خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

MacTavish

مدیـر بازنشسته
کاربر رمان ۹۸
  100000000
  
عضویت
16/8/19
ارسال ها
3,662
امتیاز واکنش
13,898
امتیاز
348
زمان حضور
79 روز 12 ساعت 50 دقیقه
نویسنده این موضوع


اوایل روز گذشته، سفینه بدون سرنشین و حاوی محموله پراگرس ام‌اس – 04 (Progress MS-04) روسیه در اتمسفر منفجر شد تا به جای اتمام ماموریت خود و رسیدن به ایستگاه بین‌المللی فضایی، در سیبری سقوط کند. این سفینه فضایی خوش‌بختانه هیچ سرنشینی نداشت، اما تمامی سوخت، مواد غذایی و مخصوصا تجهیزات درون آن که برای افراد درون ایستگاه بین‌المللی تدارک دیده شده بود از بین رفت. با انفجار سفینه فضایی روسیه ، خدمه ایستگاه فضایی باید زمان بیشتری را بدون قطعات تا زمان رسیدن محموله بعدی منتظر بمانند.


جزئیات انفجار سفینه فضایی روسیه در اتمسفر

ایستگاه فضایی بین‌المللی (International Space Station) با مشارکت بیش از پانزده کشور ساخته شده و در مداری در ارتفاع سیصد و سی تا چهارصد و سی و پنج کیلومتر از سطح زمین با سرعت بیست و هفت هزار کیلومتر بر ساعت در حال حرکت است و پانزده بار به دور زمین در هر روز می‌چرخد. بیشتر بخش‌های اصلی این ایستگاه فضایی ساخته شده اما تا سال‌های پایانی دهه کنونی چند بخش جدید به آن افزوده خواهد شد. پس از تکمیل پروژه نهایی، ایستگاه فضایی بین‌المللی چهار صد و پنجاه تن وزن داشته و بیش از هزار متر مکعب فضای کاری برای پژوهش و زندگی فضانوردان فراهم خواهد کرد. رصد دنیای اطراف و انجام تحقیقات مختلف بر روی کره زمین را می‌توان به طور خلاصه عمده فعالیت این محل تحقیقاتی دانست.

همانطور که می‌بینید در این مکان فضایی، افرادی هم‌اکنون به طور شبانه‌روزی زندگی می‌کنند که نیاز آن‌ها به مواد غذایی غیر قابل کتمان است. از طرفی تکمیل پروژه نهایی نیازمند ارسال تجهیزات از سمت کره زمین است که متاسفانه تامین هر دوی آن‌ها با انفجار سفینه فضایی روسیه به تعویق خواهد افتاد. بر اساس گفته‌های آژانس فضایی روسیه، سفینه بدون سرنشین و دارای محموله Progress MS-04، در ارتفاع 120 مایل (190 کیلومتر) از سطح زمین بر فراز منطقه‌ای کوهستانی و بدون سکنه در سیبری روسیه سقوط کرد.

از قرار معلوم تمامی قطعات حین بازگشت مجدد به زمین سوخته‌اند، اما خوشبختانه هیچ خبری از آسیب دیدگی تاکنون گزارش نشده است. مشاهدات اولیه بر این موضوع دلالت دارند که راکت پرتابگر سایوز (Soyuz) و شلیک شده از منطقه‌ای در قزاقستان به سمت فضا، حین مراحل نهایی صعود خود با یک مشکل فاجعه‌آمیز رو‌به‌رو شده است. این سفینه بدون سرنشین دارای محموله‌ای شامل پنج هزار و چهارصد پوند (دو هزار و پانصد کیلوگرم) سوخت، غذا و دیگر تجهیزات بوده و به قصد رسیدن به ایستگاه بین‌المللی فضایی حرکت می‌کرده است. گفتنی است ایستگاه فضایی اکنون منزل سه فضانورد با نام‌های پگی ویتسون (Peggy Whitson)، توماس پسکت (Thomas Pesquet) و اولگ نوویتسکی (Oleg Novitsky) است. با انفجار سفینه فضایی روسیه این افراد باید تا زمان رسیدن سفینه حاوی محوله بعدی منتظر بمانند.

ناسا (NASA) گفته خوش‌بختانه ایستگاه بین‌المللی فضایی اکنون به خوبی با مواد مختلف اعم از سوخت و هیچ مواد غذایی تجهیز شده و نگرانی بابت وضعیت خدمه آن وجود ندارد. رسکازمز (Roscosmos) به عنوان موسسه‌ای دولتی در روسیه و مسئول انجام تحقیقات فضایی، هر ساله سه یا چهار سفینه حاوی محموله برای تامین نیاز‌های کارکنان ایستگاه ارسال می‌کند. به عنوان نمونه، ارسال بعدی این موسسه در دوم فوریه سال 2017 (چهاردهم بهمن همین سال) خواهد بود. رسکازمز گفته انفجار سفینه فضایی روسیه تاثیری بر روی روند عادی ایستگاه بین‌المللی و همچنین اقدامات تحقیقاتی روتین کارکنان آن نخواهد داشت.

افراد مسئول کنترل وضعیت سفینه در روسیه مدتی بعد از ارسال، یک هشدار در ساعت 06:23 دقیقه دریافت کردند. در ادامه سیستم‌های کنترل عادی، در قرار دادن سفینه در مدار تعیین‌شده موفق عمل نکردند تا مدت زمانی بعد انفجار رخ بدهد. یک کمیسیون دولتی هم‌اکنون مشغول تحقیق برای پی بردن به علت دقیق حادثه انفجار سفینه فضایی روسیه است.

در کمتر از دو سال، این دومین پرتاب ناموفق سفینه حاوی محموله Progress به‌شمار می‌رود. در آوریل سال 2015 (فروردین سال 94) انفجار سفینه فضایی روسیه به طور مشابهی اتفاق افتاد که مقصر آن پرتاب‌گر اختصاصی سایوز روسیه شناخته شد. با این اتفاق خدمه ایستگاه فضایی بین‌المللی به اقامت اجباری، حدود یک ماه بیش از زمان مقرر مجبور شدند​


انفجار سفینه فضایی روسیه پیش از رسیدن به ایستگاه بین‌المللی فضایی

 
  • تشکر
Reactions: Parya_n و * رهــــــا *
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا