خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

santaclaus

دوستدار انجمن رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
16/4/19
ارسال ها
139
امتیاز واکنش
2,011
امتیاز
163
محل سکونت
MHD
زمان حضور
1 روز 6 ساعت 27 دقیقه
نویسنده این موضوع
12قدم برای تقویت مهارت نویسندگی



بدون شک، نوشتن یکی از مهارت‌هایی است که در زندگی به آن نیاز پیدا می‌کنید. مثل نوشتن یک نامه، رزومه، پست وبلاگ، کارت، کتاب، ایمیل، پیغام، گزارشات فروش، و یا هر چیزی که به ارتباط افکار و ایده‌ها نیاز دارد.
نوشتن و خواندن دو مهارت مهم اکتسابی در زندگی هستند. یک نویسنده‌ی خوب می‌تواند تقریبا هر کاری را انجام دهد.

من شخصا اهمیت نوشتن را وقتی درک کردم که به یک کار‌آفرین تبدیل شدم. هر روز برای وبلاگ خود پست می‌نویسم، در روز تعداد زیادی ایمیل ارسال می‌کنم و در رسانه‌های اجتماعی مطالبی می‌نویسم. اگر این مهارت را نمی‌دانستم، هرگز قادر نبودم کارها‌یم را انجام بدهم. کسب‌وکارم تنها یک هفته دوام می‌آورد و نهایتا مجبور به ترک شغلم می‌شدم.

اما من این مهارت را یاد گرفتم. و از آن ممنونم. از معلمانم سپاسگزارم که در دوران مدرسه من را مدام مجبور به نوشتن می‌کردند، که آن موقع برایم شبیه یک انتقام بی‌پایان بود! این کار مهارتم را در نوشتن تقویت کرد، گرچه در آن زمان از آن متنفر بودم!

آن‌چه در طول سال‌ها درباره ی نوشتن یاد گرفتم، می‌تواند در ۱۲ مرحله‌ی ساده گنجانده شود. این مراحل در هر نوعی از نوشتن می‌توانند به کاربرده شوند. چه بخواهم یک پیغام بنویسم یا روی کتاب بعدی کار کنم، به این ۱۲ قدم برای نوشتن تکیه می‌کنم!

۱- آنچه باعث حواس‌پرتی می‌شود را از خود دور کنید.
قبل از اینکه شروع به نوشتن کنید، هر گونه حواس‌پرتی را از ذهن خود دور کنید. اگر لازم است به اتاق آرامی بروید، تلفن خود را خاموش کنید، خود را با لپ‌تاپ‌تان در کمد زندانی کنید! حواس‌پرتی یکی از موانع بزرگ در نوشتن است. افرادی که برای نوشتن وقت نمی‌گذارند، هرگز قادر به نوشتن نیستند.

۲- به آنچه می‌خواهید بنویسید فکر کنید.
آن‌چه را می‌خواهید بنویسید به دقت در ذهن خود تصور کنید. ایده‌ی خوبی برای عنوان، موضوع و نکته‌ای که می‌خواهید به آن برسید، داشته باشید. قبل از آن‌که چیزی بنویسید، به موضوعی که می‌خواهید بنویسید فکر کنید.

۳- به چه کسی می‌خواهید بنویسید.
دریابید مخاطب شما کیست. کارآفرینان، کارمندان، مادران، نوجوانان، مردان میان‌سال، کسی که شما را دوست دارد، یا شخصی کاملا متفاوت؟ قبل از هر چیزی این موضوع را مشخص کنید.

۴- طوفان فکری برای ایده‌های خود ایجاد کنید.
اکنون می‌توانید شروع به نوشتن کنید. یک خودکار و تکه‌ای کاغذ بردارید یا کامپیوتر خود را روشن کنید و شروع کنید. من معمولا تعداد زیادی از نکات و جمله‌هایی که به ذهنم می‌رسد و می‌دانم که می‌خواهم از آن‌ها استفاده کنم را یادداشت می‌کنم. وقتی تعدادی از آنها را نوشتید، این مرحله را به پایان رسانده‌اید.


۵- زیپ مغزتان را باز کنید و هر چه به ذهن‌تان می‌رسد را بنویسید.

اگر هنوز دست به کار نشده‌اید، لپ‌تاپ و ورد را باز کنید. حال از نکاتی که در مرحله‌ی قبل یادداشت کردید و نکاتی که در هر لحظه به ذهن‌تان می‌رسد استفاده کنید، هر چه که به ذهن‌تان می‌رسد را یادداشت کنید. اجازه دهید ذهن‌تان سر‌ریز شود و کلمات خودشان را در نوشته‌تان جا دهند.

۶- سعی نکنید زیبا‌سازی کنید-فقط بنویسید!
این کار را تا زمانی که نوشتن‌تان تمام شود انجام دهید. سعی نکنید جملات را زیبا کنید یا اشتباهات نگارشی را اصلاح کنید. این موضوع تنها باعث می‌شود که سرعت‌تان کم شود و جلوی جاری شدن ذهن را می‌گیرد. رمز به انجام رساندن کارها در همین است. افراد زیادی منحرف می‌شوند و دست از کار می‌کشند تا همه چیز را به بهترین شکل در بیاورند. این کار را نکنید!

۷- حالا می‌توانید زیباسازی کنید.
اگر تا به اینجا مراحل را به درستی انجام داده باشید، می‌توانید آن‌چه را نوشته‌اید اصلاح کنید تا بهتر به نظر برسد. نوشته را به آرامی بخوانید. ببینید جملاتی که نوشته‌اید تا چه اندازه روان هستند. کلمات تکراری را تغییر دهید، هر جا که نیاز به مکث است ویرگول بگذارید و اشتباهات را اصلاح کنید.

۸- جمله را به خوبی آغاز کنید.
جملات بعدی مغز شما را منفجر می‌کنند! این طرز نوشتن توجه و علاقه‌ی دیگران را جلب می‌کند که در ادامه چه می‌خواهد گفته شود. اطمینان حاصل کنید که در بازنویسی از جملات آغازین خوبی استفاده می‌کنید. اگر مقدمه و جمله آغازین خسته‌کننده‌ای داشته باشید، کسی مایل به خواندن نوشته‌ی شما نخواهد بود!

۹- از غلط یاب استفاده کنید.
اگر چه غلط یاب سیستم شما ممکن است تمام اشتباهات را اصلاح نکند، اما راه مؤثر و آسانی برای پیدا کردن اشتباهات املایی در نوشته است.

۱۰- از یک دوست بخواهید نوشته‌تان را ویرایش کند.
با توجه به اینکه غلط یاب نمی‌تواند تمامی اشکالات را پیدا کند، ضروری است که شخص دیگری به نوشته‌تان نگاهی بیاندازد. ممکن است نوشته‌ی خود را بارها بخوانیم و بگوییم چه چیز خوبی نوشته‌ایم؛ اما نگاه بی‌طرفانه دیگران، بازخوردی به ما می‌دهد که به اصلاح اشتباهاتمان کمک زیادی می‌کند.

۱۱- تغییرات لازم را انجام دهید.
به آن‌چه ویراستار می‌گوید توجه کنید و برای بار آخر به نوشته‌ی خود نگاهی بیاندازید. اگر فکر می‌کنید نظر شخص دیگر درست است، به آن گوش دهید. اگر نظراتش را به دقت در نظر گرفتید اما با برخی از آنها مخالف هستید، نوشته را همان‌طور که خودتان می‌خواهید نگه دارید.

با توجه به همه این‌ها، این نوشته‌ی شماست و شمایید که می‌دانید چه می‌خواهید بگویید. تنها به یاد داشته باشید یک ویرایش‌گر خوب برای کمک به شما آماده است، پس دقت کنید که با هر آن‌چه که او می‌گوید مخالفت نکنید.

۱۲- نوشته‌تان را منتشر کنید.
حالا زمان آن رسیده که نوشته‌تان را منتشر کنید. اگر تمام مراحل را به دقت انجام داده باشید، باید برای به اشتراک گذاشتن نوشته‌ی فوق‌العاده‌ی خود با دنیا هیجان‌زده باشید. از کار خود لـ*ـذت ببرید و بگذارید دیگران ببینند چه چیزی را با تلاش خلق کرده‌اید. نوشته‌ای که به اشتراک شده می‌شود و مورد تقدیر و ستایش قرار می‌گیرد برای هر نویسنده‌ای یک موفقیت محسوب می‌شود.

این مراحل را دنبال کنید و پیشرفت را در نوشتن‌تان ببینید. تمام نویسندگان توانا از دستورالعملی شبیه به این استفاده می‌کنند. بنابراین هرگاه در نوشتن با مشکل روبرو شدید به این مراحل رجوع کنید.

همه‌ی ما داستانی برای گفتن داریم، با دنبال کردن این ۱۲ قدم می‌توانید همین حالا داستان خود را با دنیا به اشتراک بگذارید!


12 قدم برای تقویت مهارت نویسندگی

 
  • تشکر
Reactions: Mohadeseh.f
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا