خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

MacTavish

مدیـر بازنشسته
کاربر رمان ۹۸
  100000000
  
عضویت
16/8/19
ارسال ها
3,662
امتیاز واکنش
13,898
امتیاز
348
زمان حضور
79 روز 12 ساعت 50 دقیقه
نویسنده این موضوع


سفر به فضا همواره جز دست‌نیافتنی‌ترین رویاهای بشر بوده که به لطف تکنولوژی و توسعه فناوری انسان توانسته به این رویای کهن خود جامه حقیقت بپوشاند. خیلی دور از ذهن نیست اگر در رویای خود قدم نهادن بر روی مریخ را نیز بگنجانیم و بتوانیم در خاک آن کشاورزی کنیم! کشاورزی یکی از حیاتی‌ترین عوامل رشد صنعت و بهبود زندگی بشری است که امروزه متاسفانه تحت‌الشعاع آلودگی آب‌های سطحی و آلاینده‌های موجود در خاک قرار گرفته است. اگر انسان روزی به سطحی از دانش و تجربه دست پیدا کند که بتواند از طریق آن از منابع طبیعی و معدنی سایر سیارات نیز بهره‌مند شود شک نکنید آن روز بزرگ‌ترین تحول بشر اتفاق خواهد افتاد.


دانشمندان در اقدامی دست به انجام آزمایش جالبی زده‌اند که نتیجه آن به‌نوبه خود قابل تامل است. آنها با کشف سبزی‌ها، غلات و حبوبات در خاکی مشابه با خاک موجود در سطح مریخ اثبات کردند که کشاورزی در این خاک بدون خطر است و محصولات حاصل از این کشت قابل‌خوردن و سالم هستند. این دانشمندان هلندی از تخم گوجه‌فرنگی، تربچه و نخودفرنگی در این آزمایش بهره بردند. هنگامی‌که دانه‌ها عمل آمده و محصول دادند محققین بر روی خواص شیمیایی آنها آزمایش‌هایی را انجام دادند. طبق گزارش آنها از نتیجه کار به‌طور شگفت‌انگیزی هیچ آثاری از مس، سرب، کادمیوم و سایر فلزات سنگین درون محصولات پیدا نکردند. جالب است بدانید که خاک سیاره مریخ به‌طور شگفت‌انگیزی غنی شده با این فلزات خطرناک برای سلامتی انسان است اما محصولات حاصل از این خاک هیچ نشانه‌ای از وجود این عناصر مضر برای سلامتی را ندارند!



یکی از اکولوژیست‎های ارشد پروژه Wieger Wamelink در این مورد می‌گوید: نتایج به دست آمده بسیار امیدوارکننده هستند چراکه در صورت تحقق رویای کشت و زرع در خاک مریخ، مهاجران به این سیاره به طیف وسیعی از محصولات کشاورزی دسترسی خواهند داشت. Wageningen یکی از دانشگاه مطرح هندی از سال 2013 تاکنون توانسته تا 10 محصول زراعی مختلف را در خاکی مشابه خاک موجود در سیاره مریخ عمل آورد اما هنوز تعدادی از آنها قابل خوردن نبوده و دارای مواد معدنی و فلزات سنگین و مضر برای سلامتی انسان‌اند.

درک امکان کشاورزی بر سطح مریخ تنها با نتایج این‌گونه آزمایش‌ها حاصل نمی‌گردد چراکه این آزمایش‌ها در مقیاس کوچک عملکردی قابل قبول را ارائه می‌دهند اما نتایج آنها در مقیاس‌های بزرگ غیرقابل‌پیش‌بینی است و از طرفی یکی از مهم‌ترین عواملی که سبب رونق کشاورزی در یک محیط می‌شود وجود آب قابل‌کشت است که این میزان آب در مریخ برای انجام کشاورزی در مقیاس بزرگ وجود ندارد اما طی تحقیقات دانشمندان این امر ثابت شده است که مریخ در حال سپری کردن یک دوره زمین گرمایی است و دمای آن طی سال‌های گذشته افزایش پیدا کرده است. این موضوع می‌تواند سبب آب شدن یخ‌های موجود در سطح مریخ شده و موجب ایجاد تغییرات بنیادی در آب‌وهوای مریخ شود. از این محققین و دانشمندان به آینده زندگی در مریخ بسیار امیدوارند.​


کشاورزی در مریخ از رویا تا واقعیت!

 
  • تشکر
Reactions: Parya_n و * رهــــــا *
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا