خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,238
امتیاز واکنش
64,092
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
ابزار و وسایل کار دریک کارگاه شیشه گری را وسایل ساده ای تشکیل می دهد که عبارتند از:

لوله ی دم

لوله ای است فولادی به طول تقریبی ۱۰۰ تا ۱۵۰سانتیمتر و به قطر 2/5 سانتیمتر که بالای آن را روکش چوب می دهند. این وسیله را فوتک هم نام نهاده اند.

سنگ کار

شمش مستطیل شکلی از جنس آهن است به صورت مسطح و به ابعاد تقریبی ۳۰×۲۰×۲ سانتیمتر که برای ورزدادن بار شیشه از آن استفاده می کنند.

انبر

به انبرهای معمولی شباهت دارد و در اندازه های مختلف است. از خاصیت ارتجاعی آن در زمان کار استفاده می کنند.

قاشق

این وسیله که نقش قالب را دارد، از قطعه یی چوب استوانه ایی شکل ساخته شده و در قسمت فوقانی آن حفره یی به صورت عرقچین خالی شده و به هنگام قرار گرفتن بار شیشه در داخل آن، به یکنواخت کردن و یکسان کردن ضخامت بار کمک می کند. به هنگام کار، قاشق باید دائما خیس نگه داشته شود.

قیچی

این وسیله شباهت زیادی به قیچی معمولی دارد و از آن برای بریدن بار اضافی از واگیره و بریدن لبه ی ظروف و خش انداختن محل جداسازی محصول از دم استفاده می کنند.

قالب تخته

این وسیله که با اشکال مختلف ساخته می شود، مرکب از دو قطعه تخته ی چوبی است و در موارد خاصی مانند شکل دادن و کنترل پایه ی ظروف مورد استفاده قرار می گیرد و موقع استفاده باید به طور مرتب خیس شود.

تخته

وسیله ای از جنس چوب و در ابعاد مختلف است که بیشتر برای پرداختن لبه ها و کناره های ظروف و سایر محصولات شیشه یی مورد استفاده قرار می گیرد. این وسیله نیز باید موقع کار، مرتب با آب خیس شود.

تیغ

کاردی شبیه به کارد آشپزخانه است ولی قوی تر از آن، که معمولاً برای بریدن و خش انداختن محل جداسازی مورد استفاده قرار می گیرد.

نیمکت شیشه گری (دستگاه)

وسیله ای است که استادکار در حالت نشسته روی آن کار می کند و عبارت است از یک نیمکت و دو میله ی افقی در اطراف آن که به ارتفاع تقریبی ۳۰ سانتیمتر از سطح نشیمن نیمکت تعبیه شده است. در هر کارگاه شیشه گری تعدادی دستگاه کوره ی ذوب (با توجه به تعداد رنگ مورد نیاز) وجود دارد که در هر کدام ماده ی مذاب به رنگ قرمز قرار دارد. همچنین در هر کارگاه به تناسب حجم فعالیت، یک یا دو گرمخانه موجود است که راجع به آن صحبت شد.
#هنر_یاب


ابزار و وسایل کار در کارگاه شیشه‌گری

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا