خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است. هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,238
امتیاز واکنش
64,095
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
کوه اشکر (دهدشت)

كوه اشكر در فاصله 55 كیلومتری جنوب شرقی دهدشت و غرب روستای سرآستانه قرار گرفته است. ارتفاع این كوه حدود 2920 متر است. این كوه جنگلی سرچشمه رودخانه طسوج است. این كوه از شمال غربی به كوه ساورز متصل می‌شود و رودخانه پیچاب،‌ دامنه شرقی و جنوبی آن را دور می‌زند.



کوه البرز (دهدشت)

كوه البرز در فاصله 54 كیلومتری جنوب شرقی دهدشت و جنوب شرقی روستای سرآستانه قرار گرفته است و 2977 متر ارتفاع دارد. این كوه جنگلی سرچشمه‌ رودخانه‌ شیو و رودخانه پیچاب است و از شمال شرقی به كوه مادون كره متصل می‌شود و رودخانه پیچاب از دامنه غربی آن می‌‌گذرد.



کوه نیل (دهدشت)

این كوه در فاصله 30 كیلومتری شمال شرقی دهدشت و شرق روستای آب ماهی شهرستان كهگیلویه قرار گرفته است. ارتفاع این كوه در حدود 3415 متر و سرچشمه رودخانه‌‌های تغار، آب اسبكی،‌ مارون و لوداب می‌باشد. این كوه از دره رودخانه ماران واقع در شرق روستای اندرون شروع شده و تا راه روستایی دهدشت به لوداب از شمال غربی به سوی جنوب شرقی به طول 43 كیلومتر و با عرض بین 10 تا 15 كیلومتر كشیده شده و دامنه‌های آن را جنگل‌های بلوط پوشانیده است.

سایر كوه‌های استان كهگیلویه و بویراحمد عبارتند از:
پازنان، پر اشكفت، پشه دون، پنبه، دو بند، دو پشته، دو رشك، دو گوش، گل گیلك، مهتو، نخجیر جوكار، آب گل، آبگرم كوه، پر آب گندی، خربل، كنار، كهی، گچ، گچ هـ*ـوس،‌ گرینگه، مرین، میشو، - محفظ، اشكر، سفید، سیاه، سیاه كوه، گوراب، كلمه، نومبول و … كه هر یك از آنها در فصل بهار و تابستان سرسبز و زیبا و در فصل زمستان كوهستانی پر برف و مساعد ورزش‌های كوهستانی است. از آنجایی كه تعداد زیادی از روزهای آفتابی در زمستان‌های این استان شرایط مناسبی را برای بهره‌‌برداری از ورزش‌های كوهستانی به ویژه كوهنوردی و اسكی فراهم می‌آورد، لذا قابلیت توسعه این گونه ورزش‌ها چشمگیر و قابل توجه است.

رودخانه آب شور (دهدشت)
طول این رودخانه 45 كیلومتر و ارتفاع سرچشمه آن از سطح دریا 2050 متر است. این رودخانه از دامنه كوه‌های «دل مهتو» و «تنگ یا سیلوم»، در 40 كیلومتری شمال شرقی دهدشت سرچشمه می‌گیرد و از طریق دره لاش به سوی شمال غربی روان می‌شود. پس از طی حدود 15 كیلومتر، كوه سیلوم را دور زده و از طریق دره جنوبی كوه باسوری و دره شمالی كوه پنبه به سوی روستای كان مسی روان می‌گردد.
در این روستا، این رودخانه با یك ریزابه كوچك شمالی مخلوط می‌شود و به نام رودخانه سوررو به جنوب سرازیر می‌شود و ضمن عبور از منطقه لاش، روستای دلی‌یك را سیراب می‌‌سازد و از دره شرقی كوه سیل سیلك به سوی جنوب شرقی روان می‌شود و بالاخره در غرب روستای اندرون به رودخانه مارون می‌پیوندد.

رودخانه تغار (دهدشت)
طول این رودخانه 40 كیلومتر و ارتفاع آن از سطح دریا 2000 متر است. این رودخانه از دامنه شمالی كوه چست خوار در 37 كیلومتری شرق دهدشت سرچشمه می‌گیرد و به نام آب اسبكی رو به شمال غربی جریان می‌یابد و پس از مخلوط شدن با دو ریزابه جنوب شرقی، از كنار روستاهای عزیزی بالا و خلیفه و دلیاسیر می‌‌گذرد و با ورود به دره جنوبی كوه سیاه به رود تغار تغییر نام می‌دهد. پس از عبور از جنوب روستای دلی پیر محمود از شرق القچین بالا گذشته و به سوی روستاهای شیراز و اسكندری روان می‌گردد. در روستای شیراز با یك ریزابه بزرگ شرقی درهم می‌آمیزد و در 2/5 كیلومتری شمال غربی روستای گرداب با یك ریزابه بزرگ كه از شرق دهدشت عبور می‌كند، مخلوط می‌شود و در یك كیلومتری جنوب روستای مزبور به رودخانه خیرآباد می‌پیوندد.


تاریخ کهگیلویه و بویراحمد

 

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,238
امتیاز واکنش
64,095
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
رودخانه قلات (دهدشت)
طول رودخانه‌ قلات 45 كیلومتر و ارتفاع سرچشمه آن از سطح دریا 1950 متر است. این رودخانه از دامنه كوه‌های سفید كوه و تنبلان در 57 كیلومتری جنوب شرقی رامهرمز سرچشمه می‌گیرد و از طریق تنگ سندان به سوی جنوب غربی سرازیر می‌شود.
در 2 كیلومتری جنوب شرقی روستای قلعه مامبی تغییر مسیر می‌دهد و به سوی جنوب شرقی جاری می‌شود و ضمن عبور از كنار روستاهای شاه‌ولی، چهگاه و پای تاوه با ریزابه‌های متعددی كه از شمال و غرب سرچشمه گرفته‌اند مخلوط می‌‌گردد. در روستای جان خانی در 32 كیلومتری شمال غربی دهدشت به رود مارون می‌پیوندد.

چشمه بلقیس (دهدشت)
باغ چشمه بلقیس چرام کهگیلویه گستره ای پردرخت است که در آ*غو*ش حصارهای کوتاه سنگی جای گرفته است. باغی است در دره ای پیر که بیدهای مجنون را درون و گرداگرد خود سال هاست با زیبایی خویش حیران کرده است. بوی نشای شالیزارها، چرام را دربر گرفته است و روستای کوچک قنبرآباد در کنار کشتزارها رخ می نمایاند. جاده پیچ در پیچ ما را به باغ بزرگ و زیبای چشمه بلقیس می رساند. باغ بزرگ بر تپه و در قلب چشمه خروشان بلقیس قرار دارد. درختان سرو، انار، لیموترش و شیرین، سیب، بید مجنون، انگور و نخل‌های تزئینی و گیاهان متنوع دیگر، مجموعه پیچیده و شگفت انگیزی را فراهم آورده که آدمی را به این فکر وا می دارد که سازنده آن از تمام نقاط، نقبی به گیاهان زده است. دهانه کوه شمالی در چرام، پذیرای باغ پر از نخلی است که چشمه بلقیس را در جویبارهای مشبک و با اصول معماری جالب توجه در خود دارد. نهرها پس ازگذر از جای جای باغ و تراوش خنکای خود به گردشگران، به استخری به وسعت۱۰ متر و ارتفاع ۱‎/۵ متر می ریزد. نهرهای بزرگ با معماری سنتی خاص و پس از ریزش در استخر، دشت پر عطش چرام را سیراب می کند. باغچه ای به شعاع ۴ متر در درون حوض آب، نشان از هنرمندانه‌ترین صنعت ساخت بشر است. هیچ مسافری دلزده نمی شود و چرامی ها، خود بیش از سایرین هوای پاک و مهربان چشمه بلقیس افسونگر را به شش‌ها فرو می برند. امروز چشمه بلقیس کهگیلویه با قدم هایی استوار و وفادار به وطن خود، میزبان هزاران گردشگر است که امید است با دست هایی پر از سبد هوای پاک و روحی پرطراوت به سرپناه خود برگردند. چشمه بلقیس ۳۸ هزار و ۹۶۰ مترمربع وسعت دارد و به گفته اهالی منطقه در اواخر دوره ساسانی و اوایل دوره اسلامی توسط زنی به نام بلقیس احداث شده است. باغ فعلی چشمه بلقیس در اوایل دوره پهلوی احداث شده است.این مکان در روزهای خوب سال پذیرای میهمانان از استانهای خوزستان و فارس و بوشهر می باشد.

غار پیر زن (دهدشت)
اين غار در «قلعه دختر» دهدشت در ديواره‌اى به طول ۳۰ متر قرار دارد. درون غار تاکنون شناسايى نشده است و به سبب صعب‌العبور بودن مسير آن، در گذشته راه‌هايى به وسيلهٔ‌ دست به درون غار درست شده بود که با گذشت زمان از بين رفته است.

غار آب کناری (دهدشت)
اين غار در کوه «خيص» دهدشت واقع شده و داراى دو دهانهٔ‌ بزرگ ورودى است. چشمهٔ آب گوارايى در قسمت اول غار وجود دارد که آب آن مورد استفادهٔ ساکنان پيرامون غار قرار مى‌گيرد. کليهٔ انشعابات درون غار مسدود و بسته مى‌باشد. اين غار در سال ۱۳۶۶ به وسيله هيأت کوهنوردى شهرستان کهگيلويه و بويراحمد کشف شده است.

غار کبوتر (دهدشت)
این غار در محلی به نام «تراب» در لنده دهدشت واقع شده كه نیمی از دهانه ورودی آن در داخل رودخانه «مارون» قرار دارد. غار دارای دو تالار نسبتاً بزرگ است. این غار 150 متر عمق و انشعابات متعددی دارد كه عبور از آن‌ها مستلزم وسایل فنی كافی است. غار كبوتر در سال 1367 به وسیله آقای غلامرضا حق بین كشف شده است.

غار نزل (دهدشت)
چاه نزل (nezel)که در 45 کیلومتری جاده دهدشت باغچه سادات در پشت کوه نور در منطقه جوی خانه واقع شده است.شامل دو حلقه چاه طبیعی است که محل جمع شدن سیلاب های عظیم زمستانی و آب ناشی از ذوب برفهای این منطقه می باشد.چاه شمالی نزل دارای دهنه ای به قطر 5 متر و عمق بیش از 60 متر می باشد که توسط آب راه های کوچکی به چاه جنوبی که در فاصله ای حدود 30متری آن قرار دارد متصل می شود.چاه جنوبی که دارای چند دهنه به قطر های 10،15و5 مترمیباشد که عمیق ترین طول آن حدود 70متر می شود.به گفته بعضی از شاهدان محلی درون این چاه ها بصورت غار ادامه دارد که جای بررسی بیشتر و تخصصی تر دارد


تاریخ کهگیلویه و بویراحمد

 

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,238
امتیاز واکنش
64,095
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
دهدشت قدیم (دهدشت)
شهر قدیم دهدشت در ضلع جنوبغربی دهدشت جدید و با مساحتب بالغ بر ۳۰ هکتار می باشد که دارای معماری بی نظیری از ادوارباستانی گذشته می باشد و بیانگر سلیقه معماران این دیار از سده پنجم هجری تا صفوی می باشد . این شهر دارای اجزای مختلفی چون بانک ( تجارتخانه ) ُ کاروانسرا ، حمام ، ارگ ( حصار)و چندین مقبره امامزاده از دوره های اسلامی می باشد . هر چند بنیاد شهر را به دوره ساسانی نسبت می دهند ولی آثار به دست آمده از این شهر نشان می دهد که شهر با مطالعات کنونی که بر روی آن انجام گردیده بنیادش به سدهد پنجم هجری قمری می رسد و اوج رونق شهر مربوط به دوره صفوی می باشد . در این دوره با توجه به رونق تجارت و قرار گرفتن این شهر بر سر راه کاروانهای تجاری که از اصفهان و شیراز و دیگر نقاط برای تجارت به بنادر خلیج می رفتند قرار داشته محل مناسبی برای تبادل کالا و همچنین خریدو فروش کالاهای دیگر بوده است . با توجه به اینکه این منطقه به لحاظ جغرافیایی دارای اهمیت سوق الجیشی بوده و همیشه در اعصار گوناگون محل شکل گیری شورش ها بر علیه حکومت مرکز و یاغیان دیگر بوده است و حتی دروازه ورود به استان فارس و تـ*ـخت جمشید در دوره هخامنشیان بوده که آخرین تلاش برای شکست اسکندر توسط آریوبرزن در این منطقه انجام گرفته است باعث شده تا همیشه توجه حاکمان را به خود جلب کند . در اواخر دوره صفویه با شورش اقوام کوهستانی این منطقه و غارت شهر توسط اینها شهر دیگر روی آبادی به خود ندید و سکنه تجار این شهر به دیگر استانها مهاجرت کردند و در کمتر شهری از ایران است که تجار و مهاجرین دهدشتی در آن در پایان دوره صفوی مستقر نشده باشند و اگر این مهاجرت ها و غارت ها نبود چه بسا که امروزه این شهر و مردم در چنین وضعیتی به سر نمی بردند .

لنده (دهدشت)
لنده در فاصله 22 كیلومتری شمال غربی دهدشت در یك ناحیه‌ دشتی میانكوهی قرار گرفته است و رودخانه مارون از 5 كیلومتری جنوب آن عبور می‌كند. ارتفاعاتی اطراف لنده را احاطه كرده‌اند. «تنگه سیم یك» در دژ كوه در 11 كیلومتری جنوب غربی لنده قرار دارد.
آب و هوای لنده گرم و خشك است. مردم لنده به زبان لری سخن می‌‌گویند و پیرو مذهب شیعه اثنی عشری هستند. اقتصاد لنده بر پایه كشاورزی و دامداری و صنایع دستی شكل گرفته است.
از لحاظ تاریخی از وجه تسمیه لنده اطلاعی در دست نیست ولی به دلیل وجود آتشكده‌ای بر بالای دژ كوه می‌توان قدمت آن را به دوران پیش از اسلام نسبت داد. از مهم‌ترین آثار تاریخی و مذهبی لنده می‌توان به آتشكده ساسانی، قلعه لنده و یك مسجد قدیمی اشاره كرد.


تاریخ کهگیلویه و بویراحمد

 

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,238
امتیاز واکنش
64,095
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
دریاچه مورزرد (دهدشت)
فاصله تا شهر یاسوج: 125
دریاچه مور زرد زیلایی ، آیینه گردان عروس زیبای طبیعت این منطقه است . این دریاچه وسیع از زیبا ترین جاذبه های استان می باشد که در چهار فصل میزبان گردشگران است .
این دریاچه در میان جنگل های بلوط و زالزلک دیده و به جهان گشوده تا دیده ی هر بیننده ای را مجذوب خود کند .

سفر به دریاچه مور زرد ، سبزی جاودانه ای را در ذهن مسافرانش ابدی می کند .

تالاب برم الون (دهدشت)
این تالاب در موقعیت جغرافیای 31 درجه و 1 دقیقه شمالی و 50 درجه و 18 دقیقه شرقی در استان کهگیلوییه و بویراحمد قرار دارد.در 40 کيلومتري شهر ليکک بهمئي ، دهستان سرآسياب يوسفي واقع شده است . آب آن دائمي است و ارتفاع آن از سطح دريا 1100 متر مي باشد . مساحت اين درياچه 15 هکتار و حداقل عمق آب آن 12 متر و حداکثر 30 متر مي باشد . برم هاي کوچک و فصلي ديگري همچون برم علي داد ، دره صحه در زيلايي ، برم مداب در شرق ياسوج در دهستان کاکان ، برم کوه گل سي سخت و برم دلي پيروزک در شهرستان بويراحمد و برم گراب ديشموک ، برم کهکزک ، برم شرابگروه در سرفارياب در شهرستان کهگيلويه و برم خوني شاه بهرام در شهرستان گچساران وجود دارند که مجموعاً به همراه 160 چشمه و16 قنات و تعدادي چاه عميق و نيمه عميق منابع آب استان را تأمين مي کنند . این تالاب شکلی شبیه به هلال ماه دارد.
تالاب الوان در 80کيلومتري شمال غربي دهدشت مرکز شهرستان کهگيلويه و در دامنه تپه ماهورهاي گچي قرار دارد. اين تالاب که ارتفاع آن از سطح دريا حدود يک هزار و 100متر است داراي پوشش گياهي انواع پلانکتون هاي گياهي، ني، گز، زالزالک، خارشتر، پسته وحشي، بادام کوهي و ساير گونه هاي نادر گياهي مي باشد.

قلعه دختر (دهدشت)
ساخت‌ اين‌ گونه‌ قلعه‌ها به‌ دوره‌ مهرپرستي ‌، خداي‌ مادينه‌ و فرشته‌ باروري ‌ايرانيان‌ قديم‌ مربوط‌ مي‌شود. قلعه‌هاي‌ دختر معمولاً جايگاه‌ آتشكده‌هاي‌ بزرگ‌ و كوچكي‌ بوده‌اند كه‌ به ‌فرشته‌ باروري‌ اهدا شده‌اند. بسياري‌ از آن‌ها در نواحي‌ مختلف‌ استان‌ به‌ همين‌ نام‌ معروف‌ شده‌اند. از جمله‌ اين قلاع‌ مي‌توان‌ به‌ قلعه‌ دختر دشمن‌ زياري‌ ، قلعه‌ دختر كلانك‌ تراب ‌، قلعه‌ دختر امام‌زاده ‌، قلعه‌ دختر گودسرخ‌ و…اشاره‌ كرد.

آرامگاه امير لالپا (دهدشت)
به‌ فاصله‌ 35 كيلومتري‌ جنوب‌ شرقي‌ كهگيلويه‌ درميان‌ دو رشته‌ كوه‌ موازي ‌، يك ‌گورستان‌ تاريخي‌ وجود دارد كه‌ به‌ دلي‌ مهربان‌ يا مهرگان‌ معروف‌ است‌. كنار گورستان‌ جديد و قديم‌ آن‌ تعدادي‌ سكه‌ مربوط‌ به‌ شاهان‌ ايلامي‌ خوزستان‌ به‌ دست‌ آمده‌ است‌. اين‌ آرامگاه‌ نيز در آنجا قرار دارد كه‌ به‌ نام‌ (امير لالپا) معروف‌ است‌ و به‌ يكي‌ از امراي‌ خاندان‌ اتابكان‌ بزرگ‌ به‌ نام‌ جمال‌الدين‌ عمر لالپا تعلّق‌ دارد. بناي‌ اين‌ آرامگاه ‌چهارگوش‌ است‌ و با سنگ‌هاي‌ منظم‌ تراشيده‌ ساخته‌ شده ‌است‌.

- گرد (دهدشت)
- گرد تپه‌ای باستانی است كه امروزه در مركز شهر چرام قرار دارد كه از آن در اسناد دوران قاجار، با عنوان «- گرد چرام» و «قلعه - گرد» نام برده شده است. بر سر این - قلعه‌ای بنا شده كه سبك معماری آن به دوره‌ قاجاریه مربوط است و دارای دیوارهای بلند،‌ برج‌های دیده‌بانی،‌ انواع گچ‌كاری و … می‌باشد.

- گبر (دهدشت)
این - كه پیشینه آن به دوره‌ پیش از تاریخ مربوط است، در مركز شهر چرام واقع شده و با دیگر آثار تاریخی منطقه چرام و دهدشت قابل مقایسه است. حفاری و كاوش باستان‌شناسی در این منطقه می‌تواند حقایق تاریخی زیادی را از گذشته منطقه چرام مشخص سازد.

- چگاه (دهدشت)

این - در مسیر باشت به چرام، در شمال شهرستان كهگیلویه واقع شده است. این محل به فاصله 37 كیلومتری باشت، از درختان بلوط پوشیده است، آن گونه كه چشم‌انداز جنگل‌های انبوه آن، جنگل‌های مناطق شمالی كشور را یادآوری می‌كند.
این محل به دلیل بی‌توجهی با خطر انهدام گونه‌های جنگلی و جانوری روبه‌روست. در صورتی كه حفاظت و مدیریت مناسب، این ناحیه را به یكی از تفرجگاه‌های منطقه تبدیل خواهد كرد كه از نظر تاریخی واجد ارزش است.

، آبشار بهرام بیگی (دنا)
آبشار بهرام بیگی دنا E06 51 N01 31 آبشار بهرام بیگی از آبشارهای بسیار زیبا و مهم در ناحیه جنوبی کوه دنا بوده و با ارتفاع حدود ۳۰ متر در حد فاصل جاده پاتاوه و لوداب در ۹۵ کیلومتری شهر یاسوج قرار گرفته است. در اطراف این آبشار دشت های سرسبز و جنگل های بلوط ناحیه لوداب خودنمایی می کنند. گیاهان دارویی در دامنه کوه های منطقه به وفور یافت می شوند. رویش گل های چون چویل، خاری، درمه، آویشن و پونه کوهی و ده ها نوع گل و گیاه خوشبوی دیگر از آثار نقاش طبیعت در این منطقه است. نواحی اطراف این آبشار، جزو بخشداری مارگون می باشد که با آبشار مارگون در شرق یاسوج متفاوت است. شهرستان دنا، از شهر سی سخت و سه بخش مرکزی، پاتاوه و کبکیان تشکیل شده و عمده ترین منابع آبی آن، رودخانه کبکیان، رودخانه خرسان، رود احمد غریب، نهر بهرام بیگی و نهر شبلیز هستند. از ارتفاعات مهم این شهرستان نیز قله دنا یا دینار به ارتفاع ۴۴۰۹ متر را می توان نام برد که نهمین قله مرتفع ایران بوده و شگفتی های این کوه باعث شده، هر ساله تعداد زیادی کوهنورد از سراسر کشور و سایر نقاط جهان برای فتح آن و سایر قلل همجوار به شهرستان دنا وارد شوند. از دیگر ارتفاعات مهم این شهرستان می توان به ارتفاعات شوروم، کوه سیوک و سیاه کوه اشاره کرد.


تاریخ کهگیلویه و بویراحمد

 

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,238
امتیاز واکنش
64,095
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
آبشار منج (دنا)
آبشار منج نیز از آبشارهای طبیعی و معروف شهرستان دنا محسوب می شود. این آبشار فصلی در منطقه سادات محمودی در شصت کیلومتری شمال غرب یاسوج و در نزدیکی روستای منج(مونج) واقع است و مسیر دسترسی به آن از پاوه، باک، بنستان و دژک می باشد.

غار یخی (دنا)
غار یخی که در خط الرأس مرکزی رشته کوه دنا واقع گردیده یکی از جاذبه های گردشگری در زمینه کوهنوردی است. این غار در ارتفاع 3850 متری از سطح دریا بین دو قله معروف بیژن و قاش مستان از سری قلل دنا قرار دارد. درون غار ستونی از یخ به ارتفاع 10 متر و قطر 4 متر دیده میشود. پایین تر از آبشار، گنبدی یخی که از ریزش آب سقف بوجود آمده قرار دارد. در انتهای غار دریاچه زیبایی مملو از قطعات یخ شناور مشاهده میشود که بسیار جالب است. بازدید از این غار به دلیل انبوه یخچال در این منطقه در اواخر فصل بهار و اوایل تابستان انجام میشود که احتیاج به وسایل فنی دارد و بدون طناب، ورود به این غار غیرممکن است. بهترین و زیباترین مسیر رسیدن به غار از مسیر سی سخت میباشد. غار یخی یکی از زیباترین غارهای ایران است که در مرداد سال 1346 کشف شده است. این غار سالانه پذیرای علاقمندان فراوانی از غارنوردان و کوه نوردان داخلی می باشد، ویژگی بارز این غار وجود قندیلهای یخی در تمام فصول سال خصوصاً فصل تابستان در دیواره های آن می باشد.

، دریاچه کوه گل (دنا)
این دریاچه در شمال شرقی شهر سی سخت ودر حدود 8 كیلومتری آن همچون نگین آبی انگشتری كه اطراف آن را گلهای زرد نرگس، بنفشه وزنبق قرار گرفته یكی از استعدادهای با القوه ای است كه با سرمایه گذاری وتوجه به توانایی های این جاذبه گردشگری می توان آن را به استعدادهای بالفعل در آورد. این دریاچه كه در ارتفاعات دامنه نزدیك به قله كوه گل دنا واقع شده دارای جاده دسترسی آسفالته تا اردوگاه بوده ودقایقی كوهپیمایی این جاذبه زیبای خدادادی قابل رویت وبهره برداری است. در ضمن بهترین فصل بازدید گردشگران عزیز فصول بهار وتابستان بوده وزیبا ترین موقع آن در اردیبهشت است.

، حاشیه رودخانه کریک در روستای کریک (دنا)
روستای کریک از توابع بخش مرکزی شهرستان دنا ، با مختصات جغرافیایی ۵۱ درجه و ۲۵ دقیقه طول شرقی و ۳۰ درجه و ۴۸ دقیقه عرض شمالی ، در ۱۵ کیلومتری جنوب غربی سی‌سخت و ۲۵ کیلومتری یاسوج قرار گرفته است. این روستا از اطراف به ارتفاعات بلند دنا محدود می‌شود . روستای کوهستانی کریک ، در حدود ۱۷۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد . آب و هوای این روستا، در فصول بهار ، تابستان و پاییز ملایم و مطبوع و در زمستان سرد و خشک است . رودخانه کریک از میان روستا عبور می‌کند و بر طراوت و شادابی فضای روستا می‌افزاید . روستای کریک یکی از قدیمی‌ترین روستاهای شهرستان دنا به شمار می‌رود . یکجانشینی در این منطقه ، به دوران قبل از مهاجرت آریایی‌ها به فلات ایران مربوط است . عبور شاهراه سلطنتی هخامنشی از ۱۵ کیلومتری کریک ، سبب رونق تجارت و رفت و آمد بیشتر در این ناحیه شده است . بیشتر درآمد مردم این روستا از فعالیت‌های زراعی، دامداری و باغداری تأمین می‌شود . گروهی از مردم روستا در بخش خدمات و تولید صنایع دستی اشتغال دارند . روستای کریک در یک ناحیة کوهستانی ، بر روی شیب ملایمی استقرار یافته است و بافت مسکونی متراکم دارد . اکثر خانه‌های این روستا عموماً یک طبقه و با دیوارهای ضخیم ساخته شده‌اند . در بافت قدیمی روستا واحدهای مسکونی دو طبقه و کوچک نیز وجود دارد . مصالح به کار رفته در ساخت خانه‌های قدیمی چوب ، خشت و گل است . روستای خوش آب و هوای کریک که در میان دره باصفای کریک و در مسیر دسترسی به منطقه ییلاقی و زیبای سی‌سخت واقع شده است، یکی از مسیرهای صعود به قله دنا محسوب می‌شود . از جمله جاذبه‌های مذهبی و تاریخی این روستا می‌توان به آرامگاه امام‌زاده عسگر و امام‌زاده اسحاق اشاره داشت . صنایع دستی روستای کریک مشتمل بر انواع قالی و گلیم با طرح‌ها و نقوش زیبا است .

، گردنه بیژن (دنا)
نام گردنه‌ای در کوه دنا، در بین شهرستان سیسخت از استان کهگیلویه و بویراحمد و منطقه پادنا از استان اصفهان قرار دارد ایران.
گردنه بیژن از نام یکی از سرداران ایرانی به نام بیژن گرفته شده است. که همراه با سربازانش هنگام عبور از این گردنه که بین دو قله تقریبا هم ارتفاع دنا قرار دارد برفگیر شد و همان جا در زیر خروارها برف نابدید شدند. از وسط این گردنه یک جاده خاکی می گذرد که سیسخت(استان کهگلویه و بویراحمد) را به پادنا(استان اصفهان)متصل می سازد. این جاده در نیمی از فصل پاییز و تمامی فصل زمستان به علت برفگیر بودن گردنه بسته می باشد. براى اطلاعات بيشتر به وبلاگ پادنا مراجعه كني


تاریخ کهگیلویه و بویراحمد

 

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,238
امتیاز واکنش
64,095
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
تنگ سولک (بهمئی)
این نقوش در ۱۲ کیلومتری شمال شهرستان بهمئی،در بخش مرکزی لیکک و در مسیر جاده تنگ ماغر بر صخره ای از کوهپایه های زاگرس واقع شده است و در تنگه سروک ۴ نقش برجسته وجود دارد که در آنها تاجگذاری چند پادشاه الیمائی به تصویر در آمده است ودر این نقش برجسته ها که بر روی ۴ قطعه سنگ جداگانه حجاری شده،۳۳ نقش انسان،۴ نقش اسب،۲ نقش حیوان درنده،۲ نقش حیوانی شبیه بزغاله و۳ نقش عقاب به چشم می اید مسیری که با عبور از آن می توان به محل نقش برجسته های تنگ سروک راه یافت،جاده باستانی سنگ فرش شده ای است،که محققین این محل را به محراب خدایان کهن و عبادتگاه شکوهمند اقوام عیلامی می دانند.از ویژگی های بارز نقش برجسته های تنگ سروک ، نمایش تصویر کامل انسانی است شبیه به نقش برجسته های بجای مانده از دوران اشکانیان.

، دریاچه برم الوان (بهمئی)
«دریاچه برم الوان» در 40 کیلومتری شهر لیکک، مرکز شهرستان بهمئی، دهستان سرآسیاب یوسفی واقع است. آب آن دائمی و ارتفاع آن از سطح دریا 1100 متر است. مساحت این دریاچه 15 هکتار و حداقل عمق آب آن 12 متر و حداکثر 30 متر است. در داخل و پیرامون این تالاب گونه هایی از آبزیان و پرندگان آبی از جمله مرغ ماهی خوار، غاز و اردک زندگی می کنند. – به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه کهگیلویه و بویراحمد، این دریاچه در موقعیت جغرافیای 31 درجه و 1 دقیقه شمالی و 50 درجه و 18 دقیقه شرقی استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد

غار نی نه (گچساران)
اين غار در سينه کوه خاييز در مرز کهگيلويه و بويراحمد خوزستان و در ارتفاع ۷۲۰ مترى از سطح دريا واقع شده است. وجه تسميه غار توسط بوميان محلى از منطقه نى‌زارى که در پائين دست آن وجود دارد گرفته شده است. اين غار که در سال ۱۳۶۶ کشف شد، چهار تالار دارد که بزرگ‌‌ترين آن داراى ۵۰ متر طول و ۲۵ متر عرض مى‌باشد. طول غار نى‌‌نه ۶۰۰ متر، عرض متوسط آن ۱۵ متر و ارتفاع دهانهٔ آن ۸ متر است.
، چشمه آب گرمو (گچساران)
اين‌ چشمه‌ كه‌ در نزديكي‌ امامزاده‌ بي‌ بي‌ گچساران‌ واقع‌ شده‌، محوطه‌اي‌ مناسب‌ براي‌راه‌ اندازي‌ تأسيسات‌ و حمام‌هاي‌ بهداشتي‌ براي‌ آب‌ درماني‌ است‌. تاكنون‌ از امكانات‌ موجود اين‌ محل‌ استفاده‌قابل‌ توجهي‌ به‌ عمل‌ نيامده‌ است‌.
#بویر_نیوز


تاریخ کهگیلویه و بویراحمد

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا