خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

FaTeMeH QaSeMi

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
گوینده انجمن
کپیست انجمن
عضویت
31/8/20
ارسال ها
3,251
امتیاز واکنش
43,154
امتیاز
443
زمان حضور
105 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
به نام خدا
روستای سهولان بیش از ۴۰۰ سال قدمت دارد. این پیشینه‌ی تاریخی را می‌توان در جای جای آن مشاهده کرد. در زبان کردی سهولان یعنی «یخ». این موضوع به خوبی سردسیری بودن این منطقه را نشان می‌دهد.
سهولان در گذشته چوپانان روستاهای یادآباد و عیسی کندی گله‌های خود را برای چریدن به طبیعت ییلاقی و مراتع غنی سهولان حرکت می‌دادند. شرایط آب و هوایی مناسب و بارش‌های کافی از سهولان منطقه‌ای خوب برای کشت دیم و در پی آن تبدیل شدن این منطقه به زیستگاه انسانی ساخت.بعد از ۴۰۰ سال هنوز زندگی در این روستا جریان دارد. زبان مردم این روستا کردی است. بر اساس سرشماری انجام گرفته در سال ۱۳۸۵ این روستا حدود ۱۸۰ نفر جمعیت داشته است.فعالیت‌های زراعی شالوده‌ی اصلی اقتصاد روستای سهولان را تشکیل می‌دهد. گندم، جو، عدس، نخود انگور، بادام، سیب و گردو برخی از محصولات تولید شده در ایران روستا هستند. در این مکان خانه‌ها به صورت متمرکز در میان دره‌ای قرار گرفته‌اند و سقف خانه‌ها مسطح است.اگر در فصول گرم به سهولان سفر کنید احتمالا دیدن میوه‌ها و سبزیجاتی که برای خشک شدن زیر آفتاب پهن شده‌اند برایتان جالب باشد.از دیگر فعالیت‌های اقتصادی روستا که ریشه در فرهنگ مردم بومی دارد می‌توان به تولید انواع صنایع دستی مانند قالی، گلیم، جوراب و جاجیم اشاره کرد که عمدتا با استفاده از مواد اولیه‌ی پشمی و دامی تولید می‌شوند.لباس‌های مشهور سنتی کردی عمده پوشش مردم روستا را تشکیل می‌دهد. از جاذبه‌های روستا باید به غار آبی سهولان اشاره کرد. لونه کبوتر (لانه کبوتر) نام دیگری است که مردم بومی به این غار داده‌اند. این نامگذاری به دلیل وجود لانه‌های کبوتر درون غار است.غار مشهور سهولان دریاچه‌ای دارد که عمق آن در برخی نقاط به ۳۰ متر هم می‌رسد. ارتفاع غار تا سطح دریاچه در بالاترین نقطه ۵۰ متر است. نکته‌ی جالب توجه تفاوت دمای بیرون و درون غار است که به حدود ۱۰ تا ۱۵ درجه هم می‌رسد.
منبع: ویکی پدیا
#تالار_گردشگری_ایران


روستای سهولان

 

FaTeMeH QaSeMi

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
گوینده انجمن
کپیست انجمن
عضویت
31/8/20
ارسال ها
3,251
امتیاز واکنش
43,154
امتیاز
443
زمان حضور
105 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
تاریخ کشف غار مشخص نیست، به این دلیل که همیشه در حوالی آن، روستاها و مناطق مسکونی بوده و مردم همواره از آن به عنوان پناهگاه و محلی برای شکار استفاده کرده‌اند؛ ولی به‌طور رسمی ژاک دمورگان همراه اهالی روستای سهولان دست به ساختن کلک (قایق چوبی کوچک) زدند و از مسیر ابی دیدن کردن و یک کروکی از غار کشیدند که ۶۰درصد با واقعیت کنونی همخوانی دارد. تاکنون حدود ۲۵۰ متر از محدوده خشکی و ۳۰۰ متر از محدوده آبی این غار زیبا کشف شده‌است. غار سهولان در درون خود دریاچه ای جای داده که گاه عمق آن به حدود ۶۰ متر می‌رسد. ارتفاع سقف غار از کف دریاچه در حدود ۵۰ متر است. دمای درونی غار نیز در مقایسه با دمای بیرن از غار قریب به ۱۵ درجه خنک تر و بین ۵ تا ۱۰ درجه سانتیگراد است. غار سهولان در زمره یکی از بزرگترین غارهای آبی ایران قرار دارد و قایق‌سواری در دریاچه آن یکی از جذاب‌ترین جاذبه‌های این غار است. آب این دریاچه‌ها از سفره‌های زیرزمینی و جوشش چشمه‌ها تأمین می‌شود. غار سهولان دارای دو ورودی است که یکی از ورودی‌ها اصلی است. در بدو ورود به غار نیز در حدود ۱۰۰ پله بتنی تعبیه شده‌است تا کار ورود به داخل غار را آسان‌تر کند.[۲]ارتفاع سقف غار تا سطح دریاچه آن به ۵۰ متر می‌رسد و عمق آب در برخی جاها به ۳۰ متر می‌رسد. اختلاف دمای درون و بیرون غار بین ۱۰ الی ۱۵ درجه‌است.

ساختار زمین‌شناسی غار:آبی-خاکی-سنگ آهک
طول مسیر آبی کشف شده :۳۰۰ متر
طول مسیر خشکی کشف شده :۲۵۰ متر
مساحت کشف شده: حدود ۲ هکتار
میانگین ژرفای آب: ۲۲ متر
بیشینه ژرفای آب: ۶۲ متر
میزان رطوبت: ۷۰٪ الی ۷۵٪
دمای درون غار: ۵ الی ۱۰ درجه سانتیگراد
نوع رسوبات: آهکی
وسعت تالار اصلی: ۵۸ متر در ۴۲ متر
ارتفاع سقف غار: ۵۰ متر
موجودات داخل چاه: کبوتر و خفاش
جاذبه طبیعی: وجود قندیلهای آهکی به اشکال مختلف
دیرینگی آثار بدست آمده از غار: هزاره دوم قبل از میلاد
ارتفاع از سطح دریاهای آزاد: ۱۷۵۱متر
موقعیت جغرافیائی: ۴۶ درجه شرقی و ۳۶ درجه و ۴۱ دقیقه عرض شمالی
سال حفاظت: ۱۳۷۹ و بر اساس مصوبه ۱۶۹ شورای عالی حفاظت محیط زیست.
تاکنون ۳۰۰ مسیر آبی در این غار کشف شده است که از این رو می‌توان آن را در میان بزرگ‌ترین غارهای آبی ایران (دومین بعد از غار علیصدر) جای داد.قلعه‌ تاریخی اوریس و مسجد قدیمی روستا از جمله دیگر جاذبه‌های آن هستند که در کنار طبیعت سرسبز و غنی و چشمه‌ساران متعدد به علاوه‌ی فرهنگ بومی جالب از این روستا مکانی عالی برای گردشگری ساخته‌اند.دسترسیمسلم است که برای سفر به روستای سهولان ابتدا باید به آذربایجان غربی و شهرستان مهاباد سفر کرد. روستای سهولان که از جاهای دیدنی مهاباد به شمار می‌رود، در فاصله‌ی ۴۳ کیلومتری شرق مهاباد واقع شده است. به مهاباد که رسیدید وارد جاده‌ی مهاباد به بوکان (جاده برهان) شوید. این روستا حدود ۳۵ کیلومتر با شهر بوکان فاصله دارد.بوکان:با عبور از تپه ماهورهای جاده برهان به روستای «عیسی کندی» خواهید رسید. در این روستا جاده به دو مسیر متفاوت تقسیم می‌شود. مسیر مستقیم شما را به بوکان و مسیر سمت راست به روستای سهولان و غار مشهور آن منتهی می‌شود. حتما دیدن این روستای پر جاذبه و زیبا را در برنامه‌ی سفر خود وارد کنید.
منبع: ویکی پدیا
#تالار_گردشگری_ایران


روستای سهولان

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا