خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

^moon shadow^

مدير بازنشسته
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
18/3/18
ارسال ها
1,896
امتیاز واکنش
17,965
امتیاز
428
محل سکونت
Tabriz
زمان حضور
38 روز 17 ساعت 41 دقیقه
نویسنده این موضوع
Chernobyl.jpg
"چرنوبیل" سریال کوتاهی است که راوی برداشت سازندگانش شبکه HBO به کارگردانی (یوهان رنک) از یک واقعه حقیقی تاریخی است. موضوع اصلی سریال چیزی است که در همه جای دنیا با شدت و ضعف وجود دارد و قابل درک برای همگان از هر فرهنگ و ملیتی است (دروغ و پرده پوشی برای آن چه که مصلحت نامیده می شود یا برای ادعای جلوگیری از وقوع یک شر و به عبارت دیگر انجام یک کار خیر و یا اجتناب از عواقب زیانبار ناشی از عملی که به حق یا نا حق به کسی نسبت داده می شود.) شاید بارها در زندگی شخصی خود دروغ، پنهان کاری یا پرده پوشی را به کار برده باشیم و نتیجه ای دلخواه از آن گرفته باشیم اما "چرنوبیل"داستان برملا شدن این کار غیر اخلاقی بر اثر حادثه یا اتفاقی غیر قابل پیشبینی است که در پی آن نتایج فاجعه باری پیش می آورد.

ساختار سریال غیر خطی با شکست های زمانی و بازگشت متعددی به گذشته و حال است که از زبان شخصیت اصلی فیلم والری لگاسوف (جرد هریس) روایت می شود.لگاسوف به همراه گروهی مدتی پس از حادثه انفجار نیروگاه هسته ای چرنوبیل در جمهوری اوکراین از اتحاد جماهیر شوروی سابق برای بررسی ابعاد آن به منطقه چرنوبیل اعزام می شوند. نتیجه تحقیقات وی که تا دو سال بعد از آن واقعه به صورت مخفیانه منتشر می شود، بازه ی حادثه را به سه دوره، حادثه انفجار و قبل و بعد از آن تقسیم می کند.

زمان حادثه "چرنوبیل" از وقایع چند ساعت مانده به انفجار تا چند روز بعد از آن با معرفی و پردازش شخصیت ها آغاز می شود این بازه اوج دروغ پردازی ها و پنهان کاری ها و تکذیب های پیاپی است و این به دلیل عدم درک عمق و وسعت فاجعه است. این دوره، دوره ای طلایی است که ازدست می رود مانند بیماری که دچار سکته قلبی شده و اطرافیان به خصوص آن ها که می توانند بیمار را نجات دهند خود را به خواب می زنند و سکته را انکار و بیمار را به استراحت دعوت می کنند. به همین دلیل به جای آن که شهر به سرعت تخلیه شده و از همه امکانات برای مهار فاجعه استفاده شود به خاطر همان دلایل اصلی دروغ گویی که ذکر شد، مسیولین محلی شهر را قرنطینه کرده به هیچ کس اجازه خروج نمی دهند و همه ارتباطات را به خارج از شهر قطع نموده و اسیب ها و تلفات را از چند نفر به چندین هزار نفر می رسانند. سپس، سریال "چرنوبیل" مسیر داستان را در دو جهت پی می گیرد، یکی رو به گذشته برای پیدا کردن دلیل واقعی انفجار نیروگاه هسته ای که چون مربوط به گذشته است امکان انکار و دروغ پردازی و قلب واقعیت وجود دارد و مجموعه ای از مدیران سـ*ـیاسی، اجرایی و قضایی همچنان این راه را ادامه می دهند. دیگر جهت رو به آینده است که خود واقعه، حقیقت را آشکار می کند و مسولین وقت را مجبور به اعتراف و تلاش برای کنترل فاجعه می نمایند و آن زمانی است که مواد رادیواکتیو چند هزار کیلو متر آن طرف تر به مرز کشورهای اروپایی می رسد و برای کشور شوراها رسوایی ببار می آورد. سازندگان "چرنوبیل" چنین نشان می دهند که ماجرای انفجار نیروگاه هسته ای ترکیبی بوده است از اشتباه انسانی ناشی از جاه طلبی، چاپلوسی، مطیع محض مافوق بودن و دور زدن و نادیده گرفتن قوانین (علمی) توسط مدیران نیروگاه هسته ای و همچنین پنهان نمودن عیب های این نوع از نیروگاه هسته ای که ده سال قبل از آن آشکار شده بود.

به نظر می رسد "چرنوبیل" قصد دارد با پرسش های مستقیم و ضمنی مخاطبین خود را به چالش کشد. اگر نواقص ساختاری نیروگاه هسته ای چرنوبیل قبل از بهره برداری رفع شده بود آیا چنین فاجعه ای رخ می داد؟ روی دیگر این پرسش این است که اگر حقایق یافته شده (نواقص نیروگاه) سانسور نمی شد و آشکارسازان حقایق تنبیه و سرکوب نمی شدند باز هم دنیا شاهد چنین اتفاقی می بود؟ اگر اتحاد جماهیر شوروی سابق کشور دیکتاتوری پرولتاریا نبود یا به عبارتی دیگر شفاف، آزاد و در مقابل افکار عمومی پاسخگو بود چنین رویدادی پیش می آمد؟ اگر رژیم کمونیستی کار گزارانش را مطیع و چاپلوس پرورش نمی داد به گونه ای که تنها به منافع خود و رژیم توجه نمایند باز هم شاهد واقعه چرنوبیل بودیم؟ و شاید همه سریال در این پرسش مستقیم اش خلاصه شود که هزینه دروغ ها چیست؟
22179_22179-m.jpg


نقد و بررسی سریال چرنوبیل / Chernobyl

 
  • تشکر
Reactions: Cinder
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا