خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

☙zAHRa❧

کاربر فعال انجمن
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
5/7/19
ارسال ها
528
امتیاز واکنش
2,463
امتیاز
198
سن
25
زمان حضور
2 ساعت 48 دقیقه
نویسنده این موضوع

گوشی شیائومی پوکوفون اف 1 (Pocophone F1) توانست قوانین بازار گوشی‌های هوشمند را دچار تغییرات اساسی کند و نشان داد که می‌توان با امکانات شگفت‌انگیز پرچمداران را شکست داد اما علی‌رغم موفقیت این دستگاه هنوز خبری از پوکوفون اف 2 نیست. با این وجود، برخی‌ها بر این باورند که نمونه موفق‌تر پوکوفون اف 1 تا کنون تولید شده و حتی هم‌اکنون در بسیاری از بازارها به فروش می‌رسد ولی باید آن را با اسم شیائومی رد می کا 20 پرو یا شیائومی می 9 تی پرو بشناسیم و خریداری کنیم.

گوشی‌های سری رد می کا 20 شیائومی که در خارج از چین با نام می 9 تی (Mi 9T) شناخته می‌شوند، به معنای واقعی کلمه یک چالش جدی برای پرچمداران سامسونگ، هوآوی و دیگر شرکت‌ها به حساب می‌آیند. اگر با مدل معمولی‌تر یعنی رد می کا 20 کار کرده باشید، حتماً متوجه شده‌اید که این دستگاه از نظر دوربین، باتری و نمایشگر یک گوشی فوق‌العاده واقعی است ولی به خاطر چیپ‌ست اسنپدراگون 730 عملکرد خوبی از خود به ثبت نمی‌رساند اما حالا رد می کا 20 پرو وارد گود شده تا با پردازنده اسنپدراگون 855 خود جبران مافات کند.

بنابراین باید بگوییم که شیائومی رد می کا 20 پرو دارای نمایشگر 6.39 اینچی Super AMOLED بدون ناچ و پوشش گوریلا گلس 5 است. دوربین سلفی آن که یک سنسور 20 مگاپیکسلی می‌باشد که در یک ماژول پاپ‌آپ جای‌گیری کرده تا بتواند مشکل عدم بهره‌مندی گوشی‌های امروزی از ظاهر تمام صفحه نمایش را حل کند. در قاب پشتی هم ماژول سه لنزی به چشم می‌خورد که 48 مگاپیکسلی اصلی با دریچه دیافراگم f/1.8، 8 مگاپیکسلی تله فوتو با دریچه دیافراگم f/2.4 و 13 مگاپیکسلی اولترا واید با دریچه دیافراگم f/2.4 آن را تشکیل داده‌اند.



سایر امکانات این دستگاه هم واقعاً در حد و اندازه گوشی‌های پرچمدار است ولی چیزی که باعث شده تا بتوانیم رد می کا 20 پرو را بهترین گوشی که شیائومی تولید کرده بدانیم، چیپ‌ست اسنپدراگون 855 می‌باشد. این محصول کمپانی چینی با تراشه قدرتمند و قیمت کمی که دارد، مطمئناً می‌تواند در بازار حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد.

اما چرا افراد زیادی این گوشی را نمونه موفق‌تر پوکوفون اف 1 می‌دانند؟ واقعیت آن است که این دستگاه از لانچر پوکو 2 (Poco Launcher) مبتنی بر MIUI 10 و اندروید 9 بهره می‌برد.

با همه این امکانات یک ویژگی مهم در این دستگاه وجود ندارد و آن هم اسپیکرهای استریو است ولی به خاطر قیمت فوق‌العاده مقرون به صرفه و مشخصات فنی قدرتمند، امکان ندارد کسی حاضر باشد به این راحتی‌ها از کنار نام شیائومی رد می کا 20 پرو عبور کند.

محتویات درون جعبه و آنباکسینگ
با خرید شیائومی رد می کا 20 پرو صاحب گوشی می‌شوید که در یک جعبه مشکی رنگ زیبا قرار گرفته و مدل آن با رنگ بنفش روی کارتن چاپ شده است. اگر شما هم جعبه گوشی‌های مختلف را تا کنون دیده باشید، حتماً متوجه شده‌اید که طراحی این مورد در مقایسه با سایر رقبا فرق دارد.



در داخل جعبه، یک شارژر با توان 18 واتی و یک کابل USB-C مشاهده می‌شود. به علاوه، یک مقوا وجود دارد که در آن گارد پلاستیکی قرار گرفته ولی استفاده از آن سبب می‌شود تا ظاهر بسیار جذاب رد می کا 20 پرو پوشیده شود.

طراحی
همه گوشی‌های سری رد می کا 20 (Redmi K20) شیائومی از نظر ظاهری شباهت بسیار زیادی به هم دارند و مواد سازنده آنها نیز یکی بوده و حتی شیوه رنگ‌بندی آنها هم به یکدیگر شبیه است. در کنار این ظاهر جذاب، باید به استحکام فوق‌العاده این دستگاه‌ها نیز اشاره کنیم.

شیائومی رد می کا 20 پرو گوشی است که به خاطر صفحه نمایش AMOLED بدون ناچ و باکیفیت خود بسیار زیبا به نظر می‌رسد. خودِ کمپانی چینی این صفحه نمایش را Horizon AMOLED می‌نامد ولی صرف‌نظر از اسمی که برای آن انتخاب شده، نبود بریدگی در این پنل یکی از نقاط قوت به حساب می‌آید.



با توجه به اینکه هنوز هیچ شرکتی نتوانسته راه‌حلی ابداع کند تا دوربین سلفی را زیر نمایشگر بگذارد، شیائومی به خاطر ارائه ظاهر تمام نمایشگر به محصول خود از مکانیسم پاپ‌آپ استفاده کرده است تا هر وقت به دوربین جلو نیاز داشتیم، سنسور مربوطه ظاهر شود. همین راهکار باعث شده تا کمپانی چینی بتواند صفحه نمایش 6.39 اینچی و OLED تولید سامسونگ بهترین گوشی‌اش را بدون هیچ بریدگی خاصی و با رزولوشن 1080p در اختیار مشتریان قرار دهد و با پوشش گوریلا گلس 5 خیال همگان را از بابت استحکام آن راحت کند.




نقد و بررسی تخصصی گوشی Xiaomi Redmi K20 Pro/Mi 9T Pro

 

☙zAHRa❧

کاربر فعال انجمن
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
5/7/19
ارسال ها
528
امتیاز واکنش
2,463
امتیاز
198
سن
25
زمان حضور
2 ساعت 48 دقیقه
نویسنده این موضوع
ضمن اینکه اسپیکر هم بین شیشه نمایشگر و پوشش رویه‌ای وجود دارد ولی آن‌قدر باریک است که به سختی می‌توان آن را دید.

در زیر صفحه نمایش این گوشی یک سنسور اسکنر اثر انگشت به کار رفته و از آن جایی که بیش از دو سال است که شرکت‌های سازنده تلفن همراه از این حسگرها استفاده می‌کنند، دیگر کارایی آنها بسیار زیاد شده و سرعت‌شان هم افزایش پیدا کرده بنابراین نمونه موجود در رد می کا 20 پرو نیز بسیار امن و سریع است. بر این اساس، زمانی که نمایشگر را لمس می‌کنید، پنل روشن می‌شود و اثر انگشت صاحب دستگاه را می‌شناسد. این حسگر دقت و سرعت بسیار زیادی دارد و بعید است آلودگی‌هایی که روی صفحه نمایش باقی می‌مانند بر عملکردش تأثیر منفی بگذارند.



در ماژول ظاهر شونده دوربین سلفی یک لنز 20 مگاپیکسلی قرار گرفته که به دو دلیل جذابیت زیادی دارد. یکی اینکه وقتی این مکانیسم بالا می‌آید، چراغ روی آن یک لحظه به رنگ قرمز روشن می‌شود. (البته متأسفانه استفاده از این چراغ LED یک ویژگی اضافه است که بهتر می‌بود کمپانی چینی آن را به عنوان فلاش دوربین به کار می‌گرفت.)



دلیل دوم هم اتفاقاً به همان چراغ LED مربوط می‌شود زیرا علی‌رغم اینکه فلاش دوربین نیست ولی چراغ اعلانات به حساب می‌آید. اگر بالای این ماژول نگاهی بیندازید، متوجه می‌شوید که وقتی نوتیفیکیشن خاصی را از دست داده‌اید، به رنگ قرمز روشن می‌شود. باز هم تکرار می‌کنیم که جای‌گیری این چراغ نمی‌تواند چندان راضی‌کننده باشد ولی به طور کلی ایده جذاب و منحصربفردی است.



در قاب پشتی هم یک پوشش گوریلا گلس 5 ساخته شده توسط شرکت Corning به کار رفته که بر خلاف ظاهر جلویی، انتهای این پوشش تا لبه‌ها کشیده شده است. حالا اگرچه این نوع شیوه محافظتی نمی‌تواند زیاد مدرن باشد ولی مطمئناً شکل جذابی به گوشی می‌دهد و آن را باریک می‌کند.

در این قسمت هم می‌توانیم اثری از پوکوفون اف 1 را مشاهده کنیم چرا که در عقب دستگاه، پنلی وجود دارد که بسیار شبیه پوشش Kevlar آن گوشی است. مدل کربن مشکی شیائومی رد می کا 20 پرو نیز همان بافت موجود در پوکوفون را دارد اما با این تفاوت که پنل نامبرده زیر شیشه رفته و به خاطر رنگ سیاه دستگاه به سختی دیده می‌شود. با همه اینها، ظاهر جذاب گوشی حفظ شده و نسبت به سایر رقبا حداقل از این نظر متفاوت است.



در وسط قاب پشتی، سه دوربین مشاهده می‌شود که لنز بالایی 8 مگاپیکسلی تله فوتو می‌باشد و از دو حسگر دیگر جدا شده و یک حلقه قرمز رنگ دور آن به چشم می‌خورد تا از این نظر شبیه چراغ LED روی دوربین جلوی پاپ‌آپ و دکمه پاور باشد.

در پایین لنز نامبرده، دو سنسور 48 مگاپیکسلی اصلی و 13 مگاپیکسلی اولترا واید قرار گرفته‌اند و در بین آنها هم حسگرهای مربوط به فوکوس خودکار نشسته‌اند. ضمن اینکه خارج از این ماژول سه‌گانه، دو چراغ فلاش LED نصب شده‌اند.

لنز تله فوتو 8 مگاپیکسلی که به صورت جداگانه در بالا قرار گرفته، به تنهایی کارایی خاصی ندارد در حالی که دو لنز پایینی آن هم به سختی دیده می‌شوند. به خاطر برآمده نبودن این سنسورها، وقتی گوشی را روی یک سطح صافی می‌گذارید لرزشی نخواهد داشت بنابراین اگر بگوییم پنل پشتی این دستگاه یکی از زیباترین قاب‌هایی است تا کنون توسط تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند ساخته شده، گزاف نگفته‌ایم.

در لبه‌های برآمده رد می کا 20 پرو فریم فلزی مشاهده می‌شود که به رنگ خاکستری تیره می‌باشد و پوشش روی آن درخشان است و اگرچه باعث جذابیت بیشتر دستگاه شده ولی مستعد دریافت آلودگی‌های زیادی است.



در پایین گوشی هم پورت USB-C، محل قرار دادن مموری کارت میکرو SD و سیمکارت و اسپیکر جای‌گیری کرده‌اند و در بالا نیز جک هدفون 3.5 میلی‌متری و چراغ اعلانات LED روی ماژول پاپ‌آپ دوربین سلفی مشاهده می‌شوند.

ضخامت، عرض و طول این محصول شیائومی به ترتیب 8.8*74.3*156.7 میلی‌متر هستند و وزن آن نیز به 191 گرم می‌رسد. از نظر اندازه، رد می کا 20 پرو با وان‌پلاس 7 یکی است ولی 9 گرم وزن بیشتری دارد.



این محصول شیائومی را باید گوشی شیشه‌ای بدانیم که ظاهر بسیار جذابی دارد. به علاوه، استفاده از پوشش گوریلا گلس 5 و فریم فلزی در آن باعث استحکام دستگاه شده است. البته با این مواد سازنده، نباید فراموش کنید که دستگاه لغزنده خواهد بود و لبه‌های برآمده آن نیز کمک خاصی نخواهند کرد. در این بین، اگرچه نمی‌توانیم همه نقاط قوت گوشی‌ها را یک‌جا داشته باشیم ولی شما می‌توانید پس از خرید گوشی شیائومی رد می کا 20 پرو، آن را در گارد محافظ موجود در جعبه بگذارید.

صفحه نمایش
در رد می کا 20 پرو نمایشگر 6.39 اینچی وجود دارد که سامسونگ آن را Super AMOLED و شیائومی آن را Horizon AMOLED می‌نامد. هیچ قسمتی از این پنل باکیفیت توسط ناچ اشغال نشده و تنها مواردی که بعضاً باعث پرش تصویر می‌شوند، گوشه‌های گرد دستگاه هستند. ضمن اینکه رزولوشن، نسبت بدنه به تصویر و تراکم پیکسلی این دستگاه هم به ترتیب 1080 * 2340 پیکسل، 19.5:9 و 403 می‌باشد.



استفاده از یک چنین پنلی امروزه در گوشی‌های هوشمند به یک اتفاق معمول تبدیل شده بنابراین در همه آنها شیوه Diamond PenTile برای مرتب‌سازی پیکسل وجود دارد و رد می کا 20 پرو نیز از این قاعده پیروی می‌کند. این نمایشگر OLED تولید شیائومی از محتواهای با کیفیت HDR10 و شیوه نورپردازی DCI-P3 پشتیبانی کرده و با گوریلا گلس 5 محافظت شده است.

این صفحه نمایش OLED با 405 نیت واحد روشنایی شفافیت زیادی دارد ولی اگر شما این گوشی را زیر نور آفتاب بردید و حالت Auto یا نورپردازی تطبیقی را روشن کردید، عدد مذکور می‌تواند به 643 نیت افزایش یابد. حداقل میزان روشنایی هم 2.2 نیت بود که راضی‌کننده است.

شیائومی در این محصول خود سه گزینه برای تنظیمات کنتراست در اختیار کاربران قرار می‌دهد که هر کدام از آنها رنگ خاصی را نشان می‌دهند. آپشن Automatic از شیوه نورپردازی DCI-P3 استفاده می‌کند و تفاوت رنگی در آن به 3.8 می‌رسد. لازم به ذکر است که تنها در این حالت می‌توانید نوع رنگ اشباعی (سرد یا گرم) را مشخص کنید. انتخاب گزینه Warm، تفاوت رنگی را به 2.5 می‌رساند و بالأخره گزینه Standard با شیوه نورپردازی sRGB از تفاوت رنگی 2.4 بهره می‌برد تا رنگ‌ها دقت بسیار زیادی داشته باشند. در نهایت گزینه Increased Contrast رنگ‌ها را کشیده کرده و دقت و شفافیت آنها را از بین می‌برد.

دوام باتری
با خرید شیائومی رد می کا 20 پرو می‌توانید از باتری 4000 میلی‌آمپری و لیتیوم یونی آن بهره‌مند شده و حداقل به مدت 24 ساعت با این دستگاه کار کنید. همچنین این امکان را دارید تا به خاطر پشتیبانی از تکنولوژی شارژ سریع کمپانی چینی به نام Quick Charge، گوشی خود را به وسیله شارژر 18 واتی شارژ و در عرض 30 دقیقه 50 درصد باتری آن را پر کنید. لازم به ذکر است که چنان‌چه شارژر سریع‌تری به کار بردید، بعید است بتواند در مدت زمان کمتری باتری را شارژ کند.



اگر این گوشی را روی حالت استندبای قرار دادید، به مدت 103 ساعت روشن خواهد ماند. این را هم اضافه کنیم که در صورت وبگردی کردن و تماشای فیلم، محصول شیائومی به ترتیب 13 ساعت و نیم و 20 ساعت دوام خواهد آورد. احتمال می‌رود که دلیل ثبت این امتیازات نسبتاً فوق‌العاده، پردازنده اسنپدراگون 855 باشد چرا که نسبت به پردازنده رد می کا 20 که اسنپدراگون 730 است، انرژی کمتری مصرف می‌کند.

اسپیکر
یک اسپیکر در پایین گوشی وجود دارد که هم با کیفیت بوده و هم در آزمایش‌های تخصصی جزو بهترین قطعات شناخته شده است. صدای خروجی از این اسپیکر در حالت معمولی باکیفیت می‌باشد ولی اگر بخواهید صداها را با بیشترین شدت پخش کنید، نویزهایی را خواهید شنید.

کیفیت صدا
چنان‌چه یک اسپیکر اکسترنال به این دستگاه وصل کنید، کیفیت صداهای پخش شده قابل قبول خواهد بود تا از نظر شفافیت و وضوح بتوانیم از عملکرد معمولی گوشی در قسمت قبل چشم‌پوشی کنیم. حالا اگر با هدفون به فایل‌های صوتی خود گوش کنید، امکان دارد با کاهش کیفیت روبه‌رو شوید ولی در مقایسه با سایر گوشی‌های بازار، رد می کا 20 پرو عملکرد خوبی از خود به ثبت می‌رساند. چنان‌چه به این گوشی یک اسپیکر استریو وصل کردید، کیفیت صدا بهتر خواهد شد ولی به خاطر اینکه خودش از چنین اسپیکری بهره نمی‌برد، صداها کمی لرزش پیدا خواهند کرد.

با این توضیحات، اگرچه شیائومی رد می کا 20 پرو توانایی پخش صداها با بیشترین کیفیت و شدت را دارد ولی شاید نتواند آن‌طور که انتظار داریم خودش را نشان دهد.

سیستم عامل و رابط کاربری
شیائومی در رد می کا 20 پرو، لانچر پوکو 2.0 مبتنی بر رابط کاربری MIUI 10.3 و اندروید 9 را قرار داده است. این گوشی از ویژگی صفحه نمایش همیشه روشن (Always-on Display) هم پشتیبانی می‌کند و کاربران می‌توانند در صورت نیاز آن را زمانبندی نمایند و یا همیشه آن را خاموش یا روشن نگه دارند. در کنار این قابلیت، گزینه‌های دیگری هم به چشم می‌خورد که از میان آنها می‌توانید یکی را برگزینید.



امکان بازگشایی قفل صفحه نمایش با استفاده از سنسور اسکنر اثر انگشت زیر صفحه نمایش که اتفاقاً بسیار سریع و با دقت می‌باشد فراهم شده است. علاوه بر سنسور بیومتریکی زیر نمایشگر، فناوری تشخیص چهره نیز وجود دارد که آن هم بسیار سریع می‌باشد هرچند ممکن است همه افراد نتوانند از آن استفاده کنند زیرا در همه کشورها در دسترس نیست.

با خرید شیائومی رد می کا 20 پرو می‌توانید از حالت تیره (Dark Mode) موجود در رابط کاربری هم بهره ببرید و پس‌زمینه گوشی خود را از سفید به مشکی تبدیل کنید و به خاطر مصرف کم انرژی نمایشگرهای AMOLED در این حالت، دوام باتری را نیز افزایش دهید. این نکته را هم به خاطر داشته باشید که همه اپلیکیشن‌ها از حالت تیره پشتیبانی نمی‌کنند.

یکی از امکانات جالب و در عین حال جذاب رد می کا 20 پرو، تصاویر پس‌زمینه زنده و 24 ساعته است که با توجه به تایم شبانه‌روز تغییر می‌کند. وجود لانچر پوکو یعنی اینکه گزینه‌های شخصی‌سازی شما بیشتر خواهند شد. این پوسته نرم‌افزاری می‌تواند نرم‌افزارها را به صورت اتوماتیک دسته‌بندی کرده و پس‌زمینه‌ها را تغییر داده و میزان شفافیت تصاویر را کم یا زیاد کند. ضمن اینکه این قابلیت را دارد تا شیوه قرارگیری آیکون‌ها و سایز آنها را نیز تغییر دهد. این را اضافه کنیم که امکان غیرفعالسازی این لانچر فراهم است زیرا خودِ MIUI به عنوان رابط کاربری کفایت می‌کند. حالا اگر شما نسخه‌ای از این گوشی را خریدید که می 9 تی پرو نام داشت، در آن پوکو لانچر را نخواهید دید هرچند می‌توانید این برنامه را از پلی استور به صورت رایگان دانلود کنید.

در هوم اسکرین پیش‌فرض رد می کا 20 پرو، یک ویجت آب و هوا و ساعت وجود دارد. در سمت چپ هم Quick Card به چشم می‌خورد که اطلاعاتی در مورد اپلیکیشن‌های اخیر، قدم‌شمار، یادداشت‌ها، تقویم، رویدادها، آب و هوا و . . . را در اختیارتان قرار خواهد داد. این گزینه را نیز شما می‌توانید شخصی‌سازی کرده و یا اصلاً حذف و غیرفعال کنید.

سوئیچ کننده میان برنامه‌ها ممکن است در ابتدا برای شما ناآشنا باشد ولی به مرور زمان به کار کردن با آن عادت خواهید کرد. اگر انگشت خود را روی دکمه اپلیکیشن‌های اخیر قرار دهید، حالت تقسیم صفحه نمایش اجرا می‌شود (دو نرم‌افزار در دو نیمه نمایشگر دیده خواهند شد). همچنین کشیدن به سمت راست یا چپ نیز برنامه‌ها را خواهد بست. شیائومی رد می کا 20 پرو از تم‌های مختلف پشتیبانی می‌کند ولی این قابلیت بستگی به محل زندگی کاربران دارد.

یک اپلیکیشن امنیتی در رابط کاربری MIUI وجود دارد که باعث آزادسازی فضای رم می‌شود و گوشی را مدام بررسی خواهد کرد تا در آن بدافزار وجود نداشته باشد یا میزان مصرف اینترنت داده‌ای شما بیش از حد معمول نشود. این برنامه همچنین، مجوزهای لازم برای نصب برنامه‌های مختلف را صادر می‌کند و به شما اجازه می‌دهد چگونگی مصرف باتری توسط نرم‌افزارهای مختلف را مشخص کنید.

در پایان اشاره کنیم که در این پوسته نرم‌افزاری اپلیکیشن‌هایی برای مشاهده تصاویر، فیلم و شنیدن موسیقی وجود دارند که به ترتیب Gallery، Video player و Music نامیده شده‌اند. در برخی کشورها هم امکان خرید اشتراک پخش فیلم فراهم بوده و ضمن اینکه نرم‌افزار رادیو FM نیز نصب شده است.


نقد و بررسی تخصصی گوشی Xiaomi Redmi K20 Pro/Mi 9T Pro

 

☙zAHRa❧

کاربر فعال انجمن
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
5/7/19
ارسال ها
528
امتیاز واکنش
2,463
امتیاز
198
سن
25
زمان حضور
2 ساعت 48 دقیقه
نویسنده این موضوع
عملکرد و امتیازات بنچمارک
مهم‌ترین تفاوت‌های رد می کا 20 و می 9 تی با رد می کا 20 پرو و می 9 تی پرو، پردازنده آن‌هاست. مدل‌هایی که دارای پسوند پرو هستند از تراشه‌ای بهره می‌برند که مخصوص گوشی‌های پرچمدار است. چیپ‌ست اسنپدراگون 855 دارای CPUهای هشت هسته‌ای می‌باشد که به ترتیب عبارتند از یک Kryo 485 Gold با سرعت 2.84 گیگاهرتزی، سه Kryo 485 Gold با سرعت 2.42 گیگاهرتزی و دو Kryo 485 Silver با سرعت 1.78 گیگاهرتزی.



پردازنده گرافیکی این تراشه نیز Adreno 640 نام دارد که می‌تواند تقریباً هر بازی که می‌خواهید را اجرا کند.

شیائومی این محصول خود را در چهار نمونه زیر تولید کرده است:

  • 6 گیگابایت رم و 64 گیگابایت حافظه داخلی
  • 6 گیگابایت رم و 128 گیگابایت حافظه داخلی
  • 8 گیگابایت رم و 128 گیگابایت حافظه داخلی
  • 8 گیگابایت رم و 256 گیگابایت حافظه داخلی
نسخه می 9 تی پرو هم که در اکثر کشورهای جهان فروخته می‌شود، از 6 گیگابایت رم و 64 یا 128 گیگابایت حافظه داخلی بهره می‌برد.

در این دستگاه 6.39 اینچی، یک سیستم دوگانه خنک‌کننده در اطراف پردازنده به کار رفته که از 8 لایه گرافیت و سیلیکای حرارتی تشکیل شده است. یکی از این سیستم‌ها زیر نمایشگر می‌باشد و دیگری که به لوله‌های مسی نیز مجهز است، زیر پوشش شیشه‌ای قاب عقبی وجود دارد. این فناوری باعث خواهد شد که وقتی اسنپدراگون 855 با بیشترین نیروی خود کار می‌کند، عملکرد مناسبی از گوشی به ثبت برسد.

امتیازات Geekbench اسنپدراگون 855 در بخش عملکرد چند هسته‌ای همچنان پیشتاز است ولی هنگامی که صحبت از عملکرد تک هسته‌ای می‌شود، پردازنده ساخته شده توسط سامسونگ بهتر کار می‌کند. در زمینه پردازنده گرافیکی نیز باید بگوییم که Adreno 640 یکی از بهترین مواردی است که در گوشی‌های هوشمند وجود داشته و با نمایشگرهای 1080p عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد.

در نهایت، در آزمایش‌های AnTuTu نیز شیائومی رد می کا 20 پرو توانست جایگاه خودش را به عنوان یک شبه پرچمدار مستحکم کند.



محصول کمپانی چینی در مقایسه با سایر پرچمداران عملکرد خوبی دارد و اگر در آن بازی‌های مختلف و بعضاً سنگینی هم نصب کنید، متوجه این ادعای ما خواهید شد هرچند امکان دارد از نظر نرخ بازسازی نسبت به سایر گوشی‌ها مانند وان‌پلاس 7 پرو عملکرد ضعیف‌تری از خود به ثبت برساند.

در منوی تعبیه شده این دستگاه و در نرم‌افزار Security، یک گزینه Game Boost به چشم می‌خورد که شیوه اجرای بازی‌ها را مدیریت می‌کند. البته امکان دارد وقتی آن را اجرا می‌کنید، تفاوتی احساس نشود بنابراین شاید زمانی که بازی‌های سنگین‌تری نصب کردید، این آپشن خودش را نشان دهد. علی‌رغم وجود سیستم خنک‌کننده، امکان دارد رد می کا 20 پرو برخی اوقات که تعدادشان انگشت‌شمار است، داغ کند. اگر این اتفاق رخ داد، عملکرد گوشی کند خواهد شد.

دوربین
رد می کا 20 پرو یا می 9 تی پرو دارای یک ماژول سه‌گانه دوربین عقب است که کارایی آن با مشخصاتی که روی کاغذ نوشته شده تقریباً برابری می‌کند. لنز اصلی گوشی مورد بحث ما 48 مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم f/1.75 است و تصاویری می‌گیرد که 12 مگاپیکسل کیفیت دارند. در بالای آن، یک سنسور تله فوتو 8 مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم f/2.4 به چشم می‌خورد که قابلیت زوم 2 برابری دارد. در پایین لنز اصلی هم لنز 13 مگاپیکسلی اولترا واید با دریچه دیافراگم f/2.4 وجود دارد.





سنسور 48 مگاپیکسلی رد می کا 20 پرو IMX 586 می‌باشد در حالی که سنسور اصلی رد می کا 20 را باید IMX 582 بنامیم. این حسگرها هر دو توسط سونی تولید شده‌اند و تنها تفاوت‌شان این است که نمونه بهتر توانایی ضبط ویدیو با کیفیت 4K و 60 فریم بر ثانیه را دارد.

متأسفانه هیچ‌کدام از این سنسورها از فناوری ثابت‌سازی اپتیکال بهره نمی‌برند. در مورد اندازه حسگرها هم بگوییم که لنز اصلی 0.8 میکرو متر می‌باشد حال آن‌که دو لنز دیگر دارای اندازه 1.12 میکرو متری هستند.

سنسور 48 مگاپیکسلی از اخطار رنگ چهار لایه Quad-Bayer بهره می‌برد که 4 پیکسل 0.8 میکرو متری را به یک پیکسل 1.6 میکرو متری تبدیل می‌کند تا بتواند نور بیشتری دریافت کرده و نویز تصاویر را در شب کاهش دهد. ضمن اینکه وقتی در شرایطی که نور کافی وجود دارد عکسبرداری می‌کنید، عمل بازگرداندن اشعه روی می‌دهد تا تصاویری باکیفیت 48 مگاپیکسل و با جزئیات بسیار زیاد به ثبت برسند.



اپلیکیشن دوربین هم در مقایسه با سایر نرم‌افزارهای موجود در شیائومی فرق زیادی نکرده چرا که کشیدن انگشت به سمت چپ یا راست شما را به حالات مختلف عکسبرداری و فیلمبرداری می‌برد و با لمس آیکون مربوط از گوشه بالا نیز می‌توانید به تنظیمات بیشتری نظیر هوش مصنوعی، HDR، حالت فیلمبرداری، زیباسازی و . . . دست یابید. لازم به ذکر است که دکمه‌های زوم 0.6x، 1x یا 2x روی قسمت منظره‌یاب وجود دارند. زمانی که در منطقه مورد نظر شما نور کافی نیست هم می‌توانید از حالت شب (Night Mode) استفاده کنید.

کیفیت تصویر
تصاویر دارای کیفیت 12 مگاپیکسلی که با لنز اصلی به ثبت می‌رسند، جزئیات را بسیار عالی نشان می‌دهند و کنتراست بالایی دارند و رنج دینامیک نیز در آنها بسیار بالاست. عکس‌ها هم شفاف هستند ولی نمی‌توانید آنها را با خروجی دیگر گوشی‌های پرچمدار موجود در بازار مقایسه کنید.



یک حالت 48 مگاپیکسلی وجود دارد که زمانی می‌توانید از آن استفاده کنید که می‌خواهد تصاویر 48 مگاپیکسل رزولوشن داشته باشند. همان‌طور که گفتیم، این سنسور فرآیند بازگردانی اشعه‌ها را انجام می‌دهد تا عکس‌های باکیفیتی به ثبت برساند. البته نمی‌توانیم جزئیات به ثبت رسیده را زیاد بدانیم بنابراین به راحتی شاهد برخی نقاط بی‌کیفیت و نویز خواهیم بود. ضمن اینکه اگر به حالت دستی 12 مگاپیکسلی سوئیچ کنید، تصاویر بهتری نخواهید گرفت بنابراین پیشنهاد ما استفاده از همان حالت 12 مگاپیکسلی پیش‌فرض است.



دوربین 8 مگاپیکسلی تله فوتو تصاویر خوبی می‌گیرد که جزئیات زیادی را نشان می‌دهند. در این بین، برخی از آنها نسبت به عکس‌های گرفته شده با لنز اصلی نویز بیشتری دارند ولی اگر بخواهیم خروجی آن را با لنزهای تله فوتو مقایسه کنیم، نمی‌توانیم زیاد به این سنسور اشکال بگیریم.



این نکته را نیز یادآور شویم که لنز تله فوتو تنها وقتی نور کافی هست تصاویر باکیفیتی می‌گیرد و زمانی که در جای تاریکی حضور دارید، عکس‌هایی به ثبت خواهد رسید که نسبت به تصاویر گرفته شده با لنز 48 مگاپیکسلی حرف زیادی برای گفتن ندارند.

در ادامه به لنز 13 مگاپیکسلی اولترا واید می‌رسیم. از نظر کیفیت تصاویر در هر پیکسل نسبت به دو لنز دیگر، زیاد خوب کار نمی‌کند ولی با این وجود، باز هم رنگ‌ها دقیق و نویز کمی به چشم می‌خورد. باید اعتراف کنیم که این سنسور یکی از معدود لنزهای تله فوتویی است که چنین عکس‌هایی را به ثبت می‌رساند.

شما همچنین این فرصت را دارید تا از گزینه تصحیح لنز هم بهره ببرید تا سوژه‌های اصلی شفافیت داشته باشند هرچند ممکن است گوشه‌ها کمی تار شوند. شیائومی یک گزینه به نام عکسبرداری با هوش مصنوعی (AI) فراهم کرده که تنها کار شناسایی مناظر را انجام می‌دهد و نه چیز دیگر. این قابلیت البته پیشنهاد می‌دهد که در جاهای مختلف از کدام حالت عکسبرداری استفاده کنید بنابراین اگر شما تا کنون با گوشی‌هایی که چند لنز داشته‌اند کار نکرده‌اید، این گزینه می‌تواند کمکتان کند.

با استفاده از حالت عکسبرداری در شرایط کم نور، تصاویر به ثبت رسیده 12 مگاپیکسلی با لنز اصلی 48 مگاپیکسلی کیفیت خوبی پیدا خواهند کرد و نسبت به عکس‌هایی که قبلاً با گوشی‌های شیائومی گرفته بودیم، نویز کمتری خواهند داشت. بر این اساس، باید بگوییم که میزان نویز آنها معمولی، و جزئیات و شفافیت‌شان قابل قبول است. شاید نتوانید این عکس‌ها را با نمونه‌های مشابه 12 مگاپیکسلی مقایسه کنید ولی این‌گونه نیست که آنها را بی‌کیفیت بدانیم. شاید اگر قابلیت ثابت‌سازی تصاویر وجود داشت مقدار تار بودن تصاویر تا 30 یا 40 درصد کاهش می‌یافت ولی متأسفانه این فناوری به کار نرفته است.



شما این فرصت را دارید تا تصاویری بگیرید که 48 مگاپیکسل رزولوشن دارند و بعد حجم آنها را به 12 مگاپیکسل تغییر دهید اما به خاطر اینکه جزئیات زیادی به ثبت نمی‌رسد و کیفیت چندان فرق نمی‌کند، فایده انجام این کار زیاد نخواهد بود.

همان‌طور که گفتیم، در شیائومی رد می کا 20 پرو حالت شب نیز وجود دارد که تقریباً یک ثانیه طول می‌کشد تا عکس بگیرد و انصافاً تصاویری که به ثبت می‌رساند هم باکیفیت هستند. در واقع این گزینه با شیوه نورپردازی متفاوتی که دارد، حتی در محیط‌های تاریک نیز عکس‌های فوق‌العاده‌ای به ثبت می‌رساند. بعید است با این حالت عکس‌های تیره و تار بگیرید بنابراین در اکثر دفعات شاهد عملکرد خوب آن خواهید بود به همین دلیل پیشنهاد ما این است که در شب‌ها حتماً از این آپشن بهره ببرید.

دقیقاً همانگونه که انتظار داشتیم، دوربین تله فوتو در شرایط کم نور کار نمی‌کند و به جای آن باید سراغ تصاویر 12 مگاپیکسلی با لنز 48 مگاپیکسلی بروید که اتفاقاً کیفیت خوبی دارند. به نظر می‌رسد این دوربین چندین فریم را رد می‌کند و عکس‌ها را اواسط فریم برش می‌دهد و از زوم دیجیتال نیز بهره نمی‌برد.

در نهایت، تصاویری که با لنز اولترا واید می‌گیرید اصلاً کیفیت ندارند زیرا نویز زیادی در آنها دیده می‌شود و بسیاری از جزئیات از بین می‌روند و نورپردازی به خوبی انجام نخواهد شد.

تصاویر پرتره
کیفیت تصاویر پرتره‌ای که با دوربین عقب شیائومی رد می کا 20 پرو به ثبت می‌رسند به شدت به شرایط نور محیط متکی هستند چرا که با لنز تله فوتو که دریچه دیافراگم f/2.4 دارد گرفته می‌شوند ولی با این وجود، باز هم کیفیت خوبی دارند.



زمانی که نورپردازی به بهترین شکل ممکن انجام می‌شود، تصاویر پرتره بسیار باکیفیتی خواهید گرفت که سوژه‌ها به خوبی از پس‌زمینه جدا شده‌اند. شما همچنین می‌توانید افکت‌های مختلف را اضافه کرده و یا میزان تار بودن عکس‌ها را افزایش یا کاهش دهید.

تصاویر سلفی
در ماژول پاپ‌آپ رد می کا 20 پرو یک سنسور 20 مگاپیکسلی وجود دارد که همیشه تصاویری نمی‌گیرد که جزئیات زیادی داشته باشند ولی در حد خودش شفافیت را به خوبی تنظیم کرده و میزان دقت رنگ‌ها و کنتراست را افزایش می‌دهد.



به خاطر نبود فوکوس خودکار، انجام فرآیند فوکوس کردن روی اشیا به صورت محدود انجام می‌شود ولی باز هم عکس‌هایی به ثبت می‌رسند که در آنها نویز زیادی وجود ندارد. ضمناً، با دوربین سلفی می‌توان تصاویر پرتره هم گرفت و علی‌رغم نبود سنسور تشخیص عمق و کاهش شفافیت و وضوح، تصاویری با کیفیت بالا و پس‌زمینه تار به ثبت می‌رسند.

ضبط ویدیو
نهایت کیفیتی که می‌توانید با رد می کا 20 پرو فیلم بگیرید، 4K و 60 فریم بر ثانیه می‌باشد و سایر گزینه‌های در اختیار شما عبارتند از 1080p با 30 فریم بر ثانیه و 1080p با 60 فریم بر ثانیه. در ابتدا به نظر می‌رسد که می‌توانید با هر سه دوربین عقب با این کیفیت‌ها فیلمبرداری کنید اما واقعاً این‌گونه نیست. بر این اساس، دوربین اصلی توانایی ضبط با تمامی کیفیت‌های نامبرده را دارد. لنز اولترا واید نمی‌تواند ویدیوهای 4K و 60 فریم بر ثانیه ضبط نماید و قابلیت زوم 2 برابری هم به دوربین تله فوتو سوئیچ نخواهد کرد بنابراین بهتر است کار فیلمبرداری را کلاً به لنز اصلی بسپارید. این را هم اضافه کنیم که امکان ضبط ویدیوهای صحنه آهسته یا اسلوموشن با کیفیت 1080p و 120 یا 240 فریم بر ثانیه و 720p و 960 فریم بر ثانیه وجود دارد.

بیت‌ریت ویدیوها در کیفیت 4K بین 40 تا 42 مگابیت بر ثانیه است و فرقی نمی‌کند که 30 فریم بر ثانیه به ثبت می‌رسد یا 60 فریم. در کیفیت 1080p با 30 فریم بر ثانیه هم بیت‌ریت به 18 مگابیت بر ثانیه می‌رسد. در کیفیت 1080p با 60 فریم بر ثانیه نیز بیت‌ریت 20 مگابیت بر ثانیه می‌باشد. میزان بیت‌ریت صدا هم 69 کیلو بیت بر ثانیه است.

ویدیوهای 4K و 30 یا 60 فریم بر ثانیه ضبط شده با دوربین اصلی کیفیت قابل قبولی دارند هرچند وقتی از نزدیک به آنها نگاه می‌کنید از وضوح آنها کم می‌شود. البته ویدیوهای دارای 30 فریم بر ثانیه جزئیات را بیشتر از 60 فریم بر ثانیه نشان می‌دهند ولی باید خیلی با دقت این موارد را بررسی کنید تا متوجه شوید.

مقدار نویز بسیار کم است، کنتراست فوق‌العاده است، دقت رنگ عالی است، رنج دینامیک بالاست و همه جزئیات واقعی هستند. به طور کلی ویدیوهای 4K ضبط شده با رد می کا 20 پرو کیفیت خوبی دارند. همین موارد برای ویدیوهای 1080p با 30 و 60 فریم بر ثانیه صادق هستند.

ویدیوهای 4K و 30 فریم بر ثانیه ضبط شده با لنز اولترا واید کمی رنگ‌ها را کشیده نشان می‌دهند و جزئیات را از بین می‌برند و رنج دینامیک در آنها چندان بالا نیست. ضمن اینکه فیلم‌های 1080p و 30 فریم بر ثانیه به ثبت رسیده با این لنز تقریباً با خروجی لنز اصلی برابری می‌کنند ولی کلیپ‌های 60 فریم بر ثانیه بی‌کیفیت‌تر هستند.

همان‌طور که گفتیم، قابلیت زوم 2 برابری از سنسور 8 مگاپیکسلی استفاده نمی‌کند بنابراین این‌گونه نتیجه‌گیری می‌شود که این لنز نمی‌تواند فیلم‌های 4K ضبط نماید و وظیفه انجام این کار را به سنسور اصلی واگذار کرده است. به هر حال، ویدیوهای 1080p ضبط شده با قابلیت زوم 2 برابری کیفیت خوبی دارند ولی باز هم شفافیت و وضوح کلیپ‌های 4K و زوم دیجیتالی در آنها به چشم می‌آید.

تکنولوژی طیف‌سنجی الکترونیکی در همه سنسورها و رزولوشن‌های 30 فریم بر ثانیه به کار رفته و سیستم ثابت‌سازی دیجیتالی هم کار خود را به خوبی انجام می‌دهد.

جمع‌بندی
شیائومی باز هم با معرفی یک گوشی نشان داد که اگر بخواهد، می‌تواند بازار این دستگاه‌ها را به نفع خودش تغییر دهد. البته اگرچه این محصولش را نمی‌توانیم پوکوفون بدانیم ولی چیزی که اهمیت دارد، قیمت فوق‌العاده آن است که می‌تواند با بسیاری از پرچمداران رقابت کند.



در کشورهای هند و چین، این گوشی را رد می کا 20 پرو می‌شناسند و در سایر مناطق جهان آن را می 9 تی پرو می‌نامند. تفاوت این دو مدل تنها در یک چیز است و آن اینکه رد می از لانچر پوکو بهره می‌برد در حالی که می چنین چیزی ندارد هرچند کاربران می‌توانند آن را از گوگل پلی استور به صورت رایگان دانلود کنند. بنابراین زیاد فرقی نمی‌کند که شما کدام مدل را در دست دارید چرا که با خرید رد می کا 20 پرو یا می 9 تی پرو صاحب گوشی فوق‌العاده‌ای خواهید شد.

باید اعتراف کنیم که شیائومی همه امکانات لازم را در این محصول 400 یورویی خود قرار داده و از نظر دوام باتری، صفحه نمایش، عملکرد، اسپیکر، کیفیت صدا و . . . توانسته انتظارات را برآورده کند.

رقبا و آلترناتیوها
خیلی کار سختی است بخواهیم برای گوشی که امکانات فوق‌العاده را با قیمت مقرون به صرفه‌ای در اختیار مشتریان قرار می‌دهد، آلترناتیو پیدا کنیم ولی به هر ترتیب اولین دستگاهی که به نظر می‌رسد می‌تواند برای رد می کا 20 پرو چالش‌برانگیز باشد، لنوو زد 6 پرو است. تعداد کشورهایی که این گوشی در آنها فروخته می‌شود بسیار محدود هستند ولی چنان‌چه توانستید آن را بخرید مالک دستگاهی خواهید شد که دوربین فوق‌العاده‌ای دارد و در شرایط کم نور عکس‌های عالی می‌گیرد ولی قیمت آن 100 یورو گران‌تر از محصول شیائومی است.

وان‌پلاس 7 هم رقیب دیگری به شمار می‌رود که با رابط کاربری OxygenOS، نمایشگر دارای ناچ، دوربین عقب دو لنزی و قیمت 150 یورویی بیشتر، عملکرد تقریباً مشابهی از خود ثبت می‌کند.

گوشی شیائومی که در موردش صحبت کردیم، به گلکسی S10e که در نمایشگرش حفره‌ای سیاه رنگ دیده می‌شود، شباهت زیادی دارد ولی قیمت آن بسیار پایین‌تر است.

شاید هم بتوانیم رد می کا 20 یا می 9 تی را آلترناتیو بعدی بدانیم که اتفاقاً 70 یورو هم ارزان‌تر است ولی به خاطر پردازنده اسنپدراگون 730 نمی‌تواند ویدیوهای 4K با 60 فریم بر ثانیه را ضبط کند و عملکرد متوسطی از خود به ثبت می‌رساند.

نظر نهایی
باید بگوییم که احتمالاً به خاطر قیمت پایین و امکانات فوق‌العاده‌ای که شیائومی در رد می کا 20 پرو قرار داده، افراد زیادی سراغش نروند ولی واقعیت را باید قبول کنیم که از همه نظر این گوشی شبیه یک پرچمدار است و به سبب دوام باتری عالی، نمایشگر باکیفیت و بدون حاشیه و پردازنده سریع، انتخاب هوشمندانه‌ای به شمار می‌رود.



نقاط قوت

  • نمایشگر AMOLED بدون حاشیه
  • سنسور اسکنر اثر انگشت زیر صفحه نمایش بسیار سریع
  • طراحی فوق‌العاده زیبا با پوشش گوریلا گلس
  • دوام باتری بسیار عالی و پشتیبانی از فناوری شارژ سریع
  • پردازنده اسنپدراگون 855 و عملکرد سریع
  • دوربین باکیفیت و کیفیت خوب تصاویر گرفته شده در روز
  • گزینه‌های متعدد فیلمبرداری و کیفیت مناسب ویدیوها
  • رابط کاربری کارآمد
  • وجود جک هدفون 3.5 میلی‌متری
  • وجود نرم‌افزار رادیو FM
نقاط ضعف

  • عدم مقاومت در برابر آب و خاک
  • آسیب‌پذیر بودن دوربین سلفی پاپ‌آپ
  • نبود محل قرار دادن مموری کارت


نقد و بررسی تخصصی گوشی Xiaomi Redmi K20 Pro/Mi 9T Pro

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا