خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

~ASAL~

مدیر آزمایشی طبیعت و جانداران
مدیر آزمایشی
  
عضویت
1/4/23
ارسال ها
847
امتیاز واکنش
1,012
امتیاز
153
زمان حضور
10 روز 8 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع
2. پوشاندن گیاه با کاغذ و پلاستیک جهت جلوگیری از شوک دمایی برای یک مدت طولانی
بنت قنسول گازی سمی به نام “اتیلن” از خود ساطع می‌کند. وقتی گیاه در هوای آزاد است و در پلاستیک پوشیده نیست، اتیلن مرتبا تولید می‌شود و خطری برای گیاه نخواهد داشت، اما اگر برای چند روز، بنت قنسول خود را در پوشش نگه دارید، تجمع این گاز منجر به ریزش برگ‌ها خواهد شد.

راه حل:

برای جلوگیری از این اتفاق، به محض اینکه به خانه می‌رسید پوشش اطراف گیاه را باز کنید. اگر هم می‌خواهید بنت قنسول را هدیه دهید، همان روز گیاه را در کاغذ یا پلاستیک هدیه بپیچید، نه چند روز زودتر.

3. قرار گرفتن در معرض گاز کربن مونوکسید
بنت قنسول یک معیار خوب برای سنجش میزان گاز کربن مونوکسید در هواست. این گاز بی‌بو، بدون طعم و سمی است. بنت قنسول قبل از اینکه کوچک‌ترین علائمی در بدن انسان ظاهر شود، به‌حضور این گاز واکنش نشان می‌دهد. اگر به‌محض اینکه این گیاه را به خانه آوردید شروع به ریختن برگ کرد، احتمالا میزان گاز کربن مونوکسید در منزل شما بسیار بالاست و حتما این موضوع را بررسی کنید، چون این گاز کشنده است.

راه حل:

همان‌طور که گفتیم این موضوع خطرناک است! برای بررسی این موضوع اتصالات گازی منزل را چک کنید و اگر هر نشتی یا منبع احتمالی برای خروج گاز یافتید، سریعا از خانه خارج شده و به آتش نشانی زنگ بزنید.


روش نگهداری گل زیبای بنت قنسول

 

~ASAL~

مدیر آزمایشی طبیعت و جانداران
مدیر آزمایشی
  
عضویت
1/4/23
ارسال ها
847
امتیاز واکنش
1,012
امتیاز
153
زمان حضور
10 روز 8 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع
4. هوای بیش از حد خشک
بنت قنسول خشکی هوا را به‌خوبی تحمل می‌کند، به ویژه در مقایسه با سایر گیاهان آپارتمانی، اما این میزان قابل تحمل خشکی نیز حدی دارد؛ به‌طوری‌که اگر در طول نگهداری از گل بنت قنسول هوا بیش‌از حد خشک باشد (معمولا رطوبتی کمتر از 30 درصد) برگ‌ها شروع به ریزش می‌کنند. در اغلب اوقات قبل از ریختن برگ، دور و نوک آنها قهوه‌ای می‌شود. علاوه‌براین نشانه دیگر برای خشکی هوا، سرعت خشک شدن خاک است. اگر پس از یک آبیاری کامل، خیلی زود خشک می‌شود، مثلا 2 یا 3 روز بعد، یعنی هوا بیش‌از حد خشک است و باید چاره اندیشی کنید.

راه حل:

با یک دستگاه مرطوب کننده هوا رطوبت هوای اطراف بنت قنسول را بالا ببرید. همچنین می‌توانید سری به مطلب روش های تامین رطوبت گیاهان آپارتمانی نیز زده و از بین روش‌های یاد شده یکی را انتخاب و اجرا کنید.

5. آبیاری ناکافی
اگر تمام برگ‌ها و برگچه‌های گیاه شما پژمرده و مثل یک کاهوی پلاسیده شده است و خاک نیز موقع لمس کردن خیلی خشک است، قطعا مشکل کمبود آب است. معمولا گیاه پس از آبیاری مفصل طراوت و استحکام خود را باز می‌یابد و در برخی موارد پس از چند روز برگ‌های بخش پایینی شروع به زرد شدن کرده و در نهایت می‌ریزند. البته این ریزش همیشه به علت کوتاهی شما در آبیاری رخ نمی‌دهد. شاید گیاه قبل از اینکه توسط شما خریداری شود، دچار اضطراب شده باشد. به ویژه اگر بنت قنسول خود را از سوپر مارکت یا دکه‌های فروش گیاهان خریده باشید، چون در سوپر مارکت‌ها یا دکه‌های فروش گیاهان معمولا به‌طور صحیح از گیاهان نگهداری نمی‌کنند.

راه حل:

در طول نگهداری بنت قنسول مرتبا خاک گیاه را بررسی کرده و هر زمان که خاک هنگام لمس کردن، خشک به نظر می‌رسید گیاه را آبیاری کنید. اگر گیاه شما پژمرده شده است هم باید به‌قدر کافی به او آب برسانید، زیرا هنوز شانسی برای نجات آن وجود دارد. نکته مهم این است که باید آبیاری صحیح بنت قنسول را یاد بگیرید. هنگامی که خاک را لمس کردید و خشک بود، به‌خوبی آن را آبیاری کنید و تا زمانی آبیاری را ادامه دهید که آب اضافی از زیر گلدان خارج شود. برای اینکه مطمئن شوید بنت قنسول کاملا سیراب شده است، اجازه دهید حدود 20-15 دقیقه در آب باقی بماند و سپس زیر گلدانی را خالی کنید.

نمی‌توانید بنت قنسول را مجبور کنید تا با برنامه مد نظر شما هماهنگ شود. روش “من هفته‌ای یکبار به بنت قنسول آب می‌دهم” هرگز کارآمد نیست. شما باید متناسب با شرایط و نیازهای گیاه به آن آب برسانید. مثلا ممکن است یک هفته هوا سرد و خنک باشد، شما گیاه را آبیاری می‌کنید و زمان بیشتری طول می‌کشد تا خاک گیاه خشک شود، اما بلافاصله هفته بعد گرم و آفتابی می‌شود و خاک زودتر خشک می‌شود. درنتیجه این مسئله باعث تغییر در سیکل آبیاری شده و طبیعتا اگر طبق هفته‌ای یکبار به گیاه آب بدهید، اوضاع را کاملا به هم خواهید زد. شما در نگهداری از گل بنت قنسول یا هر گیاه آپارتمانی دیگری ناگزیر هستید با چک کردن خاک و بسته به شرایط گیاه را آبیاری کنید، چون شرایط محیطی مدام تغییر می‌کند و نمی‌توانید براساس زمان ثابتی به گیاه خود آب بدهید و همه چیز تقریبی است.

به طور ایده‌آل شما باید هر 3 الی 4 روز یکبار خاک را چک کنید؛ به‌این‌منظور انگشت خود را تا بند دوم در خاک فرو کنید. اگر خاک خشک بود، گیاه را آبیاری کنید، اما اگر هنوز مرطوب بود، این کار را یکی دو روز دیگر تکرار کنید. یادتان باشد تنها زمانی به گیاه آب بدهید که واقعا به آن نیاز دارد. این روش، رمز آبیاری همه گیاهان است، نه فقط بنت قنسول.

فراموش نکنید که بنت قنسول‌های جوان و کوچک (اغلب قلمه‌های بنت قنسول) در گلدان‌های کوچکی زندگی می‌کنند و بسیار مستعد کم آبی هستند. خاک آن‌ها به سرعت زه کشی را انجام می‌دهد، پس بهتر است آن‌ها را هر 2 روز یکبار یا شایدم هر روز چک کنید.

6. آبیاری بیش از حد
شاید کمی دور از ذهن به نظر برسد، اما بنت قنسولی که بیش‌ازحد آبیاری شده باشد، واکنشی دقیقا مثل زمان تشنگی از خود بروز می‌دهد: برگ‌ها پژمرده می‌شوند و می‌ریزند، اما چرا؟ دلیل این بروز این اتفاق این است که اگر خاک برای مدت طولانی بیش‌از حد خیس باقی بماند، ریشه‌ها به‌دلیل کمبود اکسیژن برای تنفس فاسد می‌شوند. وقتی این اتفاق می‌افتد، برگ‌ها پژمرده شده و به مرور زمان خواهند ریخت. در این حالت اصلا مهم نیست که خاک پر از آب است، چون ریشه دیگر نمی‌تواند آن‌ها را جذب کند.

راه حل:

نجات دادن یک بنت قنسول غرق در آب، کار راحتی نیست، زیرا در این حالت فاسد شدن ریشه به وسیله یک قارچ به نام پیتیوم اتفاق می‌افتد، قارچی که از گیاه بیمار به گیاهان سالم سرایت می‌کند. ازاین‌رو ابتدا باید گیاه را از سایر گیاهان دور کنید، سپس با حذف بخش‌های درگیر شده‌ ریشه، آن را در خاکی تمیز بکارید و مواظب باشید دیگر آن را غرقاب نکنید. در شرایط یاد شده، اگر پوسیدگی ریشه زیاد نباشد، گیاه شما شانس تجدید قوا را دارد، در غیراینصورت احتمالا بازگشت گیاه خیلی پایین خواهد آمد.


روش نگهداری گل زیبای بنت قنسول

 

~ASAL~

مدیر آزمایشی طبیعت و جانداران
مدیر آزمایشی
  
عضویت
1/4/23
ارسال ها
847
امتیاز واکنش
1,012
امتیاز
153
زمان حضور
10 روز 8 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع
7. دمای هوا
دمای ایده‎آل برای این گیاه، 15 الی 24 درجه سانتی گراد است. اگر هوا سردتر یا گرم‌تر از این بازه باشد یا تغییرات دمایی زیاد باشد، به ویژه اگر این سرما یا گرما برای مدت طولانی ادامه دار باشدبنت قنسول شروع به از دست دادن برگ‌های خود می‌کند و این خود یکی از عوامل ریزش برگ‌ها در طول نگهداری از بنت قنسول است.

راه حل:

گیاه را به محیطی با دمای ثابت و بین بازه دمایی یاد شده منتقل کنید.

8. کمبود نور
این مشکل معمولا در طولانی مدت دیده می‌شود؛ زیرا 7 الی 8 هفته طول می‌کشد تا بنت قنسول به بودن در تاریکی و سایه واکنش نشان دهد و طبیعتا واکنش آن منفی است و با ریختن برگ‌ها همراه است. ازاین‌رو نباید بنت قنسول را در هر نقطه‌ای از منزل قرار دهید، بخصوص در گوشه‌های تاریک. چون این گیاه به نور خوب نیاز دارد.

راه حل:

برای حل مشکل گیاه را در نزدیکی یک پنجره پرنور قرار دهید تا نور خورشید را در طول روز دریافت کند، منتها فراموش نکنید که نور نباید به طور مستقیم به این گیاه بتابد.


روش نگهداری گل زیبای بنت قنسول

 

~ASAL~

مدیر آزمایشی طبیعت و جانداران
مدیر آزمایشی
  
عضویت
1/4/23
ارسال ها
847
امتیاز واکنش
1,012
امتیاز
153
زمان حضور
10 روز 8 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع
. درگیری با آفات
متاسفانه مگس سفید عاشق بنت قنسول است و برگ‌های آن را سوراخ می‌کند تا شیره درون آنها را کاملا بمکد و خارج کند. اتفاق تلخی که سبب زرد شدن تدریجی و در نهایت ریختن برگ‌ها می‌شود. علاوه‌بر مگس سفید کنه تار عنکبوتی، شپشک آردی و شپشک معمولی نیز از سایر آفات مکنده هستند که می‌توانند گیاه را درگیر کرده و نتایج مشابهی حاصل کنند.

راه حل:

معمولا بنت قنسول از قبل (هنگامی که در فروشگاه بوده) با آفات درگیر بوده است. پس اولین و بهترین راه برای پیشگیری از این مشکل، چک کردن سلامت گیاه قبل از خرید آن است. برای این منظور زیر برگ‌ها و محل اتصال آن‌ها به ساقه را چک کنید، زیرا آفات معمولا در آنجا پنهان می‌شوند.

بااین‌حال اگر قبل از خرید متوجه حضور آفات نشده و در طول نگهداری از گل بنت قنسول متوجه حضور آن‌ها شدید، نگران نباشید برای ازبین بردن آن‌ها راه‌های مختلفی مثل اسپری کردن صابون حشره کش، روغن چریش، روغن باغبانی و الکل برای از بین بردن این آفات وجود دارد که می‌توانید از یکی از آن‌ها بهره‌گیری کنید. فقط یادتان باشد به محض اینکه متوجه حضور آفات در بنت قنسول شدید، آن را از سایر گیاهان جدا کرده و در محل دیگری به درمان بپردازید، زیرا آفات شده و سایر گیاهان شما را نیز آلوده می‌کنند.
10. سالخورده شدن برگ‌ها
هر چند وقت یکبار از دست دادن یکی دو برگ، اتفاقی طبیعی برای بنت قنسول است. این راهی برای خلاص شدن از دست برگ‌های قدیمی و کم فعالیت است.

راه حل:

تنها باید برگ‌های مرده را جدا کنید.

منبع: گلستان


روش نگهداری گل زیبای بنت قنسول

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا