خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

~ASAL~

مدیر آزمایشی طبیعت و جانداران
مدیر آزمایشی
  
عضویت
1/4/23
ارسال ها
847
امتیاز واکنش
1,012
امتیاز
153
زمان حضور
10 روز 8 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع
مشخصات کلی سرخس شاخ گوزنی
نام علمی: Platycerium bifurcatum
نام رایج: سرخس شاخ گوزنی
نوع گیاه: سرخس
اندازه گیاه بالغ: ارتفاع و پهنای 60 الی 90 سانتی متر
نیازهای نوری: سایه نسبی، نور اخطار شده خورشید
گلدهی: این گیاه گلی تولید نمی‌کند
منطقه بومی: آسیا، استرالیا
سمی بودن: سرخس شاخ گوزنی سمی نیست

آشنایی مختصر با سرخس شاخ گوزنی
این سرخس جز گیاهان هوازی یا اپیفیت به‌شمار رفته و باید به‌صورت نصب شده روی تنه درخت یا توپ آویزی نگهداری شود، پس برای نگهداری از سرخس شاخ گوزنی خبری از خاک نیست. دلیل این موضوع این است که سرخس شاخ گوزنی در طبیعت اصلی خود نیز روی تنه درختان رشد می‌کند. رشد این گیاه به میزان نور دریافتی، دما و آبیاری صحیح بستگی دارد. این گیاه گل نداده و در خاک کاشته نمی‌شود. دو نوع برگ در این گیاه به چشم می‌خورد: برگ‌های کوچک و مسطح که توپ ریشه را پوشانده و آب و عناصر مغذی را جذب می‌کنند و برگ‌های سبز و گوشه دار که از تنه اصلی جوانه زده و می‌توانند به ارتفاع یک و نیم متر نیز برسند.

اگر در جست و جوی گیاهی با ظاهر متفاوت هستید، بدون شک این سرخس می‌تواند با برگ‌های متفاوت و نحوه رشد خود بر روی چوب، توجه شما را به خود جلب کند!


پرورش سرخس شاخ گوزنی

 

~ASAL~

مدیر آزمایشی طبیعت و جانداران
مدیر آزمایشی
  
عضویت
1/4/23
ارسال ها
847
امتیاز واکنش
1,012
امتیاز
153
زمان حضور
10 روز 8 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع
روش نگهداری از سرخس شاخ گوزنی:
بهترین روش برای نگهداری و برآورد نیازهای یک سرخس شاخ گوزنی این است که طبیعت اصلی آن را برایش فراهم کنید. همان‌طور که قبل‌تر اشاره کردیم، این گیاه در طبیعت اصلی خود به‌صورت اپیفیت رشد می‌کند و در جنگل‌های بارانی، میزان قابل قبولی از رطوبت را تجربه کرده و نور پس از عبور از شاخ و برگ سایر گیاهان (به صورت اخطار شده) به آن می‌رسد.

نور مورد نیاز برای نگهداری سرخس شاخ گوزنی:
سرخس شاخ گوزنی ترجیح می‌دهد که در محیطی با نور اخطار شده خورشید زندگی کند. برای مثال، اتاقی که در تمام طول روز نور نسبی خورشید (اخطار شده و دارای کمی سایه) را دریافت کند، برای رشد این سرخس مناسب است. اگر می‌خواهید سرخس شاخ گوزنی را در محیطی با نور بیشتر قرار دهید، باید آب و رطوبت بیشتری نیز برای آن فراهم کنید. در هر صورت، مواظب باشید که اشعه‌های خورشید به صورت مستقیم به این گیاه نتابند، زیرا برگ‌های آن به‌راحتی دچار سوختگی شده و از بین خواهند رفت.

آبیاری:
آبیاری صحیح و مناسب، فاکتوری اساسی در رشد موفق سرخس شاخ گوزنی است، به‌طوری‌که این گیاه باید به‌طور مرتب آبیاری شود. البته این موضوع نباید با آبیاری بیش‌ازحد و غرقاب کردن گیاه اشتباه گرفته شود. برای آبیاری سرخس شاخ گوزنی باید صبر کنید تا بخش پایه گیاه در بین دفعات آبیاری خشک شود. روال آبیاری باید تقریبا اینگونه باشد: هفته‌ای یکبار در ماه‌های گرم سال، و هر 2 الی 3 هفته در ماه‌های سرد.
جهت تسهیل در آبیاری، سرخس و تکیه گاه آن را از روی دیوار (یا هر جایی که به آن آویخته شده است) برداشته و آن را برای 10الی 20 دقیقه در سینک پر از آب بخیسانید. هر زمان که احساس کردید ریشه‌ها کاملا از آب اشباع شده‌اند، سرخس را خارج کنید. سپس اجازه دهید گیاه کمی خشک شود و در نهایت آن را به مکان اولیه خود بازگردانید.

در طول نگهداری از سرخس شاخ گوزنی اگر متوجه شدید که برگ‌های پوشاننده ریشه (یا برگ‌های متمایل به پایین) گیاه قهوه‌ای یا سیاه شده‌اند، احتمالا گیاه را بیش از حد نیاز خود آبیاری کرده‌اید. همچنین، قهوه‌ای و پژمرده شدن نوک این برگ‌ها نیز نشانه نیاز گیاه به آب بیشتر است.


پرورش سرخس شاخ گوزنی

 

~ASAL~

مدیر آزمایشی طبیعت و جانداران
مدیر آزمایشی
  
عضویت
1/4/23
ارسال ها
847
امتیاز واکنش
1,012
امتیاز
153
زمان حضور
10 روز 8 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع
خاک مناسب برای نگهداری از سرخس شاخ گوزنی
با اینکه می‌توانید یک سرخس شاخ گوزنی جوان را در خاک گلدان مرطوب پروش دهید، اما به محض آغاز روند بلوغ باید آن را به یک تکیه‌گاه مناسب منتقل کنید، چون همان‌طور که گفتیم این گیاه اپیفیت است، یعنی در طبیعت اصلی خود روی لبه و تنه درختان و سایر گیاهان بزرگ رشد می‌کند. پس در خانه شما نیز باید در شرایط مشابهی قرار بگیرد. برای متصل کردن سرخس شاخ گوزنی، به پیت، کمپوست، خزه و سایر الیاف طبیعی نیاز دارید تا نقش تنه درخت را برای گیاه ایفا کنند.

دما و رطوبت مورد نیاز برای نگهداری سرخس شاخ گوزنی:
اگر لازم باشد فقط یک نکته را در مورد نگهداری سرخس شاخ گوزنی به خاطر بسپارید، آن نکته این است: سرخس شاخ گوزنی “عاشق” رطوبت است!

این گیاه دوست دارد در محیطی گرم و مرطوب زندگی کند. البته، انواع بالغ آن می‌توانند تا حدودی از پس هوای سرد و حتی یخبندان نیز بربیایند. برای افزایش رطوبت در اطراف گیاه، سعی کنید آن را در اتاقی مرطوب قرار دهید؛ مثلا حمام و آشپزخانه، البته به شرطی که محیط‌های یاد شده نورگیر باشند و نور مورد نیاز برای نگهداری از سرخس شاخ گوزنی را تامین کنند. استفاده از یک دستگاه کوچک مرطوب کننده هوا یا اسپری کردن مداوم آب به سرخس شاخ گوزنی نیز از دیگر روش های تامین رطوبت گیاهان رطوبت دوست و این گیاه به‌شمار می‌رود.
از رطوبت مورد نیاز برای نگهداری از سرخس شاخ گوزنی گذشته نوبت به بازه دمایی مناسب برای نگهداری از آن می‌رسد؛ در این باره باید بگوییم که بازه دمایی ایده‌آل برای سرخس شاخ گوزنی 10 الی 37 درجه سانتی‌گراد است. اگر گیاه خارج از این بازه دمایی قرار دارد، حتما وضعیت رطوبت را بررسی کرده و مشکلات احتمالی را برطرف کنید.

کوددهی
برای افزایش میزان رشد سرخس شاخ گوزنی خود، می‌توانید از کود محلول در آب متعادل استفاده کنید و در طول رشد فعال گیاه (فصل‌های بهار و تابستان) ماهی یکبار به آن کود بدهید.

سمی بودن یا نبودن سرخس شاخ گوزنی:
با اینکه سرخس شاخ گوزنی جز گیاهان سمی نیست؛ اما با توجه به ساختار گیاه، بهتر است آن را دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی خود قرار دهید. برای مثال، آویزان کردن بهترین راه برای نگهداری از سرخس شاخ گوزنی است.

منبع: گل‌ستان


پرورش سرخس شاخ گوزنی

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا