خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

~ASAL~

مدیر آزمایشی طبیعت و جانداران
مدیر آزمایشی
  
عضویت
1/4/23
ارسال ها
847
امتیاز واکنش
1,012
امتیاز
153
زمان حضور
10 روز 8 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع
مشکلات رایج در زمان نگهداری و آبیاری کاکتوس ها
1. آبیاری زیاد یا آبیاری کم
این اتفاق اغلب به خاطر نداشتن اطلاعات کافی رخ می‌دهد. باز هم تاکید می‌کنیم دانستن نوع کاکتوس شما کمک بزرگی می‌کند تا میزان و روش آبیاری کاکتوس را تشخیص دهید. آبیاری زیاد، باعث پوسیدگی ریشه و آبیاری کم، باعث خشک شدن و مرگ گیاه می‌شود. پس نکته مهم پیدا کردن میزان مناسب است.

نشانه‌های آبیاری کم کاکتوس
● ساقه‌های گیاه خشک، شل لاستیکی یا بیش‌ازحد نرم است.
● گیاه ممکن است به یک سمت خمیده و کج شود.
● ظاهر گیاه رنگ عوض می‌کند و معمولا کم‌رنگ‌تر می‌شود.

نشانه‌های آبیاری زیاد
ظاهر کاکتوس باد کرده یا متورم است.
اگر بتوانید ریشه‌ها را ببینید، متوجه می‌شوید که دچار پوسیدگی است.
زیر کاکتوس شما آب جمع شده است، چیزی که گیاه از آن متنفر است.
ظاهر گیاه به سمت پوسیدگی می‌رود.
ساقه‌ و برگ‌های کاکتوس تغییر رنگ می‌دهد و این تغییر رنگ معمولا به صورت سیاه یا قهوه‌ای است.
تنه اصلی گیاه قهوه‌ای یا سیاه می‌شود.
گیاه نرم و خمیده می‌شود.
2.عدم تامین مواد مغذی
یکی از اشتباهات معمول این است که کاکتوس‌ها نیاز به کود ندارند، زیرا گیاهانی سرسخت هستند، اما باید بگوییم که این دیدگاه اشتباه است و اضافه کردن مقداری کود رقیق شده، نکته‌ای مهم برای داشتن یک کاکتوس سرحال است. این کوددهی باید در طول فصل رشد گیاه باشد و باید چهار برابر بیشتر از چیزی که در دستورالعمل آن نوشته شده رقیق شده باشد. همچنین باید درنظر داشته باشید که کوددهی بیش‌ازحد باعث تشکیل نمک در خاک یا سوختن گیاه شما خواهد شد.


همه آنچه درباره آبیاری کاکتوس باید بدانید

 

~ASAL~

مدیر آزمایشی طبیعت و جانداران
مدیر آزمایشی
  
عضویت
1/4/23
ارسال ها
847
امتیاز واکنش
1,012
امتیاز
153
زمان حضور
10 روز 8 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع
3. انتخاب گلدان اشتباه
کاکتوس‌ها به گلدانی با سوراخ‌های زهکشی نیاز دارند تا هیچ آبی درون خاک حبس نشود، زیرا این مساله باعث پوسیدگی ریشه می‌شود. البته می‌توانید گیاه را در گلدانی بدون سوراخ زهکشی کاشت، اما مراقبت از آن خیلی سخت و عملا غیرممکن می‌شود . هنگام خرید گلدان کاکتوس، بهترین انتخاب، گلدانی است که آب اضافی گیاه را به راحتی تخلیه کند و ریشه های گیاه بتوانند به راحتی تنفس کنند، مانند گلدان سفالی.

4. انتخاب خاک اشتباه
کاکتوس‌ها به خاکی نیاز دارند که زهکشی خوبی داشته باشد و سریعا خشک شود. معمولا افراد توجهی به این موضوع نمی‌کنند، زیرا تصور می‌کنند کاکتوس جان‌سخت‌تر از اینهاست و می‌تواند هر جایی رشد کند، اما این اشتباه است و بهتر است از خاک‌های آماده کاکتوس یا ساکولنت استفاده کنید یا خودتان‌ خاک مناسب را ترکیب کنید.

5. انتخاب آب اشتباه برای آبیاری کاکتوس
اکثر آ‌ب‌های لوله‌کشی مشکل خاصی ندارند، اما گاهی این آب حاوی مقدار زیادی مواد شیمیایی و املاحی مانند فلوراید، کلر و کلرامین است که می‌تواند به گیاه آسیب بزند. ازاین‌رو بهتر است به جای آب لوله‌کشی از آب جوشانده خنک شده، آب باران یا آب مقطر استفاده کنید.

یک نکته کلی درباره آبیاری کاکتوس
فهمیدن روش آبیاری کاکتوس و زمان این کار، به کمی آزمون و خطا نیاز دارد. مشاهده مداوم واکنش گیاه به تغییرات و بررسی نشانه‌های آن مهم‌ترین قسمت نگهداری از آن است. ازاین‌رو مهم‌ترین کار این است که به‌صورت مداوم گیاه و خاک آن را بررسی و مشاهده کنید تا زمان آبیاری را تشخیص دهید. مجددا نیز یادآوری می‌کنیم که فراموش نکنید که هیچ‌گاه کاکتوس را طبق یک برنامه زمانی منظم آبیاری نکنید، زیرا ممکن است در این فاصله خاک گیاه شما خشک نشده باشد.

بعد گفتن نکات روش آبیاری کاکتوس بد نیست برای تکمیل مطلب کمی هم در مورد روش عمومی نگهداری از کاکتوس برای شما بگوییم.


همه آنچه درباره آبیاری کاکتوس باید بدانید

 

~ASAL~

مدیر آزمایشی طبیعت و جانداران
مدیر آزمایشی
  
عضویت
1/4/23
ارسال ها
847
امتیاز واکنش
1,012
امتیاز
153
زمان حضور
10 روز 8 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع
روش عمومی نگهداری از کاکتوس
آبیاری
همیشه اجازه دهید تا چند سانتی‌متر بالایی خاک کاکتوس‌تان در فواصل بین آب‌دهی خشک باشد. دقت کنید همیشه از پایین گیاه شروع به آبیاری کنید و اجازه دهید آب به قسمت‌های زیرین کاملا نفوذ کند. این کار باعث می‌شود بیش‌ازاندازه به گیاه آب ندهید و در نتیجه از خراب شدن ریشه جلوگیری خواهد شد.

برای آبیاری کاکتوس بهترین کار استفاده از یک رطوبت‌سنج است، اما می‌توانید از انگشت خودتان نیز استفاده کنید. البته بدانید گیاهانی که در گلدان کاشته می‌شوند نسبت به گیاهانی که در زمین کاشته می‌شوند به آب بیشتری نیاز دارند. بسیاری از گیاهان از اواخر پاییز تا اوایل بهار به حالتی نیمه‌خواب می‌روند و به آب کمتری نیاز دارند. اگر شما در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که رطوبت بیشتری نسبت به محل زندگی اصلی کاکتوس دارد، تقریبا کاکتوس شما نیازی به آ‌ب‌دهی در این زمان ندارد. در این باره گفتنی است بعضی‌ها می‌گویند کاکتوس‌ها در زمان خواب خود به مقدار بسیار کمی آب نیاز دارند، اما عده‌ای دیگر براین‌باورند که کاکتوس‌ها در زمستان به هیچ آبی نیاز ندارند. ازاین‌رو بهتر است خودتان نگاه کنید و بسنجید که آیا کاکتوس‌تان نیازی به آب دارد یا خیر.


همه آنچه درباره آبیاری کاکتوس باید بدانید

 

~ASAL~

مدیر آزمایشی طبیعت و جانداران
مدیر آزمایشی
  
عضویت
1/4/23
ارسال ها
847
امتیاز واکنش
1,012
امتیاز
153
زمان حضور
10 روز 8 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع
نور
بعد از آبیاری نوبت به نور مورد نیاز برای نگهداری کاکتوس می‌رسد؛ گونه‌های مختلف کاکتوس نیازهای نور متفاوتی دارند، اما اکثر کاکتوس‌ها روزانه حداقل به 4 ساعت نور مستقیم خورشید نیاز خواهند داشت. اگر کاکتوس شما در داخل خانه است، پیشنهاد می‌کنیم آنرا نزدیک یک پنجره جنوبی یا شرقی قرار دهید. همچنین بهتر است که هر چند وقت یک‌بار نیز گلدان را بچرخانید تا همه جهات گیاه در معرض نور قرار بگیرند.

خاک
برای نگهداری از کاکتوس بهتر است خاک بیش‌ازحد متراکم نباشد و منافذ آن برای عبور آب مناسب باشد.

کوددهی
اگر فکر می‌کنید آبیاری کاکتوس تنها کاری است که در طول نگهداری از آن باید انجام دهید، باید بگوییم این تفکر اشتباهیست. کاکتوس‌ها علاوه بر آب‌دهی، به دریافت مواد مغذی از طریق کود در فواصل منظم نیز نیاز دارند. اگرچه کاکتوس‌ها نسبت به گیاهان دیگر مقاوم‌تر هستند، اما آن‌ها نیز به میزان مناسبی از کود مغذی نیاز دارند تا بتوانند در زمان فصل رشد خود سرزنده و شاداب باشند. فصل رشد برای اکثر کاکتوس‌ها فصول گرم و مرطوب است.

البته کاکتوس‌هایی هم هستند که در فصل زمستان رشد می‌کنند و در تابستان به خواب فرو می‌روند. پس بهتر است برنامه زمانی کاکتوس خود را بدانید. اگرچه در زمان خواب گیاه نیاز است که به آن آب بدهید، اما دیگر نباید نگران کود دادن به آن باشید. برای کوددهی به کاکتوس خود از کودی استفاده کنید که نیتروژن کمتر و در عوض فسفر بیشتری دارد.

سمی بودن
کاکتوس‌ها سمی نیستند، اما به‌دلیل خارهای متعدد، بهتر است از دسترس کودکان و حیوانات خانگی دور باشند.

تکثیر
آخرین مورد تکثیر کاکتوس است، بهترین زمان برای تکثیر کاکتوس بهار است، اما در فصل‌های دیگر نیز می‌توانید این کار را انجام دهید. برای تکثیر کاکتوس خود بهتر است از روش قلمه زنی اینکار را انجام دهید، زیرا کاکتوس‌ها از راه قلمه زدن به‌راحتی تکثیر می‌شوند.

منبع: الی گشت، گل‌ستان


همه آنچه درباره آبیاری کاکتوس باید بدانید

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا