خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

MacTavish

مدیـر بازنشسته
کاربر رمان ۹۸
  100000000
  
عضویت
16/8/19
ارسال ها
3,662
امتیاز واکنش
13,898
امتیاز
348
زمان حضور
79 روز 12 ساعت 50 دقیقه
نویسنده این موضوع


ناسا در جدیدترین فاز ماموریت اروپا کلیپر (Europa Clipper) یک کاوشگر را برای یافتن نشانه های حیات فرازمینی به اروپا که قمر معروف سیاره مشتری است، ارسال خواهد کرد.


اگر از یک فرد عادی بپرسید که فکر می‌کند بجز کره زمین، در چه مکان دیگری از منظومه شمسی ما، ممکن است حیات وجود داشته باشد، به احتمال بسیار زیاد این پاسخ را به شما می‌دهد: سیاره مریخ! اما بسیاری از دانشمندان و ستاره‌شناسان معتقدند یک مکان دیگر در منظومه شمسی ما وجود دارد که احتمال وجود حیات در آن از احتمال وجود حیات در مریخ هم بیشتر است! آن مکان، جایی نیست جز اروپا (Europa، که در کشور ما، بعضا به آن اروپا هم گفته می‌شود)، قمر معروف سیاره مشتری! بخاطر فاصله بسیار زیادی که مشتری و قمرهای آن با کره زمین دارند، تاکنون کاوش اروپا برای ستاره‌شناسان و دانشمندان، تنها در حد رویا بوده است؛ رویایی که قرار است به زودی به واقعیت تبدیل شود!


اروپا ، قمر اسرار آمیز مشتری

اروپا یکی از قمرهای مشهور سیاره مشتری است. تاکنون 79 قمر برای ژوپیتر یا همان سیاره مشتری کشف شده است. جالب است بدانید که سال 2017، تعداد قمرهای مشتری، 67 عدد عنوان شده بود! به همین علت این احتمال کاملا وجود دارد که در آینده هم تعداد قمرهای ژوپیتر فراتر از عدد 79 برود. از نظر نزدیکی به سیاره مشتری، اروپا ششمین قمر این سیاره محسوب می‌شود. از نظر ابعاد هم، اروپا ششمین قمر بزرگ منظومه شمسی ما است. جالب است بدانید که اروپا، اندکی از قمر سیاره زمین، یا همان ماه خودمان، کوچکتر است!

اروپا اولین بار در سال 1610میلادی و توسط گالیله، دانشمند مشهور ایتالیایی کشف شد. به همین علت، از گالیله به عنوان مکتشف این قمر یاد می‌شود. نام این قمر، از اساطیر یونان باستان نشئت گرفته است. در داستان‌های اساطیری یونان، اروپا (یا ائوروپه) نام معشـ*ـوقه زئوس، خدای خدایان بوده است!

کاوش اروپا برای یافتن نشانه های حیات

بخش عظیمی از هسته اروپا، درست مانند بخش عظیمی از هسته کره زمین، از دو فلز آهن و نیکل تشکیل شده است. این قمر دارای اتمسفری بسیار نازک است که بخش اعظم آن را هم اکسیژن تشکیل داده است! سطح اروپا، کاملا یخ‌زده است اما دانشمندان دلایل و شواهد بسیار زیادی کشف کرده‌اند که نشان می‌دهد زیر این یخ‌ها، اقیانوس‌هایی مملو از آب مایع وجود دارد! اگر واقعا آب، به صورت مایع در این سیاره وجود داشته باشد، آنگاه می‌توان احتمال وجود حیات در این قمر را بسیار بالاتر از عدم وجود حیات در آن دانست!

همین احتمال بالای وجود حیات در اروپا است که مدت‌ها است دانشمندان و ستاره‌شناسان سرتاسر دنیا را مجذوب این قمر کرده و آن‌ها بیتابانه منتظر فرصتی هستند تا یک فضاپیما برای کاوش اروپا به این قمر بفرستند. سال‌ها است که ناسا مُصِرانه به دنبال راهی برای فرستادن کاوشگرهایش به اروپا است و حالا بالاخره بشر در آستانه کاوش اروپا قرار گرفته است!

ناسا به تازگی به صورت رسمی، از فاز جدید ماموریت اروپا کلیپر (Europa Clipper) خودش که کاوش اروپا است، پرده برداشت. اگر همه‌چیز به بهترین شکل ممکن رقم بخورد، سال 2023 یک فضاپیما کره زمین را به مقصد اروپا ترک خواهد کرد! اما به احتمال بسیار زیاد، حس کنجکاوی ما باید بیشتر از 4سال دیگر هم صبر کند چرا که احتمالا در سال 2025 این کاوشگر آماده لانچ (Launch) یا پرواز به سمت اروپا خواهد شد.​


قمر اروپا سیاره مشتری، هدف بعدی ناسا برای کاوش نشانه های حیات فرازمینی

 
  • تشکر
Reactions: Mahta.ra
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا