خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

MacTavish

مدیـر بازنشسته
کاربر رمان ۹۸
  100000000
  
عضویت
16/8/19
ارسال ها
3,662
امتیاز واکنش
13,896
امتیاز
348
زمان حضور
79 روز 12 ساعت 50 دقیقه
نویسنده این موضوع


آیا این بزرگترین جواهر هستی است ؟ محققان دانشگاه ویسکانسین میلواکی موفق به شناسایی سردترین و کم‌نورترین ستاره کوتوله سفید شدند که اندازه ای برابر زمین دارد و از الماس ساخته شده است.


سرمای این ستاره به حدی است که کربن آن بلوری شده و این ستاره را به الماسی به اندازه زمین تبدیل کرده است. ستاره کوتوله سفید مذکور در فاصله ۹۰۰ سال نوری از زمین و در مسیر صورت‌فلکی دلو قرار دارد. محققان این جواهر ستاره‌ای را با استفاده از تلسکوپ گرین بانک رصدخانه رادیویی ملی نجوم و مجموعه تلسکوپهای VLBA در کنار رصدخانه‌های دیگر شناسایی کردند.



جسم مورد مطالعه دانشمندان موسوم به PSR J2222-0137 از سنی مشابه کهکشان راه‌شیری، حدود ۱۱ میلیارد سال برخوردار است. تپ‌اخترها به ستارگان نوترونی با چرخش بسیار بالا گفته می‌شود که بقایای فوق متراکم ستارگان عظیمی هستند که به شکل ابرنواختر منفجر شده بودند. با چرخش ستارگان نوترونی،‌پرتوهای صاعقه مانند امواج رادیویی از قطبهای میدان مغناطیسی قدرتمند آنها در فضا منتشر می‌شود. هنگامی که یکی از این پرتوها از زمین می‌گذرد، تلسکوپهای رادیویی می‌توانند پالس امواج رادیویی را ثبت کنند.



تپ‌اختر همراه ستاره PSR J2222-0137 اولین جسم در این سیستم بود که کشف شد. در حقیقت موقعیت تصادفی این کوتوله سفید در سیستمی دوتایی با یک ستاره نوترونی به ستاره‌شناسان امکان شناسایی آن را داد. این سیستم با استفاده از تلسکوپ گرین بانک شناسایی و سپس در یک دوره دو ساله توسط رصدخانه VLBA برای نمایش موقعیت و فاصله آن از زمین مورد بررسی قرار گرفت. بر اساس محاسبات محققان، دمای این کوتوله سفید نباید بیشتر از ۳۰۰۰ کلوین باشد که دمای نسبتا سردی است. دمای مرکز خورشید حدود ۵۰۰۰ برابر گرمتر است.

کوتوله‌های سفید، شکل پایانی بسیار متراکم ستارگانی مانند خورشید هستند که برای ایجاد جسمی تقریبا به اندازه زمین فروریخته‌اند. این ستارگان بیشتر از کربن و اکسیژن ساخته شده و به آرامی و در طول میلیونها سال سرد و محو می‌شوند.​


بزرگترین جواهر هستی : کشف يک ستاره به ابعاد زمين ، تماما از جنس الماس !

 
  • تشکر
Reactions: Kameliaparsa، Parya_n و Shahin_79
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا