خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

Nirvana

مدیر بازنشسته
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
16/7/18
ارسال ها
1,285
امتیاز واکنش
34,298
امتیاز
443
زمان حضور
9 روز 5 ساعت 59 دقیقه
نویسنده این موضوع

آشنایی با رشته طراحی سیستم های دینامیکی خودرو



کارشناسی ارشد طراحی سیستم های دینامیکی خودرو

معرفی رشته طراحی سیستم های دینامیکی خودرو

هدف از اجرای گرایش ارشد طراحی سیستم های دینامیکی خودرو تربیت کارشناسانی است که توانائی های لازم جهت طراحی اجزاء و مجموعه های سیستم های شاسی خودرو و تحلیل دینامیک خودرو را دارا بوده و بتوانند در زمینه های بهینه سازی و طراحی خودرو و تحقیقات کاربردی و توسعه ای مشارکت کارشناسی داشته باشند.



ارشد مکانیک طراحی سیستم های ترمز، تعلیق و فرمان

در ادامه برای آشنایی بیشتر متقاضیان انتخاب رشته کنکور ارشد و نیز افرادی که در بازار کار و کاریابی به دنبال آینده شغلی بهتری هستند، اطلاعات بیشتری شامل: دانشگاه های دارای رشته مکانیک گرایش طراحی سیستمهای دینامیکی خودرو، معرفی سایر گرایشهای ارشد و دکترای مکانیک(به منظور ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر آموزش عالی) و معرفی فرصت شغلی و بازارکار این رشته ارایه می شود.



ضرورت وجودی و نیاز کشور

امروزه در اکثر جوامع پیشرفته و توسعه یافته نمی توان نیاز به خودرو به معنی عام آن را در زندگی شخصی و اجتماعی انسان ها نادیده گرفت. انواع خودروی سواری، موتور سیکلت‌ها، اتوبوسها و مینی‌بـ*ـو*س ها در شهرها و اتوبوس ها، کامیون ها و تانکرها در بین شهرها، تراکتورها، انواع ادوات کشاورزی در روستاها، و کامیون ها، لودرها و انواع تجهیزات راهسازی متحرک، از جمله کاربردهای اولیه و بدیهی خودروها محسوب می شوند.



البته کلمه خودرو معادل فارسی کلمه Vehicle است که قطارها، کشتی ها، هواپیماها و حتی فضاپیماها را نیز شامل می شود. اما مهندسی خودرو، به طور خاص با مواردی سروکار دارد که بر روی زمین حرکت می کنند و هم اکنون اکثر آنها دارای موتورهای احتراق داخلی هستند.



البته با پیشرفت فناوری های جدید و افزایش روزافزون قیمت سوخت های فسیلی و همچنین افزایش مسئله آلودگی در دنیا فناوری‌های نوینی در این زمینه به کار گرفته شده است و امروزه خودروها فقط از موتورهای احتراق داخلی استفاده نمی کنند. در میان این فناوری های برتر می توان به خودروهای برقی، هیبریدی،‌ سلول های سوختی و همچنین استفاده از توربین ها در خودروها اشاره نمود.



خودروهای مورد بحث از قسمت های مختلفی تشکیل شده‌اند: قوای محرکه و سیستم انتقال قدرت، شاسی و چرخ ها، سیستم تعلیق و ترمز، سازه و بدنه، تزیینات داخلی، سیستم های برقی، سیستم های تهویه و دیگر سیستم های جانبی. مهندسی خودرو، رشته ای است که طراحی، ساخت، بهینه سازی و تعمیر انواع مختلف خودرو را در برمی گیرد.



اما از آنجا که خودرو، ابزاری است که از مجموعه های مختلف تشکیل شده است و دارای کاربردهای متفاوتی است، این رشته، ترکیبی از علوم مختلف کلاسیک و مدرن شامل علوم مختلف، مهندسی مانند مکانیک، الکترونیک، مواد و حتی علوم مدیریتی است و از اینرو رشته‌ای کاربردی و کاملا جذاب است. به عبارت دیگر، مهندسی‌خودرو یک رشته میان رشته ای و فراگیر است. چنین رشته ای نتیجه پیشرفت های بشر در اواخر قرن بیستم است.



در ابتدای قرن بیستم که علم و فناوری به آرامی در کنار هم حرکت را شروع نمودند رشته های دانشگاهی همچون فیزیک، ریاضی و زیست شناسی عموما با مبنای علمی آغاز شدند. بعضا برخی از علوم مهندسی مانند مکانیک، برق، عمران که از دل علوم پایه منفک شده بود، نیز سربرآوردند.



اما در نیمه دوم قرن بیستم با رشد انواع فناوری، مخصوصا فناوری اطلاعات و ارتباطات، علوم و فنون مختلف و در کنار آنها، رشته ها و دوره های دانشگاهی نیز رشد فزاینده و انفجاری را شاهد بودند، به گونه ای که تقریبا هر پنج سال یکبار حجم دانش تولید شده در دنیا دو برابر کل گذشته می شد.



لذا در دهه های منتهی به قرن بیست و یکم، ابتدا گرایش های مختلف در رشته ها بوجود آمد و سپس رشته های جدید تخصصی تر ایجاد شد. در قرن اخیر این گرایش ها متناسب با کاربرد گسترده و نیاز به استفاده از علوم مختلف از دل دانشکده های سنتی جدا شده و دانشکده های مستقلی را بوجود آوردند.



بدلیل رقابت شدید در بازار جهانی خودرو شرکت های سازنده خودرو ناگزیر به بالا بردن سرعت تولید و کیفیت محصولات خود بوده و علاوه بر این می‌بایست به نیازهای فرهنگی و اجتماعی و مسائل مربوط به آلودگی محیط زیست نیزتوجه نمایند.



مهمترین شرط برای تحقق چنین اهدافی توجه به تربیت مهندسین مجرب و آشنا به تکنولوژی روز است. دانشگاه علم‌ و صنعت ایران به عنوان اولین دانشکده‌ در ایران و خاورمیانه در سال 1379 کار خود را با جذب دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد آغاز نمود.



این دانشکده به منظور تربیت نیروی متخصص برای صنایع خودروسازی کشور و صنایع وابسته به آن طراحی و تاسیس شده است و هم اکنون با شرکت های بزرگ کشور همچون ایران خو‌درو و سایپا همکاری نزدیک دارد. بسیاری از دانشجویان دانشکده بورسیه مستقیم خود این گروه های صنعتی بوده اند و هم اکنون مستقیما در آنجا مشغول به کار هستند.


آشنایی با رشته طراحی سیستم های دینامیکی خودرو

 
  • تشکر
Reactions: *Ghazale*

Nirvana

مدیر بازنشسته
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
16/7/18
ارسال ها
1,285
امتیاز واکنش
34,298
امتیاز
443
زمان حضور
9 روز 5 ساعت 59 دقیقه
نویسنده این موضوع
طراحی‌ سرفصل های آموزشی در مهندسی خودرو به گونه ای صورت گرفته تا دانشجویان با مراحل مختلف طراحی، ساخت و آزمایش های استاندارد مهندسی خودروها و در نهایت تبدیل ایده به محصول واقعی آشنا شوند. دانشجویان این رشته با کسب آمادگی حین مطالعه دروس در راستای تحقیقات ابتدا درسی به نام سمینار را می گذرانند و متعاقبا پایان نامه خود را اخذ می نمایند.



در سمینار دانشجویان با راهنمایی استاد راهنما و با مجوز دانشکده می توانند به بررسی انواع تکنولوژی های روز دنیا بپردازند. در مرحله انجام پایان نامه، عموما دانشجویان با کمک استاد راهنمای خود با ارتباطی که با بخش های مختلف شرکت های خودروسازی بزرگ کشور برقرار می کنند، ‌پروژه های کاربردی تعریف می کنند و اگر کار تحقیقاتی آن در حیطه کامپیوتری باشد،‌ در دانشکده به کار تحقیق ادامه می دهند و اگر کار آزمایشگاهی مورد نیاز باشد در آزمایشگاه های دانشکده و یا یکی از زیرمجموعه های شرکت های خودروسازی‌ تحقیقات زیر نظر استاد راهنما ادامه می‌یابد. دانشجویان عملا تحت این فرآیند، هرچه بیشتر با صنعت خودرو از نزدیک آشنا می شوند.



رشته مهندسی خودرو دارای سه گرایش مختلف سیستم محرکه خودرو، سیستم دینامیکی خودرو و سازه و بدنه خودرو می‌باشد که در ادامه به معرفی هریک از این رشته ها به صورت جداگانه پرداخته شده است.




آینده رشته طراحی سیستم های دینامیکی خودرو



گرایش طراحی سیستم های دینامیکی خودرو

راحتی سفر به معنای کاهش ضربات ناشی از ناهمواری های سطح جاده به سرنشینان یکی از مهمترین پارامترها در طراحی خودروی مناسب به شمار می رود. همچنین فرمان پذیری خودرو در جاده، علی الخصوص در پیچ های تند موضوع مهم دیگری است که باید به آن توجه داشت.



از طرف دیگر یکی از ملزومات خودروی ایمن، داشتن سیستم ترمز کاملا مطمئن است. این موضوعات سرفصل مباحثی هستند که به تفصیل درگرایش سیستم های تعلیق، ترمز و فرمان مورد بررسی قرار می گیرند.



برای این منظور، دانشجویان با تکنولوژی های مختلف روز دنیا در زمینه تعلیق، ترمز و فرمان آشنا شده سپس مبانی طراحی آن را آموزش دیده، ضمن شناخت دقیق‌تر سیستمهای تعلیق و فرمان، با روش های شبیه سازی و حل عددی معادلات دینامیکی خودرو آشنا می شوند. در شکل زیر دو نوع سیستم تعلیق مستقل متداول خودرو نشان داده شده است.



در این گرایش مهندسان خودرو وظیفه دارند سیستم هایی طراحی کنند که راحتی و ایمنی بهینه را برای سرنشینان خودرو به ارمغان آورد. از نرم افزارهای مرسوم در طراحی سیستم‌های تعلیق می‌توان به Hyperworks ، Adams suite و نرم افزارهای شبیه سازی پروفیل جاده اشاره نمود.



همان طور که از نام این گرایش مشخص می باشد دانشجویان در این گرایش به آشنایی با طراحی اجزا و سیستم های شاسی خودرو می پردازند. در دنیای امروزه با گسترش رقابت بین شرکت های خودروسازی در جهان شرکت های خودروسازی سعی در بالابردن کیفیت محصولات و افزایش سرعت تولید خود دارند. در کنار طراحی و زیبایی خودروها راحتی و ایمن بودن خودرو ها نیز دارای اهمیت فراوانی می باشد و بسیاری از مشتریان شرکت های خودرو سازی ایمنی و راحتی یک خودرو را از معیارهای اصلی خرید یک خودرو می دانند.



خودرویی را در نظر بگیرید که با دارا بودن ظاهری زیبا در ناهمواری های سطح شهر و جاده دارای ضربات شدید به کابین سرنشینان باشد. خودرویی را در نظر بگیرید که در پیچ های تند جاده سیستم فرمان پذیری آن دارای کارکرد مناسب نباشد و کنترل آن از دست راننده خارج شود.


آشنایی با رشته طراحی سیستم های دینامیکی خودرو

 
  • تشکر
Reactions: *Ghazale*

Nirvana

مدیر بازنشسته
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
16/7/18
ارسال ها
1,285
امتیاز واکنش
34,298
امتیاز
443
زمان حضور
9 روز 5 ساعت 59 دقیقه
نویسنده این موضوع
خودرویی را در نظر بگیرید که سیستم ترمز آن دارای مشکل باشد و نتوان در مواقع ضروری به آن اطیمنان نمود و ... همان طور که از مثال های بالا می توان متوجه شد نیاز به کارشناسان و مهندسانی می باشد که بتوانند موارد گفته شده را به درستی مدیریت کرده و آن ها را در شرکت های خودروسازی بهبود ببخشند این وظیفه بر عهده فارغ التحصیلان گرایش طراحی سیستم های دینامیکی خودرو در رشته مهندسی مکانیک می باشد.



بهینه سازی سیستم ها با کمک مدارهای هیدورلیکی, نیوماتیکی, الکترونیکی و مکانیکی بر عهده کارشناسان این گرایش می باشد.



دانشجویان علاقه مند به تحصیل در این گرایش در مقطع کارشناسی ارشد موظف به گذراندن 32 واحد درسی می باشند که می توان به :




آشنایی با دروس رشته طراحی سیستم های دینامیکی خودرو



دروس الزامی

ریاضیات مهندسی پیشرفته

طراحی قطعات سیستم های تعلیق، فرمان و ترمز

استانداردهای آزمایش قطعات سیستم تعلیق، فرمان و ترمز

دینامیک خودور و آز

ارتعاشات پیشرفته و آز

کاربرد کنترل پیشرفته در خودرو

طراحی و تحلیل سازه و بدنه خودرو و آز

پروژه



دروس اختیاری

محاسبات عددی پیشرفته

ایمنی و فاکتورهای انسانی در خودرو

مهندسی تولید در صنایع خودرو

طراحی ساخت خودرو به کمک کامپیوتر و آز

ارتعاشات و آکوستیک سازه و بدنه خودرو

دینامیک پیشرفته

اشاره نمود.


آشنایی با رشته طراحی سیستم های دینامیکی خودرو

 
  • تشکر
Reactions: *Ghazale*
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا