خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

~ROYA~

مدیر کل بازنشسته
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
10/7/20
ارسال ها
1,918
امتیاز واکنش
23,578
امتیاز
368
محل سکونت
~OVEN~
زمان حضور
104 روز 16 ساعت 52 دقیقه
نویسنده این موضوع
اشاره

متن ذیل، خلاصه ای ازبیانات مقام معظم رهبری در خصوص فساد انگیزی منافقین زیر پوشش اصلاح است که در ادامه جلسه چهاردهم تفسیر ایشان بیان شده است.

قرآن آن ها را مفسد می داند

واذا قیل لهم لا تفسدوا فی الارض قالوا انما نحن مصلحون (بقره/11) و چون به آنان گفته شود در زمین فساد نکنید گویند، ما همین اصلاح کننده ایم.

الا انهم هم المفسدون و لکن لا یشعرون (بقره/12) آگاه باشید که آنان همانند مفسدانند ولیکن نمی فهمند.

اصل این که قرآن می گوید: واذا قیل لهم لا تفسدوا فی الارض، وقتی به آن ها گفته شود در زمین فساد نکنید، خود این تعبیر حاکی از این است که قرآن آن ها را مفسد می داند، چون اگر آن ها را مفسد نمی دانست نمی گفت وقتی به او بگوئید چرا فساد می کند؟ معلوم می شود فساد می کنند و قرآن آن ها را مفسد می داند پس قبل از آنی که جمله ی: الا انهم هم المفسدون گفته بشود، خود جمله ی اول یعنی: اذا قیل لهم لا تفسدوا فی الارض نشان دهنده ی این است که آن ها در زمین فساد می کنند و بینش قرآن این است که این ها فساد است و اکنون ببینیم فساد و جریان نفاق چیست؟

اقدام کردن علیه فئه ی مسلمه و جمع مسلمان این فساد است که می شود این فساد را در سطح وسیع و طیف بزرگی مشاهده کرد و این فساد می تواند مثلاً از خرابکاری های کوچک و شایعه پراکنی که فساد است شروع بشود. کما اینکه در قرآن همین مورد ذکر شده است:

واذا جائهم امر من الا من اوالخوف اذا عوابه (83 ـ نساء)، یعنی شایعه ایجاد کردن و پراکندن براساس خبری یا تحقیر مؤمنین به قصد تضعیف روحیه آنها، یا ایجاد تردید در عقاید مؤمنین یعنی با صاحبان عقاید ضعیف روبرو شدن و در ایمان های ضعیف آن ها اختلال ایجاد کردن و با پرسش ها و بیان های نادرست، آن ها را نسبت به ایمان خودشان در تردید انداختن، می تواند رابـ*ـطه با دشمن باشد یعنی با جبهه ی دشمن و جبهه ی کفر ایجاد ارتباط کردن و با آن ها مبادله ی موجودی کردن، به آن ها خبر دادن، به آن ها راهنمایی دادن از آن ها پول گرفتن و از آن ها دستور و الهام گرفتن یا کمک گرفتن، می تواند حتی قصد جان پیغمبر کردن و تصمیم به ترور پیغمبر و ترور شخصیت های برجسته باشد، که همه ی این موارد و موارد دیگر از مثال هایی برای فساد و افساد منافقین در قرآن هست.


فساد منافقین در بیان قرآن

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: MĀŘÝM، Saghár✿ و MaSuMeH_M

~ROYA~

مدیر کل بازنشسته
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
10/7/20
ارسال ها
1,918
امتیاز واکنش
23,578
امتیاز
368
محل سکونت
~OVEN~
زمان حضور
104 روز 16 ساعت 52 دقیقه
نویسنده این موضوع
جریان نفاق در دوران نظام اسلامی

اینجا من یک بار دیگر مطلبی را که یکی دو بار گفتم یادآوری می کنم لااقل، در این مجموعه ی آیات اول سوره ی بقره، منظور از نفاق فقط آن احساس شخصی ناشی از اختلال روانی او باشد نیست، بلکه منظور جریان نفاق است و جریان نفاق را گفتیم، یعنی در درون نظام اسلامی یک مجموعه ای به قصد ضربه زدن و مخالفت کردن و توطئه کردن، زیر پوشش حق بجانب بوجود بیاید، بدون اینکه این شجاعت را داشته باشند که صریحاً اعلام کنند ما دشمنیم.

مورد دیگر باز برای افساد که در قرآن به آن اشاره شده، نفوذ در نیروهای جنگی برای شکستن مقاومت آنهاست. چون جهاد یکی از اساسی ترین مسائل یک جامعه انقلابی است که نمی تواند بدون جهاد زندگی کند، یعنی جنگ هایی را بر او تحمیل می کنند و او مجبور است دفاع کند نسبت به او سوءنیت هایی هست که مجبور است آمادگی خودش را حفظ کند و مجبور است از ملت های مظلومی که زیر سلطه ی قدرت های شیطانی هستند دفاع کند و به آن قدرت ها حمله کند همه ی این ها وجوهی برای جهاد اسلامی هستند که البته جهاد اسلامی هم تدافعی و هم تهاجمی است. پس جهاد یکی از ارکان است، و لذا نفوذ در نیروهای مجاهد فی سبیل الله و مبارزه در راه خدا سست کردن و متزلزل کردن پایه جهاد است و همه ی این ها را که انواع فساد در جامعه اسلامی و در درون نظام اسلامی است چه کسی انجام می دهد؟ آیا دشمن با چهره ی دشمن ممکن است بیاید در داخل جامعه اسلامی این کارها را انجام بدهد؟ طبیعی است که نه. پس دشمن در درون نظام اسلامی کسانی را در چهره ی خودی و در باطن بیگانه می سازد، یا اگر هستند از آن ها استفاده می کند و آن ها همان گروه منافقین و همان جریان نفاق در برابر جربان ایمان و در معارضه با جریان ایمان است.

وقتی که به آن ها گفته بشود فساد نکنید او در جواب چه موضعی می گیرد؟ قالوا انما نحن مصلحون (بقره/11) او می گوید: ما قصد اصلاح داریم قصد فساد نداریم. این حرف با دو انگیزه گفته می شود. اگر فرض کردیم آن کسی که به او می گوید تو چرا فساد می کنی، یک مؤمن است؟ جواب او که می گوید ما فقط مصلح هستیم، این به انگیزه پنهان کاری است و کار خودش را توجیه می کند، می گوید نه من مقصودم این نبود. وقتی به او بگویید شما چرا این حرف را که یک شایعه پراکنی و یک نسبت دروغ بود در فلان مجمع زدید، یا در فلان مقاله یا در فلان کتاب نوشتید؟ می گوید مقصود من این نبود که شما خیال کردید، (ممکن است با انگیزه باشد).

و انگیزه ی دوم این است که، او در درون خودش یک تصور باطلی که این کار، کار درستی است و این در صورتی است که آن کسی که به او می گوید تو چرا فساد می کنی جزو افراد خودی باشد، یعنی یک منافق دیگری به این منافق می گوید: چرا شما شایعه پراکنی می کنی؟ چرا نسبت دروغ می دهی؟ چرا با دشمن تماس می گیرید؟ چرا روحیه را تضعیف می کنید؟ چرا مؤمنین را تحقیر می کنید؟ وقتی گفته بشود چرا این کارها را انجام می دهید، و این فسادها را چرا می کنید؟ می گوید تو نمی فهمی مصلحت مردم در این است که من این کار را بکنم، ما داریم اصلاح می کنیم، یعنی یک معیار واژگونه ای را بر ذهن خودش حاکم می کند و بر اساس آن قضاوت و حکم می کند، چون او حقیقت ایمان مردم و هدف های والای حرکت مسلمین را درک نمی کند!


فساد منافقین در بیان قرآن

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: MĀŘÝM، Saghár✿ و MaSuMeH_M

~ROYA~

مدیر کل بازنشسته
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
10/7/20
ارسال ها
1,918
امتیاز واکنش
23,578
امتیاز
368
محل سکونت
~OVEN~
زمان حضور
104 روز 16 ساعت 52 دقیقه
نویسنده این موضوع
او فکر می کند این کاری که دارد انجام می دهد کاری است براساس صلاح، البته اگر خود او هم دقت و تعمق بکند (که این حالا در فقرات بعدی بیشتر مورد توجه قرار می گیرد) و منصفانه به حوادث و مسایل نگاه کند، تصدیق خواهد کرد که کار او چیزی جز فساد انگیزی نیست، اما چون تعمق نمی کند و چون نگرش او به کارها از روی انصاف نیست و چون محصور احساسات غلط و تعصب های نادرست و اندیشه های کج خودش هست، فکر می کند این کار اصلاح است. و لذا قرآن با این روش برخورد می کند و می فرماید:

الا انهم هم المفسدون (بقره/11) بدانید که این ها به معنا و در حق مفسد هستند و فساد برانگیزند، پس این کسی که فکر می کند دارد به نفع جامعه، یا به نفع کشور و یا به ادعای خودش بر فلان ارزش که از نظر او معتب است تلاش می کند، در حقیقت او دارد فساد می کند و بر خلاف مصالح مردم حرکت می کند، او دارد زیر پای ملت را سست می کند و زمینه تسلط دشمن را فراهم می نماید، او حتی علیه خودش دارد حرکت می کند. ولکن لایشعرون (بقره/12) اما حقیقت قضیه اینست که نمی فهمد.

فساد انگیزی منافقین زیر پوشش اصلاح

یعنی شما آنجا که یک حرکت عمومی مردم را به سمت هدف های والایی در نظر می گیرید، مثل همین حرکتی که ملت ما در انقلاب شروع کردند و تا امروز ادامه دارد، این، حرکت به سمت اهداف پذیرفته شده ی انسانی است، یعنی اهداف انقلاب ما فقط در چارچوب بینش های مذهبی محدود نمی شود امروز آنچه را که یک ملتی با این عظمت، انقلابی را فراهم آورده و دارد در راه آن تلاش می کند، این مورد تائید و تصدیق افکار انسان هایی است که حتی از مذهب یا از اسلام هم اطلاع درستی نداشته باشند، اما دارای بینش سالمی باشند و از روی صفا نظر بدهند، حتی این ها هم این هدف ها را تائید می کنند.

برای یک ملت: هدف استقلال، هدف رها شدن از سلطه ی قدرت های بیگانه، هدف رسیدن به ارزش های اخلاقی و هدف آلوده نبودن به کالاهای فاسد و پس مانده ی فرهنگ فاسد غربی و (که امروز در اروپا و امریکا خودشان به ستوه آمده اند) سر باز زدن از این ها و سرتافتن از این ها، هدف های والایی است، که اگر کسی بتواند با یک بینش منصفانه حرکت و جهاد و مقاومت این مردم را مشاهده بکند تائید می کند که اگر سنگی جلو پایشان انداخته شد، این فساد انگیزی است و عیناً صحنه ای است از آنچه در صدر اسلام وجود داشت، و مطابق با همان نسخه ی اصل است، در آنجا هم همین طور بود، مسلمان ها یک حرکتی را با راهنمایی وحی به سمت ارزش های انسانی با تلاش مخلصانه شروع کرده بودند، که البته (بدون راهنمایی وحی همه ی این خطوط برای انسان روشن بشود و هدف ها را بشناسد و حرکت کند، امکان ندارد) با سختی ها هم ساخته بودند و برابری را بین خودشان برقرار کردند، نسبت به آنچه که کجی بود سرسخت بودند و با تمام وجود با زشتی و بدی و ظلم مبارزه می کردند و به زخارف دنیا، یعنی آن چیزی که میل انسان و هواهای انسانی، او را می طلبد به چشم یک اصل نگاه نمی کردند.


فساد منافقین در بیان قرآن

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: MĀŘÝM، Saghár✿ و MaSuMeH_M

~ROYA~

مدیر کل بازنشسته
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
10/7/20
ارسال ها
1,918
امتیاز واکنش
23,578
امتیاز
368
محل سکونت
~OVEN~
زمان حضور
104 روز 16 ساعت 52 دقیقه
نویسنده این موضوع
و لذا وقتی یک حرکت، با این هدف صحیح وجود دارد، آن کسی که دارد در راه این حرکت سنگ می اندازد، یعنی آن منافق که با یهودیان و با کفار مکه یا با کشور امپراطوری روم آن روز ارتباط داشت، این فساد به بار می آورد و کارش یک کار فساد انگیزی بود. بنابراین: قرآن قاطع می گوید: این ها مفسدند، اما خودشان نمی فهمند و ملتفت نیستند، لذا به خیال خودشان دارند کار خوب می کنند و شما نمونه هایی از این دست می توانید کسانی را در جامعه ی کنونی خودمان مشاهده کنید که چیزی می گویند چیزی می نویسند یا کاری می کنند، که در جهت مقابله با این هدف و با این حرکت است و خیال می کنند این یک اصلاح است و یک حرکت به نفع مردم یا به نفع کشور است، در حالی که وقتی با بینش درست نگاه کنید، می بینید درست در جهت مصالح دشمنان و جهت عکس مصالح ملت است.

خود بزرگ بینی منافقین

واذا قیل لهم امنوا کما امن الناس قالوا انؤمن کما آمن السفهاء. (بقره/13) و چون به آنان گفته شود ایمان آورید، چنانکه مردم ایمان آورده اند می گویند: آیا ایمان بیاوریم چنانکه نابخردان ایمان آورده اند؟

الا انهم هم السفهاء ولکن لایعلمون. (بقره/13): آگاه باشید آنان خود نابخردند. ولی نمی فهمند یا نمی دانند.

این هم باز یک خصوصیت دیگر است، یعنی خودبزرگ بینی و توده ی مردم را نابخرد به حساب آوردن و تحقیر قشرهای مردم که این، هم آن روز، و هم در همه ی اعصار تطبیق می کند با کسانی که از اندکی دانش و معرفت برخوردارند چه روشنفکر دینی چه روشنفکر غیر دینی، به مردم با نظر تحقیر نگاه می کند و ما در جامعه ی خودمان از این قبیل داشتیم و همچنان متأسفانه هنوز هم داریم، وقتی به این توده های مردم که با عشق و اخلاص برای دفاع به جبهه های جنگ می شتابند نگاه می کند این ها را تحقیر می کند، به مراسم مردم و به باورهای مردم با نظر تحقیر نگاه می کند.

اگر به او گفته بشود: چرا شما در جمع مردم وارد نمی شوید و چرا با آن ها هم آوا و هماهنگ و هم گام نمی شوید؟

می گوید: آیا من با این ها هم آوا بشوم؟!

ملت را و توده های مردم را نابخرد می داند! در حالی که ممکن است توده های مردم بی سواد، یا احساساتی باشند، اما نابخرد نیستند و در همه ی ادوار همه ی کارهای بزرگ که حاکی از عزم و اراده ی ملی بوده، به دست توده های مردم انجام گرفته، همان طور که ما در انقلاب خودمان دیدیم مردم جلوتر از روشنفکران و صاحبان داعیه حرکت می کنند. البته اینجا منظورم از روشنفکر فقط روشنفکر فکلی نیست بلکه همه ی کسانی که به نوعی با کتاب و با فکر و با فرهنگ ارتباط و سروکار دارند که در بینشان هم عمامه ای، هم روشنفکر فکلی و هم آدم های اهل کتاب و اهل معرفت، استاد، دانشجو و غیر و ذالک، هم آن روز بوده و هم امروز هست.


فساد منافقین در بیان قرآن

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: MĀŘÝM، Saghár✿ و MaSuMeH_M

~ROYA~

مدیر کل بازنشسته
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
10/7/20
ارسال ها
1,918
امتیاز واکنش
23,578
امتیاز
368
محل سکونت
~OVEN~
زمان حضور
104 روز 16 ساعت 52 دقیقه
نویسنده این موضوع
شما ببینید هم اکنون در داخل سرزمین های اشغالی فلسطین آن کسانی که دارند مقاومت می کنند چه کسانی هستند؟ آحاد توده های مردم که البته در بینشان افراد با فرهنگ و با فکر و عالم دینی و عالم غیر دینی هم وجود دارد، اما همان چیزی را که روشنفکر می خواهد بفهمد، آن زن بی سواد خانه دار که هیچ درسی هم نخوانده آن را احساس کرد و از خانه آمد بیرون، جوانش را هم داد، که اگر این را عمیقاً درک نمی کرد جوانش را نمی فرستاد، شما مشاهده کردید در همین مقاومت عمومی مردممان در جنگ که از اقصی نقاط روستاهای کشور، یک عده ای حرکت کردند آمدند ممکن است وقتی با او روبرو می شود ببیند که او سواد و معلوماتی هم ندارد، اما یک نکته ای را به روشنی و وضوح درک کرده است و آن اینکه امروز روزی است که هرکس باید با تن و جان خود در راه این آرمان عمومی به دفاع برخیزد، این را او درک کرده، یعنی این از جمله مصداق های حکمت است، حکمتی که متأسفانه درس خوانده ها آن را کمتر می فهمند و در عمل وارد نمی شوند. من در این زمینه بعضی از روشنفکرها را دیده ام که در تصورات هنری خودشان مطلب را درک کرده اند و حتی گنجانده اند لکن نتوانستند با مردم حرکت کنند. قبل از انقلاب من یک نمایشنا مه ای مال یکی از این نمایشنامه نویس های ایرانی دیدم که نمی خواهم بگویم. این نمایشنامه نقش روشنفکر را نشان داده بود که در عمل پشت سر مردم قرار می گیرد (یعنی همان مردمی که بینش او را ندارند) این شخص مذهبی نبود، غیر مذهبی و اتفاقاً ضد انقلاب هم بود. لکن این حقیقت را درک کرده بود. به هرحال همین آدم منافق که الان سـ*ـینه اش را سپر کرده در مقابل جریان حق ایستاده همان طور که گفتیم: آن وقتی که با دل خودش خلوت کند حقیقت را پیدا می کند، حتی آن وقتی که پای منافع شخصی اش در میان نباشد ممکن است حقیقت را بر زبان هم بیاورد. و این شخص درست تصویر کرده بود. در یک وقتی که حالا پای منافعی هم در میان نبود و مسئله ای نبود، روشنفکر چیزی را که عامه ی مردم نمی بینند می بیند، چون بالاخره روشنفکر است و اطلاعات و معلوماتی دارد، بینشی دارد که عامه مردم ممکن است از آن محروم باشند، اما آنچه را که می بیند، براساس آن و به اقتضای او گام برنمی دارد و عامه ی مردم ممکن است این حرف را که از او بشنوند وقتی در دلشان جایگزین شد، بر اساس او احساس می کنند که باید حرکت کنند و می فهمند اینجا جای حرکت کردن است، که این درک صحیح و هوشمندی واقعی است. لهذا نابخردی از آنِِ آن کسی است که این نکته را درک نمی کند و بنابراین: او مردم را تحقیر می کند.


فساد منافقین در بیان قرآن

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: MĀŘÝM، Saghár✿ و MaSuMeH_M

~ROYA~

مدیر کل بازنشسته
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
10/7/20
ارسال ها
1,918
امتیاز واکنش
23,578
امتیاز
368
محل سکونت
~OVEN~
زمان حضور
104 روز 16 ساعت 52 دقیقه
نویسنده این موضوع
قالوا انؤمن کما امن السفهاء: او که مردم را تحقیر می کند بر اثر دلبستگی نفسانی و تعصب ها نتوانسته آن حقیقتی را که مردم درک کردند درک بکند. خود را از آن ها برتر فرض می کند و در رتبه ی بالاتری می گذارد، اما در حقیقت اشتباه می کند. قرآن می گوید:

الا انهم هم السفهاء ولکن لایعلمون: این ها خودشان نابخردند اما نمی دانند و حقیقت هم همین است. این هم یک بخش دیگری از ترسیم چهره ی منافق بود که در این آیات خواندیم و لازم است این مطالبی را که گفته می شود فکر کنید و کاری کنید که در ذهنتان عمق پیدا کند. بسیاری از مطالب هست که الفاظ توانایی بیان آن ها را ندارند، و لذا در قالب الفاظی بیان می شود که بعد شما باید در آن الفاظ تعمق و تأمل کنید و به عمق مطلب برسید، به خصوص آیات مربوط به نفاق در این بخش از قرآن، یعنی اول سوره بقره، همان طور که عرض کردم، اشاره است به یک جریانی که آن روز مسلمان ها با آن جریان مواجه بودند و امروز هم، ما در داخل کشور با آن مواجهیم و در کشورهای اسلامی هم عیناً همین جریان امروز هست یعنی هر جایی که حرکت اسلامی کم و بیش به وجود آمده، مثلاً در کشورهای اسلامی شمال افریقا همین جریان و خصوصیات را عیناً در آن جا مشاهده می کنید، حالا شاید مطبوعات و مطالب و نوشته های شان را که دست شما به آن ها نمی رسد یا خیلی کم می رسد ما بیشتر این ها را می بینیم که عیناً وجود دارد، یعنی برای صف بندی و مقابله کردن با جریان حق، صدها شیوه برگزیده می شود، و همه ی این شیوه ها همان فسادی است که در اینجا آمده: لا تفسدوا فی الارض: و یکی از این شیوه ها همین تحقیر مردم و تحقیر مؤمنین است و آن ها را در سطح پائین تری از معرفت انگاشتن و آن ها را رد کردن.


فساد منافقین در بیان قرآن

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: MĀŘÝM، Saghár✿ و MaSuMeH_M
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا