خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,239
امتیاز واکنش
64,098
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
فیلم «جاندار» اولین ساخته‌ بلند حسین امیری دوماری و پدرام پورامیری در مقام کارگردان مثل هر “فیلم اولی” دیگری ویژگی‌های مثبت و منفی پُررنگی دارد که شاید در اثر کارگردانی که چندین فیلم ساخته به‌سادگی به چشم نیاید اما برای فیلم اول مهم و قابل‌توجه هستند. در ادامه، با فیلیمو شات همراه باشید تا از جنبه‌های مختلف نگاهی داشته باشیم به «جان‌دار»
مهم‌ترین ویژگیِ «جان‌دار» جسارت سازندگان در پرداختن به چنین داستان ملتهبی است. اینکه قتلی ناخواسته اتفاق اُفتاده و خواه ناخواه موضوع قصاص پیش می‌آید، داستانی تازه در سینمای ایران نیست. حتی به نحوی می‌توان گفت سینمایِ اجتماعی ایران در پرداختن به این موضوع به اشباع رسیده است. اما «جان‌دار» به جایِ سکون جاری در چنین فیلم‌هایی، مرحله‌به‌مرحله همه‌چیز را سخت‌تر و به جای تلاش برایِ حل‌وفصل کردن خصومت‌های به وجود آمده، جسورانه گره‌های داستانی را کورتر می‌کند تا همراه با پریشانیِ شخصیت‌های اصلی بیننده نیز دچار اضطرابِ سرانجام این ماجرا بشود. این ویژگی باعث می‌شود «جان‌دار» برخلاف فیلم‌های پیشین با موضوع قصاص، همواره برگی برنده برای رو کردن نزدِ بیننده داشته باشد و تا صحنه‌ پایانی بیننده را با خود همراه نگه دارد.

نقد و بررسی فیلم استرداد | طلاهای از دست رفته



مجموعه‌ای از بازیگران شناخته‌شده در کنار تیم حرفه‌ای پشت دوربین، آرزوی هر فیلمسازِ فیلم اولی است اما امیری دوماری و پورامیری نشان داده‌اند که توانایی استفاده از چنین امکاناتی را نیز دارند.



در کنار چنین فیلمنامه‌ پُرالتهابی که با دقت فصل‌بندی شده و به شکل حساب‌شده‌ای موقعیت مرکزی‌اش را گسترش می‌دهد، فیلم «جاندار» در اجرا نیز نشانه‌هایی از شهامت سازندگانش را دارد. مجموعه‌ای از بازیگران شناخته‌شده در کنار تیم حرفه‌ای پشت دوربین، آرزوی هر فیلمسازِ فیلم اولی است اما امیری دوماری و پورامیری نشان داده‌اند علاوه بر اقبال بلندشان، توانایی استفاده از چنین امکاناتی را نیز دارند. انتخابِ جواد عزتی در نقش یاسر که در طول فیلم و با کنترل و هدایت سازندگان به هیولایی غیرقابل‌کنترل تبدیل می‌شود و حامد بهداد در نقش نعیم که در ظاهرِ برادرِ بزرگ خانواده است اما عملاً رفتاری به دور از عقل و منطق دارد، انتخاب‌هایی شجاعانه برای نقش‌هایی هستند که بیننده انتظار دیدنِ آن‌ها را در چنین نقش‌هایی ندارد. به‌خصوص که این دو شخصیت به کمکِ گریم خلاقانه‌ عباس عباسی، سیمایی متفاوت پیدا کرده‌اند. به این‌ها اضافه کنید میزانس‌های صحنه‌های عروسی اول فیلم و خواستگاری یاسر در انتهای فیلم را که با وجود تعدد بازیگران حاضر در صحنه، به خوبی کارگردانی شده‌اند و به کمک تدوینِ سنجیده‌ بهرام دهقانی، خشونتِ موجود در محیط را بازنمایی می‌کنند.


نقد و بررسی فیلم جان دار

 

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,239
امتیاز واکنش
64,098
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
Jaandaar-01-768x461.png


با این حال ایراد اساسی که می‌توان به «جان‌دار» وارد کرد، پایان‌بندی عجیب آن است: پس از کش‌وقوس‌های فراوان فیلم با پایانی که هم باز به نظر می‌رسد و هم به نحوی تلخ و آزاردهنده پایان‌دهنده‌ تمامی ماجراهاست، به انتها می‌رسد. چنین پایانی چه آن را باز بدانیم و چه بسته، چندان مناسب فیلمی که در تمامی دقایق خود بیننده را تحت‌فشار قرار داده و به دنبال خود کشانده نیست. بیننده دوست دارد آنچه بناست اتفاق بیفتد را در قالب تصویر ببیند تا از غم یا یأسی که در پایانِ داستان وجود دارد به شکل بصری بهره‌مند شود. پایان دادنِ «جان‌دار» با گفتار متنی که می‌کوشد برداشتی تقدیرگرایانه از داستان را به بیننده تحمیل کند، بازتابی از کم‌تجربگی سازندگان است که هنوز تسلط کافی بر سینما و ابزار بیانی آن ندارد و تازه در حال برداشتن قدم‌های ابتدایی خود در این عرصه هستند.
فیلم «جاندار» اولین تجربه کارگردانی حسین امیری دوماری و پدرام پورامیری با نقش‌آفرینی بازیگران سرشناسی چون فاطمه معتمدآریا، حامد بهداد، جواد عزتی، باران کوثری، علی شادمان و…
منبع: فیلمو


نقد و بررسی فیلم جان دار

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا