خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

iran-behtar

اخراج شده
کاربر اخراج شده
کاربر رمان ۹۸
عضویت
9/4/21
ارسال ها
11
امتیاز واکنش
532
امتیاز
148
سن
49
زمان حضور
1 روز 16 دقیقه
نویسنده این موضوع
حدود ۲۵۰ سال قبل خلیل خان فرزند جلیل بیگ از خاندان عرب میش سرخوش قلعه‌ای به نام خودش بنا نهاد که بعدها خلیل‌آباد نام گرفت اما در حقیقت نام این سرزمین، خارزنج است که در کتب تاریخی و معتبر از آن بسیار نام برده شده‌است. شهر خارزنج در ناحیه شمالی شهر خلیل‌آباد فعلی واقع شده بود که در اثر زمین لرزه تخریب و ساکنانش در دشتهای جنوبی پراکنده و اقدام به ساخت آبادی‌های متعدد نمودند، سرانجام به دلیل وجود ناامنی‌های حاصل از حمله افغان‌ها و ترکمنها اقدام به ساخت قلعه معروف خلیل‌آباد نمودند و خلیل‌آباد مرکزیت یافت و بدین ترتیب مردم با این منطقه انس گرفته و هر روز بر جمعیت آن افزوده که در نهایت در سال ۱۳۴۳ به شهر و در سال۱۳۸۲ به شهرستان تبدیل شد.
براساس کتب تاریخی، پیشینه شهرستان به دوران زرتشت بر می‌گردد، به طوری که آثار و ابنیه زرتشتیان در اطراف شهرستان به چشم می‌خورد. اما رونق علمی وفرهنگی آن به قرون سوم و چهارم هجری که به نام خارزنج معروف بوده بازمی‌گردد.شهرستان خلیل‌آباد یکی از شهرستان‌های استان خراسان رضوی در شمال شرقی ایران است. مرکز این شهرستان شهر خلیل‌آباد می‌باشد. کندر دیگر شهر آن است. در سال ۱۳۸۵، شهرستان خلیل‌آباد تعداد ۴۵٬۰۰۸۸ نفر جمعیت داشته‌است.
خلیل‌آباد در بین دو شهرستان کاشمر و بردسکن واقع شده‌است، این شهرستان از شمال با ‌‌‌‌شهرستان کوهسرخ ، از جنوب با شهرستان بجستان، و از جنوب شرقی با شهرستانمه ولات همسایه می باشد. خلیل‌آباد در فاصله ۳۰ کیلومتری بردسکن و ۱۵۵ کیلومتری کاشمر واقع شده‌است. فاصله خلیل‌آباد تا مشهد از راه کاشمر۲۴۵ کیلومتر می‌باشد.شغل بیشتر مردم خلیل‌آباد کشاورزی است و محصول عمده در این شهرستان انگور می‌باشد، بیشتر مردم خلیل‌آباد محصول انگور خود را در خونه باغ خشک کرده و بعد ان ها را پاک میکنند و در جعبه های یک کیلو یا3 کیلو یا ۵ کیلو کرد و ان ها را سایر استان های داخلی و خارجی میفرستند.در سال‌های اخیر کشت زعفران در منطقه خلیل‌آباد گسترش پیدا کرده‌است.
منبع: ویکی پدیا
#تالار_گردشگری_ایران


شهرستان خلیل‌آباد

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • عالی
Reactions: FaTeMeH QaSeMi

FaTeMeH QaSeMi

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
گوینده انجمن
کپیست انجمن
عضویت
31/8/20
ارسال ها
3,251
امتیاز واکنش
43,153
امتیاز
443
زمان حضور
105 روز 9 ساعت 46 دقیقه
مزار امامزاده هادی شوراب
شوراب نام روستای کوچکی از توابع خلیل‌آباد است که در ۵۰ کیلومتری خلیل‌آباد قرار دارد. این روستا با جمعیتی حدود ۱۰۰ نفر آخرین روستای کویری جنوب غرب خلیل‌آباد محسوب می‌شود. مردمان خونگرم، مهمان دوست، پرتلاش و با ایمان، مشخصه‌های خوبی برای اهالی این روستا است. وجود زیارتگاه امام زاده هادی (ع) در روستای شوراب باعث شهرت این منطقه شده‌است. این زیارتگاه در طول سال به‌طور عموم و ایام خاص، به صورت ویژه از وجود زائران شیفهٔ اهل بیت استقبال می‌کند و حاجات و نیازهای سائلین خود را برآورده می‌کند. در آستانهٔ ورود به روستا گنبد زیبای امام زاده از دور نمایان می‌شود و دل‌های عاشق را به سوی خود فرا می‌خواند. امام زاده هادی (ع) منسوب به نوادگان موسی بن جعفر (ع) می‌باشند.
*مزار امامزاده قاسم ارغا:
بقعه منسوب به امام زاده قاسم در روستای ارغا از دهستان حومه بخش مرکزی در فاصله پنج کیلومتری شهرستان خلیل آباد واقع شده و بنای آن متعلق به اواخر دوران قاجار می‌باشد. به باور اهالی منطقه امام زاده قاسم (ع) فرزند ذکور حضرت موسی بن جعفر (ع) برادر امام رضا (ع) می‌باشد. این بنا دارای طرحی مستطیل شکل است و فضای داخلی آن به شکل مربعی با چهار طاق در اطراف و در ورودی و پنجره‌هایی مرتفع می‌باشد. بر روی تیزه گنبد تیزه گنبد نقاشی‌هایی ترسیم شده که احتمالاً تمامی گنبد را در بر می‌گرفته‌اند اما به علت مرمت‌های غیر کارشناسی از بین رفته‌است. ساختار معماری بنای مزبور دارای طاق‌های جناقی است و گنبد اصلی آن بر روی ساقه ای که از گوشه سازی مربع و تبدیل آن به دایره ساخته شده استوار گشته‌است.
* مزار میرآباد روستای میرآباد با حدود ۱۹۰ خانوار جمعیت، در مراسم مختلف مذهبی و معنوی در جوار امام زاده سید حسن مجالسی بر پا می‌کنند. این بقعهٔ متبرکه مورد توجه مردم زیادی از شهرستان‌ها و روستایهای اطراف آن قرار دارد و نذور بسیاری را به این بقعه اختصاص می‌دهند.
منبع: ویکی پدیا
#تالار_گردشگری_ایران


شهرستان خلیل‌آباد

 

FaTeMeH QaSeMi

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
گوینده انجمن
کپیست انجمن
عضویت
31/8/20
ارسال ها
3,251
امتیاز واکنش
43,153
امتیاز
443
زمان حضور
105 روز 9 ساعت 46 دقیقه
* مزار بی بی حور و بی بی نور جابوز زیارتگاه بی بی حور و بی بی نور در روستای جابوز از توابع خلیل‌آباد قرار دارد. جابوز با ۱۰۰۰ خانوار و جمعیتی حدود ۴۵۰۰ نفر یکی از روستای مهم منطقه است. معصوم زادگان بی بی حور و بی بی نور منسوب به موسی بن جعفر (ع) و از نوادگان این امام همام محسوب می‌شوند. این زیارتگاه مورد توجه و عنایت مردم روستای جابوز و روستاهای اطراف خلیل‌آباد و شهرستان‌های هم جوار قرار دارد و از راه‌های دور و نزدیک جهت زیارت و ارادت، گره گشایی و حل مشکلات قدم به آستانهٔ مقدس این دو بزرگوار می‌گذارند.

مزار و انبارخانه مهدی‌آباد
مسجدجامع خلیل‌آباد
قدمگاه دهنو
آبگرم معدنی خلیل‌آباد و مسیر رودخانه خارزنج و تفرجگاه‌هایی که در این مسیر قرار گرفته‌است.
هفت آسیاب (آسیاب آبی) در مسیر رودخانه خارزنج.
معماری سنتی موجود در منطقه شامل:
مسجد جامع شهر خلیل‌آباد
منازل قدیمی در مرکز شهرستان و روستاهای اطراف.
قلعه کندر
قلعه خان سعدالدین
یخدان گلی
قلعه بزنجرد
حمام قدیمی خلیل‌آباد (حمام آقا)
حوض ۴۰ پایه کندر
حوض انبارهای خلیل‌آباد و روستاها
باغ رئیسی
بند شاهی بر روی رودخانه ششطراز
پارک جنگی شمال شهر خلیل‌آباد
اردوگاه استانی شهید جعفریان
آب گرم خلیل‌آباد
از لحاظ اقتصادی شهرستان خلیل‌آباد بر پایه کشاورزی، دامپروری و صنایع دستی استوار است و سطح زیر کشت باغات انگور، انار و پسته در شهرستان۷۹۸۳ هکتار و سایر محصولات کشاورزی شامل زیره، پنبه، جو، گندم و ۰۰۰، ۴۳۵۰ هکتار می‌باشد. انگور خلیل‌آباد در سطح کشور به لحاظ کیفیت رتبه نخست و از بعد کیمت رتبه دوم را به خود اختصاص داده است. مهمترین معادن شهرستان معدن سنگ آهن، جیوه، مس، کائولن، گچ و آهک می‌باشد
شهرستان خلیل‌آباد در موقعیت جغرافیایی شرق کشور، غرب ناحیه مرکزی استان خراسان قرار گرفته و محدود است از:
شمال به شهرستان کوهسرخ
جنوب به شهرستان بجستان
شرق به شهرستان کاشمر
غرب به شهرستان بردسکن
جنوب شرقی به شهرستان مه ولات محدود می‌باشد.این شهرستان از دو بخش «مرکزی» به مرکزیت خلیل‌آباد و «ششطراز» به مرکزیت کندر تشکیل شده‌است. مساحت شهرستان ۵/۱۷۶۷کیلومتر مربع می‌باشد. جمعیت شهرستان برطبق آخرین سرشماری نفوس و مسکن (سال۱۳۸۵) ۴۵۰۰۸ نفر می‌باشد. تراکم جمعیت شهرستان ۸/۲۸ نفر در هر کیلومتر مربع می‌باشد. شهر خلیل‌آباد در ۵۸ درجه و ۱۷ دقیقه طول شرق نصف‌النهار مبدأ و ۳۵ درجه و ۱۵ دقیقه عرض شمالی از خط استوا در ارتفاع ۹۷۵ متری از سطح دریا قرار گرفته‌است.
منبع: ویکی پدیا
#تالار_گردشگری_ایران


شهرستان خلیل‌آباد

 
  • تشکر
Reactions: عروس شب

FaTeMeH QaSeMi

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
گوینده انجمن
کپیست انجمن
عضویت
31/8/20
ارسال ها
3,251
امتیاز واکنش
43,153
امتیاز
443
زمان حضور
105 روز 9 ساعت 46 دقیقه
سرزمین خلیل‌آباد که قسمتی از دشت کاشمر و حوزه آبریز کویر نمک را تشکیل می‌دهد و حتی قسمتی از کویر نمک را در محدوده خود جای داده است پایین‌ترین نقطه شهرستان در کویر نمک ۸۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد و از شمال به جنوب دارای مظاهر طبیعی متفاوتی می‌باشد. در قسمت شمالی دارای ارتفاعات نه چندان بلند به نامهای بلند کوه سیاه، کوه کمر ریخته، کوه بالا باغ و کوه خرزن به صورت کوهستانی و کوهپایه‌ای می‌باشد بلندترین نقطه این منطقه از سطح دریا ۲۱۳۱ متر ارتفاع دارد. در قسمت مرکزی پس از کاهش ارتفاعات به قسمت کوهپایه‌ای و جلگه‌ای در دشت خلیل‌آباد که قسمتی از آن نیز کویری است برمی‌خوریم در این منطقه قابل زراعت و حاصل‌خیز می‌باشد. قسمت جنوبی این ناحیه از قسمت کال شور در جنوب روستای نقاب شروع شده و به کویر نمک ختم می‌شود شامل یک منطقه کم وسعت کوهستانی با ارتفاعات کم و پوشیده شده از تپه‌های شنی و ماسه‌ای حاصل از پیشروی کویر می‌باشد.آب وهوای حاکم بر منطقه بری و خشک است. زمستانها معتدل و تابستانهای گرم و خشک را دارد حد اکثر مطلق درجه حرارت ۴۵ درجه و حداقل ۱۶ درجه زیر صفر می‌باشد این اختلاف ۶۱ درجه‌ای که در کویر نمک به بیش از این نیز می‌رسد نشان دهنده طبیعت غالب کویری منطقه خلیل‌آباد می‌باشد. بارندگی منطقه به دلیل آب وهوای گرم چندان زیاد نیست و متوسط ۱۵ ساله آن در ایستگاه هواشناسی کاشمر رقم ۱۷۹ میلی‌متر را نشان می‌دهد و همین میزان اندک بارش از انضباط و یک‌نواختی برخوردار نبوده و دارای نوسانات زیادی می‌باشد. بادهای شهرستان بر سه نوع باد می‌باشد نوع اول بادهایی که در فصول سرد سال می‌وزند که از قسمت شمال وزیده و سرد می‌باشند، دوم بادهای که از سمت شرق می‌وزند و به اعتقاد مردم محلی بارانزا می‌باشند حال آنکه بادهای بارانزا از سوی شمال غربی می‌وزند، سوم تف بادها که در تابستان از طرف جنوب منطقه کویری به شمال می‌وزند که سوزان است و همراه خود گرد و غبار و ماسه روی مزارع می‌پراکند.
منبع: ویکی پدیا
#تالار_گردشگری_ایران


شهرستان خلیل‌آباد

 
  • تشکر
Reactions: عروس شب

FaTeMeH QaSeMi

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
گوینده انجمن
کپیست انجمن
عضویت
31/8/20
ارسال ها
3,251
امتیاز واکنش
43,153
امتیاز
443
زمان حضور
105 روز 9 ساعت 46 دقیقه
. منبع آب منطقه ۱- منابع آب سطحی که در شمال به دلیل کوهستانی بودن و ضخامت سفره‌های آب چندان زیاد نیست و به صورت سیلاب بهاره وجود دارند، در ناحیه غرب شهرستان خلیل‌آباد مسیر رود خانه دائمی به نام کال ششطراز می‌باشد که پس از عبور از مناطق کوهستانی در شمال روستای ایرج آباد وارد دشت کاشمر می‌شود. رود خانه ششطراز بزرگتریت رود خانه منطقه است و کیفیت آب این رود خانه برای مصرف آب شرب و کشاورزی مناسب است. ۲-منابع آب زیرزمینی که در حال حاضر توسط ۲۶۱ حلقه چاه عمیق و یک رشته قنات جهت کشاورزی و شرب تخلیه می‌گردد.[با توجه به باران کم و نامنظم و تبخیر زیاد، به ویژه در مناطق جنوبی شهرستان پوشش گیاهی مستعدی در این ناحیه وجود ندارد. در این ناحیه تنها گیاهانی می‌توانند رشد کنند که در مقابل گرما و خشکی مقاوم بوده و با شرایط طبیعی منطقه مناسب و سازگار باشند؛ و این گیاهان با فاصله می‌باشند که می‌توان به پسته وحشی یا بنه اشاره کرد. در این منطقه به علت فوق گیاهان بایستی دارای دو ویژگی باشند. اولاً ریشه در عمیق داشته باشند. دوماً برگهایی داشته باشند که بتوانند جلوی تبخیر را بگیرند. پوشش گیاهی شهرستان در شمال به صورت کوهستانی و دارای درختان و درختچه‌های کوهپایه‌ای نظیر سرو، بادام، چنار، و درختان میوه و در مرکز ناحیه جلگه‌ای که بشتر به کشاورزی اختصاص دارد و در جنوب ناحیه کویری شهرستان که بیش از ۷۰٪ وسعت شهرستان را در اختیار دارد بعلت بارندگی کم و خشکی هوا و خاک کویری دارای گیاهانی از نوع اسپند، شور، خارشتر، و درختان گز و قیچ می‌باشد در قسمت جنوب غربی که قسمتی از کویر نمک در آن واقع است به گیاهان خاص مناطق کویری برمی‌خوریم[۳]
نقاط و جاذبه‌های گردشگری:
نقاط و اماکن مذهبی فرمانداری شهرستان.[۴]
مزار امامزاده هادی شوراب
مزار امامزاده قاسم ارغا
مزار میرآباد
مزار بی بی حور و بی بی نور جابوز
مزار و انبارخانه مهدی‌آباد
مسجدجامع خلیل‌آباد
قدمگاه دهنو.
آبگرم معدنی خلیل‌آباد و مسیر رودخانه خارزنج و تفرجگاه‌هایی که در این مسیر قرار گرفته‌است.
هفت آسیاب (آسیاب آبی) در مسیر رودخانه خارزنج.
معماری سنتی موجود در منطقه شامل:
مسجد جامع شهر خلیل‌آباد
منازل قدیمی در مرکز شهرستان و روستاهای اطراف.
قلعه کندر
قلعه خان سعدالدین
یخدان گلی
قلعه بزنجرد
حمام قدیمی خلیل‌آباد (حمام آقا)
حوض ۴۰ پایه کندر
حوض انبارهای خلیل‌آباد و روستاها
باغ رئیسی
بند شاهی بر روی رودخانه ششطراز
پارک جنگی شمال شهر خلیل‌آباد
اردوگاه استانی شهید جعفریان
منبع: ویکی پدیا
#تالار_گردشگری_ایران


شهرستان خلیل‌آباد

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا