خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

~NIKA~

مدیر آزمایشی تالار حقوق
مدیر آزمایشی
  
عضویت
12/6/23
ارسال ها
598
امتیاز واکنش
1,097
امتیاز
183
محل سکونت
by the waves of the sea
زمان حضور
14 روز 13 ساعت 2 دقیقه
نویسنده این موضوع
تفاوت دستور تخلیه و حکم تخلیه

در این مطلب می خواهیم تفاوت دستور تخلیه با حکم تخلیه را بررسی نماییم و اینکه درچه مواردی دستورتخلیه و درچه مواردی حکم تخلیه صادرمی گردد. متن و صوت پیش رو در این زمینه برای شما تهیه گردیده است؛ در صوت زیر بصورت کوتاه و خلاصه تفاوت دستور تخلیه با حکم تخلیه را بیان کرده‌ایم.

دستورتخلیه چیست؟
مطابق قانون روابط موجر و مستاجر مصوب 26/05/1376 قرارداد اجاره درخصوص تمامی املاک مسکونی و تجاری با انقضای مدت به پایان می رسد و مستاجر در صورت عدم تمدید، موظف است عین مستاجره را تخلیه و تحویل مالک نماید. در صورت عدم تحویل عین مستاجره بعد از انقضای قرارداد اجاره ،مالک می تواند با مراجعه به شورای حل اختلاف محل وقوع ملک تخلیه فوری ملک را بخواهد.

شرایط قانونی دستور تخلیه یا تخلیه فوری
وجود یک قرارداد اجاره به صورت مکتوب در دونسخه
امضای دو شاهد ذیل قرارداد اجاره
اتمام مدت اجاره
عدم تمدید قرارداد اجاره فی مابین موجرومستاجر
پس در نظر داشته باشید چنانچه یکی از موارد بالا موجود نباشد دستور تخلیه یا همان تخلیه فوری صادر نمی گردد.

با توجه به موارد پیش گفته شده چنانچه قرارداد اجاره این وجود نداشته باشد به بیان دیگر شفاهی باشد یا تمدید به صورت شفاهی صورت گرفته باشد یا اینکه دونفر شهود ذیل قرارداد اجاره را امضاء ننموده باشند و یا مدت اجاره منقضی نشده باشد امکان صدور دستور تخلیه یا تخلیه فوری وجود ندارد و چنانچه مالک به هر دلیلی تخلیه ملک را بخواهد باید تقاضای صدور حکم تخلیه را بخواهد و در این موارد حکم تخلیه صادر می گردد.

تفاوت دستور تخلیه با حکم تخلیه
دستور تخلیه صرفا یک دستور است یعنی اینکه به صرف درخواست مالک دستورصادر می گردد مطابق قانون روابط موجر و مستاجر مصوب 1367 جلسه رسیدگی تعیین نمی شود وبه طرفین (مالک و مستاجر) ابلاغ نمی شود همچنین دستور تخلیه یا همان تخلیه فوری قطعی می باشد یعنی قابل تجدیدنظرخواهی نیست واعتراض به دستور پذیرفته نمی شود. در نتیجه مدت زمان پروسه دستور تخلیه بسیار کوتاهتر از حکم تخلیه می باشد و به همین دلیل است که به دستور تخلیه، تخلیه فوری می گوییم .

ولی حکم تخلیه دارای تشریفات و اصول دادرسی است در مواردی که مشمول حکم تخلیه می شود وقت رسیدگی تعیین می گردد جلسه رسیدگی تعیینی به طرفین دعوی (موجر و مستاجر) ابلاغ میگردد طرفین در تاریخ و ساعت تعیین شده حاضر مطابق اصل تناظر دفاع می نمایند و بعد از آن حکم تخلیه صادر می گردد و حکم صادر شده به طرفین (موجر و مستاجر) ابلاغ می شود از تاریخ ابلاغ به مدت بیست روز حق تجدیدنظرخواهی دارند و طرفین می توانند در این مدت نسبت به حکم صادره تجدیدنظرخواهی نمایند .مرجع تجدیدنظرخواهی حکم صادره از شورهای حل اختلاف ، دادگاه عمومی است بنابراین پرونده باید به دادگاه عمومی ارسال گردد که تقریبا حدود یک ماه و بعضا بیشتر از یک ماه زمان می برد با همه این تفاصیل حکم تخلیه و پروسه آن زمانبر است. پس متوجه تفاوت دستور تخلیه و حکم تخلیه شدیم.

مرجع رسیدگی در دستور تخلیه و حکم تخلیه
مرجع رسیدگی به تخلیه شورهای حل اختلاف محل وقوع ملک است. با این تفاوت که حکم تخلیه در دو مرحله رسیدگی می گردد مرحله اول شورای حل اختلاف و مرحله دوم تجدیدنظرخواهی و اعتراض به صدورحکم در دادگاه عمومی است ولی دستور تخلیه یا همان تخلیه فوری یک مرحله ای است و تنها مرجع رسیدگی به آن شورهای حل اختلاف محل وقوع ملک است و دستور صادره قطعی می باشد.

صلح و سازش در تخلیه فوری
امروزه با توجه به اینکه مراجع قضایی از جمله شوراهای حل اختلاف سعی در ایجاد صلح و سازش بین طرفین دعوی رادارند غالبا در موارد مشمول دستور تخلیه نیز یک جلسه برای حصول صلح و سازش طرفین تعیین می گردد که این وجه مشترکی در تفاوت دستور تخلیه وحکم تخلیه می‌باشد تا با توافق موجر و مستاجر مدتی جهت تخلیه مستاجر تعیین شود و مستاجر متعهد می گردد در روز مقرر تخلیه نماید در این گونه موارد گزارش اصلاحی صادر می گردد در صورتی که مستاجر در موعد تعیین شده به تعهد خود عمل ننماید و تخلیه نکند این تعهد یا همان گرارش اصلاحی مطابق تخلیه فوری نیز قابلیت اجرایی دارد و می توان از طریق اجرای احکام شورای حل اختلاف مربوطه ملک را تخلیه نمود. در صورت عدم حصول توافق فی مابین موجر و مستاجر نیز دستور تخلیه صادر می گردد.

اجرای دستور تخلیه و حکم تخلیه
پس از صدور دستور تخلیه یا حکم تخلیه نوبت به اجرای تخلیه می رسد که موضوعی بسیار تجربی و نیاز به تعامل بالایی دارد. ابتدا می بایست در اجرای احکام شورای حل اختلاف تشکیل پرونده اجرایی داد و سپس با تعیین وقت توسط دادورز یعنی مامور اجرای حکم یا دستور تخلیه به کلانتری محل وقوع ملک جهت ابلاغ اخطار تخلیه به مستاجر مراجعه نمود. مهمترین قسمت در پروسه دستور تخلیه و حکم تخلیه اجرای آن است که نیاز به پیگیری و مراجعات بسیار به اجرای احکام و کلانتری است قطعا حضور یک وکیل پایه یک دادگستری خبره در زمینه تخلیه که تجربه و تعامل بالایی با دادورز و کلانتری و نماینده داستان دارد و تمام پیچ و خم های این راه را می داند قادرخواهد بود این مرحله که توسط اشخاص بسیارحوصله بر و زمانبراست در کوتاهترین زمان ممکن انجام دهد.
قطعا پروسه تخلیه ملک امری تجربی است همچنین با وجود تصویب مصوبه جدید در خصوص تخلیه (مصوبه ستاد کرونا ) که هم اکنون نیز در مراجع قضایی اجرا می شود نیاز به حضور وکیل تخلیه جهت تخلیه فوری را از همیشه پر رنگ تر کرده است زیرا با تصویب چنین مصوبه ای دستور تخلیه و حکم تخلیه همانند سایر دعاوی نیاز به دفاعیات قوی و تسلط بر این مصوبه و آیین نامه ها و بخشنامه های آن دارد در غیر اینصورت امکان تخلیه میسر نخواهد شد.

هزینه های تخلیه ملک
هزینه دادرسی: هزینه ای که به حساب قوه قضاییه پرداخت می گردد تا به تخلیه شما رسیدگی شود و مبلغ آن دویست هزار تومان می باشد.
حق الوکاله وکیل دادگستری : حق الوکاله وکیل دادگستری برای تخلیه سی میلیون تومان می باشد. در گروه حقوقی دادارمنش امکان پرداخت به صورت اقساط ماهیانه نیز برای شما عزیزان وجود دارد.

منبع : دادارمنش


تفاوت دستور تخلیه و حکم تخلیه

 
  • عالی
Reactions: YeGaNeH
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا