفر مجرد و 82 نفر متاهل بوده اند که نسبت آنها 1/28 درصد به 9/71 درصد است. این مساله نشانگر این مساله است که یا به خاطر سنت های خانوادگی جوانان پس از ازدواج ترجیح می دهند که در منزل پدر و مادر زندگی کنند و یا به خاطر مشکلات اقتصادی توانایی خرید و یا اجاره منزل مستقل را ندارند. بعلاوه در این جا نمی توان نقش خانه های سازمانی را نادیده گرفت که اگر وجود نداشتند، مشکل مسکن بیشتر نمود پیدا می کرد. گران بودن مصالح ساختمانی و دور از دسترس بودن آنها، کمبود و ناکافی بودن وام‍های اعطایی دولت برای بازسازی و ایجاد مسکن، از زمره مسایلی

است که کمبود مسکن را دامن زده است.

7ـ وضعیت امکانات رفاهی عمومی

رتبه بندی این امکانات از نظر مردم به شکل زیر است:

1ـ7ـ برق (5/95 درصد)

2ـ7ـ آب لوله کشی (92 درصد)

3ـ7ـ خانه بهداشت و بیمارستان (1/81 درصد)

4ـ7ـ مخابرات (4/78 درصد)

5ـ7ـ گاز (3/15 درصد)(نمودار شماره 7).


قومیت عرب و هویت ملی در ج.ا.ایران

 
  • تشکر
Reactions: *NiLOOFaR*

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,238
امتیاز واکنش
64,092
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
نکاتی که در این زمینه قابل توجه باشد، این است که دولت سعی کرده امکانات اولیه زندگی را در منطقه فراهم کند اما این فقط ظاهر کار است. در باب کیفیت این امکانات اظهار نظری نشده است. مساله قابل مشاهده این است که برق معمولاً بطور متوالی در شهرهای پر جمعیت مانند خرمشهر و آبادان در تابستان و زمستان قطع می شود. آب لوله کشی در خرمشهر و آبادان و اهواز بشدت آلوده است و بخوبی تصفیه نشده و مزه آب نهر می‏دهد. امکانات بهداشتی نیز ضعیف است. علی رغم این که منطقه خوزستان صادر کننده گاز به دنیا است، هنوز شهرهای بزرگ آن گاز کشی نیست و مردم از کپسول گاز استفاده می کنند و این زمینه ای برای احساس تبعیض در زمینه تخصیص امکانات است.



دوم ـ نتایج پژوهش در مورد متغیرهای سطح فردی پژوهش (جدول شماره 1)

تعیین رابـ*ـطه همبستگی بین این متغیرها و عناصر اصلی هویت ملی از روش پیرسون در طیف لیکرت انجام شده است:

1ـ همبستگی متغیر آگاهی با شاخص های آن نسبت به هویت ملی

1ـ1ـ رابـ*ـطه بین مسافرت به داخل و گرایش نسبت به عناصر هویت ملی (76%)

2ـ1ـ رابـ*ـطه بین مسافرت به خارج و گرایش نسبت به عناصر هویت ملی (25%)

3ـ1ـ رابـ*ـطه بین سطح تحصیلات فرزندان خانواده و گرایش نسبت به عناصر هویت ملی (13%)

4ـ1ـ رابـ*ـطه بین سطح سواد خود فرد و گرایش نسبت به هویت ملی (86%)

ملاحظه می شود که در دو مورد اول سطح معنی داری بسیار کم و مبهم است. در مورد سطح سواد فرزندان خانواده و خود فرد این معنی داری بسیار زیاد است و نشانگر این است که هرچه سطح آگاهی و سواد افزایش پیدا کند، تمایل و گرایش نسبت به هویت ملی افزایش می یابد.

2ـ همبستگی بین متغیر سن و هویت ملی 15% است یعنی بین سن و گرایش نسبت به هویت ملی رابـ*ـطه معناداری وجود ندارد.

3ـ همبستگی بین متغیر وضعیت اقتصادی از طریق شاخص اشتغال 40 درصد است که عددی بسیار معنادار است و یعنی آنکه داشتن شغل مناسب می تواند کمک زیادی به از میان رفتن نارضایتی و افزایش گرایش فرد نسبت به هویت ملی بنماید.

4ـ همبستگی بین متغیر رضایت از زندگی با دو شاخص ذیل نسبت به هویت ملی این گونه است:

1ـ4ـ رضایت از مردم محل (13 درصد)

2ـ4ـ رضایت از همسایه دیوار به دیوار (13 درصد)

در هر دو مورد رابـ*ـطه معنادار است و این نتیجه مطابق نظریه هروشکا و گرونبرگ که معتقد به

نظریه تسری1 هستند، قابل تفسیر است که رضایت از یک حوزه زندگی می تواند به سایر حوزه ها تسری یابد و در این جا گرایش فرد را نسبت به هویت ملی و عناصر آن معنادارکرده است.

5ـ همبستگی بین متغیر از اوضاع فردی نسبت به هویت ملی

1ـ5ـ رضایت از زندگی (18 درصد)

2ـ5ـ رضایت از خانواده (12 درصد)


قومیت عرب و هویت ملی در ج.ا.ایران

 
  • تشکر
Reactions: *NiLOOFaR*

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,238
امتیاز واکنش
64,092
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
رابـ*ـطه بین متغیر رضایت از همکاری دولت نسبت به هویت ملی 42 درصد که بسیار معنی ‍دار است و نشانگر این است که دولت هر چه مقدار امکانات و تلاش خود را بالا ببرد، دیدگاه مردم نسبت به آن مثبت می شود.

7ـ همبستگی بین متغیر امکانات و رابـ*ـطه آن با عناصر هویت ملی 21 درصد که در این رابـ*ـطه نیز معنادار است.(11)

سوم ـ نتیج پژوهش در مورد متغیرهای مربوط به هویت ملی

همان گونه که قبلاً اشاره شد، متغیرها یا عناصری که هویت ملی را می توان از طریق آن شناسایی کرد عبارتند از، سرزمین، دولت (حکومت) و ملت که شاخص های هر کدام نیز تعیین شد. در این جا نتیجه پرسشنامه در مورد این شاخص ها بیان می شود.



1ـ گرایش افراد نسبت به عنصر سرزمین از عناصر هویت ملی،اعداد بیانگر میانگین ارزیابی است.(جدول شماره 4)

1ـ1ـ ترجیح زندگی در ایران (47/3 درصد)

2-1ـ آمادگی برای دفاع از ایران (6/3)

3ـ1ـ پذیرفتن ایران به عنوان وطن ( 45/3 درصد)

4ـ1ـ اهمیت ایران، (بود و نبود آن) از نظر فرد (62 درصد)

5-1- احساس تنفر از ایران (409/0%)

میانگین ارزیابی از پاسخ های ارائه شده، نشان می دهد که بجز در مورد آخر، سایر موارد رابـ*ـطه معنی دار است و نشانگر این است که احساس تعلق به عنصر سرزمین در میان اعراب بسیار قوی است.



2ـ گرایش افراد نسبت به عنصر ملت:اعداد بیانگر میانگین ارزیابی است:

1ـ2ـ تمایل به ازدواج کردن با غیر اعراب (22/1 درصد)

2ـ2ـ تمایل به همسایه بودن با غیر اعراب (64/1 درصد)

3ـ2ـ تمایل به معاشرت و رفت و آمد با غیر اعراب (3/1 درصد)

4ـ2ـ تمایل به هموطن بودن با غیر اعراب (55/1 درصد)

5ـ2ـ تمایل به همکار بودن با غیر اعراب (65/1 درصد)

6ـ2ـ تنفر از اعراب در این مورد گویه به این شکل است من با نظر عادی مخالفم که می‍گوید: من اصلاً خوشم نمی آید که با غیر اعراب هموطن باشم. (59/1 درصد)

7ـ2ـ تمایل به زندگی در سایر نقاط ایران در میان غیراعراب (81/1 درصد)


قومیت عرب و هویت ملی در ج.ا.ایران

 
  • تشکر
Reactions: *NiLOOFaR*

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,238
امتیاز واکنش
64,092
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
نمره ارزیابی درباره این عنصر از هویت ملی نشان می دهد که عرب ها، نسبت به غیر اعراب حساسیت خاصی ندارند. مهمترین حوزه سـ*ـیاست، ازدواج با غیر عرب ها است که میانگین ارزیابی این گویه نیز مثبت و منفی دار است. به این معنی که اگر فردی غیر عرب با ویژگیهایی چون اخلاق شایسته و تحصیل کرده برای ازدواج با خانوداه های آنها مراجعه کند، امکان این که ازدواج صورت بگیرد، وجود دارد. در سایر موارد بجز در مورد تمایل به معاشرت با غیر اعراب، ارزیابی معنی دار و مثبت است. در این زمینه یعنی ازدواج و تمایل به معاشرت، باید به نکاتی توجه داشت. از جمله ساختار قبیله ای، آداب و رسوم و زبان خاص، که باعث شده آنها ترجیح بدهند با یکدیگر روابط خانوادگی داشته باشند. اما در هر صورت ارزیابی منفی نیست و گرایش اعراب روی هم رفته به این عنصر از هویت ملی نیز مثبت است.

3ـ گرایش افراد نسبت به عنصر دولت از عناصر هویت ملی (جدول شماره 4)

1ـ3ـ علاقه مندی به نظام جمهوری اسلامی ایران (6/84 درصد)

2ـ3ـ مردمی بودن حکومت (99/2 درصد)

3ـ3ـ توجه دولت به مشکلات مردم (509/1 درصد)

4ـ3ـ مقایسه حکومت فعلی با رژیم شاه (351/3 درصد)

5ـ3ـ دلسوز بودن سران حکومت (236/3 درصد)

6ـ3ـ مستقل و وابسته بودن دولت (حکومت)(462/3 درصد)

7ـ3ـ آمادگی برای همکاری با دولت (418/3 درصد )

در این باره مورد اول، قدری ابهام دارد، ولی مساله مهم شاخص سوم است درباره توجه دولت به مشکلات مردم. نمره ارزیابی در مقایسه با سایر موارد پایین تر است و این نشانگر مشکلات زیاد و بی مسئولیتی های مسوؤلان محلی، اختلاس ها و فساد اداری موجود در مراکز دولتی، شهرها و روستا ها است. ضروری است که حتماً به این مهم توجه شود. در دید مردم عوام، کارکنان اداری مساوی نظام تلقی می شوند و نارضایتی از اعمال آنها می‏تواند به چهره نظام بشدت آسیب زند.

برای اینکه همبستگی بین عناصر هویت ملی و میانگین ارزیابی آنها، با دقت بیشتری سنجیده شود و در نهایت معلوم شود که ضعف گرایش نسبت به کدامیک از عناصر

هویت ملی است، در نتیجه آزمایش اعداد ذیل بدست آمده است:

ـ گرایش نسبت به سرزمین (34/0)

ـ گرایش نسبت به ملت (17/0)

ـ گرایش نسبت به دولت (3%)

که نمودار ریاضی آن بشکل زیر می باشد: (جدول شماره 5)

سرزمین (34/0) < ملت (17/0) < دولت (3%)

نتیجه گیری

برآیند مطالعه میدانی ما بر اساس اعداد و ارقامی که نشانگر گرایش قومیت عرب نسبت به عناصر هویت ملی است نشان می دهد که اولاً روی هم رفته مساله هویت ملی در میان اعراب حل شده است. بطور کلی گرایش آنها نسبت به دولت ، معنادار است. همین گرایش جای امیدواری زیاد دارد و می توان با اتخاذ استراتژی های فرهنگی و تبلیغی، بسیاری از مرزهای موجود را که عموماً زائیده نگرش های تعصب آمیز است، از میان برداشت. ثانیاً این اصطلاح نگرش باید متوجه اکثریت فارسی زبان ها نیز باشد تا آنها نسبت به اعراب دید تعصب گونه نداشته باشند. بعلاوه دولت باید توجه بیشتری در جهت توسعه اقتصاد
منبع: انسانی


قومیت عرب و هویت ملی در ج.ا.ایران

 
  • تشکر
Reactions: *NiLOOFaR*
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا