خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

*KhatKhati*

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
16/7/20
ارسال ها
2,693
امتیاز واکنش
9,215
امتیاز
233
محل سکونت
گلنمکستان
زمان حضور
63 روز 21 ساعت 58 دقیقه
نویسنده این موضوع
اگر از طراحی لـ*ـذت بـرده و عاشق ساخت و ساز هم هستید، شغل مهندسی معماری می تواند برای شما ایده آل باشد.



معماری چیست ؟
معماری، هنر و فن طراحی و ساختن بناها، فضاهای شهری و دیگر فضاهای درونی و بیرونی برای پاسخ هماهنگ به نیازهای کارکردی و زیباشناسانه است.


معماری هنر و ذوق است !
معماری بیش از اینکه تکنیک و فن باشد، هنر و ذوق است. در واقع می توان گفت ظاهر و نمای شهرها را مهندسان معمار می سازند. معماری، که برخی آن را مادر هنرها می دانند، قدمتی بسیار طولانی در تاریخ دارد و در ایران نیز به سال ها پیش از اسلام باز می گردد.


مهندس معمار چه کار می کند ؟
کسی که طراح و سازنده بناها و ساختمان ها می باشد، مهندس معمار است. مهندس معمار، نقشه های ساختمان های جدید و برنامه بازسازی و محافظت از ساختمان های قدیمی را طراحی می کند. همچنین کار مهندس معمار طرح ریزی ترکیب و نحوه قرار گیری مجموعه ای از ساختمان ها و فضاهای اطراف آنها نیز می باشد. او این کارها را با تکیه بر علم مهندسی، ذوق هنری و شناختی که از فرهنگ، آداب و رسوم، جغرافیای انسانی و طبیعی محل مورد نظر خود دارد، انجام می دهد.



نمونه فعالیت های مهندس معمار ...
مهندس معماری می‌تواند در زمینه‌های زیر فعالیت کند :

  • طراحی (تک بنا یا مجموعه زیستی کوچک)، از طراحهای اولیه تا مراحل اجرایی کار و طراحی اجزا و عناصر تشکیل دهنده بنا
  • رهبری و سرپرستی دفاتر مشاور معماری (مهندسی مشاور(
  • نظارت عمومی و عالی بر صحت انجام کار در عملیات اجرایی ساختمانی (مهندسی ناظر)

  • مدیریت و هماهنگی اجرایی پروژه‌های معماری (مدیریت پروژه)

  • تأسیس و سرپرستی مؤسسات پیمانکاری و احداث ساختمان

  • همکاری با کلیه متخصصینی که کار آنها به نحوی با ساماندهی محیط زیست مرتبط است. مانند اکولوژیست‌ها، جغرافی دانان، اقلیم شناسان، برنامه ریزان اقتصادی و اجتماعی و…

  • طراحی پارک‌ها و میادین شهری و محوطه سازی آنها

  • مشارکت در پروژه‌های برنامه ریزی و طراحی شهری و شهرسازی

  • طراحی تک بناها در مقیاس کوچک و انجام دکوراسیون داخلی

  • انجام کارهای پژوهشی و آموزشی در زمینه طراحی فضا

دقت، نظم، خلاقیت و ....
مهندس معمار باید روش مند و منطقی باشد. همچنین باید برنامه های طراحی و نقشه کشی کامپیوتری را بداند و بتواند در شرایط کاری پرفشار کار کند. مهندس معمار باید فردی دقیق، منظم و خلاق باشد و با تکیه بر قدرت تجسم، ذوق هنری و علم مهندسی خود به طراحی نقشه ی ساختمان های مختلف بپردازد.


تفاوت کار مهندس عمران و مهندس معمار
کار مهندس معمار با مهندس عمران در گرایش سازه شباهت هایی دارد. اما یک تفاوت اساسی بین آنها این است که مهندس عمران در طراحی بنا صرفا به اصول فنی توجه می کند ولی مهندس معمار علاوه بر اصول فنی، به جنبه های زیبایی شناختی، روانشناسی و فرهنگی آن بنا نیز توجه دارد. مهندس معمار معمولا بر اساس ایده های فردی، نیازهای جامعه، قوانین و مقررات موجود و خواست و سلیقه کارفرما، کار طراحی ساختمان ها و بناها را انجام می دهد.

ساعت کار مهندس معمار
معماری مانند بسیاری از مشاغل نیست که بتوان ساعات کاری مشخصی برای آن تعریف کرد. مهندس معمار به طور مداوم با کار خود درگیر بوده و ساعت کاری برای او خیلی معنایی ندارد. محل کار مهندس معمار در دفاتر کاری و در محل پروژه های ساخت و ساز است و در محل پروژه باید از لباس های ایمن از جمله کلاه و کفش مجهز استفاده کند.


نیاز جامعه امروز ایران به مهندسین معمار
صنعت ساخت و ساز کشور دچار مشکلاتی است. از مهم ترین ها آنها می توان به از دست دادن هویت ملی و تاریخی معماری ایرانی و اسلامی و عدم استفاده از دستاوردهای این معماری اصیل و در کنار آن عدم استفاده صحیح از یافته ها و دستاوردهای استاندارد معماری نوین نام برد. به عنوان مثال هنوز مشکلات اساسی از جمله عدم استفاده از سیستم های تهویه مناسب، عدم توجه به لزوم متناسب بودن موقعیت جغرافیایی ساختمان با ویژگی های آن، استفاده از طرح هایی که فضای پرت و غیرقابل استفاده در ساختمان را زیاد می کند و ... در ساختمان سازی ما وجود دارد. برای رفع این مشکلات نیاز به تدبیر و اقدام مسئولان و همکاری متخصصان این حوزه از جمله مهندسان معمار می باشیم.





وظایف مهندس معمار
مهندسین معماری با توجه به اینکه در چه محیط های کار می کنند دارای وظایف مختلفی می باشند. ما در اینجا مهمترین وظایف آنها را به صورت طبقه بندی شده اشاره کرده ایم. هر یک از مهندسین معماری با توجه به اینکه در چه محیطی و چه شرکت یا سازمانی فعالیت می کنند چند وظیفه از وظایف زیر را بر عهده دارند.
  • یافتن پروژه جدید از طریق بازاریابی و دادن توضیحات لازم برای مشتری

  • مشورت با مشتری برای تعیین نیاز مشتری و الزامات لازم برای ساختمان ها

  • بررسی و تحلیل شرایط و خصوصیات زمین و محوطه ساخت و ساز

  • تعیین خصوصیات فیزیکی و کمی طرح همراه با تخمین مواد و تجهیزات لازم و هزینه یابی و زمان بندی اولیه پروژه

  • تهیه طرح ها و نقشه های پروژه با استفاده از نرم افزارهای طراحی و مدلسازی کامپیوتری

  • همکاری با سایر مهندسان از جمله مهندسان تاسیسات مکانیک، مهندسان برق و ... در انجام محاسبات فنی و تاسیسات مکانیکی و برقی و ...

  • نظارت بر کار تکنسین ها و کارگران

  • بستن قرارداد با پیمانکاران

  • مدیریت پروژه های ساخت و ساز

  • بازدید از محل پروژه برای اطمینان یافتن از پیشرفت آن مطابق با برنامه

انجمن رمان‌نویسی
رمان۹۸


همه چیز درباره معماری

 
  • تشکر
Reactions: SAEEDEH.T

*KhatKhati*

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
16/7/20
ارسال ها
2,693
امتیاز واکنش
9,215
امتیاز
233
محل سکونت
گلنمکستان
زمان حضور
63 روز 21 ساعت 58 دقیقه
نویسنده این موضوع
معرفی رشته معماری و آینده شغلی این رشته

زمان انتخاب رشته دانشگاهی برای همه ی کنکوری های عزیز فرارسیده است. از این رو بر آن شدیم تا به معرفی رشته معماری و آینده شغلی این رشته بپردازیم. اطلاع از رشته ای که انتخاب خواهید کرد و آمادگی ذهنی از آن به شما در انتخاب صحیح و پیشرفت های تحصیلی کمک بسیاری می کند. همواره به خاطر داشته باشید، برای انتخاب یک رشته تنها آشنایی با آن مهم نیست. رشته مهندسی معماری در زیر گزوهی رشته نظری ریاضی فیزیک قرار دارد اما در واقع معماری یک هنر است و مباحث درسی این رشته تلفیقی ست از فن و هنر!


معماری

معرفی رشته مهندسی معماری
کمی ذوق هنری، قدرت خلق یک اثر نو، تخیل قوی و روحیه کار گروهی، همه ی آن چیزی ست که شما برای معمار شدن نیاز دارید. اگر به هنر علاقه مندید و قدری با فن مهندسی ساختمان آشنایی دارید معماری رشته ایده آل شماست. این رشته تلفیقی ست خارق العاده از فن و هنر و قدمتی بسیار طولانی در تاریخ ایران و جهان دارد.

مهندس در لغت به معنای هندسه دان، به شخصی گفته می شود که با هندسه و مباحث هندسی سر و کار دارد و معمار هنرمندی ست که به کمک مباحث هندسی بنایی خلق می کند که گاه تا هزاران سال باقی ست و هویت یک جامعه به شمار می رود.

در گذشته به جای کلمه معمار، از مهراز استفاده می‌کردند. معمار فردی است که تفکرات ناب و خلاقانه خود را بر اساس تعاریف مختلف با توجه به فرهنگ – سبک معماری منطقه – اقلیم – دید و منظر مناسب – کاربری فضا و فاکتورهای مهم دیگری اتود می‌زند. معماری یکی از هفت هنر اصلی است و معمار هنرمند است و آثار او در زمره آثار هنری بررسی می‌شود. او باید دارای قدرت تجسم بالا، ذوق هنری و خلاقیت باشد و عناصر زیبایی شناختی بصری را بشناسد.

پیشینه معماری ایران به حدود ۱۰۰۰ سال پیش از اسلام می‌رسد و پس از ظهور این دین نیز تاکنون شاهد بیش از ۱۴۰۰ سال معماری ایرانی- اسلامی هستیم. از قدیم‌الایام معماری ایران دارای دو نظام کلی آموزش بوده است. یکی از این دو، نظام آموزش سنتی معماری است، که ریشه در قرون و اعصار دارد و انتقال اطلاعات و مفاهیم در ان به‌صورت سـ*ـینه به سـ*ـینه، مدیدی و مدادی انجام پذیرفته است و نظام دوم، با ظهور مدارس معماری در ایران و تحت عنوان نظام آموزشی آکادمیک و کلاسیک به وجود آمده است. اهمیت بازشناسی آموزش معماری در کشور نیز آنجا بیشتر جلوه می‌نماید، که غالباً در مقام مقایسه معماری و معماران معاصر با معماری و معلمان گذشته بر می‌آییم. این در حالی است که معمار معاصر را محصول آموزش دانشکده‌های معماری امروزی و معمار گذشته را حاصل آموزش سنتی معماری می‌پنداریم.


معماری

معمار چه می کند؟
کسی که طراح و سازنده بناها و ساختمان ها می باشد، مهندس معمار است. مهندس معمار، نقشه های ساختمان های جدید و برنامه بازسازی و محافظت از ساختمان های قدیمی را طراحی می کند. همچنین کار مهندس معمار طرح ریزی ترکیب و نحوه قرار گیری مجموعه ای از ساختمان ها و فضاهای اطراف آنها نیز می باشد. او این کارها را با تکیه بر علم مهندسی، ذوق هنری و شناختی که از فرهنگ، آداب و رسوم، جغرافیای انسانی و طبیعی محل مورد نظر خود دارد، انجام می دهد. معمار کسی که معماری می‌کند. طراح اوست و نظارت مستقیم بر فعالیت دیگر مهندسین عمران – تأسیسات الکتریکی – تأسیسات مکانیکی دارد. در واقع معمار ناظر نهایی و هماهنگ کننده کلیه نقشه‌های یک بنا شامل نقشه‌های معماری و طراحی – نقشه‌های محاسبات سازه‌ای و نقشه‌های تأسیساتی می‌باشد.

تفاوت رشته معماری و عمران
برای مقایسه بهتر این دو رشته شما یک انسان را در نظر بگیرید. این انسان نیازمند به اسکلت، گوشت، مو، ناخن و …. میباشد. بخشی که مربوط به اسکلت انسان است به طور مستقیم می توان به مهندس عمران نسبت داد و بخش ظاهری آن نظیر پوست و مو را به مهندس معمار.
در ساختمان سازی تصمیم گیری در زمینه اسکلت سازه نظیر تیرها، ستون ها، بادبندها، پی و … بر عهده مهندس عمران است و تصمیم گیری در زمینه نمای ساختمان، پلان های طبقات، دکوراسیون داخلی و …. بر عهده مهندس معمار است. البته در کل یک تعامل هم باید بین این دو وجود داشته باشد تا خواسته های دو طرف با هم تناقض پیش نیاورد.

هیچ وقت ما نمی توانیم دو تا چیز غیر همجنس رو باهم مقایسه کنیم و این سوال که عمران بهتر است یا معماری کاملا اشتباهی ست زیرا عمران و معماری از یک جنس نیستند که بتوان آن دو رابا هم مقایسه کرد . مهندسی عمران رشته ای از رشته های فنی مهندسی و معماری در مجموعه هنر قرار دارد که به قول معمارها این دو در یک اشل نمی گنجند.

تنها وجه مشترک این دو رشته در اینه که هر دو با ساختمان و ساخت و ساز بنا سر و کار دارند. مهندس عمران پروژه های بزرگ زیادی رو بر عهده می گیرد. پروژه هایی مانند سدسازی، راه سازی و … . اما عظیم ترین پروژه های یک معمار می تواند طراحی یک شهرک توریستی، یک هتل، فرودگاه، بیمارستان و … باشد.


معماری

روند کار مهندس معمار
اغلب افرادی که با این دو رشته آشنایی زیادی ندارند، کار مهندس معمار را از وظایف مهندس عمران می دانند و حال آنکه این دو رشته وظایف متفاوتی را در تهیه نقشه های یک ساختمان به عهده دارند.

برای ساخت هر سازه ای ابتدا باید نقشه های آن تهیه گردد. نقشه های یک ساختمان به دو دسته نقشه های معماری و نقشه های سازه تقسیم می شوند. نقشه های معماری باید قبل از نقشه های سازه و توسط مهندس معمار طراحی شوند. البته برای ساختمان های کوچک مهندس عمران نیز می تواند نقشه های معماری را خودش طراحی کند. همانطور که مهندس معمار نیز در ساختمان های کوچک می تواند نقشه های سازه را خودش طراحی کند. ولی در سازه های بزرگ مثل برج های مسکونی یا تجاری، بیمارستان، دانشگاه و … نقشه های معماری باید توسط مهندس معمار طراحی شوند.

نقشه های معماری شامل پلان های مختلف ساختمان، برش و نمای ساختمان می باشد. محل و مشخصات کاربری ها (برای ساختمان مسکونی مثلا آشپزخانه، اتاق خواب، هال، اتاق نشیمن و …) در این نقشه ها مشخص می شوند.

نقشه های سازه که توسط مهندس محاسب که یک مهندس عمران (و یا مهندس معمار برای ساختمان های کوچک) است، طراحی می شوند. این نقشه ها شامل جزئیات و نحوه اجرای اسکلت و اجزای سازه ای است.

انجمن رمان‌نویسی
رمان۹۸


همه چیز درباره معماری

 
  • تشکر
Reactions: SAEEDEH.T

*KhatKhati*

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
16/7/20
ارسال ها
2,693
امتیاز واکنش
9,215
امتیاز
233
محل سکونت
گلنمکستان
زمان حضور
63 روز 21 ساعت 58 دقیقه
نویسنده این موضوع
معرفی رشته معماری

معرفی رشته معماری
معماری سبک طراحی و شیوه ساخت و ساز ساختمان‌ها و دیگر سازه‌های فیزیکی است. رشته معماری با توجه به ماهیت هنری و نقش مهمی که خلاقیت هنری در آن ایفا می کند اساساً با سایر رشته های مهندسی متفاوت است.

سرپوش آموزشی - معماری چیست؟ معماری، هنر و فن طراحی و ساختن بناها، فضاهای شهری و دیگر فضاهای درونی و بیرونی برای پاسخ هماهنگ به نیازهای کارکردی وزیباشناسانه است.



قدمت معماری به عنوان یک فن برای ایجاد سرپناه، به قدمت تاریخ بشر می رسد اما معماری امروزه در جهان ترکیبی از صنعت ساختمان سازی به علاوه هنر، فلسفه، جامعه شناسی، روان شناسی اجتماعی، اخلاقی، اقتصاد، جغرافیای طبیعی و انسانی، برنامه ریزی و توسعه اقتصادی و علوم طبیعی نظیر زیست شناسی و محیط زیست است. از این رو می توان گفت که رشته معماری به دلیل این خصلت و به ویژه با توجه به ماهیت هنری و نقش مهمی که خلاقیت هنری در آن ایفا می کند اساساً با سایر رشته های مهندسی متفاوت است.



در رشته معماری دروسی مانند ترکیب ها، طراحی ها، دروس نظری معماری دروس خاصی هستند که عموماً به شیوه آتلیه ای یا کنفرانس های دانشجویی برگزار می شود و از نظم و قاعده مشخصی پیروی نمی کنند.

مفاهیمی که در این دروس وجود دارد برپایه طرز تفکری کاملاً متفاوت با دروس دبیرستان بوده بدین رو موفقیت فرد در دوره دبیرستان و کنکور تضمینی برای اقبال فرد در این دروس به شمار نمی رود. داشتن استعداد هنری و به کار گرفتن عنصر خلاقیت در روند طراحی لازم موفقیت است. و نکته دیگر آنکه از دست دادن آینده شغلی برای فرد اهل ذوق رابـ ـطه ای با عدم توفیق در تحصیلات آکادمیک معماری ندارد چه بسا همین فرد بتواند یک مهندسی ناظر خوب، مدیر پروژه، برنامه ریز شهری بشود، رشته معماری برحسب کمبود ظرفیت قبولی اش بسیار مشکل است.




دانشگاه های مختلفی در رشته معماری دانشجو می پذیرند


رشته معماری در دانشگاه های دولتی

در حال حاضر در دانشگاه های دولتی “رشته معماری” در قالب دو رشته اصلی مهندسی معماری و معماری داخلی در مقطع کارشناسی ارائه می شود. البته تعداد پذیرش رشته مهندسی معماری به نسبت معماری داخلی خیلی بیشتر است.



تعداد کل واحدها در رشته مهندسی معماری ۱۴۰ واحد است که شامل ۲۰ واحد عمومی، ۲۹ واحد دروس پایه، ۶۰واحد دروس اصلی، ۲۷ واحد دروس تخصصی و ۴ واحد اختیاری می شود. در حال حاضر حدود ۴۰ دانشگاه دولتی و غیر انتفاعی رشته مهندسی معماری را به دانشجویان ارائه می دهند.

فارغ التحصیلان رشته مهندسی معماری و مهندسی عمران در مقطع کارشناسی بهترین گزینه برای ورود به مشاغل مرتبط با معماری به ویژه شغل مهندس معمار می باشند.



کارشناسی ارشد معماری در دانشگاه های دولتی

برخی از رشته و گرایش های کارشناسی ارشد معماری به شرح زیر است:

- انرژی و معماری

- مهندسی معماری

- تکنولوژی معماری

- معماری منظر

- مدیریت پروژه و ساخت

- معماری داخلی

- سایر رشته و گرایش های کارشناسی ارشد مهندسی معماری




تعداد پذیرش رشته مهندسی معماری به نسبت معماری داخلی خیلی بیشتر است.


طول دوره تحصیل رشته معماری

دوره کارشناسی مهندسی معماری با طرح نهایی حداقل چهار سال به طول می انجامد. در رشته معماری پیش از شروع دوره یک نیمسال به عنوان پیش نیاز ارائه می گردد که جزو سنوات تحصیل به حساب نمی آید ولی ۸ واحد آن جزو واحدهای دوره محسوب می گردد. فارغ التحصیلان دوره کارشناسی مهندسی معماری می توانند در دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته ادامه تحصیل دهند.



رشته معماری در دانشگاه فنی و حرفه ای

در دانشگاه فنی و حرفه ای در حال حاضر ۳ رشته در حوزه معماری به دانشجویان و مخاطبان ارائه می شود. این سه رشته عبارتند از:

کارشناسی ناپیوسته علمی – کاربردی معماری،

کارشناسی ناپیوسته معماری سنتی

کارشناسی ناپیوسته نقشه کشی معماری – معماری



چه کسانی می توانند در دانشگاه فنی و حرفه ای رشته معماری بخوانند ؟

افرادی وارد دوره های کاردانی و سپس کارشناسی ناپیوسته دانشگاه فنی و حرفه ای می شوند که در دوره متوسطه وارد هنرستان های فنی و حرفه ای شده و رشته های مرتبط با معماری را قبل از ورود به دانشگاه انتخاب کرده باشند و در آن رشته دیپلم فنی و حرفه ای اخذ نموده باشند. در این صورت برای ادامه تحصیل در این دانشگاه وارد می شوند.



امتیاز کسانی که در دانشگاه فنی و حرفه ای معماری می خوانند چیست؟

در مسیر رسیدن به شغل مهندس معماری، دانش آموزانی که وارد دوره های فنی و حرفه ای می شوند از دو امتیاز بزرگ نسبت به دانش آموزانی که از رشته ریاضی وارد دانشکده هنر می شوند، برخوردارند.

یک امتیاز اینکه گروه اول پس از اخذ مدرک دیپلم فنی و حرفه ای می توانند وارد بازار کار شوند و لذا اشتغال و کسب درآمد را حداقل ۴ سال زودتر از دانشجویانی که از رشته ریاضی وارد دانشگاه شده اند شروع خواهد کرد و دوم اینکه دارای مهارت های عملی و کاربردی بیشتری نسبت به دانشجویان دبیرستانی که وارد رشته معماری در دانشگاه شده اند، می باشند و لذا هر دوی این موارد باعث جذب سریعتر آنها به بازار کار می شود.

لذا این افراد اگر در حین انجام کار، ادامه تحصیل داده و مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه فنی و حرفه ای اخذ نمایند، می توانند به عنوان مهندس با تجربه و کاربلد، در این حوزه درآمد قابل توجهی کسب نمایند.




دوره کارشناسی مهندسی معماری با طرح نهایی حداقل چهار سال به طول می انجامد


رشته معماری در دانشگاه علمی کاربردی

دانشگاه جامع علمی و کاربردی از جمله مراکز آموزش عالی کشور است که اقدام به ارائه دوره های آموزشی مختلف در مقطع کاردانی و کارشناسی در حوزه معماری نموده است. دوره های مذکور به شرح زیر است :

کاردانی فنی معماری – معماری روستایی

کاردانی فنی معماری – معماری شهری

مهندسی ناپیوسته فناوری معماری – طراحی و نوسازی بافت های فرسوده

مهندسی ناپیوسته فناوری معماری – طراحی فضا و اماکن ورزشی



چه کسانی می توانند در دانشگاه علمی کاربردی معماری بخوانند؟

دانش آموزانی که دارای دیپلم ریاضی فیزیک از دبیرستان می باشند یا اینکه فارغ التحصیل هنرستان یا کار و دانش در رشته معماری و ساختمان هستند، می توانند در دوره های کاردانی رشته معماری شرکت کنند. سایر دیپلمه ها نیز به شرط گذراندن دوره های پیش نیاز، شرایط شرکت در این دوره ها را پیدا می کنند.



دوره کاردانی معماری دانشگاه علمی کاربردی

دوره کاردانی فنی مبتنی بر نظام واحدی و متشکل از مجموعه ای از دروس نظری و مهارتی است و با توجه به قابلیت ها و مهارت های مشترک و فنی به دو بخش “آموزش در محل مجری” و “آموزش در محیط کار” تقسیم می شود. مجموع واحدهای هر دوره بین ۶۸ تا ۷۲ واحد است که در طول حداقل ۲ و حداکثر ۳ سال قابل اجرا است. این دوره ها به دو روش نیمسالی و پودمانی اجرا می شود که وابسته به امکانات و نظر مدیریت واحد مجری است.

انجمن رمان‌نویسی
رمان۹۸


همه چیز درباره معماری

 
  • تشکر
Reactions: SAEEDEH.T

*KhatKhati*

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
16/7/20
ارسال ها
2,693
امتیاز واکنش
9,215
امتیاز
233
محل سکونت
گلنمکستان
زمان حضور
63 روز 21 ساعت 58 دقیقه
نویسنده این موضوع
دوره کارشناسی ناپیوسته معماری دانشگاه علمی کاربردی

در دوره کارشناسی ناپیوسته تمام دارندگان مدرک کاردانی می توانند شرکت کنند ولی کسانی که مدرک نامرتبط دارند نیاز است دروس پیش نیاز را بگذرانند. دارا بودن مدرک کاردانی ناپیوسته معماری فرد را بدون گذراندن دروس پیش نیاز وارد این دوره می کند. تعداد واحدهای دوره کارشناسی ناپیوسته در این رشته ها، ۱۰۰ واحد است که ۲۶ واحد آن نظر و ۷۴ واحد آن مهارتی است و رویکرد دانشگاه، آموزش به دانش جویان از طریق عملی و افزایش مهارت های کاربردی آنهاست.



معماری دانشگاه آزاد

دانشگاه آزاد نیز در واحدهای مختلف خود در سراسر کشور نسبت به ارائه دوره های آموزش عالی دانشگاهی در حوزه معماری اقدام می کند. رشته های تحصیلی که در حال حاضر توسط دانشگاه آزاد در حوزه معماری ارائه می شود به شرح زیر است:

مهندسی معماری

کارشناسی ناپیوسته بدون آزمون – علمی کاربردی معماری

کاردانی پیوسته بدون آزمون نقشه کشی معماری – معماری

کاردانی ناپیوسته بدون آزمون معماری سنتی

کاردانی ناپیوسته بدون آزمون معماری



درس‌های رشته معماری:



درس‌های رشته معماری
ردیف نام درس ردیف نام درس
۱ آشنایی با سیر هنرها ۲ آشنایی با مبانی برنامهریزی کالبدی
۳ آشنایی با مرمت ابنیه ۴ آشنایی با معماری معاصر
۵ آشنایی با معماری اسلامی ۶ آشنایی با معماری جهان
۷ اخلاق معماری ۸ انسان، طبیعت، معماری
۹ ایستایی ۱۰ برداشت از بناهای تاریخی
۱۱ بیان معماری ۱ ۱۲ بیان معماری ۲
۱۳ تأسیسات مکانیکی ۱۴ تاریخ شهرهای ایران
۱۵ تاسیسات الکتریکی (نور و صدا) ۱۶ تحلیل فضاهای شهری
۱۷ تعمیر و نگهداری ساختمان ۱۸ تنظیم شرایط محیطی
۱۹ حقوق معماری ۲۰ درک و بیان محیط
۲۱ روستا ۱ ۲۲ روستا ۲
۲۳ روش تحقیق ۲۴ ریاضیات و آمار
۲۵ زبان تخصصی ۲۶ ساختمان ۱
۲۷ ساختمان ۲ و گزارش کارگاه ۲۸ سازههای بتنی
۲۹ سازههای نو ۳۰ طراحی فنی
۳۱ طرح معماری ۱ ۳۲ طرح معماری ۲
۳۳ طرح معماری ۳ ۳۴ طرح معماری ۴
۳۵ طرح معماری ۵ ۳۶ طرح نهائی
۳۷ فرآیند و روشهای معماری ۳۸ مبانی نظری معماری
۳۹ متره و برآورد ۴۰ مدیریت و تشکیلات کارگاه
۴۱ مصالح ساختمانی ۴۲ معماری جهان اسلام
۴۳ مقدمات طراحی معماری ۱ ۴۴ مقدمات طراحی معماری ۲
۴۵ نقشه برداری ۴۶ هدسه کاربردی
۴۷ هندسه مناظر و مزایا ۴۸ کاربرد کامپیوتر در معماری
۴۹ کارگاه مصالح و ساخت





فارغ التحصیلان رشته معماری می توانند در زمینه های مختلفی فعالیت کنند


توانایی و قابلیت‌های فارغ التحصیلان رشته معماری

فارغ التحصیلان رشته معماری براساس توانائیهای که در روند آموزش کسب نموده اند می توانند در زمینه های زیر ایفای نقش کنند:

۱- طراحی (تک بنا یا مجموعه زیستی کوچک)، از طرحهای اولیه تا مراحل کار و طراحی اجزاء و عناصر تشکیل دهنده بنا این زمینه از کار معمار در حقیقت وظیفه محوری او را تشکیل می دهد.

۲- همکاری با گروه مهندسان مشاور معماری در جهت توسعه طرحها و تهیه نقشه های معماری مراحل یک و دو

۳- نظارت بر صحت انجام کار درعملیات اجرایی ساختمان

۴- مشارکت درمدیریت اجرایی پروژه های معماری

۵- عضویت در کادر فنی شهرداریها و سازمانهای مشابه

۶-تدریس در دوره های کاردانی و همینطور دبیرستانهای فنی حرفه ای و کاردانش دانش آموزان و پرورش


انجمن رمان‌نویسی
رمان۹۸


همه چیز درباره معماری

 
  • تشکر
Reactions: SAEEDEH.T

*KhatKhati*

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
16/7/20
ارسال ها
2,693
امتیاز واکنش
9,215
امتیاز
233
محل سکونت
گلنمکستان
زمان حضور
63 روز 21 ساعت 58 دقیقه
نویسنده این موضوع
چگونه یک معمار شویم؟


معماران وظیفه طراحی و نظارت بر ساخت و ساز یک خانه، ساختمان و هر بنایی که به عنوان سرپناه استفاده میشود را بر عهده دارند. آنها داری تحصیلات عالی و مجوز حرفه ای هستند که آنها را مسئول تامین امنیت و عملکرد هرچه بهتر پروژه هایی که بر عهده میگیرند میکند. در این مقاله شغل و حرفه معماری، تحصیلات و مجوز مورد نیاز برای معماری و گزینه های موجود برای انتخاب در رشته معماری را بررسی خواهیم کرد.

گام اول : برای معمار شدن خود را آماده کنید.



۱-درک این حرفه
معماری چیزی فراتر از استعداد داشتن در طراحی و نجاری کردن است. معماران در تمامی مراحل ایجاد یک بنا دخیل هستند، از درک ایده فرم و شکل ساختمان گرفته تا ارتباط برقرار کردن با مشتری راجع به نقشه های ساختمان و نظارت بر ساختمان در حال ساخت و رسیدن به ساختمانی مطلوب و رضایتبخش. این ویژگی ها و مهارت ها از ویژگی های معماران است :

-آنها خلاق هستند. معماران ایده اصلی یک بنا را با فرم مناسب در نظر دارند و با توجه به وضعیت و موقعیت زمین و ساختمان های اطراف، بهترین ساختار را برای آن بنا در نظر میگیرند. هر ساختمان به ظاهر ساده ای که ما به آن برمیخوریم ممکن است فکر و ایده یک معمار برای زیبایی و راحتی هرچه بیشتر بنا در آن به کار رفته باشد.

-آنها علمی می اندیشند. معماری متشکل از هم هنر و هم از علم است. جدا از طراحی یک ساختمان زیبا و مجلل، معماران باید بدانند که اجزای یک ساختمان چگونه در کنار هم قرار بگیرند تا تشکیل یک بنای محکم و امن را بدهند. درک فیزیک و ریاضی در طراحی یک بنا ضروری است.

-آنها توانایی ارتباط برقرا کردن با دیگران را دارند. معماران باید قادر باشند تا دیدگاه و ایده خود را به مشتری بفهمانند. آنها مهارت بسیاری در ارائه ایده های خود دارند. آنها باید بتوانند ایده های خود را جهت جلب رضایت مشتری، به خوبی برای آنها توصیف کنند.




۲-چگونه معماری میخواهید باشید؟
بعضی از معماران در شرکت ها کار میکنند و از طریق کانسپت و مفهوم فرمی بنا، ساختمان را تکمیل میکنند و عده ای دیگر از مهارت ها و استعداد های خود در صنعت بهره میگیرند.

-معمارانی که با استفاده از منظره اطراف کار میکنند اصولا پیشینه ای در علم گیاه شناسی نیز دارند و تمرکز خود را بر این میذارند که چطور فضا های خارج بنا با خود بنا نقش مکمل را بازی خواهند کرد.

-بعضی معماران فقط به دیزاین ساختمان اهمیت میدهند. یک فرم مناسب پیدا میکنند و استاندارد های ساختمانی و اندازه های قسمت های مختلف را درون آن پیاده میکنند تا مورد رضایت مشتری واقع شود.

-شرکت های ساختمان سازی گاها برخی از معماران را استخدام میکنند تا به فرایند ساخت و ساز بنا نظارت داشته باشند.

-بعضی دیگر از معماران ممکن است فقط به یک نوع ساختمان خاص کار خود را اختصاص دهند. برای مثال ساختمانهایی با امنیت و امکانات بالا و یا بیمارستان و مدرسه. حتی بعضی از معماران به تعمیر ساختمان های قدیمی نیز میپردازند.




۳-با چند معمار صحبت کنید.
شما میخواهید تصمیم بگیرید که معمار شوید یا خیر؟ بهتر است با چند متخصص در این امر و چند معمار راجب تصمیم خود صحبت کنید تا بیشتر از مفهوم معماری سر در بیاورید.

-به شرکت های معماری در منطقه خود بروید و ببینید میتوانید برای کسب اطلاعات راجب این رشته با یک معمار مصاحبه کنید.

-یک کار پاره وقت در یکی از همین شرکت ها به عنوان کارآموز بگیرید تا کاملا با کار در این زمینه آشنا شوید.

گام دوم : آموزش این رشته و کسب مهارت های لازم



-تحصیل در این رشته : دانشگاه های مختلف را بررسی کنید و ببینید در کدام یک از آنها رشته معماری به خوبی تدریس میشود. با تحصیل در این رشته شما خواهید فهمید که آیا پیش نیاز های یک معمار خوب را دارا هستید یا خیر. اگر چنین است به ادامه تحصیل در این رشته بپردازید.




-هنر، ریاضی، طراحی محیطی و بعضی دیگر از رشته های اینچنینی انتخاب های مناسبی هستند تا شما برای فعالیت در زمینه معماری آماده شوید.




-در اوایل تحصیل در رشته معماری، بیشتر به تقویت نوع نگرش دانشجو به فضا ها، رنگ ها و ابعاد مخالف توجه میشود بنابراین در ترم های اولیه این رشته بیشتر به نقاشی و طراحی پرداخته میشود و در ترم های بالاتر با ساز و کار ساختمان سازی آشنا خواهید شد.

گام سوم : فارغ التحصیلی و فعالیت به عنوان یک معمار



-بعد از گذراندن هشت ترم دانشگاهی در این رشته و اخذ مدرک کارشناسی بهتر است تصمیم خود را در رابـ ـطه با ادامه تحصیل برای گرفتن مدرک کارشناسی ارشد بگیرید. در کشور ما با توجه به تعداد زیاد متقاضیان برای تحصیل در این رشته و اشباع شدن شغل های مرتبط با آن، زیاد به اخذ مدرک ارشد توصیه نمیشود. با اینحال گرایشات این رشته مانند معماری منظر، معماری داخلی، انرژی معماری و… گزینه های شما برای ادامه تحصیل در این رشته هستند.




-پس از اخذ مدرک مربوطه میتوانید در شرکت هایی با توجه به گرایشات و علاقه خود، در زمینه های مختلف مشغول به کار شوید.




-بهتر است در آغاز به کار خود مدتی به عنوان مشاور معماری فعالیت کرده تا پس از کسب تجربه لازم روی پای خود بایستید.

انجمن رمان‌نویسی
رمان۹۸


همه چیز درباره معماری

 
  • تشکر
Reactions: SAEEDEH.T

*KhatKhati*

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
16/7/20
ارسال ها
2,693
امتیاز واکنش
9,215
امتیاز
233
محل سکونت
گلنمکستان
زمان حضور
63 روز 21 ساعت 58 دقیقه
نویسنده این موضوع
نکاتی برای تبدیل شدن به یک معمار موفق

آقای Kevin J. Singh از اساتید معماری دانشکده طراحی Louisiana Teck University است. در ادامه به نکاتی از زبان او اشاره شده که به جای امتحان پایانی، در قالب ‘پندهایی برای پایان تحصیل و آغاز تمرین و کار’ به شاگردان خود ارائه می‌کند. نکاتی که امیدوار است از آنها یک معمار موفق بسازد.


بر روی مسیر کاری خود حرکت کنید.
• بد نیست که بعد از پایان دوره تحصیلی خود، به کارآموزی در آن رشته بپردازید و تجربه کسب کنید.

در قالب قدیمی کاری شرکت‌ها گرفتار نشوید.
• آینده شما در گروی جوانی‌تان است.
• شرکت‌ها و کارخانجات به ایده‌های تازه، انرژی و اشتیاق افراد جوان نیاز دارند.
• نسبت به کار قدیمی‌ها دقیق و هوشیار باشید.
• مطمئن شوید که شرکتی که قصد دارید بعد از دوران کارآموزی در آن استخدام شوید، به قدر کافی با مهارت‌های شما همخوان باشد.

شبکه‌سازی، کلید پیشرفت است.
• سعی کنید تا حد امکان با افراد شناخته شده در حوزه خود -در همه سنین و سطوح- آشنا شوید.
• در گروه‌های شناخته‌شده و حرفه‌ای معماری عضو شده و شبکه حرفه‌ای خود را گسترش دهید.

در برخورد با مشتریان دلسرد نشوید.
• صبور باشید.
• اگر تصور می‌کنند از معماری و دکوراسیون بیش از شما می‌دانند، برای اینکه فکرشان را بهتر باز کنید برخی نکات را به آنها گوشزد کنید و گزینه‌های پیش رو برایشان روشن کنید.
• حرفه‌ای برخورد کنید.
• به یاد داشته باشید که این شمایید که ‘معماری’ آموخته‌اید، نه آنها.

پل‌های پشت سرتان را خراب نکنید.
• دنیای معماری -علیرغم تصور اغلب افراد- بسیار کوچک است.
• اعمال و تصمیمات شما در یاد مشتریان و همکاران شما باقی می‌مانند.

به گزینه اول برگردید.
• مطمئن شوید که تجارب کافی را در روند کارآموزی و انتخاب شرکت دریافت کرده و از فرصت‌ها به درستی استفاده کرده‌اید.
• اگر پاسخ منفی‌ست، خود را در مسیر درست قرار دهید.

ایده‌های خود را برشمارید و بازگو کنید.
• بهترین ایده‌ها هرگز قبل از اینکه شنیده یا ارائه شوند تبدیل به پروژه نمی‌شوند.
• بسیاری از روندها در یک شرکت یا پروژه می‌توانند به سادگی و با یک راه‌حل یا تصمیم بهتر به نتیجه‌ای مطلوب‌تر برسند.
• همواره پیشرفت در روند کار از سوی مشتریان و همکاران شما مورد قدردانی قرار می‌گیرد.

شغل و جایگاه شغلی خود را بسازید.
• همه ما یکتا و خاص هستیم. این در مورد شغل‌ها و جایگاه‌های شغلی ما نیز صادق است.
• سعی کنید به صورت مستمر و با توجه به تجربیات خود، چیزی که می‌خواهید باشید را برای خود بازشناسی کنید.
• تصمیمات حرفه‌ای و شغلی خود را با توجه به پوزیشن و جایگاه شغلی مورد نظرتان اتخاذ کنید.

متفاوت باشید.
• مهارت‌ها و توانایی‌های خاص خود را توسعه دهید.
• روند تاثیرگذاری مهارت‌ها و قابلیت‌های اختصاصی خود بر حرفه‌تان را تشخیص دهید.
• پتانسیل‌های مهارتی خود را بیشتر و بیشتر آزاد کنید.

کارآموزی را با شغل تمام وقت اشتباه نگیرید.
• کارآموزی مرحله‌ای برای یادگیری روند کار در یک شرکت یا یک پروژه است.
• شغل تمام وقت به معنی مسئولیت‌پذیری در خصوص وظایف، تحویل به موقع آنها و بازدهی مطلوب است.
• شغل تمام وقت به معنی استرس است. اگر در روند کارآموزی چنین حسی دارید، راه را اشتباه رفته‌اید.

تکنولوژی را از یاد نبرید.
• در خط اول استفاده‌کنندگان از تکنولوژی برای کارتان باشید.
• همیشه برای یادگیری کارکرد نرم‌افزارهای جدید و پیاده‌سازی آنها در شرکت یا پروژه، اولین داوطلب باشید.
• در دوران تحصیل در مدل‌سازی حرفه‌ای شوید.

جامعه‌ای از مشتریان بسازید.
• تنها دو درصد از مشتریان توانایی استخدام یک معمار را دارند. شما برای کمک به ۹۸ درصد باقیمانده چه فکری دارید؟
• سعی کنید با ایجاد جامعه‌ای از مشتریان بالقوه، امکاناتی را به صورت عمومی به آنها ارائه دهید.

حرفه خود را حفظ کنید.
• عموم مردم ارزش واقعی کاری که توسط معمار انجام می‌شود را درک نمی‌کنند و این می‌تواند به پیشه یک معمار لطمه بزند.
• برای پیشگیری از این مساله آنچه قصد عرضه آن در جایگاه یک معمار دارید را به خوبی یادبگیرید، به اشتراک بگذارید، نمایش دهید و نهایتا تثبیت کنید.

یادگیری در مدرسه به اتمام نمیرسد.
• شما باید بعد از فارغ‌التحصیلی نیز به یادگرفتن ادامه دهید. شناخت مصالح جدید، تکنولوژی‌های تازه و سیستم‌های نوین از موارد مهم در عرصه شغلی خواهد بود
• اجازه ندهید که دنیا و اطرافیان از شما در این موارد پیش بیفتند. همواره خود را به روز نگه دارید.

مربی سایرین باشید.
• به روند یادگیری نسل آینده کمک کنید.
• چیزی که شما در روند کمک به یادگیری به دیگران یاد می‌گیرید، می‌تواند به شما در روند کار حرفه‌ای‌تان کمک شایانی کند.

بدخلق نباشید.
• برای نسل آینده الهام‌بخش باشید و خوشبین جلوه دهید.
• در محل کار نیز خوشبین و مثبت باشید.

مشکلات را حل کنید.
• دنیا پر از مشکل است. سعید کنید یک یا دو مشکل را در طول دوران حرفه‌ای و در حوزه خود حل کنید.

وظایف خود را به پایان برسانید.
• هدف شما معمار شدن است. پس در این مسیر سعی کنید با انجام وظایفی که دارید، نهایتا از خود یک معمار بسازید.

اندیشه نهایی را دریابید.
• ساده‌ترین راه برای رسیدن به طرح یک ساختمان، طراحی یک جعبه است؛ اما معماری، طراحی جعبه نیست.
• معماری مجموعه‌ای از نکات است که با کمک آنها یک محیط برای کسانی که قرار است در آن ساکن شوند، طراحی می‌شود. مطمئن شوید که کار نهایی بهترین است و پایداری را در کنار بازدهی مطلوب، ارائه می‌کند.

انجمن رمان‌نویسی
رمان۹۸


همه چیز درباره معماری

 
  • تشکر
Reactions: SAEEDEH.T

*KhatKhati*

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
16/7/20
ارسال ها
2,693
امتیاز واکنش
9,215
امتیاز
233
محل سکونت
گلنمکستان
زمان حضور
63 روز 21 ساعت 58 دقیقه
نویسنده این موضوع
چگونه می توان یک پژوهشگر شد ؟
معماری در دانشگاه های دولتی
در حال حاضر در دانشگاه های دولتی “معماری” در قالب دو رشته اصلی مهندسی معماری و معماری داخلی در مقطع کارشناسی ارائه می شود. البته تعداد پذیرش رشته مهندسی معماری به نسبت معماری داخلی خیلی بیشتر است.
تعداد کل واحدها در رشته مهندسی معماری 140 واحد است که شامل 20 واحد عمومی، 29 واحد دروس پایه، 60واحد دروس اصلی، 27 واحد دروس تخصصی و 4 واحد اختیاری می شود. در حال حاضر حدود 40 دانشگاه دولتی و غیر انتفاعی این رشته را به دانشجویان ارائه می دهند.
فارغ التحصیلان رشته مهندسی معماری و مهندسی عمران در مقطع کارشناسی بهترین گزینه برای ورود به مشاغل مرتبط با معماری می باشند.



فارغ التحصیلان رشته ها و گرایش های مختلف کارشناسی ارشد معماری می توانند به صورت تخصصی تر وارد این شغل شوند. برخی از این رشته و گرایش ها به شرح زیر است
انرژی و معماری
مهندسی معماری
تکنولوژی معماری
معماری منظر
مدیریت پروژه و ساخت
معماری داخلی
سایر رشته و گرایش های کارشناسی ارشد مهندسی معماری

معماری در دانشگاه فنی و حرفه ای
در دانشگاه فنی و حرفه ای در حال حاضر 3 رشته در حوزه معماری به دانشجویان و مخاطبان ارائه می شود. این سه رشته عبارتند از:
کارشناسی ناپیوسته علمی – کاربردی معماری،
کارشناسی ناپیوسته معماری سنتی
کارشناسی ناپیوسته نقشه کشی معماری – معماری

چه کسانی می توانند در دانشگاه فنی و حرفه ای معماری بخوانند ؟
البته همانطور که می دانید کسانی در این رشته های شرکت می کنند که دارای مدرک کاردانی مربوطه باشند. به عبارت دیگر، افرادی وارد دوره های کاردانی و سپس کارشناسی ناپیوسته دانشگاه فنی و حرفه ای می شوند که در دوره متوسطه وارد هنرستان های فنی و حرفه ای شده و رشته های مرتبط با معماری را قبل از ورود به دانشگاه انتخاب کرده باشند و در آن رشته دیپلم فنی و حرفه ای اخذ نموده باشند. در این صورت برای ادامه تحصیل در این دانشگاه وارد می شوند.

امتیاز کسانی که در دانشگاه فنی و حرفه ای معماری می خوانند !
نکته قابل توجه اینکه، دانش آموزانی که وارد دوره های فنی و حرفه ای می شوند از دو امتیاز بزرگ نسبت با دانش آموزان دبیرستانی که از رشته ریاضی وارد دانشکده هنر می شوند، برخورداند. امتیاز اول اینکه پس از اخذ مدرک دیپلم فنی و حرفه ای می توانند وارد بازار کار شوند و لذا کسب درآمد را حداقل 4 سال زودتر از دانشجویانی که از رشته ریاضی وارد دانشگاه شده اند شروع خواهد کرد و دوم اینکه دارای مهارت های عملی و کاربردی بیشتری نسبت به دانشجویان دبیرستانی که وارد رشته معماری در دانشگاه شده اند، می باشند و لذا هر دو این موارد باعث جذب سریعتر آنها به بازار کار می شود. لذا اگر در حین انجام کار، ادامه تحصیل داده و مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه فنی و حرفه ای اخذ نمایند، می توانند به عنوان مهندس با تجربه و کاربلد، در این حوزه درآمد قابل توجهی کسب نمایند.

معماری در دانشگاه علمی کاربردی
دانشگاه جامع علمی و کاربردی از جمله مراکز آموزش عالی کشور است که اقدام به ارائه دوره های آموزشی مختلف در مقطع کاردانی و کارشناسی در حوزه معماری نموده است. دوره های مذکور به شرح زیر است :
کاردانی فنی معماری – معماری روستایی
کاردانی فنی معماری – معماری شهری
مهندسی ناپیوسته فناوری معماری – طراحی و نوسازی بافت های فرسوده
مهندسی ناپیوسته فناوری معماری – طراحی فضا و اماکن ورزشی

چه کسانی می توانند در دانشگاه علمی کاربردی معمار شوند ؟
دانش آموزانی که دارای دیپلم ریاضی فیزیک از دبیرستان می باشند یا اینکه فارغ التحصیل هنرستان یا کار و دانش در رشته معماری و ساختمان هستند، می توانند در دوره های کاردانی شرکت کنند. سایر دیپلمه ها نیز به شرط گذراندن دوره های پیش نیاز، شرایط شرکت در این دوره ها را پیدا می کنند.
دوره کاردانی معماری دانشگاه علمی کاربردی
دوره کاردانی فنی مبتنی بر نظام واحدی و متشکل از مجموعه ای از دروس نظری و مهارتی است و با توجه به قابلیت ها و مهارت های مشترک و فنی به دو بخش “آموزش در محل مجری” و “آموزش در محیط کار” تقسیم می شود. مجموع واحدهای هر دوره بین 68 تا 72 واحد است که در طول حداقل 2 و حداکثر 3 سال قابل اجرا است. این دوره ها به دو روش نیمسالی و پودمانی اجرا می شود که وابسته به امکانات و نظر مدیریت واحد مجری است.
دوره کارشناسی ناپیوسته معماری دانشگاه علمی کاربردی
در دوره کارشناسی ناپیوسته تمام دارندگان مدرک کاردانی می توانند شرکت کنند ولی کسانی که مدرک نامرتبط دارند نیاز است دروس پیش نیاز را بگذرانند. دارا بودن مدرک کاردانی ناپیوسته معماری فرد را بدون گذراندن دروس پیش نیاز وارد این دوره می کند.
تعداد واحدهای دوره کارشناسی ناپیوسته در این رشته ها، 100 واحد است که 26 واحد آن نظر و 74 واحد آن مهارتی است و رویکرد دانشگاه، آموزش به دانش جویان از طریق عملی و افزایش مهارت های کاربردی آنهاست.

معماری در دانشگاه آزاد
دانشگاه آزاد نیز در واحدهای مختلف خود در سراسر کشور نسبت به ارائه دوره های آموزش عالی دانشگاهی در حوزه معماری اقدام می کند. رشته های تحصیلی که در حال حاضر توسط دانشگاه آزاد در حوزه معماری ارائه می شود به شرح زیر است :
مهندسی معماری
کارشناسی ناپیوسته بدون آزمون – علمی کاربردی معماری
کاردانی پیوسته بدون آزمون نقشه کشی معماری – معماری
کاردانی ناپیوسته بدون آزمون معماری سنتی
کاردانی ناپیوسته بدون آزمون معماری

انجمن رمان‌نویسی
رمان۹۸


همه چیز درباره معماری

 
  • تشکر
Reactions: SAEEDEH.T
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا