خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

~XFateMeHX~

کاربر برتر
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
6/4/20
ارسال ها
7,079
امتیاز واکنش
10,095
امتیاز
428
زمان حضور
35 روز 22 ساعت 26 دقیقه
نویسنده این موضوع
مقدمه

در تـ*ـخت جمشید مکانی هست که در بامداد نخستین روز فروردین ماه ، هنگام بر آمدن آفتاب از پشت "کوه مهر" نخستین پرتو خورشید از روزنی یا شکافی به درون تالار و مکان ثابت نشان داری به طرزی مخصوص می‌تابد که همه ساله بتوان از روی آن ، طرز تابش نور یا پرتو خورشید را رصد و اندازه گیری کرده ، موقع صحیح چنین روزی را دوباره تعیین و اعلام داشت. خوشبختانه امروزه با شناختی که از ساختمانها و کاخها و تالارهای تـ*ـخت جمشید در دست داریم، برای یافتن چنین محل و موقعی ، به جستجوی فراوان نیاز نخواهیم داشت.

ساختمان رصدخانه

در کهن‌ترین بخش صفحه تـ*ـخت جمشید در آنجا که نخستین ساختمان در حدود سال 518 پیش از میلاد به دستور داریوش پی افکنده شده است و اکنون کاخ مرکزی ، تالار تـ*ـخت ، تالار شورا یا تالار سه دروازه خوانده می‌شود، محل و نشانه انجام گرفتن چند رصد و اندازه گیری موجود و پا بر جاست و یک یادگار دانشی بس گرانبها برای ما ایرانیان به شمار می‌رود. در میان تالار این کاخ در وسط چهار ستون ، تخته سنگی به شکل مکعب کشف گردیده که بر روی آن در وسط مربع ، یک دایره کوچک و سه خط کنده شده است. هرتسفلد کاشف این سنگ آن را "سنگ اندازه گیری" نامیده و بیش از این سخنی درباره آن نگفته است.


رصدخانه تـ*ـخت جمشید

 

~XFateMeHX~

کاربر برتر
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
6/4/20
ارسال ها
7,079
امتیاز واکنش
10,095
امتیاز
428
زمان حضور
35 روز 22 ساعت 26 دقیقه
نویسنده این موضوع
ولی پس از او نیز که مطالعات فراوانی درباره تـ*ـخت جمشید و آثار آن انجام گرفته است، با افسوس باید گفت که از سوی باستان شناسان و ستاره شناسان و دانشمندان به این "نشان سنگ" با دیده دانشی نگریسته نشده است و کسانی نیز نیندیشیده گفته و نوشته‌اند که این سنگ با نشانه و خطوطی که بر روی آن کنده شده است برای تعیین "محور" (آکس) ساختمانهای تـ*ـخت جمشید پدید آورده شده است، زیرا همه دیوارها و ستونها و جزرها در امتداد خطهای روی این سنگ ساخته شده‌اند.

اما به نظر این یک شناسایی بسیار دور و ناسنجیده و بیهوده است، زیرا اگر می‌خواستند همه ساختمانهای تـ*ـخت جمشید را در امتداد یک یا دو محور و یک جبهه بسازند یا بنیان نهادن پی و دیوارهای همین تالار چهار ستونی می‌توانستند همه ساختمانهای پس از آن را از دیوارهای شمالی و جنوبی یا شرقی و غربی آن ، سنجیده در همان محور بنیاد نهند و هیچ نیازی به این سنگ مربع و خطها و دایره آن ، آن هم در میان یک چهار دیواری سرپوشیده و پنهان از چشم و دید معماران و مهندسان که دورتر از این مکان می‌خواسته‌اند ساختمانی پی افکنند و مسلما این سنگ و نشانه‌های روی آن را نمی‌توانسته‌اند ببینند، نبود.

اکنون بر آنند که این سنگ و نشانه‌های روی آن ، یک وسیله نجومی است و برای محاسبه و رصد حرکات خورشید و اندازه گیری پرتوهای آن در آغاز بهار و پاییز ساخته شده است و علت برگزیدن محل صفحه تـ*ـخت جمشید و ساختن بناهای عظیم آن نیز با آن همه رموز و اشارات دینی و آیینی ، همه بر روی یک حساب دقیق از سوی مغان و دانشمندان و ستاره شناسان روزگار هخامنشی ، پدید آمده و همه آنها بخاطر نصب این "نشان سنگ" در این تالار و این محل بوده است و پس از آن ، بتدریج ساختمانها و تالارهایی دیگر برای برگزاری جشنهای نوروز و مهرگان و آئینهای دینی دیگر ساخته و پرداخته شده و یک چنین معبد عظیم و زیبا و شهر آئینی را بوجود آورده است.


رصدخانه تـ*ـخت جمشید

 

~XFateMeHX~

کاربر برتر
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
6/4/20
ارسال ها
7,079
امتیاز واکنش
10,095
امتیاز
428
زمان حضور
35 روز 22 ساعت 26 دقیقه
نویسنده این موضوع
نشان سنگ

خوشبختانه وجود یک آلت و وسیله نجومی ساده که بر پایه همین "نشان سنگ" و خطها و دایره وسط آن ساخته شده و در نزد ستاره شماران باستانی شناخته بوده و برای یافتن نقطه اعتدالین بکار می‌رفته است، این کشف و نظ‌ر ما این که این سنگ و علامت روی آن از روی این آلت و یا برعکس ، آن آلت از روی این "نشان سنگ" پدید آورده شده ، مسئله‌ای است که ما نمی‌دانیم، ولی در هر حال ، مقایسه این دو وسیله ، فلسفه وجود این خط و نشان را در روی سنگ در وسط تالار سه دروازه تـ*ـخت جمشید ، بخوبی آشکار می‌سازد و راز بزرگی را بر ما روشن می‌گرداند.

آلت و وسیله یی که ستاره شماران باستان زمان ، برای یافتن نقطه اعتدال ربیعی و خریفی بکار می‌بردند، "حلقه اعتدالی" نامیده می‌شد و آن را "حلقه اسکندری" نیز گفته اند، زیرا نوشته‌اند بطلمیوس ستاره شمار معروف مصری ، نخستین بار آن را در اسکندریه برای رصد ، نصب کرد. این حلقه در سطح معدل منصوب می‌شود و از روی آن رسیدن خورشید را به نقطه‌های اعتدالین بدست می‌آورند و کار دیگری از آن بر نمی‌آید، جز پیدا کردن حلول اعتدالین. پس این حلقه با دایره و خطهای سه گانه دور آن بر روی سنگ مربع در تـ*ـخت جمشید نیز همین کار را انجام می‌داده و چنانکه گفتیم یک وسیله نجومی است و شکل حلقه اعتدالی چنین است.

منبع: رشد


رصدخانه تـ*ـخت جمشید

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا