خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است. هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,238
امتیاز واکنش
64,092
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
وی در دوران راهنمایی ودبیرستان به طور جدی تر تمرین خوشنویسی را ادامه داد و در سال 1357 برای تحصیلات دانشگاهی راهی تهران شد و با عضویت د رانجمن خوشنویسان ایران خط نستعلیق را نزد استاد »عباس اخوین« و خط شکسته را نزد استاد »یدالله کابلی« فرا گرفت و با مهارت در هنر خوشنویسی گواهینامه ممتاز را از انجمن خوشنویسان ایران دریافت کرد.
عزت پور در هنر خوشنویسی غوطه ور است و به اعتقاد وی علاقه مندان به هنر خوشنویسی تا زمانی که عاشق نباشند و رنج نکشند نمی توانند به خداوند نزدیک شوند واز زیباییهای خالق هستی لـ*ـذت ببرند.
وی تا کنون 15 جلد کتاب را خوشنویسی کرده که 12 جلد چاپ و منتشر شده است کتابت دیوان حافظ نسخه دکتر غنی و دکتر قزوینی 41 بار تجدید چاپ شده و رباعیات خیام و دوبیتی های بابا طاهر نیز هشت بار تجدید چاپ شده است.
هفته نامه سیروان گفتگویی با فاتح عزت پور درخصوص جایگاه هنر خوشنویسی در استان کردستان انجام داده است که در پی می ‌آید.
* گاهی درک اینکه خوشنویسی یک هنر است مشکل می نماید، با این وصف تاچه حد یک هنرمند خوشنویس می تواند افزون بر نگارش یک متن، اثر هنری با ارزش زیبا شناختی خلق کند؟
- بستگی به تعریفی دارد که درباره هنر داریم و بنا به تعریف های زیادی که توسط بزرگان شده دیدگاههای متفاوتی به هنر دارد طبعا ما نیز در مشاهده آثار هنری نیز با این دیدهای متفاوت ارتباط خود را با یک اثر هنری برقرار خواهیم کرد. اما خلق یک اثر هنری و آفرینش زیباییها که همانا قدرت دریافت ودرک آن را خداوند به انسان داده است بی شک در تمام آثار هنری به وقوع نمی پیوندد؛ مگر درجات معنوی کمال را طی کرده باشیم. ایده ای از قرآن کریم یا حدیثی و یا اشعار زیبای شاعران و مفاخر ملی ما را شما اگر با خطی عادی بنویسی در حد خواندن مطلب آن را دریافت می کنید؛ تصور بفرمایید که اگر این مطالب با زیبایی به خواننده منتقل شود علاوه بر دریافت عظمت مفاهیم، مطالب فوق یک آرامش درونی را در بیننده به وجود می آورد که این آرامش از طریق دیدن به دست خواهد آمد و لذتی که از زیبایی و خلق فضا و کمپوزیسیون یک اثر هنری دریافت و در ذهن جای می گیرد و باز در همین ارتباط هنر خوشنویسی چون هنری روحانی وارزشمند توانسته در طول تاریخ و حتی قبل از ظهور اسلام ماندگار باشد و پس از اسلام نیز جایگاهی والا را به دست آورد. در خط نستعلیق نیز حدود 4/5 قرن است که تداوم دارد و اگر مفهوم و عنوان هنر را از آن ساقط کنیم این پیشینه درخشان را در تاریخش نداشتیم. آثار میرعماد- میرزا رضای کلهر و عمادالکتاب و میرزا غلامرضا و میرحسین ترک و در کردستان نیز آثار ملا حسن کردستانی - امیر الکتاب - و ... سالهاست که در موزه های داخل وخارج از کشور معرف میراث گرانبهای فرهنگ ایران زمین است و می درخشد.
* خوشنویسی تقریبا در تمام فرهنگ ها به چشم می خورد اما در مشرق زمین به ویژه در سرزمین های اسلامی و ایران درقله هنرهای دیدنی است. بفرمایید با این توصیف کردها چه سهمی از ارتفاع این قله را به خود اختصاص دادند؟

- از دو دیدگاه می شود در خصوص جایگاه هنر خوشنویسی در جوامع کرد زبان بحث کرد من کردم اما زبان رسمی من در ایران فارسی است که می نویسیم و می خوانیم؛ اما با همین خط نستعلیقی که می نویسم هم زبان کردی و هم زبان فارسی را خوشنویسی می کنم اما آنچه مدنظر شماست به واقع ایران سرآمد هنر خوشنویسی جهان است که از رشد و تعالی ویژه ای برخوردار بوده؛ هنرمندان خوشنویس کرد که به خط نستعلیق می نویسند جایگاه خوبی در عرصه هنر کشور را دارا هستند وافتخارات ارزشمندی برای کردستان به ارمغان آورده اند؛ لیکن اگر منظور نوشتار کردی به خط رقعه -که همان نوشتار عادی و مرسوم در بین کردستان عراق است - باشد؛ ما آثار موثر و ارزشمند هنری والایی را در این نوع نوشتار کمتر دیده ایم که البته شاید به دلیل اینکه تنها مختص به نوشتار عادی کرد زبانان نیست و د رکشورهای عربی نیز این نوع خط متداول است. در هر حال هنرمندان خوشنویس کرد در رشته های نستعلیق - شکسته - ثلث و نسخ پابه پای هنرمندان سایر شهرهای ایران در عرصه این هنر آثار بدیعی را خلق کرده اند که زینت بخش اکثر نمایشگاههای داخلی وخارجی است.


خوشنویسان کُرد در خط نستعلیق ممتازند

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: paria.m و کوثر پورخضر

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,238
امتیاز واکنش
64,092
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
* تفاوت خوشنویسی ایرانی و اسلامی در چیست؟
- از صدر اسلام تا کنون ما شاهد عرضه آثار هنری خوشنویسی در رشته های نسخ و ثلث بوده ایم که پایه و اساس رشد و تعالی این هنر نیز بوده است. در کشورهای عربی نیز پا به پای ایران شاهد اثار بدیع و ارزشمندی از این هنر هستیم. همانطور که گفتم در تاریخ اسلام هنر خوشنویسی اسلامی رواج و جایگاهی پایه ای را داشته است و نمونه و سرآمد آثار این هنر مقدس، کتاب قرآن کریم به خط نسخ است که پیشینه ای پرماجرا و درخشان دارد و اکثریت خوشنویسان کتابت آن را به نوعی تجربه کرده اند و حتی شاید نتوان خوشنویسی را نام برد که به خلق آثار هنری قرآنی بی تفاوت بوده باشد. اما خط نستعلیق که بیش از چهار قرن از عمر آن می گذرد و توسط میر علی تبریزی وخوشنویسان هم دوره وی وضع شد؛ ریشه ای ایرانی دارد و به عنوان خط فارسی ایرانی در عرصه جهانی معرفی شده است. به همین دلیل بزرگترین هنرمندان نستعلیق نویس نیز درایران ظهور کرده اند از و سهم کشورهای دیگر از این خط و پیشرفتهای آن چندان قابل توجه نیست. بنابراین خوشنویسی ایرانی همان نوشتار زیبای نستعلیق نویسی است که خاص کشور ایران است و کتابت قرآن کریم و کتبیه نگاری های زیبای خط ثلث نیز ریشه ای اسلامی دارد که هم در ایران وهم در کشورهای عربی هنری بدیع است که در تاریخ هنر خودنمایی می کند.
* مراحل خوشنویسی، آداب و وظایف خوشنویسان را تشریح بفرمایید؟

- اگر منظورتان مراحل آموزشی خوشنویسی است باید به خدمتتان عرض کنم دوره های آموزش این هنر در انجمن خوشنویسان ایران از دوره مقدماتی شروع می شود و به ترتیب به مراحل متوسط، خوش، عالی و ‌ممتاز ختم می شود. این دوره ها را یک علاقه مند به هنر خوشنویسی باید سپری کند تا به فنون خوشنویسی دست یابد. اما در مرحله فوق ممتاز علاوه بر یادگیری خوشنویسی، هنرجو با فضاسازی و تعادل و توازن و با تاریخچه و پیشینه آن نیز آشنایی گسترده تری پیدا می کند و نهایتا در انجمن خوشنویسان ایران جایگاه رفیع و ارزشمند کرسی استادی است که آن نیز میسر نخواهد شد مگر اینکه خالصانه خود را در دنیای این هنر غوطه ور کرد. باید عاشق شد و باید رنج کشید باید به خدا نزدیکتر شد باید راه کمال را آن طور که هست طی کرده باشی وخود را تسلیم خالق کنی و از خالق اصلی زیبایی ها سرمشق بگیری. همان خالقی که ما را آفریده است و عجب هنرمند مطلق وتوانایی است که به این زیبایی مارا خلق کرده است و مادامی که با تمام وجود به آرامش درونی ولذت خلق آثار خالق هستی نرسیم مسلما نمی توانیم گوشه ای کوچک از یک اثر هنری را خلق کنیم. ما در هنر خوشنویسی این مراحل را شان و صفا می گوییم که در اجزا 12 گانه خوشنویسی از آن یاد می شود.


خوشنویسان کُرد در خط نستعلیق ممتازند

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: paria.m و کوثر پورخضر

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,238
امتیاز واکنش
64,092
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
*درجات،‌مراتب خط واستادی را با ذکر شیوه های هنر خوشنویسی تبیین بفرمایید؟
-درجات و مراتب خط واستادی در انجمن خوشنویسان ایران بدین روال است که خدمتتان عرض کردم و کلا چهار نوع خط در حال حاضر درایران رواج داشته وعلاقه مندان خاص خود را دارد که هر کدام جایگاهی بس ارزشمند را در هنرهای اصیل ایرانی و اسلامی دارد. خطوط نسخ، ثلث، نستعلیق و شکسته و در این خصوص نیز اساتید بزرگی در این رشته ها به فعالیت مشغول هستند.
* با توجه به اینکه خط روح هنر خوشنویسی است بفرمایید رسم الخط کردی چه مزایا و معایبی در زیباشناختی هنر خوشنویسی دارد؟
-فکر می کنم رسم الخط کردی که مدنظر شماست احتمالا همان رسم الخطی است که ما تحت عنوان خط رقعه می شناسیم که نه تنها در کردستان عراق بلکه در ممالک عربی نیز بیشترین کاربرد را در تحریرات و مکتوبات متداول و روزمره را داراست امروزه از خط رقعه به عنوان یک خط زیبا که جایگاهی ویژه در بین مردم داشته باشد یاد نمی شود بلکه صرفا در حد مکاتبات و نوشتارهای اجتماعی کاربرد بیشتر دارد. اما آرزویی دیرینه را دهها سال است که در سر دارم و همانا ابداع خط خوش و زیبا و ترسیم رسم الخطی کردی که خاص خودمان باشد که هم نقش انتقال دهنده مفاهیم باشد و هم نقش هنری ارزشمند کردی را ایفا کند و در همین راستا نیز در جوامع کرد زبان عراق و کشور خودمان نیز فراخوانی را در مصاحبه های مختلف داده ام که هنرمندان خوشنویس هر کدام به نسبت بضاعت هنری خویش هر چه را در سر می پرورانند و فکر و ایده ای دارند را به مشورت گذاشته یا انشااله رسم الخطی کردی که صرفا و صرفا مخصوص ملت کرد است طراحی می کنیم ایده های
زیادی را در سر دارم و به تمرین و طراحی پرداخته ام و لیکن به صورت قالبی که قابل تدوین و طراحی باشد درنیامده است که انشااله به نقطه امیدی دست پیدا کنم.
* هنر خوشنویسی در مناطق کردنشین چند سال قدمت دارد؟ قدیمی ترین خوشنویس مشهور کرد چه کسی است ودارای چه رتبه ای در جهان خوشنویسی است؟

- در مناطق کردنشین و بالاخص در ایران جایگاه والایی را دارد و کردستان نیز پابه پای سایر شهرهای ایران وحتی شاید نسبت به بسیاری از شهرها پیشرفت خوبی داشت است و کردستان ایران نیز دقیقا مثل خط نستعلیق ایرانی که جایگاه والایی را در دنیا دارد و خاص ایران است در کردستان ایران نیز هنر خوشنویسی جایگاهی والا دارد و نسبت به سایر مناطق کردنشین کشورهای دیگر این جایگاه رفیع و بسیار پرمنزلت است که انشا اله به سایر مناطق خارج از ایران نیز این تجربیات رامنتقل خواهیم کرد و در خصوص قدمت هنر خوشنویسی در کردستان ایران به خدمتتان عرض می کنم که همان قدمتی دارد که در عرصه هنر خوشنویسی ایران به آنها اشاره کردم و خوشنویسان کرد زبان در طول تاریخ که اغلب باخط نسخ نیز آشنایی داشته اند زیاد بودند اساسا در قدیم زیبا نویسی اهمیت ویژه ای داشته است که ما شاهدیم که اغلب آثار بی مانند از پیشینیان ما، باخطی خوش است که نشان از توجه خاصی است که به مکاتبات و زیبانویسی شده است اما به لحاظ جنبه هنری آن حدودا یک قرن است که بیشتر به زیبانویسی درابعاد هنری توجه شده و به عنوان نمونه می توان به شیخ محمد وسیم مردوخی که حدودا 90 سال قبل در کردستان زندگی کرده و قرآن را با خط نسخ کتابت کرده است و من جمله اساتید بعد از آن امیرالکتاب - صدرالکتاب - میرزا جناب کردستانی - محمد رفیع یمین لشکر و محمد عزیز یمین لشکر- ملا حسن حزین که به جنبه های هنری خوشنویسی بیشتر نگریسته و آثار ارزشمندی از آنها به یادگار مانده است که نه تنها در کردستان بلکه در سطح ایران و جهان اسلام نیز در احوال و آثار خوشنویسان نام آور جایگاهی ارزنده ای را به خود اختصاص داده اند.


خوشنویسان کُرد در خط نستعلیق ممتازند

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: paria.m

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,238
امتیاز واکنش
64,092
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
* وحدت و همگرانی هنرمندان رشته خوشنویسی در مقایسه با هنرهای دیگر به ویژه در استان کردستان را چگونه ارزیابی می کنید؟
- خوشبختانه همدلی و همکاری هنری در کردستان بر خلاف هنرمندان خوشنویس و بعضا در تعدادی از شهرها از یک انسجام خوبی برخوردار است و بنده به سهم خود دست یک یک خوشنویسان فعلی و فعال کردستان رامی بـ*ـو*سم و خوشبختانه با اکثریت آنها ارتباطی نزدیک دارم و فکر می کنم هنرمندان خوشنویس در مقایسه با سایر هنرمندان رشته های دیگر از وحدت و همگرایی بیشتری برخوردار باشند. و انشااله این وحدت و همگرایی را درجهت اعتلای فرهنگی و اعتلای هنر خوشنویسی در کردستان پیش بریم.
* انجمن خوشنویسان استان کردستان دارای چه امکانات پیشرفته ای برای آموزش علاقه مندان به هنر خوشنویسی است؟
- انجمن خوشنویسان ایران در شهرهای کردستان وتقریبا در تمام شهرستانهای تابعه استان دارای شعبه است لیکن به لحاظ امکانات آموزشی متاسفانه به جز میز و صندلی و مکان کلاس وسایل کمک آموزشی نداریم وامکانات پیشرفته ای نیز مثل امکان برخورداری از تجهیزات الکترونیکی و رایانه ای در محرومیت قرار داریم و توان مالی انجمن پایین است .
* در حال حاضر تعداد هنرمندان فعال و غیر فعال خوشنویسی در استان چند نفر است؟
- هنرمندان فعال خوشنویسی حدودا در سنندج 40 نفر هستند که در شهرستانهای دیگر نیز این رقم به بالای 100 تا 120 نفر می رسد و غیر فعال و در حد ممتاز انجمن خوشنویسان نیز تعداد آن خوشبختانه در مقایسه با سایر استانها خوب است.
* تا کنون چه ‌آثاری در زمینه هنر خوشنویسی تالیف کرده اید واستقبال از آن چگونه بوده است؟
-تاکنون به لطف خدا توانسته ام 15 جلد کتاب را خوشنویسی کنم که 12 جلد آن چاپ شده و حتی بعضی از کتابها درحال حاضر در زیر چاپ نوبت چهل و یکم را پشت سر می گذارد بیشترین چاپ مربوط به کتابت دیوان حافظ نسخه دکتر غنی ودکتر قزوینی است با 41 بار تجدید چاپ و پس از آن رباعیات خیام و دوبیتی های بابا طاهر بی پوشش حدود هشت بار و کتابهای گلستان سعدی و مناجات خواجه عبدالله انصاری ودیوان هاتف اصفهانی رانیز نوشته ام که حدودا 20 سال قبل این کتابها در حد بسیار بالایی منتشر شد. دیوان پروین اعتصامی و رباعیات خیام به زبان کردی ترجمه (‌هه ژار) منتشر شد و خوشنویسی در هنرهای سنتی از جمله کتابهای دیگری است که نوشته ام و هنوز چاپ نشده اند اما در زمینه تالیف، کتابی ر ا در سال 62 که البته مختصر پیشینه ای از خوشنویسی در کردستان است را با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چاپ کردم و جزوه ای آموزشی خوشنویسی واکنون نیز کتاب خوشنویسی در هنرهای سنتی را در حال تهیه دارم که جنبه آموزشی دارد و برای دانشجویان رشته های هنری که جز واحد درسی آنها می باشد در حال ویراستاری وچاپ است.

* بیوگرافی کامل خود را در خصوص مدت فعالیت خوشنویسی و کسب جوایز و درجات استادی تشریح بفرمایید؟


خوشنویسان کُرد در خط نستعلیق ممتازند

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: Tabassoum و paria.m

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,238
امتیاز واکنش
64,092
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
- بسیار مختصر عرض می کنم. از حدود کلاس سوی ابتدایی به خوشنویسی علاقه مند شده ام و نزد دایی خودم استاد مهدی کمال کردستانی خط را فرا گرفتم دوران راهنمایی ودبیرستان رانیز با ارایه تمرین خوشنویسی ادامه داده ودر سال 1357 جهت تحصیلات دانشگاهی راهی تهران شدم و در انجمن خوشنویسان کار خوشنویسی را به صورت گسترده تری دنبال کردم خط نستعلیق را نزد استاد عباس اخوین و شکسته را نزد استاد یدالله کابلی فرا گرفتم در سال 1361 موفق به دریافت گواهینامه ممتاز از انجمن خوشنویسان ایران شدم در سال 1365 گواهینامه لیسانس علوم اقتصادی از دانشگاه علامه طباطبایی را دریافت کردم در فاصله سالهای 1362 تا سال 1372 بیشترین فعالیت را در زمینه چاپ آثار خوشنویسی مربوط به کتابهای خود داشتم.
در سال 1364 موفق به دریافت نخستین لوح و جایزه موزه هنرهای معاصر در تهران شدم و برایم خاطره ای خوبی بود. همچنین در سال 1361 گواهی مدرسی انجمن خوشنویسان را د رتهران دریافت کردم و شروع به تعلیم این هنر کردم پس از دریافت جایزه موزه هنرهای معاصر تهران لوحها و جوایز زیادی را درزمینه های مختلفی دریافت کرده ام که اشاره به آنها نیاز به وقت زیادی دارد و اجازه بدهید آنها را فاکتور بگیریم در سال 1385 گواهینامه فوق ممتاز انجمن را گرفتم در سال 1388 کرسی استادی انجمن خوشنویسان اهدا گردید و نهایتا در همین سال نیز آخرین رتبه هنری که درجه یک هنری(‌دکترا) را از شورای عالی هنرمندان وشاعران و نویسندگان کشور دریافت کردم در خاتمه خدمتتان عرض کنم تمام این مقامها و گواهی ها لوح و تقدیر و جایزه ها و درجات هنری وعلمی صرفا درجاتی است اعتباری و برایم صرفا ارزش معنوی دارد. آن چیزی که برایم درجه ومقام است درجه و مقامی است که از ناحیه خالق اصلی نصیبم گردد و پس از آن از جانب مردم خوب و قدرشناس و هنرپرور کردستان عطا گردد که هر آنچه دارم و پیشرفتی اگر حاصل گردیده از حمایت و تشویق های مردم مهربان و دلسوز کردستان عزیزم می باشد. انشا اله خداوند همگی ما را در جهت اعتلای فرهنگ و هنر سرزمین مادری یاری نماید.
منبع:ارشاد اسلامی


خوشنویسان کُرد در خط نستعلیق ممتازند

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: Tabassoum و paria.m
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا