خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

MacTavish

مدیـر بازنشسته
کاربر رمان ۹۸
  100000000
  
عضویت
16/8/19
ارسال ها
3,662
امتیاز واکنش
13,898
امتیاز
348
زمان حضور
79 روز 12 ساعت 50 دقیقه
نویسنده این موضوع


اگر تمدن‌های فرازمینی درحال استفاده از پیام های لیزری برای ارتباط با ما باشند، به لطف یک فیزیکدان میلیاردر، اکنون تکنولوژی مورد نیاز برای دریافت این پیام‌ها را داریم!


از همان روزی که بشر توانست رادیو را اختراع کند، انسان‌های کنجکاو بسیار زیادی بودند که به امید دریافت پیام‌های رادیویی تمدن‌های فرازمینی از کنار رادیو خودشان جُم نمی‌خوردند! فیلم‌ها و داستان‌های علمی تخیلی بسیار زیادی هم در همین زمینه ساخته شده که بعضا موفقیت‌های کم‌نظیری هم کسب کرد‌ه‌اند. اما شاید دیگر وقت آن باشد که علاوه‌بر تمرکز روی پیام‌های رادیویی احتمالی تمدن‌های فرازمینی، روی دیگر انواع پیام‌هایی که ممکن است آن‌ها درحال ارسال به ما باشند هم تمرکز کنیم. یکی از محتمل‌ترین گزینه‌ها در این رابـ*ـطه، پیام های لیزری هستند. این پیام‌ها می‌توانند مسافت‌های بسیار زیادی را طی کنند و اگر واقعا تمدن‌های فرازمینی پیشرفته در کیهان وجود داشته باشند، آنگاه بهترین راهی که می‌توانند با دیگر تمدن‌ها ارتباط برقرار کنند، فرستادن همین پیام های لیزری است.



تاکنون بشر تمرکز زیادی روی دریافت پیام های لیزری که ممکن است تمدن‌های فضایی درحال ارسال برای ما باشند، نکرده و به همین علت، تکنولوژی لازم برای انجام اینکار را هم بدست نیاورده است. اما یک میلیارد روسی/اسرائیلی بنام یوری میلنر (Yuri Milner) که خودش فیزیکدان است و در زمینه فیزیک ذرات، تخصص دارد با خرج هزینه‌ای بالغ بر 100میلیون دلار قصد دارد این ضعف بشر را پوشش دهد. او در سال 2015 استارت یک پروژه 10ساله را زد که اکنون پس از گذشت تقریبا 4سال، توانسته به موفقیت‌های قابل توجهی دست پیدا کند. نام این پروژه، شنوایی مبتکرانه یا Breakthrough Listen است و در بخش جستجوی حیات فرازمینی‌های ناسا موسوم به SETI درحال فعالیت است.

جستجوی پیام های لیزری

این پروژه تاکنون توانسته بیش از هزار ستاره که در فاصله 160سال نوری زمین قرار دارند را رصد کند و پیام های لیزری که ممکن است توسط این ستار‌ه‌ها درحال ارسال باشند را ردیابی کند که البته هنوز هیچ پیامی از طرف این ستار‌ه‌ها دریافت نشده است. یکی از ستاره‌هایی که این پروژه قصد ردیابی و رصد آن را دارد، ستاره تَبی یا Tabby’s Star است.

مدتی می‌شود که ستاره تَبی، توجه دانشمندان و ستاره‌شناسان را به خود جلب کرده است. یک نور چشمک‌زن عجیب و غیرمنتظره در اطراف این ستاره دیده می‌شود. برخی ستاره‌شناسان معتقد هستند منبع این نور، یک سازه است که احتمالا توسط تمدنی فرازمینی ساخته شده. طبق گفته‌های آقای میلنر و تیم او، اگر قوی‌ترین لیزر ساخته شده توسط بشر در این ستاره وجود داشت و پرتوهای لیزری را مستقیم به سمت کره زمین منتشر می‌کرد، آنگاه او و تیمش می‌توانستند این پیام لیزری را دریافت کنند.

این پروژه قرار است در طول بازه 10ساله خودش، یک میلیون ستاره را برای دریافت پیام های لیزری رصد کند. فاصله اکثر ستاره‌هایی که در لیست هدف پروژه قرار دارند، 10 تا 100برابر کمتر از فاصله‌ای است که ستاره تَبی با کره زمین دارد. به همین علت، می‌توان امیدوار بود که این پروژه، می‌تواند پیام های لیزری‌ای که 10 تا 100برابر ضعیف‌تر از قوی‌ترین لیزر ساخته شده توسط بشر هستند را نیز ردیابی کند. درواقع این پروژه نه تنها توانایی دریافت پیام های لیزری از تمدن‌هایی پیشرفته‌تر از بشر را دارد، بلکه حتی می‌تواند تمدن‌های ضعیف‌تر و پایین‌تر از بشر را نیز پیدا کند! البته اگر فرض را بر این بگذاریم که واقعا تمدن‌های فرازمینی وجود دارند.


اما پروژه گران‌قیمتی که آقای میلنر آن را توسعه داده است، چگونه کار می‌کند؟ به طور کلی می‌توان گفت که این پروژه، از تلسکوپ‌های VERITAS استفاده می‌کند. این تلسکوپ‌های اُپتیکال 12متری، برای دریافت و رصد اشعات گاما ساخته شده‌اند. وقتی پرتوهای گاما به اتمسفر زمین برخورد می‌کنند، یک نور نامحسوس آبی‌رنگ تولید می‌کنند که به آن به اصطلاح، تابش چِرِنکوف (Cherenkov Radiation) گفته می‌شود. این نور آبی‌رنگ تنها برای چند میلیونیم ثانیه قابل مشاهده است اما با این وجود، تلسکوپ‌های VERITAS می‌توانند آن‌ها را مشاهده و ثبت کنند. به همین علت، میلنر معتقد است که این تلسکوپ‌ها برای دریافت پیام های لیزری هم کاملا ایده‌آل هستند و در پروژه خودش هم از همین تلسکوپ‌ها استفاده کرده است.

آقای میلنر و تیم او معتقدند که اگر تمدنی فرازمینی وجود داشته باشد، احتمالا این تمدن با استفاده از پیام های لیزری سعی می‌کند با دیگر تمدن‌ها ارتباط برقرار کند. آیا شما کاربران هم با او هم‌عقیده هستید؟​


بشر اکنون تکنولوژی لازم برای دریافت پیام های لیزری تمدن‌های فرازمینی را دارد!

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا