خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

Gita_s

دوستدار انجمن رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
15/5/21
ارسال ها
119
امتیاز واکنش
892
امتیاز
213
سن
18
محل سکونت
خونه تتل!!!!!
زمان حضور
8 روز 22 ساعت 10 دقیقه
نویسنده این موضوع
وقتی صحبت از سبک‌ها و روش‌های کادربندی در عکاسی است، انتخاب‌های زیادی پیش رویمان است. عکاسی با فرمت مربعی یکی از این روش‌هاست. شاید شما جزو آن دسته از عکاسانی باشید که عکاسی بار فرمت مستطیلی را بیشتر می‌پسندید. اما بهتر است با مزایای عکاسی با فرمت مربعی نیز آشنا شوید تا انتخاب‌های بیشتری داشته باشید. پس اگر جزو علاقه‌مندان به دنیای عکاسی هستید، تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید. در این مطلب از خانۀ فتوشاپ می‌خواهیم دربارۀ عکاسی با فرمت مربعی و مزایای آن صحبت کنیم.
مزایای عکاسی با فرمت مربعی
از جمله مزایای عکاسی با فرمت مربعی، می‌توان به این اشاره کرد که در این نوع عکاسی لازم نیست دوربین را بچرخانید! بنابراین می‌توان گفت یکی از دلایل لزوم ایجاد این سبک، برای عکاسانی با دوربین‌ رفلکس لنز دو قلو (مثل دوربینی که در تصویر پایین می‌بینید) بود که نمی‌خواستند waist-level finder را بچرخانند. waist-level finder (یا WLF) که به آن waist-level viewfinder نیز می‌گویند، نوعی منظره‌یاب است در دوربین‌های رفلکس لنز دو قلو یا تک لنز استفاده می‌شود. این قابلیت بیشتر در دوربین‌های قدیمی دیده می‌شود؛ اما بعضی از دوربین‌های جدیدتر یا ۳۵ میلیمتری نیز این نوع منظره یاب را دارند. یکی از مهم‌ترین مزایای عدم چرخاندن دوربین هنگام عکاسی این است که قسمت مرکزی و قوی‌تر لنز روی سوژه قرار می‌گیرد. در هر صورت عکاسی با فرمت مربعی علاوه بر این باعث راحتی عکاسی با بعضی از دوربین‌ها می‌شود، بنا به سوژه و منظره‌ای که در حال عکاسی از آن هستید، می‌تواند یک گزینۀ جذاب نیز باشد. اما فراموش نکنید که عکاسی با فرمت مربعی به این معنی نیست که ناچارید که آن عکس را به همان شکل مربعی منتشر یا چاپ کنید. چراکه می‌توانید این عکس‌ها را به هر شکل و ابعادی که می‌خواهید ادیت کنید. اما طبیعتاً با این کار باید قسمتی از عکس خود را حذف کنید
روش بهتر عکاسی با فرمت مربعی
خوشبختانه برای این که بعد از عکاسی با فرمت مربعی ناچار به حذف کردن بعضی از قسمت‌های عکس نباشیم هم راه حلی وجود دارد. برای مثال ما از یک درخت دوباره با دوربین Asahi Pentax 6×۷ با دو جهت افقی و عمودی عکاسی کردیم. هر بار فاصله را طوری تنطیم کردیم که در هر دو شات کل درخت را بگیریم. سپس هر دو نگاتیو را با ابعاد ۱۱×۱۴ در جهت عمودی (Portrait) چاپ کردیم. عکسی که در جهت افقی گرفته شده بود، ۶.۲ برابر و عکسی که عمودی بود ۵.۳ برابر نیاز به بزرگ کردن داشت. اما نتیجۀ چاپ این دو عکس یکسان شد و هیچ تفاوتی بین آن‌ها دیده نمی‌شود!
اما اینبار دوربین rollei 6006 را جایگاه دوربین قبلی کردیم.
با این دوربین عکس‌هایی با فرمت مربعی و ابعاد ۶×۶ گرفتیم. در این صورت اصلاً نیازی به چرخاندن دوربین یا تکان دادن سه پایه نبود و بعداً در هنگام چاپ تصاویر می‌توانستیم برای Portrait یا Landscape بودن عکس تصمیم بگیریم. همچنین بنا به مشخصات این دوربین، میتوانستیم همیشه به منظره‌یاب دوربین رفلکس خود نگاه کنیم. به علاوه فلش دوربین عملکرد بسیار خوبی داشت.
قاعده‌ی عکاسی با فرمت مربعی
فرض کنید همۀ لنزها را در انواع دوربین‌ها به یک شکل کلی در نظر بگیریم. در این صورت در عکاسی با فرمت مربعی قاعدۀ زیر را داریم:

در تصویر بالا دایره کاور کلی لنز است. بنابراین این تصویر به این معنی است که در عکاسی مربعی:


  • فریم کامل: ۳۶×۲۴ میلی‌متر می‌تواند به مربعی با ابعاد ۳۰.۵ میلی‌متر تبدیل شود.
  • سنسور APC-C (یا Advanced Photo System type-C): ابعاد ۲۳.۵×۱۵.۶ میلی‌متر می‌تواند به مربعی با ابعاد ۲۰ میلی‌متر تبدیل شود.
  • سنسور میکرو چهار سوم: ابعاد ۱۷.۴×۱۳ به مربع ۱۵.۳ تبدیل می‌شود.
  • سنسور یک اینچی: ابعاد ۱۳.۲×۸.۸ میلی‌متر به مربع ۱۱.۲ میلی‌متری تبدیل می‌شود.
  • سنسور ۱/۲. اینچی : ابعاد ۶.۱۷×۴.۵۵ میلی‌متر به مربع ۵.۴ میلی‌متری تبدیل می‌شود.
وقتی تصاویر مربعی با نسبت پرطرفدار ۸×۱۰ چاپ می‌شوند، میانگین بزرگنمایی از سنور به چاپ فقط چند درصد افزایش می‌یابد که اصلاً محسوس و قابل تشخیص نیست.
عکاسی با فرمت مربعی
همانطور که اشاره کردیم، در عکاسی با فرمت مربعی نیازی به چرخاندن دوربین نیست و همینطور می‌توانید عکس را با هر فرمتی که مد نظر دارید ادیت کنید. اما در حال حاضر خیلی از دوربین‌ها قابلیت عکاسی با فرمت مربعی را ندارند. ولی در هر صورت می‌توانید از نسبت‌های بالا استفاده کنید تا از سوژه‌های خود عکس‌های مربعی بگیرید.
بنابراین هر وقت که با سوژۀ عمودی رو به رو شدید، همانطور عمودی عکس را بگیرید؛ اما از همان سوژه به صورت افقی هم عکس بگیرید. بعد هر دو عکس را ادیت کنید تا اگر از حالت افقی بعد از ادیت راضی بودید، دیگر دوربین را هنگام عکاسی نچرخانید. همانطور که در تصویر زیر می‌بینید، از یک سوژه یک بار به صورت عمودی و بار دیگر بعد از چرخاندن دوربین عکس گرفته شده و بعداً برش خورده است. از آنجایی که اندازۀ تصاویر را برای انتشار به ۱۵۰۰ پیکسل تغییر داده‌ایم، هر دو تصویر به اندازۀ قابل توجهی کوچک شده‌اند.
#خانه_فتوشاپ


عکاسی با فرمت مربعی

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا