خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

FaTeMeH QaSeMi

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
گوینده انجمن
کپیست انجمن
عضویت
31/8/20
ارسال ها
3,251
امتیاز واکنش
43,155
امتیاز
443
زمان حضور
105 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
به نام خدا
شهرستان شاهین‌شَهر و میمه از شهرستان‌های استان اصفهان است. مرکز آن، شاهین‌شهر است، که در ۱۷ کیلومتری شمال شهر اصفهان و در حد فاصل دو اتوبان معلم و آزادگان که از دو جهت جاده اصفهان را به تهران متصل می‌کند، واقع شده‌است.شاهین‌شهر در منطقه‌ای به نام امیرآباد (حدفاصل بختیار دشت و مورچه خورت)در سال ۱۳۵۰ تعدادی از مالکین بزرگ با هدف تولید مسکن انبوه و احداث سرپناه برای مهاجرین و اتباع بیگانه شاغل در صنایع نظامی و هلیکوپترسازی و پالایشگاه اصفهان اقدام به تأسیس سازمان عمران شاهین شهر نمودند و شهر را در اراضی کشاورزی فاقد سکنه و یکی دو روستای کوچک در وسعتی حدود ده هزار و هفتاد و سه هکتار برای اسکان جمعیتی بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار نفری پایه ریزی نمودند بنیان نهاده شده و به علت اینکه نقشه آن به صورت یک شاهین بود، شاهین شهر نامیده شد. شاهین شهر در سال ۹۳ تحصیل کرده‌ترین شهرستان ایران شناخته شد. ارامنه مسیحی نیز از اقلیت‌های قومی این منطقه به‌شمار می‌آیند و از ساکنین قدیمی این شهرستان می‌باشند. زرتشتیان نیز در این شهر حضور دارند، همچنین از سایر مناطق ایران از جمله شمال کشور و نیز غرب کشور و تهران در این شهر سکونت دارند،دانشگاه صنعتی مالک اشتر و نیز هواپیما سازی ایران در این شهر قرار گرفته‌است.شهرستان شاهین‌شهر و میمه با خالص مهاجرت 18873 مهاجرپذیرترین شهرستان استان اصفهان طی دوره 90-1385 می‌باشد که بیشترین سهم در این رقم مربوط به ورود مهاجران از استان خوزستان میباشد که با توجه به ساختار فرهنگی و زیرساختهای شکل گرفته در این شهرستان این نتیجه چندان هم دور از انتظار نیست. همچنین در بررسی مهاجرت‌های انجام شده در داخل استان اصفهان، مشخص می‌شود که بیشترین مهاجر وارد شده به شهرستان شاهین‌شهر و میمه از شهرستان اصفهان بوده که به دلیل همجواری و نزدیکی مراکز این دو شهرستان به یکدیگر این نتیجه نیز قابل پیشبینی بوده است.
تاریخچه
این شهر محل سکونت خانواده ارتش ایران و ارتش آمریکا بوده‌است. دلیل این محل سکونت، ساخت هسا و فعالیت بل هلیکوپتر بوده‌است. این شهر در سال‌های بسیار دور قبل از کاربری مسکونی به مزرعه امیرآباد شهرت داشته و دارای کاربری کشاورزی بوده و یکی از مزارع تحت مالکیت آقا محمد خان برومند، از خوانین منطقه تاریخی گز بُرخوار بوده و توسط عبدالغفارخان برومند ساخته شده است. شاهین شهر را می‌توان اولین شهر جدید و از پیش طراحی شده در ایران نامید که در ۱۹ کیلومتری شمال شهر اصفهان و میان آزادراه معلم و بزرگراه آزادگان و حد فاصل منطقه بختیاردشت و امیرآباد که از دو جهت جاده اصفهان را به تهران متصل می‌کند، واقع شده‌است. به علت اینکه نقشه آن به صورت یک شاهین بود، شاهین شهر نامیده شد.
منبع: ویکی پدیا


معرفی شهرستان شاهین شهر و میمه

 
  • تشکر
Reactions: ح. عبدالهی

FaTeMeH QaSeMi

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
گوینده انجمن
کپیست انجمن
عضویت
31/8/20
ارسال ها
3,251
امتیاز واکنش
43,155
امتیاز
443
زمان حضور
105 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
تقسیمات کشوری
با جدایی بخش‌های برخوار و میمه از شهرستان اصفهان و شکل‌گیری شهرستان جدید برخوار و میمه در سال ۱۳۶۸ شاهین شهر به لحاظ موقعیت، جمعیت و اهمیت ویژه‌ای که دارا بود به عنوان مرکز شهرستان برگزیده شد و در دی ماه ۱۳۸۶ نیز پس از جدایی بخش برخوار به عنوان مرکز شهرستان شاهین‌شهر و میمه انتخاب گردید.
آب و هوا
شاهین شهر آب و هوای خشکی دارد. هوای شاهین شهر با وجود قرار گرفتن در مجاورت نیروگاه شهید منتظری، پالایشگاه و پتروشیمی و… آلودگی نه چندان زیادی دارد. ارتفاع از سطح دریای شاهین شهر ۱۵۹۵ متر می‌باشد.مساحت فضای سبز شاهین شهر بالغ بر ۳۶۰هکتار بوده و تاکنون ۱۱۳بوستان ساخته شده
سـ*ـیاست و حقوق شهروندی
حوزهٔ انتخابیه شاهین‌شهر و میمه و برخوار یکی از حوزه‌های استان اصفهان برای انتخابات مجلس شورای اسلامی است. این حوزه به مرکزیت شاهین‌شهر ۱ نماینده دارد.سال ۱۳۹۵ به دستور دادستان شاهین شهر پلیس شاهین شهر سگ های خانگی را بی توضیح از خانه ها بیرون بردند و در بیابان رها کردند.[۴]
سال ۱۳۹۹ شهردار شاهین شهر توسط شورای اسلامی شاهین شهر استیضاح شد.[۵]
مکان‌‌های تفریحی رفاهی و گردشگری
  • شاهین شهردارای سالن‌های ورزشی متعدد و یک باب زورخانه به فرم قدیمی دارد[۶]، دارای چند فرهنگ سرا است که درنقاط مختلف شهر بـ*ـو*سیله شهرداری ساخته شده‌است.
  • سالن‌های ورزشی ازجمله الزهرا و تختی واقع درخیابان مخابرات
  • ورزشگاه درخیابان اقبال لاهوری
  • ورزشگاه پوریای ولی واقع درخانه کارگر
  • سالن ورزشی بانک استان
  • چند کتابخانه که بزرگترین آن در نگارستان شهرداری واقع درضلع جنوب شرقی میدان فاطمیه قراردارد.
  • شاهین شهر دارای دو سینما است
  • برخورداری از چندین استخر
  • محلی به عنوان پیست موتور سواری برای تفریح علاقمندان به موتورسواری وجود دارد.[نیازمند منبع]
  • بـ*ـو*ستان انقلاب
  • مجموعه تفریحی،گردشگری شاهین‌شهر[۷]
صنعت و اقتصا
با توجه به اینکه دانشگاه صنعتی مالک اشتر و نیز هواپیماسازی ایران (هسا)، پالایشگاه اصفهان و پتروشیمی اصفهان، نیروگاه شهید منتظری، اسنوا گیتی پسند و شهرک صنعتی مورچه خورت و شیر پگاه و پتوی گلبافت و … شهرک صنعتی محمودآباد و ده‌ها مجتمع صنعتی بزرگ دیگر در مجاورت این شهر هستند، شاهین‌شهر از قطب‌های صنعتی و فنی استان اصفهان به‌شمار می‌آید.[۸][نیازمند منبع]پروژه میدان میوه و تره‌بار شاهین‌شهر توسط بخش خصوصی در زمین‌های ۳۰ هکتاری بهریس که در غرب شاهین شهر و حدفاصل جاده جهادآباد ۱۳۹۹ شروع شد.[۹]میمه آفتاب گردان و گیاهان دارویی خودرو از جمله محصولات شهرند.
مردم
در طول جنگ ایران و عراق شمار بسیاری از مهاجرین مناطق جنگی مخصوصا خوزستان به این شهر مهاجرت کردند.در حال حاضر این شهر اقوام فارس و لر و ترک و کرد و جمعیتی از ارامنه و آشوریها را در خود جای داده‌است.[
دانشگاه‌ها
در شاهین شهر هشت دانشگاه در رشته‌های مختلف فعالیت می‌کنند که عبارتند از
آموزشکده فنی شاهین شهر[
  • دانشگاه صنعتی مالک اشتر دانشگاه مهندسی وزارت دفاع و پژوهشکده زیر سطحی
  • دانشکده پدافند هوایی ارتش[۱۴]
  • دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهین شهر[۱۵]
  • دانشگاه پیام نور واحد شاهین شهر
  • مؤسسه آموزش عالی بنیان (غیرانتفاعی)
  • مؤسسه آموزش عالی عقیق (غیرانتفاعی)
  • مرکز آموزش علمی کاربردی دانشگاه صنعتی مالک اشتر
ترابری
این شهر یک پایانه مسافربری بیرون شهر دارد.[۱۶]پروژه قطار شهری شاهین شهر به اصفهان با همکاری شرکت چینی نورینکو انجام می‌شود و به متروی اصفهان وصل خواهد شد.
منبع: ویکی پدیا


معرفی شهرستان شاهین شهر و میمه

 
  • تشکر
Reactions: ح. عبدالهی

FaTeMeH QaSeMi

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
گوینده انجمن
کپیست انجمن
عضویت
31/8/20
ارسال ها
3,251
امتیاز واکنش
43,155
امتیاز
443
زمان حضور
105 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
مِیمه شهری است در بخش میمه شهرستان شاهین‌شهر و میمه استان اصفهان ایران. شهر میمه مرکز بخش میمه است.این شهر شمالی ترین شهر استان اصفهان میباشد که با فاصله ۸۰ کیلومتری از دلیجان واقع شده است. معنای نام این شهر "نوشیدنی ناب" است که وجه تسمیه آن وجود تاکستانهای وافر و با کیفیت بالای انگور می‌باشد که در ادوار پیش از اسلام مرکز تهیه شرابهای خاندانهای سلطنتی هخامنشی و بالاخص ساسانیان بوده است.محل مسکونی باستانی این شهر که هم اکنون قناتی بنام مزد آباد (اهورا مزدا آباد) در کنارش وجود دارد و اشاره به قدمتی بیش از دوهزار و پانصد سال برای این شهر دارد. زبان اصیل ایرانی (پهلوی) با لهجه خاصی بین مردمان این دیار در حال تکلم است که از زبانهای مرکزی ایرانیست.از نکات مهم دیگر این منطقه وجود بزرگترین زیستگاه آهوی اصیل ایرانیست.
بخش
بخش میمه شمالی‌ترین و بزرگترین بخش استان اصفهان و دارای سه شهر به نام‌های میمه، وزوان و لای بید و هفت روستای واجد حد نصاب تشکیل شورا به نام‌های زیادآباد، ازان، خسروآباد، ونداده، حسن رباط، لوشاب و موته می‌باشد. روستاهای مراوند، چغاده، رباط، قاسم‌آباد و سعیدآباد نیز روستاهای چندین خانواری این بخش محسوب می‌شوند؛ و دارای ۲۵٬۹۸۷ نفر جمعیت فعال می‌باشد.[
وجه تسمیه
وجه نام‌گذاری برای شهر میمه در نتیجه تجزیه کلمهٔ "میمه" به "می"+"مه" بوده که به معنای "نوشیدنی ناب" می‌باشد. قرینهٔ درستی این وجه تسمیه وجود تاکستان‌های فراوان در این منطقه بوده که احتمالاً مستوجب به عمل آمدن نوشیدنی انگور در قدیم می‌گردیده‌است. از لغت‌نامه‌های گوناگون و همچنین از قول مردم کنجکاو شهر میمه چنین بر می‌آید که قبل از ظهور اسلام، بر اساس عقاید دینی مردم و وفور تاکستان‌ها و باغ‌های انگور مردم به تولید «نوشیدنی و می» می‌پرداختند. عده‌ای از اهالی عقیده دارند شهر میمه در زمان بهمن پسر اسفندیار و خسرو پرویز، باغستان و میخانه درباریان بوده و «می» مصرفی درباریان هخامنشی و ساسانیان از تاکستان‌های این منطقه تهیه می‌گردید. مرغوبیت و خوش‌طعمی «می» حاصله از انگور باغات میمه باعث گردیده که نام قبلی این منطقه از «اهورامزداآباد» به «می می» محل تولید «می خوب» یا «می ماه» تغییر نام دهد. در گوشه فرش‌های دست بافت قدیمی که در این منطقه پیدا شده‌است نیز نوشته شده‌است می می. پس از گذشت زمان کم‌کم اصطلاح «می می» به میمه تبدیل گردیده‌است.
آثار تاریخی
مسجد جامع میمه دارای قدمت زیادی است از جملهٔ آثار تاریخی دیگر می‌توان به قلعهٔ بزرگ میمه اشاره کرد که متأسفانه اثری از آن دیگر به جای نیست. همچنین این شهر دارای حمام تاریخی زیبایی مربوط به عهد صفوی بانام حمام گُرده (حمام بزرگ) است. یکی از قدیمی‌ترین قنات‌های کشور به نام قنات مزدآباد با طول ۱۸ کیلومتر که در واقع رودخانه‌ای زیرزمینی است از دامنه‌های کرکس سرچشمه گرفته و با عمق میلهٔ چاه‌هایی با ارتفاع۸۰ متر آب را که کمتر در معرض تهدیدات خشکسالی نیز قرار گرفته‌است، به باغات حاصلخیز این شهر می‌رساند. این قنات با قدمتی ۲۵۰۰ساله، به عنوان یکی از قنات‌های ایران به ثبت میراث فرهنگی یونسکو رسیده‌است. دبی آب این قنات در حال حاضر ۱۲۰ لیتر در ثانیه‌است و از نظر کیفیت، براساس آزمایش‌های انجام شده توسط کارخانهٔ زمزم مشهد دارای سختی مفید و با مقیاس آب‌های معدنی برابری می‌کند.
از محصولات کشاورزی این شهر می‌توان به گندم، انگور، سیب، صیفی جات و غیره اشاره کرد. انگور میمه یکی از خوش طعم‌ترین انگورها در کشور است که حتی انگور شیراز و تاکستان (که تنها به لحاظ شهرت شهر مشهور شده‌اند) به لحاظ طعم بعد از انگور میمه قرار دارند.جشنواره قنات و قالی نیز هر ساله در میمه برگزار میشود
مشاهیر
- عبدالوهاب شهیدی خواننده در سبک سنتی ایرانی، آهنگ ساز، استاد آواز و نوازندهٔ عود (ساز) متولد ۱ مهر ۱۳۰۱
- امرالله احمدجو نویسنده و کارگردان سینما و تلوزیون ایران متولد ۱ دی ۱۳۳۴زیاد آباد میمه
- حامد زمانی خواننده پاپ و آهنگساز متولد ۲۱ فروردین ۱۳۶۷ میمه
منبع: ویکی پدیا


معرفی شهرستان شاهین شهر و میمه

 
  • تشکر
Reactions: ح. عبدالهی
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا