خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.
  • شروع کننده موضوع Agrin
  • تاریخ شروع

Agrin

دوستدار انجمن رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
31/7/18
ارسال ها
122
امتیاز واکنش
4,774
امتیاز
163
محل سکونت
moltft land
زمان حضور
0
نویسنده این موضوع
به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، معماری در برگیرنده ساخت و ساز و شکل دهنده محیط است، از لحظه‎ای که یک تمدن به وجود می‎‎آید، معماری ساخته می‎شود و نباید نادیده گرفت که معماری با ساختار بیولوژیک انسان مرتبط است.
معماری علاوه بر استفاده ساخت و ساز، یک کارکرد ثانویه دارد و آن زیبا شناسی است که باعث می‎شود معماری به عنوان یک هنر زیبا متولد شود.
معماری فقط حاصل زیبا شناسی نیست و شامل اخلاق نیز می‎شود، موضوعی که بسیاری به آن بی توجه هستند و این بی‎توجهی باعث می‎شود تا ساختمان‎هایی بی‎هویت و بی‌اثر بنا شود.
بسیاری از ساختمان‎ها در ابتدا زیبا به نظر نمی‎رسیدند، اما گذر زمان ثابت کرده است که آنها ماندگار و زیبا هستند اما ساختمان‎هایی نیز بنا می‎شوند که در ابتدا بسیار زیبا هستند اما در گذر زمان این زیبایی محو و نابود می‎شود.
در قرن 15 و 16 میلادی که مصادف با عصر صفوی است، برای اولین بار در ایران مفهوم شهر ایده‎آل مشخص می‎شود که پیش بینی شهرسازی مدرن است، مانند شانزه‌لیزه در پاریس فرانسه، که شبیه معماری شهر اصفهان در آن عهد است که با یاری جستن از چهارباغ‎ها و میدان امام به کمک معماری نوین می‎آیند.
در این قرن است که معمار به عنوان یک دانشمند صاحب هنر و علم مطرح می‎شود و بیشتر سازه‎هایی که در آن زمان شکل گرفته‎اند در زمان حاضر در نوع خود بی نظیر هستند.
* سابقه معماری ایران به حدود هزاره هفتم قبل از میلاد می‎رسد
قرن 17 میلادی مصادف با پایان سلسله صفوی است، هم زمان با این دوره در ایران معماری باروک به عنوان معماری غالب در اروپا وارد شد که در این قرن ما تنها معماری‎های منظر را در ایران می‎بینیم، مانند مجموعه چهل ستون اصفهان و باغ شازده در ماهان.
بررسی‎ها و کاوش‎های باستان شناسی سابقه معماری ایران را به حدود هزاره هفتم قبل از میلاد می‎رساند، از آن زمان تاکنون پیوسته این هنر در ارتباط با مسائل گوناگون، به ویژه علل مذهبی، توسعه و تکامل یافته است.
ویژگی‎هایی چون طراحی مناسب، محاسبات دقیق، فرم درست پوشش، رعایت مسائل فنی و علمی در ساختمان، ایوان‎های رفیع، ستون‎های بلند و بالاخره تزئینات گوناگون که هر یک در عین سادگی معرف شکوه معماری ایران است.
بسیاری از محققان سبک شناسی معماری ایران را به هفت دوره تقسیم می‎کنند، به ترتیب دوره تاریخی شیوه پارسی، شیوه پارتی، شیوه خراسانی، شیوه رازی، شیوه آذری، شیوه اصفهانی که مربوط به دوره حکومت صفویان، افشاریه، زندیه و قاجاریه است و معماری معاصر که از اواسط دوره قاجاریه تاکنون را شامل می‎شود.
* اصفهان شاهکار معماری سنتی است
اصفهان در برهه‎ای از تاریخ و در عهد صفویه پایتخت ایران اسلامی بوده است، در آن زمان کاخ‎ها و عمارت‎های زیادی در اصفهان ساخته شده است که نسبت به آن دوران تنها تعداد محدودی از آنها باقی مانده است.
اصفهان هر ساله پذیرای گردشگران و توریست‎های زیادی است که اغلب این گردشگران خارجی در تبیین و شرح معماری اصفهان از جملاتی نظیر شاهکار بودن معماری اصفهان در دنیا یاد می‎کنند و اصفهان را لایق عنوان نصف جهان می‎دانند.
کارشناس رشته‌ معماری دوره‌ی اسلامی که مرمت خانه‌ای تاریخی را در پشت مسجد شیخ لطف‌الله اصفهان بر عهده داشته است در یکی از مقاله‎های خود چنین آورده است «اصفهان نصف جهان است» نشان می‌دهد که اصفهان یکی از بزرگ‌ترین سمبل‌های معماری اسلامی در جهان محسوب می‌شود و آوازه‌ی آن در دنیا طنین‌انداز است.
هربار به محله‌های قدیمی اصفهان پا می‌گذارم، ناخودآگاه مجذوب گذشته‌ زیبای این شهر می‌شوم، زیرا هر محله‌ اصفهان از نظر فنون معماری اسلامی، یک کلاس آموزشی است.
نیکلاس استون عدم وجود زاینده رود را برای اصفهان تهدید آمیز عنوان می‎کند و می‎گوید: زمانی که پلی روی رودخانه‌ای ساخته می‌شود، قرار است سال‌ها با آب هم‌زیستی داشته باشد، وقتی آب را از آن سازه بگیریم، به طور حتم مشکلات مهمی برای آن پیش می‌آید.
* نگذاریم معماری پست مدرن بر معماری سنتی غلبه شود
اصفهان دارای هویتی به قدمت تاریخ ایران است، شهری که در آن هویت ایرانی و اسلامی در هم آمیخته شده است، تا آن را در دنیا زبانزد کند.
رئیس سازمان نظام مهندسی اصفهان در خصوص معماری اسلامی، ایرانی گفت: در معماری گذشته اصولی از لحاظ زیبایی و ظرافت متناسب با امکاناتی که در آن زمان بود مورد استفاده قرار می‌گرفت.
وی افزود: مقصود از معماری اسلامی و ایرانی بازگشت به گذشته نیست، بلکه حفظ هویت‎ها و ریشه‎ها است.
مصطفی بهبهانی ادامه داد: در معماری و شهرسازی معاصر، از ساخت بنا طبق ضوابط اسلامی دوری شده است، در صورتی که در شرایط کنونی باید این تفکر در ساختمان‌سازی شکل، رنگ، مصالح و فرم ساختمان‌ها وجود داشته باشد.
وی عنوان کرد: در حال حاضر فرهنگ غرب بر معماری و شهرسازی ما سایه انداخته است، معماری مدرن و پست مدرن که ناشی از تفکر غرب است، بر معماری اسلامی غلبه کرده است.
در تدوین الگوی ایرانی و اسلامی باید شاخص‌های معماری را با توجه فرهنگ اسلامی مشخص کنیم و الگوی ساخت‌ و ساز را بر اساس این تفکر بنیان‌گذاری کرده و از تکنولوژی‌‌های جدید استفاده کنیم، نخستین گام در این زمینه این است که سایه فرهنگ غرب را از معماری خود دور کنیم و با ابتکارات و نوآوری این حرکت را شتاب دهیم.
*دست پیشکسوتان بهترین تکیه گاه معماری سنتی است
معماران در دوره معاصر به تقلید سبک اروپایایی برای ساختمان سازی و جلوه دادن به شهر استفاده کردند، که در ابتدای امر آسیب‎های زیادی بر معماری سنتی وارد شد، اما رفته رفته نما و ساختمان‎های بیشتر شهرهای ایران جلوه‎ای از معماری اروپایی شد و معماری سنتی به فراموشی سپرده شد.
بهره برداری از معماری سنتی نباید مشروط بر تقلید صرف باشد، بسیاری از معماران کنونی برای تلفیق معماری سنتی و مدرن به بیراهه می‎روند و حاصل کار آنها چندان خوشایند نیست، معماری مستلزم وجود ریتم و تناسب است، آیا در سازه‎های امروزی می‎توان این ریتم و تناسب را برقرار کرد و پاسخ روشن است تلفیق معماری سنتی و مدرن نیازمند وجود علم است.
حاصل معماری مدرن صرف ساختمان‎های سیاه و سفیدی است که باعث شده معماری سنتی ایرانی تنها در قاب عکس‎های سیاه و سفید قابل مشاهده باشد.
معماری سنتی در گذر زمان سیاه و سفیدهای زیادی را پشت سر گذاشت و اینک این معماری مغفول مانده توجه می‎خواهد، معماری پیری که برای سرپا ماندن متحمل دشواری‎های زیادی است و دست معماران ایرانی و پیشکسوتان معماری سنتی بهترین تکیه گاه برای این هنر خاک خورده است.


تاریخ معماری اصفهان

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا