خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

ASaLi_Nh8ay

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
6/2/20
ارسال ها
7,644
امتیاز واکنش
13,283
امتیاز
428
محل سکونت
خیابآن بَهآر | کوچه اُردی‌بهشت | پِلآکِ 1
زمان حضور
82 روز 4 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع
کشف یک سنگ مریخی عجیب تازه‌ترین خبر مربوط به مریخ نورد استقامت (Perseverance) ناسا بوده که رنگ سبز و ویژگی‌های منحصر به فرد دیگر آن توجه دانشمندان را به خود جلب کرده است.

کاوشگر استقامت (Perseverance) آژانس فضایی آمریکا اخیرا یک سنگ مریخی عجیب و سبز رنگ را پیدا کرده است. طبق اطلاعات موجود، دانشمندان هدایتگر مریخ نورد استقامت هم‌اکنون مشغول بررسی این کشف مرموز هستند.

در تابستان گذشته ناسا جدیدترین مریخ نورد خود را به مقصد سیاره سرخ فرستاد و در ۱۸ فوریه گذشته بود که این کاوشگر با موفقیت روی سطح مریخ فرود آمد. از آن زمان تاکنون، آزمایشگاه پیش رانش جت (JPL) ناسا به عنوان مرکز هدایتگر کاوشگر مشغول انجام فعالیت‌های گوناگونی برای راه اندازه و آماده به کار کردن استقامت بوده است. به علاوه، دانشمندان برای اولین بار یک پهپاد کوچک با نام نبوغ را همراه با استقامت به مریخ برده‌اند که به عنوان اولین وسیله پروازی در یک جرم آسمانی دیگر، به زودی رکوردشکنی دیگری را در صنعت هوافضا ثبت می‌کند.

با تمامی این‌ها و در حالی که هلیکوپتر مریخی نبوغ مشغول آماده شدن برای اولین پرواز خود در سطح سیاره سرخ بوده، پیدا شدن یک سنگ سبز عجیب خبرساز شده است. این سنگ در نزدیکی محل فعالیت کنونی استقامت قرار داشته و بررسی‌ها برای تعیین ماهیت آن شروع شده‌اند.

به محض یافتن این سنگ سبز روی سطح مریخ، پرتو لیزر استقامت به سمت آن هدایت شد. هنوز مشخص نیست که منشا پیدایش این جسم مرموز کجا بوده و دقیقا چه فرآیندی باعث شکل‌گیری آن شده است. هم‌اکنون دانشمندان مشغول ارائه نظریه‌های مختلف در مورد این سنگ مریخی عجیب هستند.

تصویر منتشر شده از سنگ مریخی عجیب



گفته شده که احتمالا برخورد یک شهاب سنگ با سطح سیاره سرخ باعث پیدایش جسم مورد نظر شده و یا بخشی از بسـ*ـتر سنگی منطقه کنونی حضور استقامت، تکه‌ای از محتویات عمیق خود را به سطح رسانده است. این احتمال هم وجود دارد که در گذشته‌های بسیار دور، برخورد جسمی آسمانی با سطح مریخ باعث شده تا بخشی از قسمت‌های زیر سطحی سیاره بالا آمده و سنگ مورد نظر را همراه خود آورده باشد.

دانشمندان مسئول کار با مریخ نورد استقامت می‌گویند که این تکه سنگ حدودا ۱۵ سانتی‌متر طول داشته و همان‌طور که در تصویر بالا می‌بینیم، آثار برخورد پرتوهای لیزر کاوشگر ناسا با سطح آن مشخص هستند. لیزر به کار رفته بخشی از تجهیزات ویژه‌ای با نام مسترکم (SuperCam) بوده که اطلاعات مهمی را در رابـ*ـطه با ترکیبات سطوح آنالیز شده خود در اختیار محققان قرار می‌دهد.


جمع‌آوری داده از سطح مریخ

انتظار می‌رود که داده‌هایی که از این طریق جمع‌آوری شده‌اند منشا پیدایش سنگ عجیب مریخی را مشخص کرده و به ما بگویند که آیا این شی در همان محل به وجود آمده و یا در اثر بروز فرآیندهایی پیچیده، از مکانی دیگر به آنجا رسیده است. این احتمال وجود دارد که در صورت جابه‌جا شدن سنگ از مکان اولیه خود، در گذشته‌های دور جاری شدن آب در سطح مریخ باعث انتقال سنگ‌های گوناگون به قسمت‌های مختلف سیاره شده و درنهایت چنین سنگ سبز رنگی به مکان کنونی کاوشگر استقامت رسیده باشد.

مریخ نورد استقامت هم‌اکنون درون دهانه‌ای با نام جزرو (Jezero) به دنبال نشانه‌هایی از حیات باستانی می‌گردد و احتمال قرار گرفتن اتفاقی کاوشگر در نزدیکی محل برخورد یک شهاب سنگ با سطح مریخ هم کم نیست. دانشمندان می‌گویند که در میلیاردها سال پیش دهانه جزرو محل قرارگیری دریاچه‌های عمیق و دلتای رودخانه‌ها بوده است.

در مورد عملکرد لیزر به کار رفته توسط کاوشگر هم باید گفت که با برخورد پرتوهای مورد نظر به سطح این سنگ مریخی عجیب عناصر تشکیل دهنده آن به صورت بخار به اطراف پخش می‌شوند؛ پس از این تبخیر دوربین‌ها و طیف‌سنج‌هایی که روی استقامت سوار شده‌اند بخارها را آنالیز کرده و ترکیب آن‌ها را مشخص می‌کنند.

منبع: گجت نیوز


کاوشگر استقامت ناسا یک سنگ مریخی عجیب را پیدا کرده است

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا